Bild
Nästa artikel
155 personer sägs upp från sina anställningar hos biltillverkaren Nevs.

155 får gå från Nevs

Nyheter

Av de 200 som varslats om uppsägning hos biltillverkaren Nevs blev 155 uppsagda, det meddelar Nevs i dag. Anledningen sägs vara arbetsbrist.

Produktionen i fabriken i Trollhättan har stått stilla sedan maj månad i år och för en vecka sedan varslades 200 anställda om uppsägning. I går meddelades de första anställda om att de blivit i uppsagda och i dag går Nevs själva ut med uppgiften att 131 personer inom IF Metalls avtalsområde och 24 tjänstemän sagts upp.

Uppsägningarna är en del av ekonomiska åtstramningar som har sin bakgrund i den rekonstruktion som tingsrätten i Vänersborg beviljat den konkurshotade biltillverkaren.
 
Diskutera: Kommer Nevs klara krisen?

Kommentarer

#1
2014-10-01 16:51

Denna artikel har fått 3 st "gasa".....hur tänker man då?

#3
2014-10-01 16:57

För att skattepengar behövs för att finansiera forskning och behandling av internettroll.

#4
2014-10-01 17:09

UNO Du har väl aldrig jobbat i hela ditt liv, varför skulle du börja nu?

#6
2014-10-01 17:27

Oerhört trist att 155 mister sina jobb. Det är iof typiskt svenskt att vakna först när Saab är påväg att försvinna och arbetstillfällen och skatteinkomster med dem... Hur ska vi nu finansiera vår gemensamma välfärd när vi köper allt fler importerade bilar och blir arbetslösa?

#7
2014-10-01 20:43

Det är tråkigt men det är ett val som konsumenterna gjort.

#9
2014-10-01 18:26

Stoor - vi finansierar vår välfärd genom frihandel, genom att sälja varor och tjänster till utlandet, exportera bilar som tillverkas i Sverige.

#11
2014-10-01 19:52

"Anledningen sägs vara arbetsbrist."

#12
2014-10-01 20:29

leifer: Jag tycker att det är fint att du är mån om nättrollens väl och ve! =) Fortsätt med det!

#14
2014-10-02 08:22

Ja du leifer, du har verkligen problem med läsförståelse. Läs igenom det jag skrivit en gång till så kan vi ta det därifrån sen.

#16
2014-10-02 09:26

leifer - var i denna tråd hittar du att trasten skrivit nåt om "samtidigt som du vill rädda ett hopplöst bilföretag genom statligt ägande (då spelar gamla och sjuka ingen roll). " ? Jag kan i alla fall inte se nåt sånt uttalande av trasten... Sen är du själv väldigt tjatig om de svenska skatterna - gång på gång på gång på gång.... Vi har liksom hört detta från dig nu massor av gånger så vi vet var du står.

#18
2014-10-02 15:16

Nu tycker jag att vi slutar med politiskt käbbel här och i övriga artiklar på huvudsidan.
Det finns en tråd på forumet som det är bättre att fortsätta på.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allman-diskussion/riks...

#19
2014-10-03 07:59

Lite mera om News "frontman" - http://www.expressen.se/motor/ar-han-bara-en-ny-saabotor/
Känns inte direkt som den mest seriösa företagsledaren om man skall tro den artikeln.

#20
2014-10-04 20:52

Till och med hardcore- medlemmar på SAABSUNITED har tappat tron.

Sista hoppet är väl att den nya regeringen gör det som många krävde av den förra regeringen - köper NEVS. Kapitalbehovet på c:a SEK 20 miljarder, går ju lätt att ordna med skattehöjningar. Om man dessutom sätter in förre kommunalrådet/ avgående regionrådet från Trollhättan som VD, får man en person som visat sig kunna hantera mer än 20 miljarder om året av våra skattepengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.