Bild
Nästa artikel
Nyheter

Dålig krocksäkerhet i lastade hantverkarbilar

Publicerad 17 november 2020 (uppdaterad 17 november 2020)
Skåpbilar som ofta åker fullastade med verktyg och utrustning kan bli livsfarliga vid kollisioner, visar nytt test.
Ungefär 10 procent av fordonen som rullar på svenska vägar idag är hantverkarbilar, alltså lätta transportbilar som ofta används som arbetsfordon av hantverkare. Försäkringsbolaget Folksam har genomfört krocktester av biltypen. Testerna gjordes med 270 kilo last och fordonen krockades i 64 kilometer i timmen mot en deformerbar barriär dels med lasten osäkrad, dels med lasten ordentligt förankrad.

I båda fallen blev det tydlig påverkan på krockdockornas bröstkorg och underben, vilket berodde på att den tunga lasten pressade fram stolarnas sittdynor och ryggstöd.  
– De flesta som använder dessa fordon är nog inte medvetna om de krafter systemen utsätts för i en krock, säger Anders Kullgren, Forskningschef på Folksam.
 
Folksam lastade bland annat bilarna med gasflaskor och kabeltrummor och i scenariot med lös last slungades lasten i krockögonblicket så kraftigt framåt att den mellanvägg som skiljer lastutrymme från kupén inte höll. Här vill Folksam se ett större ansvar från biltillverkarna.
– De säljer framför allt dessa bilar till hantverkare som ofta lastar relativt tungt. Det bör ligga på biltillverkarens ansvar att bilens surrnings­öglor inte bara dimensioneras för att hålla bilens maxlast vid körning, utan också kunna hålla lasten vid en krock. Vidare bör skiljeväggen mellan lastutrymme och kupé vara kraftig nog för att kunna ta hand om eventuell lättare lös last, säger Anders Kullgren.

De hyllsystem som ofta finns monterade i hantverkarbilar visade sig utgöra en stor risk. Även om lasten var förankrad kunde hyllorna lossna om de lastades för tungt och pressade då fram både mellanvägg och stol. Folksam uppmanar tillverkarna av dessa hyllsystem att ansvar och utföra egna krocktester, samt tydligt ange maxvikt för last.

Diskutera: Litar du på krocksäkerheten i hantverkarbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.