Nästa artikel
160 mil på en liter bensin
Nyheter

160 mil på en liter bensin

Publicerad 9 augusti 2019 (uppdaterad 9 augusti 2019)
Den 33 kilo tunga bilen kammade hem nytt svenskt rekord i bränsleeffektivitet. På en liter bensin gick den 1617 kilometer.
13 studenter från Chalmers tekniska högskola i Göteborg har byggt en bil som nyligen slog slog svenskt rekord i bränsleeffektivitet. Särskilt bekväm är den nog inte, men förbrukningenkan man inte gnälla på. I tävlingen Shell Eco-Marathon där studenter från hela världen tävlar i bränsleeffektivitet lyckades de svenska studenterna få bilen att gå hela 1617 kilometer.

– Bilen som vi tävlade med är specialbyggd från grunden för att vara så bränsleeffektiv som möjligt. Karossen är utformad för att ge minimalt luftmotstånd och däcken är speciellt framtagna för att ge lågt rullmotstånd. Men framför allt kör den lilla motorn med en hög andel luft i bränsleblandningen vid förbränning, på så sätt säkerställer vi att inte en enda droppe bensin går till spillo, säger Eric Olsson, teamleader för Chalmers Vera Team i ett pressmedelande.

Bilen väger endast 33 kilo och har en toppfart på 50 km/h. Den optimerade förbränningen innebar att bilen endast drog 6,2 milliliter bensin per mil vilket alltså räckte hela 1617 kilometer. Därmed slogs det gamla svenska rekordet med 300 meter.

För att bränslet ska räcka så länge som möjligt var man tvungen att köra på ett speciellt sätt som kallas "pulse and glide". Det innebär att motorn endast får gas en kort stund för att sedan rulla utan framdrivning cirka 750 meter.

Men någon vinst blev det inte för Chalmers-studenterna i Shell Eco-Marathon. Istället var det en grupp franska studenter som segrade efter att deras bil rullat 2735 kilometer. Det svenska rekordet räckte dock till åttonde plats i tävlingen.

Diskutera: Vad tycker du om den bränslesnåla bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-09 09:19
Styggavargen

Tänk om dagens bilar vägt ca 500 kg.. eller kanske max 800 kg, istället för att väga 1600 kg+.. förbrukningen hade varit ca 0,2-0,3 liter/mil (verklig förbrukning), och då snackar vi inte ens någon hybridisering. Snart kör vi omkring med "stridsvagnar". En elbil som väger under 1000 kg, hade i princip fördubblat sin räckvidd.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-09 10:42
Klarsynt

@Styggavargen

Instämmer till fyllest. Här har Euro Ncap en stor del av skulden, eftersom det är ofrånkomligen så att tunga bilar ger bättre krockskydd. Att sedan trycka in ett ~700 kg tungt blodsbatteri (t ex Audi e-tron om 95 kWh) i en bil är ju hål i huvudet. Det väger ~700 kg oavsett om det är fulladdat eller i det närmaste tomt.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-09 10:47
Axa

Hm, tveksamt att kalla det där en ”bil”. Men något slags fordon är det.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-09 11:43
Elbilisten

@Axa 50 km/t är för snabbt för att vara en mopedbil. Jag gissar på att det är en motorcykel. Om det nu överhuvudtaget är möjligt att registrera den för körning på allmän väg.

Det skulle vara kul att testa denna farkost med eldrift. Batteri och motor från en elcykel borde räcka långt.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-09 11:57
Styggavargen

EuroNCAP har inget med vikten att göra, där krockar bilarna mot sin egen vikt. Säkerhet är relativt i den vanliga trafiken, en tung bil med tre stjärnor kan lätt vara bättre att sitta i om du krockar en lätt bil med fem stjärnor. Men att passivt stå och se att tillverkare inte sänker vikten för att spara på miljö och energi pga viktens avgörande roll vid kollisioner är förödande. Volvo är typ exempel på detta. Det går att bygga lätta och krocksäkra bilar, men de kan inte vara i samexistens med tyngre bilar på vägarna. Spridningen i vikt i bilparken har blivit för stor i och med SUV trenden och med allt fler bilar som väger över två ton. Det går snart inte att köra golf klassen (under 1500 kg), inte om man vill överleva när du kolliderar en två ton tung bil.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-09 12:12
Grosser

De solcellsdrivna bilarna som körs 4000+ km känns lite mer imponerande. En kombination av dessa tekniker vore ett vinnande koncept!
https://www.vattenfallsolarteam.com/

#7 • Uppdaterat: 2019-08-09 15:04
Svenne60

Det skulle gå utmärkt väl att bygga en smal 2-sitsig trehjulig bil som drar hälften och ner mot en tredjedel jämfört med vanliga bilar, med vikt på 500-800 kg, med bibehållen komfort och god prestanda i nivå med dagens premiumbilar. Eller kanske en 3-sitsig som smalnar av kraftigt bakåt och bakre sätet har en sittplats. Men tyvärr finns inte marknaden där, eller också finns den men igen större tillverkare nappar på sådant.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-09 17:07
Sabud2

Jag har följt Chalmers deltagande genom åren i internationella tävlingar gällande energi-optimerade el och bränsledrivna fordon.
Som svensk och tekniker blir man inte direkt imponerad. Skulle gärna se ett lite högre innovationsinnehåll på våra bidrag och inte bara inköpt hopplock. Skulle vara mycket mer intressant om man redovisat fransmännens (kvinnor?) bidrag.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-10 08:54
CEAT

Den litern kunde ha sparats till en vanlig bil som ska göra något på riktigt i verkligheten. Det där är enbart slöseri då det inte kommer bli ett fordon folk använder till varken jobb eller fritid. *miljösnack

#a • Uppdaterat: 2019-08-12 11:09
K_Klabbe

Bränslet är nog för billigt för att motivera någon att åka en sådan lättviktsbil som tex #7 diskuterar.

Eco-marathon är nog främst att se som en utbildningsgrej för de deltagande studenterna. Det finns ju varken tid eller pengar att bedriva forskning för deltagarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.