Bild
Nästa artikel
14 omkom i trafiken under november

14 omkom i trafiken under november

Nyheter

Enligt Tansportstyrelsen omkom 14 personer i trafiken under november månad vilket är 23 färre jämfört med samma period 2018. Under de första 11 månaderna 2019 har 206 personer omkommit vilket är en minskning med hela 28 procent.

Transportstyrelsen har fått in preliminära siffror på vägtrafikolyckor under november månad. Totalt har 14 personer omkommit där 9 av dem färdades i personbil, 2 var fotgängare som blev påkörda och 3 var övriga trafikanter. Det är lika många omkomna män som kvinnor och 3 av de omkomna var 65 år eller äldre.

1 297 skadades varav 111 av dessa blev svårt skadade och 1 186 skadades lindrigt.

Totalt har 206 personer omkommit i trafiken under årets 11 första månader. Under motsvarande period i fjol omkom 286 personer, vilket innebär en minskning med hela 28 procent.


– Det är det lägsta antal omkomna under januari till november sedan vi började samla statistik över antal omkomna och skadade i vägtrafiken. Drygt 50 färre omkomna under de 11 första månaderna jämfört med snittet för samma period de senaste tio åren, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

– Den största minskningen som vi ser nu är bland omkomna i personbil- och motorcykelolyckor. Samtidigt ser vi en ökning i antalet omkomna i olyckor med lätta lastbilar, säger Khabat Amin.
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-12-17 12:47

Det finns några förklaringar, men en avgörande förklaring är den milda hösten/början på vintern utan några egentliga snöoväder med halka som följd.

#2
2019-12-17 13:02

Förra månaden hade det ökat... helt poänglöst att jämföra såhär. I bästa fall kan man se en äkta trend över ett par års sikt.

Håller man på såhär blir man ju schizofren.

#3
2019-12-17 13:57

En månad när fler dör så ser Transportstyrelsen/Trafikverket det som en anledning att sänka hastigheter lite överallt. Sedan när det kommer en månad när färre dör så ser Transportstyrelsen/Trafikverket som ett bevis på att deras inskränkningar har gjort nytta :)

Statistik statistik. Utmärkt verktyg när man inskränka folks vardag.

.

#4
2019-12-17 14:23

Vi vill se statistik på hur många färre som omkommit på vägar med nyligen sänkt maxhastighet!

#5
1
2019-12-17 14:59

Självklart är det så "klarsynt", åtgärd som fungerar som det var tänkt och som därmed kan bevisas för såna som inte vill förstå.

Vad skulle alternativet vara? Att höja hastigheten igen så att fler dör skulle påverka folks vardag negativt, bättre då med denna positiva påverkan på folks vardag.

#6
2019-12-17 18:53

Bra med 60 och 80 vägarna.
Bara fördelar, färre omkomna och elbilen går fem mil längre.
Fniss.

#7
2019-12-17 18:43

Det är definitivt vädret som vi har att tacka för detta

#8
2019-12-17 19:20

Vädret de senaste 11 månaderna har alltså varit gynnsamt för trafiksäkerheten?

Siffrorna varierar från år till år men på sikt är de faktiskt på väg ner, mycket tack vare sänkt hastighet på flertalet vägar, nya säkrare bilar och bilar med allt fler system som börjar på auto...

#9
2019-12-17 19:46

Fjorton liv för många.

#10
2019-12-17 20:45

Har någon räknat ut hur den förlängda perioden mellan besiktningar spelar in i hur olycksstatistiken ser ut numera när det är hela fjorton månader mellan besiktningarna.
De flera miljarder besiktningen kostar oss bilister årligen måste väl använda pengar för att förebygga trafikolyckorna jämfört med andra länder i EU som bara besiktigar fordonen bara varannat år.

#11
2019-12-17 22:22

Utan att veta så har jag svårt att tro att 2 månaders förlängning av besiktningsperioden skall ha nån påverkan ö h t på dödsfall och svårt skadade i trafiken. Vi skulle säkert kunna ha 24 månader som många andra EU-länder.

#12
2019-12-18 11:41

Det som hade varit intressant att få veta av dessa 14 omkomna är:
Hur många körde onyktra?
Hur många körde olagligt (saknar körkort, stulet fordon)?
Hur många var självmord?
Hur många var pga hög hastighet?
Som alla vet så finns det lögn, vit lögn och statistik.

#13
2019-12-18 14:41

Frågan är vad som hände 2018?

Men att titta år till år säger inte så mycket då tex väder kan påverka från ett år till ett annat.

#14
2019-12-18 22:05

Två svåra olyckor som orsakade 4 personers död var möte med lastbil på riksväg 40.
Tung och lätt trafik måste separeras mer om dödstalen ska ner.

#15
2019-12-19 16:25

Det låter ju fantastiskt bra med en minskning på 28%, men om man jämför med 2017 blir det inte lika fantastiskt.
Fortfarande positivt, men "bara" 13%.
Antal omkomna bilförare har minskat (122 till 81) passagerare är samma som 2018, och 28% högre än t.ex. 2016!
Motorcyklister är det lägsta sedan 2006, 29 st.(där börjar tabellen)

Bilarna blir säkrare och säkrare, räcken skyddar mot mötesolyckor, men dödar motorcyklister. Räddar troligen fler totalt sett ändå. Kamerorna tror jag knappast påverkat något, det är en floskel.
Dödstalen är nere på så små nummer så en enskild olycka gör stor påverkan.

3 gånger fler män än kvinnor.omkommer (155-51)

Finns mycket att fundera på här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.