Nästa artikel
2018 ett mörkt år – fler döda i trafiken
Nyheter

2018 ett mörkt år – fler döda i trafiken

Publicerad 19 december 2018 (uppdaterad 19 december 2018)
I år har Transportstyrelsen sett en illavarslande utveckling med ökat antal omkomna på Sveriges vägar. November blev även den en dyster månad.

Transportstyrelsen har sammanställt preliminär statistik över hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under november 2018. 37 personer omkom och 1.437 skadades under månaden. Det är 27 fler dödsfall än i november 2017. 
– Vi har inte noterat så många omkomna i novembertrafiken sedan 2003. Det är 15 fler omkomna än snittet för novembermånaderna sedan 2007 då halveringsmålet för Nollvisionen sattes, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.

Under januari till november 2018 har 287 personer omkommit i vägtrafiken. Det är en ökning med 23 procent jämfört med samma period 2017. 
– Det är 34 fler omkomna under de 11 första månaderna jämfört med hela året 2017. Vi ser att ökningen är störst bland de skyddade trafikanterna, särskilt bland de som åker personbil och lastbil. Samtidigt ser vi en minskning i antalet olyckor bland oskyddade trafikanter förutom för motorcyklister, där vi också ser en ökning, säger Khabat Amin.

Transportstyrelsen vädjar om att ta det lugnt i jultrafiken. Dagarna innan jul 20-23 december är historiskt sett de mest olycksdrabbade dagarna att ge sig ut på vägarna. Från 20/12 fram till 12/1 har det de senaste fem åren skett i snitt 34 olyckor med personskador per dag i Sverige. 

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet döda och skadade i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-19 11:21
Stefan Eriksson

Det behövs poliser på vägarna, både uniformerade ( för att få alla ögontjänare att skärpa sig ) och civilpoliser som bevakar
och tar fast idioterna på vägarna ( som i dag vet att risken att åka fast för trafikbrott är nästan obefintlig. )

#2 • Uppdaterat: 2018-12-19 11:28
Kanske

Det kan väl knappast komma som en överraskning. Resten av samhället rasar samman så självklart återspeglar det sig i trafiken.
Jag ser det dagligen och är förvånad att inte fler dör.

Politikerna ville ha detta. Och har fått precis som de ville. Så politikerna borde vara glada över dessa siffror. Precis som de är glada över de dagliga skjutningarna och knivhuggen. Något annat kan de ju knappast vara.

Det finns ett uttryck som säger; "som man sår får man skörda". Våra politiker började så 1975 och har sedan dess helt förändrat Sverige. Nu skördar Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-19 11:51
Mattse

Vi har aldrig haft så säkra bilar, så låga hastighetsgränser och så många mobiltelefoner i trafiken som under 2018....

#4 • Uppdaterat: 2018-12-19 12:55
Styggavargen

Men folk stressar och håller inga avstånd i trafiken, så hur skall antalet olyckor minskas? Sedan använder allt för många mobilen när de kör!

#5 • Uppdaterat: 2018-12-19 13:43
Raphael

Förare kör sämre, är mer distraherade. Det påverkar.

#6 • Uppdaterat: 2018-12-19 13:50
hultarn

De senaste 12 månaderna har 306 personer omkommit, vilket är det högsta sedan 2009.
Vi har aldrig tidigare haft så många fartkameror.
Vi har aldrig haft så lågt satta fartgränser.
Kanske dags att myndigheterna erkänner att fartkamerorna inte är så effektiva som det hävdas?
Kanske dags att det istället satsas pengar på levande poliser på vägarna?
Största ökningen av omkomna är 49%, bilförare. Från 87 till 130 omkomna i år.
Största ökningen av olyckstyp är 250%, upphinnande.
Det tyder ju på hur förarna kör.
Trots allt finns det även positiva siffror: antal svåra och lindrigt skadade har sjunkit.

#7 • Uppdaterat: 2018-12-19 13:56
K_Klabbe

Njae, tveksamt om folk kör sämre nuförtiden. Nog fanns det många riktigt dåliga bilförare "förr" i tiden också. Däremot har nog stressen överlag ökat i samhället, med de oöverlagda beslut i körningen det ger.

Men man kanske inte ska dra alltför stora växlar av enskilda år. Förra året dog rekordfå, trots kraftig ökning av bilkörandet och Sverige rankades som trafiksäkrast i hela EU. Men nu är vi ju på den nivån att ett par allvarliga olyckor på fel sida årsskiftet ställer hela statistiken om man jämför kalenderår på ändå.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-19 14:42
Styggavargen

Dagligen ligger en bil med mindre än en sekunds marginal bakom mig i ca 70-90 km/h. Jag kör så fort det är tillåtet på vägen. Omkörning är näst intill omöjligt utan att kraftigt frångå lagen eller äventyra livet för någon. Vägen oftast väldigt lite trafik, och varför inte backa av några sekunders marginal när man ändå inte tjänar tid på att ligga i bakluckan på mig? Man tror många är idioter på riktigt...

#9 • Uppdaterat: 2018-12-19 14:59
bgl

Vem som person den avlidne var eller den trafikantgrupp hen tillhörde är inte primärt att känna till! Denna artikel i likhet med nästan alla andra fokuserar på den frågan.
Först behöver vi detaljerad statistik på vem som av rättsväsende och/eller försäkringsbolag bedöms vara skyldig till varje enskild händelser som leder till någons död. Det redan inträffade dödsfallet gör inte att åtgärda, däremot ska kraftfulla åtgärder inriktas på de grupper, helst nerbrutet i många smågrupper, som vållar trafikdöden.

#a • Uppdaterat: 2018-12-19 17:44
MR2

Nu verkar det komma mycket desinformation. Här är lite fakta:
Sverige kommer fortfarande, trots en uppgång under 2018, tillhöra ett litet antal länder i världen där färre än 3 omkomna per 100 000 innevånare omkommer i trafiken. Men ett stort antal länder i världen har just nu en uppgång, förmodligen kopplat till en mer eller mindre global högkonjunktur. Men medan Sverige ligger kvar under 3 per 100 000 så ligger t ex USA på fler än 10 per 100 000. Och det finns länder som ligger på mer än 30.
Och 2018 kännetecknas av fler omkomna motorcyklister, kanske på grund av den väldigt varma och torra sommaren. Och sedan har vi omkomna i bil i mötesolyckor på det icke mötesfria vägnätet.
Vi har fått fler kameror, men i övrigt har polisövervakningen sjunkit till en rekordlåg nivå både vad avser nykterhet som hastighet. Vi ligger nu sist i Europa vad gäller polisövervakning, och antalet böter med kamera är också rekordlågt (se etsc.se). Men våra hastigheter har inte gått upp trots detta, vad man kan se. Och våra hastighetsgränser har inte sänkts alls, bara omfördelats. Vår medelhastighetsgräns sett över riket har snarast gått upp något på det statliga vägnätet.
Antalet omkomna fotgängare och cyklister har sjunkit. Och all denna information plus en enorm massa mer finns tillgängligt på öppna hemsidor för vem som helst att kolla. Liksom en massa information om vad som fungerar att göra för att minska dödligheten. Och att det är möjligt att komma mycket mycket längre. Det var för övrigt vanligt att man för 40 år sedan sa att under 1000 döda per år i trafiken var omöjligt att åstadkomma. Och det är inte genom att fördumma eller komma med desinformation som vi kommer vidare, det är genom att göra vetenskapligt stödda insatser. Och sådana finns det fortfarande gott om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.