Bild
Nästa artikel
10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Nyheter

Det behöver inte kosta skjortan att välja en vinnare i Vi Bilägares hårda biltester. Men det finns fällor du behöver se upp med. Här listar vi tio bilmodeller som är värda att satsa på – om du har koll på riskerna.

Privatleasing har på bara några år gått från helt okänt till enormt populärt bland svenska bilköpare. Att "långtidshyra" bilen kan vara ett smart sätt att köra en helt ny bil utan att behöva betala någon kontantinsats, men det är också förenat med vissa risker du behöver ha koll på – mer om det längre ned.

Även utbudet av privatleasingbilar har ökat explosionsartat på sistone. För några år sedan fanns bara vissa "privatleasingversioner" hos vissa märken. I dag erbjuder i princip alla stora bilmärken privatleasing i egen regi och många av dem låter också bilköparen göra vissa val när det gäller utrustning och motoralternativ.

Men alla nya bilar är definitivt inte värda att privatleasa. I den här artikeln har vi utgått från 2019 års testvinnare – alltså de bästa bilarna jämfört med konkurrenterna – och sedan tagit fram månadskostnaden för respektive modell. I samtliga fall ingår serviceavtal, men inte försäkring, fordonsskatt eller däckhotell.

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Citroën C4 Cactus

I vårt test mot Ford Ecosport och Hyundai Kona charmade Citroën C4 Cactus och blev både testvinnare på papperet och när testförarna själva fick välja.

Den är inte bäst på allt, men C4 Cactus lockar framför allt med härlig fjädringskomfort. De nya stötdämparna ger bilen en behagligt svävande gång som starkt påminner om forna tiders gasfjädrade Cittror. Helt klart har Citroën hittat ett fungerande recept för att på ett enklare sätt än tidigare ge sina bilar skönast möjliga fjädringskomfort – och det premieras av testlaget.

Det var dock ingen enhällig seger. Två av testförarna hade Cittran i topp, medan en placerade den i botten på sin lista. Och visst kan det kännas lite tveksamt att utse en vinnare som bara har fyra stjärnor i Euro NCAP, en tvåa i rostskyddsbetyg och bara erbjuder autobroms på den dyraste modellversionen. 

Bilmodell: Citroën C4 Cactus Puretech 110
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 2 999:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Dacia Duster

Att Dacia tog hem matchen mot Subaru XV och Volkswagen T-Roc beror dels på att testtrion är svår att jämföra ”rakt av”, dels på att Duster blivit bra mycket bättre än tidigare.

Det betyder dock inte att bilen är felfri, framför allt är vi egentligen tveksamma till att premiera en bil som inte har autobroms. Det som finns är dock inte så dumt: Duster har blivit mycket drägligare att färdas i, finishen i det mesta är ett klart lyft, motorn är pigg, förbrukningen rimlig och fyrhjulsdriften/framkomligheten av bästa märke.

Så är det ekonomin, snudd på oslagbar för en bil av denna storlek. Det finns ännu billigare utrustningsnivåer men även i detta maxade utförande är Duster en bil folk har råd med – och att underhålla. Det betyder mycket för många.

Bilmodell: Dacia Duster 1,2 TCe 125 4x4 Prestige
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 2 987:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Kia Ceed SW

En Kia sticker inte ut trots att framtoningen vill vara lyxigare än för tvilling-Hyundai. Bra förhållande pris/utrustning i den testade versionen GT-Line, som för många köpare lockar med flärd på rätta ställena.

Själva bilen är föga märkvärdig – hyfsad fjädring, hyfsade köregenskaper (men bra i undanmanövern), hyfsade utrymmen, hyfsad motor- och drivningskultur, hyfsad förbrukning ... så håller det på. Totalekonomin är gynnsam, garantierna ett starkt argument.

Det är inte ljudkomforten, maken till enerverande buller på grövre underlag finns knappt men vare sig Hyundai i30 eller Toyota Corolla är tystlåtna heller så i den här omgivningen straffar Ceed inte ut sig lika mycket som mot tystare (europeiska) konkurrenter.

Bilmodell: Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 140 DCT GT-Line
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 595:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Mazda 3

Den är inte rymligast, inte billigast och inte snålast. Nya Mazda 3 är däremot nästan bäst på det mesta och blir därmed svårslagen.

Nya trean faller inte igenom på någon punkt, inte ens ljudnivån i kupén som under många år varit en akilleshäl för Mazda. Enligt våra mätningar och hörselintryck är nya Mazda 3 till och med den tystaste bilen i testet mot Kia e-Niro, Volkswagen Golf, Toyota Corolla och Subaru Impreza.

Precis som Golf är Mazda 3 väldigt lätt att leva med, men den är också rolig att leva med tack vare köregenskaper som inte matchas av någon konkurrent.

Bilmodell: Mazda 3 2,0 Skyactiv-G
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 895:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Mercedes A-klass

En Mercedes i kompakt format men med rejält stora egenskaper på avgörande punkter. Nya A-klass känns välgjord och genomarbetad som ingen av de tre tidigare modellgenerationerna.

Framför allt är åkkomforten mycket hög, med lugn, skön och ganska mjuk fjädring, låg ljudnivå och avspänd helhet. Låg bränsleförbrukning, vi kunde tidvis köra under 0,4 liter milen i dieselmodellen.

Den nya inredningsstilen med det påkostade multimediesystemet i två stora skärmar ger en extra krydda och upplevelse åt bilen. Finishen är på rätt nivå för märket och utrymmena är bättre än tidigare, utan att vara märkvärdiga. Möjligheten att ”dela” bilen via en app kan säkert uppskattas av en yngre köparskara.

Bilmodell: Mercedes A 180 SE Edition
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 263:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Peugeot 308 SW

Det blev nyligen uppdaterade Peugeot 308 SW som till slut tog hem segern i kombimatchen mot Hyundai i30 och Renault Megane. Vinsten var dock långt ifrån självklar och det krävdes långa diskussioner och mycket funderande innan testlaget kunde enas om en vinnare.

På Peugeots pluskonto noteras framför allt de fina köregenskaperna. Bilen kombinerar pigg spänstighet och skön åkkomfort på ett sätt som få konkurrenter i Golfklassen når upp till. Även utrymmen och motor får med beröm godkänt.

Men det som blev tungan på vågen var att autobroms (AEB) med fotgängardetektion införts som standard alla modellversioner. Det har varken Renault eller Hyundai.  

Bilmodell: Peugeot 308 SW 1,2 Puretech 130
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 299:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Skoda Karoq

När Yeti pensioneras passar Skoda på att flytta fram positionerna för sin minsta suvmodell. Trots namn- och storleksbytet behåller Karoq det smarta baksätet med separat avtagbara och inställbara fåtöljer.

För att vara en komfortinriktad crossover kunde bullernivån vara lägre och Opel Grandland X är roligare bakom ratten, speciellt vintertid tappar Karoq skärpa på hal väg.

Totalt sett är Karoq en av de rymligaste och mest praktiska modellerna under 4,4 meter med vardagsvänliga lösningar och utsökta LED-strålkastare med en ljusbild i nivå med betydligt dyrare premiumbilar. När Karoq dessutom är billigast att äga blir Skodas kompaktsuv det bästa köpet.

Bilmodell: Skoda Karoq 1,0 TSI Style
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 530:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Skoda Scala

När Octavia börjar växa ur Golfklassen och in i mellanklassen har Skoda trollat fram en ny kompetent arvtagare i kompaktsegmentet.

Trots att Skoda Scala delvis baserar sig på småbilsteknik erbjuder den klassledande innerutrymmen. Att Scala därtill har en kalasfin drivlina, hög säkerhet och är billigast att både köpa och äga i testet mot Ford Focus och Renault Megane gör att vågskålen tippar över till Skodas favör.

Det är inte den mest övertygade produkten från VW-koncernen, men invändningarna är inte allvarliga, utan som helhet bjuder Scala på en aptitlig förpackning. Scendebuten sker med en hedrande testvinst.

Bilmodell: Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 2 610:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Volkswagen e-Golf

Den eldrivna versionen av Volkswagen Golf är på väg att ersättas med nya ID 3, men e-Golf är fortfarande att bra köp och det kan finnas prutläge på leasingkostnaden för att komma ned under 4 000 kronor i månaden.

Att Volkswagen på samma konstruktion som en mängd andra normala och högpresterande Golfmodeller också kan åstadkomma en elbil av god klass säger något om grundreceptets styrka.

Att köra och vara med en e-Golf kräver egentligen ingenting utöver normal ”elbilsplanering” för räckvidd och laddning. Man slipper/missar (välj själv) den clownnäsa i design många andra tillverkare kör med för att visa att här kommer minsann en elbil. Utseende, utrustning, funktioner, utrymmen – i stort sett allt är som på Golf i normalversioner.

Eldriften fungerar mjukt och fint i alla lägen, en något stötigare fjädring i låg fart är det enda offret på det (lokalt) avgasfria altaret.

Bilmodell: Volkswagen e-Golf
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 4 100:–

10 bästa bilmodellerna – för under 4 000 kronor i månaden

Volkswagen T-Roc

Lilla Volkswagen T-Roc blev testagets favorit när den testades mot Mitsubishi Eclipse Cross och Volvo XC40 T3. Främsta orsakerna är de suveränt smidiga köregenskaperna och den finfina åkkomforten.

T-Roc är både tystare och fjädrar bekvämare än sina betydligt dyrare testkonkurrenter. Att den dessutom är snålast på bränsle och klart billigast, både att köpa och äga, gör knappast saken sämre.

T-Roc är rätta valet om man klarar sig med de något begränsade utrymmena, det handlar trots allt om en sammanhanget ganska liten bil.

Bilmodell: Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115
Villkor: 36 månader, 1 500 mil/år
Månadskostnad: 3 350:–

Privatleasing: Detta ska du tänka på

• Privatleasing kräver ingen kontantinsats, men du tecknar upp dig på att betala en viss månadsavgift varje månad och det brukar vara mycket dyrt att bryta avtalet i förväg, om det skulle behövas.

• Service brukar oftast ingå, men du betalar försäkring, fordonsskatt, bränsle och andra kostnader som exempelvis däckbyte själv.

• Vanligast är att avtalet löper på 36 månader och du får högst köra 1 500 mil om året. Att köra mer kostar extra. 

• När du lämnar tillbaka bilen ska den vara i bra skick, annars får du ofta betala dyrt för att reparera eventuella repor och annat. Läs på innan du skriver under vad som är ”normalt slitage”.

Läs vår kompletta guide till privatleasing här.

Taggar: Nyheter

Privatleasing har på bara några år gått från helt okänt till enormt populärt bland svenska bilköpare. Att "långtidshyra" bilen kan vara ett smart sätt att köra en helt ny bil utan att behöva betala någon kontantinsats, men det är också förenat med vissa risker du behöver ha koll på – mer om det längre ned.

Även utbudet av privatleasingbilar har ökat explosionsartat på sistone. För några år sedan fanns bara vissa "privatleasingversioner" hos vissa märken. I dag erbjuder i princip alla stora bilmärken privatleasing i egen regi och många av dem låter också bilköparen göra vissa val när det gäller utrustning och motoralternativ.

Men all

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-18 16:25

VIB rekommenderar alltså folk att leasa en bil med undermålig autobroms?

Info om vad skatten kostar hade inte skadat eftersom ni inte verkar gilla el-hybrider

Man börjar ju undra hur neutrala ni är?

#2
2020-02-18 16:46

Privatleasing är perfekt för den som svurit färdigt åt begagnade bilar som går sönder i de mest opassande tillfällen, har ekonomi som tillåter det, men samtidigt inte har några sparade pengar.

Var själv i det läget 2015. Hade fått högre inkomst och utgifterna per månad minskat, men hade inga sparade pengar. Privatleasade då från början av 2016 i 3 år en mindre bil till en låg månadskostnad. Den lämnades sedan tillbaka i början av 2019.

Allt gick smärtfritt.

#3
2020-02-18 17:47

Det var inte billigt, finns det inte billigare bilar?

#4
2020-02-18 22:07

Privatleasing är även för oss med stort sparkapital.
Pengarna växer till sig på börsen och avkastningen betalar månadskostnaden på bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.