Nästa artikel
275 döda i trafiken 2014
Nyheter

275 döda i trafiken 2014

Publicerad 16 januari 2015
Under 2014 dog 275 personer i vägtrafiken i Sverige. 30 av dem bara under december.
Transportstyrelsens statistik över olyckorna under förra året visar en ökning av döda i vägtrafiken jämfört med 2013. Men trots det så sjunker genomsnittsantalet döda i trafiken fortfarande.

– Antal omkomna fotgängare har fortsatt att öka även under december. Tre av de tolv omkomna fotgängarna har blivit påkörda på övergångsställen och tre har blivit påkörda utanför sitt fordon. För fotgängare är det viktigt att vara synliga med hjälp av reflexer och för bilister är det viktigt att vara extra uppmärksam när det är så mörkt ute som det var under december förra året, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Normalt sett presenteras också statistiken över allvarligt skadade i trafiken men på grund av större bortfall i statistiken utgår den från sammanställningen.

Diskutera: Hur ska nollvisionen uppnås?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-16 12:31
hultarn

Ja, tyvärr är det ju så att både fotgängare och cyklister tror sig vara odödliga, och tänker sig inte för innan de ger sig ut på gatan.

Zebralagen gjorde ju inte saken bättre, och än värre lär det bli om den införs för även cyklister.

Dessutom lär väl december allt vara mörk, där är väl ingen sensation....

#2 • Uppdaterat: 2015-01-16 13:04
Axelman

Några snabba spontana tips:
Gör kollektivtrafiken mer attraktiv och få bort folk ur trafiken. Kör gods på tåg i stället för landsväg. Höj körkortsåldern. Inför förarbesiktning. Vart tionde år ska det klaras av enkla trafikregler ( för att kolla demens och beteendestörningar ) syn och reaktionsförmåga. Hårdare tag mot utländsk tung trafik som bryter mot svenska regler. Höj straffet för rattfylla/drogfylla/medicinfylla. Gör det möjligt att beslagta bilen vid tidigare nämnda fall.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-16 14:03
hultarn

Axelman: nu angriper du problemet som myndigheterna gör, lägger över skuld och ansvar på övriga trafiker.

Det är ju fotgängare och cyklister som med sitt beteende orsakar de flesta olyckorna!

#4 • Uppdaterat: 2015-01-16 16:59
S-E S

Om fotgängare så småningom fattar att bilister inte ser allt och tittar till vänster i stället för i mobilen vid en fotgängarövergång, så kanske 2 av de 3 dödade hade klarat sig.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-16 17:07
Stefan Eriksson

Inför lagkrav på reflexer för gående och att även de skall följa trafikreglerna som gäller dem-kännbara straff för dem som bryter mot lagen, även gående och cyklande har ett ansvar i trafiken att bara korsa en gata hur som helst och att det sedan är bilförarens fel skall inte vara självklart-övergångs
tällen är till för att användas och det med förstånd. En klassiker är när man som bilist får rött vid övergångställe och ingen skall över-man ser ryggtavlan på någon som tryckt på knappen och sedan går mot rött.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-17 12:06
mw73

Sverige har lyckats väldigt bra med antal döda i trafiken. 275 är ingenting. Det drunknade 137 under samma tid.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-17 12:10
Gäst (ej verifierad)

Samma visa varje gång ViB publicerar artiklar om antal skadade/döda i trafiken:

Härliga generaliseringar. All skuld läggs på de oskyddade trafikanterna!

Verkar som att många skribenter här aldrig går eller cyklar öht utan alltid tar bilen och då ska inga "jävla kommunister" på sina fula cyklar eller gående störa min framfart.

Skärp er och inse att man som bilist måste förstå och ge hänsyn till gångare och cyklister som har precis lika stor rätt som er att vistas på vägarna. Visst finns det "självmordsbenägna" sådana men när man sitter i en bil måste man för tusan förstå vad som kan hända om man inte är uppmärksam och hänsynsfull mot nämnda grupper.

Själv cyklar och går/springer jag rätt mycket och möter nästan varje gång idioter i bilar som kör för nära, inte blinkar, inte stannar för övergångsställ m.m. Där är problemet!

Ni kanske skulle pröva att ställa bilen en vecka och gå istället och se saken från den andra sidan. Dessutom är det ju bra motion ; )

#8 • Uppdaterat: 2015-01-17 16:01
Stefan Eriksson

Det är självklart att vi som fordonsförare har ett stort ansvar, men även gående och cyklister bör ha ett större ansvar och skall inte bete sig hur som helst. Senast i dag vid övningskörning med sonen korsar 2 damer vägbanan på en mycket trafikerad väg ( ca 25 meter innan det obevakade övergångstället). Vi hade bra sikt och observerade händelsen, men bilen bakom som låg alldeles för nära fick panikbromsa.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-17 16:18
Pi

Och alla fotgängare borde också lära sig att ta på reflexer vintertid och inte minst försöka få ögonkontakt med den ev bil som närmar sig istället för att ha blicken fäst i mobiltelefonens spännande display. Jo - även jag går men jag kör också bil och inser därmed att det kan vara väldigt svårt att se mörkklädda fotgängare speciellt när vägarna är blöta och mörka. Det är mera samverkan som behövs i trafiken - inte nödvändigtvis mera regler.

#a • Uppdaterat: 2015-01-17 16:31
PREVIA

70 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor. Det är 20 % av totala antalet dödade.
15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna”.
40 % av alla som dödas i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
80 % av alla som dör i bilolyckor är män.
45 000 viltolyckor med större djur (exempelvis älgar) sker årligen.
Trafikolyckorna kostar samhället 25–50 miljarder kr årligen.
Oskyddade trafikanter:
120 döda per år.
1 000 svårt skadade per år.
Risk för fotgängare att dödas:
10 % dödsrisk vid 30 km/h.
80 % dödsrisk vid 50 km/h.
Nästan garanterad död vid 90 km/h.
Står det här. https://korkortonline.se/teori/olyckor/ Nu är det fler som fastnar i kontrollerna som är knarkpåverkade än som stoppas för att de är alkoholpåverkade i de nästan obefintliga poliskontrollerna, själv stoppad i kontroll två gånger på 40 år vilket säger en del om hur stor risk för att bli stoppad igen om jag skulle haft något otillåtet i blodet och bara kört vidare efter en kontroll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.