Nästa artikel
200 miljoner till forskning om elfordon
Nyheter

200 miljoner till forskning om elfordon

Publicerad 13 juli 2018 (uppdaterad 15 juli 2018)
Energimyndigheten får pengarna för att fram till 2023 stödja forskning och innovation inom elektromobilitet.
Energimyndigheten får alltså 200 miljoner kronor för att under 2018-2023 bidra till en snabbare utveckling av nya tekniker relaterade till elektrifierade fordon - detta inkluderar även fartyg, luftfartyg och arbetsmaskiner. Man vill se ett tätare samarbete för att kunna omsätta "insikter till innovativa lösningar".

– Sverige är väldigt beroende av fordonsindustrin, både tillverkarna och medleverantörerna. De skapar inte bara jobb i hela landet de står också för en mycket stor del av Sveriges export och industriinvesteringar. Med den nyligen aviserade miljardsatsningen på testcenter för elektromobilitet i Göteborg och på östkusten och det nu beslutade forskningsanslaget på 200 miljoner kronor framtidssäkrar vi svensk fordonsindustri och jobb i hela landet, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister.

Satsningen är en del av målet att Sverige ska vara ett av världens första fossilfria länder och för att nå upp till Agenda 2030.

Diskutera: Vilken slags forskning tycker du pengarna borde gå till? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-13 19:32
Dull

Sätt upp rejäla laddplatser för pengarna istället. 200 skattemillar är för mycket till forskning.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-13 20:22
Vorwärts

Bygg även ett par rejäla kärnkraftverk, så vi klarar elförsörjningen om alla fordon i landet ska drivas med el.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-14 11:14
Dull

80-90% av laddningen sker på natten då förbrukningen är låg=elöverskott
Finns ingen anledning att ge våra barn o barnbarn ännu mera bekymmer.

#4 • Uppdaterat: 2018-07-14 11:14
Dull

80-90% av laddningen sker på natten då förbrukningen är låg=elöverskott
Finns ingen anledning att ge våra barn o barnbarn ännu mera bekymmer.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-14 11:14
Dull

80-90% av laddningen sker på natten då förbrukningen är låg=elöverskott
Finns ingen anledning att ge våra barn o barnbarn ännu mera bekymmer.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-14 11:14
Dull

80-90% av laddningen sker på natten då förbrukningen är låg=elöverskott
Finns ingen anledning att ge våra barn o barnbarn ännu mera bekymmer.

#7 • Uppdaterat: 2018-07-14 17:15
Vorwärts

Kärnkraft är utan tvekan det bästa alternativet för att säkra framtidens elförsörjning. I väntan på thoriumreaktorn så är breederreaktorer bra och driftsäkra men tyvärr så har frågan kapats av hysteriker och ekofascister, man kan knappt andas ordet "kärnkraft" innan miljömupparna ylar i högan sky och pekar på 30 år gamla incidenter som är totalt irrelevanta med dagens reaktorteknologi.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-14 17:57
Mythbuster

Sorgligt att det blev en ny kärkraftsdebatt. Det behöver vi verkligen inte. Den frågan är avgjord sedan decennier. Självklart bör elen laddas under låglast. Oavsett vilket sätt elen tas fram. Och.. vi har ett så stort eleöverskott idag att om Harry Potter kom och trollade alla bilar till el skulle vi ändå klara behovet. I för sig är Finland glada för det Svenska elöverskottet. Dock bra att det get pengar till forskning. Det ger direkta jobb i forskningen och i förlängningen säkrar jobben i fordonsindustrin. Precis som Tyskland redan gjort med sina forskningstöd till sin industri.,

#9 • Uppdaterat: 2018-07-15 20:16
Klarsynt

@ Mythbuster

"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el. För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/

Mmmmm... du och Harry Potter kan ju trolla vidare. Kol driver svenska elbilar.

.

#a • Uppdaterat: 2018-07-15 23:48
Mythbuster

klarsynt. DIn uppfattning stämmer inte med regelverket kring ursprungsmärkning av el. Dessutom. Är det inte så att vartaverken, som är enda kvarvarande kolkraftveket, främst gör fjärrvärme? Kol är helt marginaliserad i Sverige,finns inte alls i Norge och minskande i Finland och Danmark. Så lycka till att få kolkraft. Men, fortfarande helt utanför skopet på artikeln och faktiskt en ointressant fråga. Elen löser sig. Förutom i vissa el-alarmisters hjärna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.