Bild
Nästa artikel

19 personer dog i septembertrafiken

Nyheter

Antalet omkörningsolyckor är redan fler än under hela förra året.

Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror för hur många som omkom eller skadades på våra vägar under förra månaden.
Jämfört med september 2018 inträffade två färre dödsfall under september det här året. Det betyder att hittills i år har 170 personer dött i trafiken. Polisen rapporterade in 1.250 skadade, varav 142 svårt och 1.108 lindrigt under september 2019. 

Vanligaste olyckstypen under månaden var singelolyckor, följt av korsnings- och upphinnandeolyckor. 2019 har det hittills inträffat fler omkörningsolyckor än under 2018, trots att tre månader återstår att rapportera in. Förra året skedde totalt 167 omkörningsolyckor, i år är siffran redan uppe på 175 stycken. 

Diskutera: Hur tror du att trafikåret 2019 kommer att sluta, sett till skador och dödsolyckor i trafiken?

Kommentarer

#1
2019-10-18 08:23

Vore lite bra med mer information. Väghastighter. Vägtyp. Påverkan... Men jag vet att svaret på mer olyckor blir sänkt hastighet och det känns som den lösningen aldrig kommer leda mot noll döda.

#2
2019-10-18 08:30

Hur många "fipplar" med sina telefoner, eller äter i bilen? Sedan kan trötthet vara en faktor som leder till olyckor. Eller väjning av vilt på vägen. Finns en hel del som kan ställa till det.

#3
2019-10-18 08:43

Jag håller med Milkylainen om dom sänkta hastigheterna.
Omkörningsolyckor kommer alltid att finnas men dom minskar om man har skyltat rätt hastighet.
Det blir fler och fler 80 och 60 sträckor och många gånger helt obefogat och det ger fler omkörningar och säker någon olycka också.
Och den andra faktorn som jag retar mig på är folk som kör för sakta eller bara vinglar +-10 kilometer på fin och rakväg bara för att dom kan eller har rätt till det vilket orsakar onödiga omkörningar i mängder.

#4
2019-10-18 09:39

@Leif Larsson

Falsk trygghet som kommer av att allt fler och fler sitter i bilar som är fullsmetade med saker som börjar på "auto". Folk litar ju dessvärre på de här systemen och tillåter sig att, som du säger, "fippla" med sina telefoner.

(dessvärre har vi ju dessutom sett att i tidigare artikel att de inte fungerar som de skall, vilket gör kombinationen rent dödlig)

.

#5
2019-10-18 10:12

Klarsynt. Det fins dumjävlar i gamla bilar också som fipplar lika mycket med telefonen utan bluetoot.

#6
2019-10-18 10:26

Den som kör om har naturligtvis skyldighet att göra det på ett säkert sätt. Gissar att ni i tråden är några av dem som ständigt utgör en fara för andra med era fortkörningar, korta avstånd till framförvarande och farliga omkörningar.
Jag vill se ändrad lagstiftning så det är bilägaren som blir betalningsskyldig om man fastnar på en kamera, och att man ska mäta medelhastighet mellan kamerorna.

#7
2019-10-18 11:48

Dels finns det alldeles för många som sitter och rattsurfar och då håller lägre hastighet än skyltat, vilket leder till onödiga omkörningar.
Sedan har vi de med Moses-komplex som vill ligga och hålla igen trafiken långt under skyltad hastighet. När någon sedan försöker göra en omkörning så ökar man för att hindra omkörningen. Otroligt farligt och onödigt (och olagligt).
Det lustiga är att i Sverige så motarbetar man varandra i trafiken, nere på kontinenten så hjälps man åt.
En attityd-fråga som inte har något med hög hastighet att göra.

#8
2019-10-18 12:16

Klarsynt: Hur orkar du? Visa mig en enda forskningsrapport som ger dig stöd för det som du påstår. Fortfarande: Folk sitter inte och kör bil och medvetet "slappar" på grund av en hög tekniknivå i bilen. En helt befängd tanke.

mso 1000: Bra att du erkänner dina tillkortakommanden i trafiken. Du retar dig alltså på folk som råkar köra under skyltad hastighet. Och vad gör du då? Vräker dig om, antar jag. Respektera andras körsätt. Det är faktiskt ditt ansvar att förhålla dig till det!

johafor: Så är det. Flera av dem som skriver här i trådarna är själva de som kör stolle på vägarna (men snacka går ju). Din sista mening, däremot, kan du kasta i papperskorgen.

När det gäller de olika olyckstyperna skulle det vara bra om de kunde listas efter vilken teknisk nivå som bilarna har. Upphinnandeolyckorna säger inte så mycket när vi inte vet hur många av bilarna som hade till exempel kollisionsvarning, avståndsradar eller autobroms. Jag tror personligen att upphinnandeolyckorna till den absolut största delen sker med bilar utan till exempel kollisionsvarning, avståndsradar eller autobroms, och anledningen till den här olyckstypen är jag övertygad om beror på en fortsatt hög användning av handhållen mobiltelefon med i första hand en massa textande. Hur många av er här i trådarna vågar erkänna att ni kör med handhållen mobiltelefon? Jag gör det inte. Jag har i många, många år redan använt handsfree och före det stannade jag om någon ringde (själv ringde jag aldrig under körning). För övrigt kan jag meddela att jag så långt det är möjligt helt undviker telefonsamtal under körning.

Omkörningsolyckorna skulle för all del kunna förklaras med de provocerande lågt satta hastighetsgränserna - dock vilar fortfarande ansvaret för att en omkörning är möjlig och att den kan genomföras på ett säkert sätt på den som kör om. (Men jag misstänker att det kan finnas ett problem här). Om man vidgar blicken lite i frågan kan man lätt konstatera att det i allt högre utsträckning råder djungelns lag på vägarna. Det är påtagligt hur folk helt enkelt skiter i trafikreglerna och kör precis som de vill. Detta märks inte minst vid just omkörningar. Folk bokstavligen vräker sig förbi med marginaler som hade fått Hamilton, Vettel och kompani att förfasas. Vi har att göra med en helt absurt låg attityd i trafiken som inte fanns för bara några år sedan. Enligt våra myndigheter är det bara hastigheten som är intressant och ingenting görs åt den alltmer tilltagande anarkin på vägarna.

Sedan skulle jag - i all välmening - vilja lyfta det faktum att Sverige har tagit emot oproportionellt många asylanter. Det råder ingen tvekan om att en förkrossande majoritet av dessa inte kör enligt den "svenska modellen". Jag har som vana att göra egna iakttagelser när jag kör bil. Jag läser registreringsskyltarna på alla dragbilar för att skapa mig en bild om hur vår transportnäring äts upp av utländska åkare, jag försöker se om det är en man eller kvinna som gör till exempel en idiotomkörning (i 99 fall av 100 är det tyvärr män) och jag försöker att läsa av om det är en svensk eller en icke-svensk som gör sig skyldig till trafikbrott. Min slutsats - byggd på empiri - visar att utrikesfödda (manliga) förare tar avgjort större risker i trafiken än vad svenskfödda förare gör. Även om det här saknar jag statistik, men jag är säker på att vi aldrig lär få se någon!

#9
2019-10-18 13:02

Tror att det har blivit fel om omkörningsolyckor. 167 och 175 olyckor avser lindrigt skadade i båda fallen t.o.m. september. Med omkörning i statistiken menas att två omkörande krockar med varandra eller att man svänger in för snävt och krockar med den omkörda, dvs man kör i samma riktning. Krockar man med mötande, så är det en del i mötesolyckorna. C:a 15 % av mötesolyckorna brukar vara p.g.a. omkörning.
Det mesta med förändringar i antalet skadade och döda brukar ha med arbetslösheten att göra, så det blir nog bra siffror i år, när arbetslösheten är på väg upp.

#10
2019-10-18 13:05

Om folk slutade köra 20-30 under skyltat så skulle nog mycket lösa sig automatiskt. Vet inte vad om hänt senaste åren men folk har blivit helt apatiska. Att komma ifatt folk som sitter o lullar i 50-60 på 90-väg är inte ovanligt. Går att moralisera om farliga omkörningar hit och dit, men det finns ett grundproblem.
Förmår du inte köra i skyltat hastighet. Åk buss. Nu kommer säkert nån börja gnälla om att det minsann är maxhastighet och att man får köra långsammare. Säger detsamma till dig. Åk buss.

#11
2019-10-18 13:10

Roger
+1

#12
2019-10-18 13:13

Jag upplever det samma, kör mycket på 34:an Lkpg-Kisa som är ny och fin 2+1 väg med 100 gräns men nog fan kör folk oftare 75-90Km/h. Tror dom har blivit så djävla snåla och har börjat köra efter bränsleförbrukningen istället för hastighetsmätaren. Detta beteende skapar panik omkörningar på de korta 2 filiga sträckor som finns istället för att trafiken flyter fint fram i 100.

#13
2019-10-18 13:29

Det är sorgligt att se vilken attityd flera av er har. Det är NI som är problemet i trafiken. För övrigt kan jag inte påminna mig att jag någonsin har råkat ut för någon som har kört i 50 till 60 på 90-väg. Om så ändå skulle ha råkat vara fallet för någon hetsig bilförare i tråden har jag en fråga till vederbörande: Stannar du och frågar om anledningen? Om inte, gör det nästa gång.

Nej, det är ni som inte respekterar och/eller accepterar trafiksituationen som ska åka buss!

#14
2019-10-18 13:48

Är man hetsig för att man vill köra 90 på en 90-väg? Nä, om det inte är snö/is eller extremt häftigt regn så finns det ingen anledning till att köra 60, 70 eller 80 på en 90-väg. Blir många onödiga omkörningar. Dimma kan väl också vara en anledning.

#15
2019-10-18 14:01

@Intelligentes, kanske du som är problemet då ;)
https://www.youtube.com/watch?v=qNkUHqM2Tak

#16
2019-10-18 15:04

Intelligentes. Jag kör ca 3000 mil om år och jag kör till 95% inom lagens gränser och jag kör med adaptiv farthållare och utan den skulle jag bli vansinnig på alla som kör som krattor och svajar mellan 75-98 på 90 vägen.
Om folk höll lagstadgad hastighet skulle många problem undvikas.
Om man är frisk och kry då håller man hastigheten om väglaget tillåter!!

#17
2019-10-18 14:44

Det var inte särskilt begåvat att länka till en film om en bil med husvagn, eftersom bil med bromsad släp- eller husvagn får köra i högst 80 km/h, vilket många tyvärr inte fattar - oavsett om de själva kör ekipaget eller ligger bakom och surar. Att det dessutom är svårare att köra om en bil med husvagn på grund av att ekipaget blir flera meter längre är ganska basalt, särskilt på mindre vägar.

Så här ser tyvärr ut mest hela tiden idag på vägarna: https://www.youtube.com/watch?v=EOem9ZIkgdM

#18
2019-10-18 15:08

Det kanske är konstigt men jag tackar dom släp och husvagnsägare som vågar dra över 80 gränsen och hålla sig upp mot 85-88 som lastbilarna håller.
Bättre flyt och helhet.

#19
2019-10-18 16:04

Det jag ville ha sagt med filmen hade inget med att de just körde släp, utan den saken att de som skriver att de aldrig upplevt problem med att folk kör för sakta, är kanske just de som orsakar problemen och som kör för sakta.
Jag kör ca 4000mil om året, och trenden är att fler och fler håller 20-30km/h UNDER hastighetsgränserna, vilket skapar kaos på vägarna.
Har man inte upplevt detta så kör man troligtvis för lite eller så är man problemet.

#20
2019-10-18 16:52

LC4ever.
Fler och fler utövar det som toyota handlaren kallar anpassad körning för deras hybrider och för oss andra ECO körning.
Tyvärr kommer det att bli vanligare i framtiden.
Och när elbilarna får räckviddsångest på långturen blir det än mer vanligt.

#21
1
2019-10-18 19:03

Hastighetsgränsen är en undre gräns och inte nåt man måste nå upp till. Det är helt lagligt att köra under denna gräns och helt olagligt att köra över denna gräns. Om någon blir stressad av att köra bakom en bil som kör under eller mitt på denna gräns är det alltid denna stressade person som gör fel om denne inte kan hantera situationen.

#22
1
2019-10-18 19:00

Skador som uppstår på min bil på grund av stensprut vid omkörning när jag håller rätt hastighet vedergällas genom att jag följer efter och kastar sten på vederbörandes bil när den parkerats. Känns skönt, helt rimligt och är ganska kul. Är i och för sig, precis som att köra för fort, helt olagligt, men vad tusan man åker ju aldrig fast ...

#23
2019-10-18 19:14

Märkligt att folk med sådan emfas måste skryta med hur många mil de kör varje år. Det är faktiskt helt ointressant. Ska vi dessutom gissa på att siffrorna är rejält saltade? =)

Bristande acceptans och egoism präglar tyvärr dagens trafikmiljö. "Jag ska fram, flytta på dig." Tyvärr ser jag i tråden att flera av er sorterar under dessa syndrom. Som jag skrev tidigare: Ni som lider av egoism och/eller bristande acceptans bakom ratten och därigenom hemfaller åt ett taskigt trafikarbete för att folk inte kör som ni vill, ska ta bussen! ("4 000" mil om året i buss kommer att göra susen för hjärtat!)

Tack för mig och ha en bra helg!

#24
2019-10-18 19:44

De som kör under hastighetsgränserna har förstås rätt att göra det, men de skapar ofta långa bilköer och till slut chansartade omkörningar av de som vill köra i max tillåten hastighet. Tänk på det innan ni ligger och myser i 65 på en 80-väg.

#25
2019-10-19 02:01

Hacken, jag försöker oftast köra i skyltad hastighet, men det skapas ändå köer bakom. Respekten för heldragna linjer är ofta dålig och att det händer många singelolyckor och upphinnandeolyckor kan man förstå för många anpassar inte farten och kör långt över gällande hastighetsregler.

De som råkar "köra för sakta" tycker jag utgör ett minimalt problem i sammanhanget och är oftast inte olagliga, till skillnad från de ovan nämnda.

#26
2019-10-19 08:01

En delförklaring till att allt fler personbilsförare håller lägre fart än den maxskyltade är resignation!
Antalet lastbilar har ökat till en gräns där det inte går eller "lönar sig" att köra om. Man vänjer sig att hålla en lägre fart hela tiden även om den inte är påtvingad. Är tydligt på R50 mellan Ludvika och Örebro. Körtiden har vissa tider på dygnet ökat med uppemot 30 min enligt tradarförare. Försökte häromdagen åka ut på R50 söderut vid Kopparberg, fick vänta på 16(!) långtradare med personbilar inklämda i kön här och där och mer än 20 personbilar bakom! Då hjälper föga med 2+1 vägar eller långa raksträckor, går inte att lösa upp dessa köer ens sista biten in till Örebro med 2+2 väg.
Där försöker traderna köra om varandra och blockerar effektivt omkörningsmöjligheterna för personbilar. Närmar sig en form av trafikinfarkt på landsväg, känt från både England och Frankrike men inte tidigare här i Sverige.

#27
2019-10-19 09:36

Kan inte annat konstatera än att utifrån debatten ovan har människor blivit mer stressade, intoleranta, prestigefulla. Den ena gör mer rätt än den andra, stressen utifrån egot orsakar onödiga risktagningar i trafiken, tagga ner istället det är inte värt högt blodtryck och hjärtinfarkt på sikt för att spara några minuter på det stora hela. Något som borde övervägas dock är långtradares rätt att köra om på motor och 2+1 vägar på grund av att de i princip går lika fort, 80-85 km/h.

#28
2019-10-19 09:37

Lösningen på en de flesta problem av ovanstående art är självkörande bilar då den "stresspumpade" människan är bortrationaliserad = riskeliminerad.

#29
2019-10-19 15:13

Längesedan jag såg en lastbilsförare som låg under tillåten hastighet.

#30
2019-10-19 16:22

Ego är att ligga på 70-80 på fin 90 väg och hävda att det är min rätt och Ingen har mer bråttom än jag.

Man hjälps åt i trafiken och antingen håller man ut i vägrenen eller trampa på gasen till drygt skyltad hastighet.

#31
2019-10-19 18:47

Finns alltför många som inte vet hur man gör en trafiksäker omkörning. De kör alldeles för nära framförvarande, ibland 10 meter bakom och sedan segar sig förbi. Istället bör man ha ett trafiksäkert avstånd och accelerera i höger körfält så att man har farten med sig vid omkörningstillfället. Det finns ingen anledning att klaga på de som kör i mindre hastighet än angiven, det har de rätt att göra och att reta sig på det gör bara att irritationen blir mindre bra för trafiksäkerheten. Och varför skall man ha så bråttom det är bäst för alla om man lugnar ner sig och njuter av bilfärden.

#32
2019-10-19 21:04

Jadu, mso 1000 … Eller så kör den där hemske bilisten framför dig med ett nödreservhjul. Kanske rent av med kontrollampan för motorkylning lysande. Eller så kör föraren lite saktare på grund av ett missljud i bilen? Eller så kör föraren lite saktare för att vederbörande accepterar och inser sin lite högre ålder och därför tar lite försiktigare (vi kommer alla att hamna där till slut - ÄVEN DU!). Stannar du och frågar om anledningen till att den framförvarande körde saktare än skyltad hastighet? Det hoppas jag verkligen att du gör.

Det är förbaskat märkligt att flera av er gör bort er i "direktsändning" genom att i blixtbelysning avslöja er dåliga trafikmoral. Är det så svårt att acceptera en trafiksituation? Är egot så förbaskat stort?

Någon nämnde det kort: Det spelar ingen roll om någon kör i 80, 90 eller 100 på 90-väg, så har denna likt förbannat folk "slickande" i baken. I 80 är de "slickande" förvisso något fler, men inte många fler än i 90. Och i 100 är det förvånansvärt många som ändå "slickar". Det kan ALDRIG bli den framförvarandes problem att den bakomvarande har så låg trafikmoral!

Till sist: Vad gör ni när en traktor med hövagn ligger framför er i 35 km/h på 90-väg och ni inte kommer om? Blinkar och tutar hej vilt? Kör om trots spärrlinjer? Kör om trots mötande trafik? Svaret är (väl) ja.

#33
2019-10-19 22:16

Inteligenses.
Nej det finns altid undantag där jag är förlåtande för det du nämner.
Men det finns allt för många Normala idioter som hellre håller ut istället för att underlätta en omkörning.
Eller sakar in i enkelfilen på 2+1 och gastar på i dubbelfilen.

Nä man skall hjälpa och underlätta för varann i trafiken.

#34
2019-10-20 12:11

"Men det finns allt för många Normala idioter som …" Det sa ju allt!

#35
2019-10-20 17:11

Intelligentes,
Han har ju nån poäng här, sen är de ju som någon annan skrev tidigare i tråden, Att slappna av för tusan,

#36
2019-10-20 23:54

Idag kl 16, körde på en 80 km/h väg ... 200 meter längre fram är det hus på vänster sidan av vägen, vägen svänger också vänster precis vid huset... en V90 kör om mig i ca 90 km/h precis innan kurvan, kommer precis in framför mig när mötet sker... hade den bilen vi möter varit 1 sekund längre fram... då hade bilarna frontalkrockat i svängen. En helt totalt livsfarlig omkörning utan att man vinner något på detta. Dessutom ligger en by ca 500 meter bakom svängen och där är jag i princip i fatt V90 då han måste ned till 50 km/h. Sådana farliga personer i trafiken har jag lust att plocka körkortet på plats, och aldrig mer borde de få köra en bil. De leker med allas liv på vägarna. Han ville bara visa sin V90 T4 bil, att den var bättre än den Golf jag själv körde. Man blir kallsvettig efter sådana här situationer, jag var inte själv i bilen utan min son var också med. Detta hade lätt blivit en olycka med minst 3 bilar inblandade.

#37
2019-10-21 00:01

Ni som påstår att folk kör sakta, har ni kollat skyltarna? I Skåne går det inte att hålla skyltad hastighet, bilar kör upp och lägger sig kloss i bakluckan... nöter och gnuggar sin stora SUV front i bakluckan på en. Ingen håller 3 sekunders marginal, kanske max 1/10 kör med marginaler idag. De enda ställena jag vet folk som ligger under skyltad hastighet är på 2-1 vägarna...när det blir 1 fil så "vågar" de plötsligt inte hålla rätt hastighet, sedan när det blir 2 filer... då gasar de upp till över skyltad hastighet, det blir som att åka "JOJO". Man skall vara glad att det inte händer fler olyckor. Motorvägarna kör jag inte alls mellan kl 07-09 och kl 16-18 på vardagarna, det är förenat med livsfara.

#38
2019-10-21 00:09

Focus +1, eftersom folk ligger i bakluckan tar det längre tid för en omkörning. Den bästa omkörningen är den som är planerad och som startar minst 6 sekunder bakom bilen man kör om, då får man god fart och omkörningen går smidigt och snabbt med stora marginaler. I större och tyngre bilar blir accelerationen därefter om man startar typ i 80 km/h. Tror många missbedömer hur snabb bilen är och då kommer misstaget förr eller senare resultera i en frontalkrock.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.