Bild
Nästa artikel
10 år sedan avregleringen – nu ska bilbesiktningen kartläggas

10 år sedan avregleringen – nu ska bilbesiktningen kartläggas

Nyheter

Går det att besikta sin bil i glesbygden? Det ska ny utredning ta reda på.

Det är ett decennium sedan som statliga Svensk Bilprovnings monopol avskaffades och andra aktörer tilläts besikta bilar. Transportstyrelsen undersöker årligen läget på besiktningsmarknaden och när de i den senaste rapporten summerar tiden efter avregleringen visar det sig att kostnaden för att besikta bilen har ökat mer än konsumentprisindex, KPI.

Dessutom har det blivit fler besiktningsstationer, samtidigt som antalet besiktningstekniker minskat.

Hur många besiktningsstationer som finns i länen varierar. Swedac, myndigheten som ansvarar för teknisk kontroll och ackreditering av besiktningsfirmorna, har i sin senaste sammanställning uppgett att Gotland har 4 stycken, medan Västra Götaland har 90 stycken, flest i hela landet. Jämtland får klara sig på 9 stationer och i Blekinge fanns det under 2019 11 besiktningsstationer.  

Regeringen ger nu Transportstyrelsen i uppdrag att analysera hur tillgängligheten för fordonsbesiktning ser ut i hela landet.
– Möjligheterna att besiktiga din bil ska vara goda, var du än bor i landet. Därför får Transportstyrelsen nu i uppdrag att utreda tillgängligheten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Uppdraget ska vara klart i mitten av januari 2021.

Diskutera: Har du goda möjligheter till bilbesiktning där du bor?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Hundter
2020-11-10 08:10

Ja, jag har goda möjligheter till detta, även om jag bor på landet! Möts av vänlig och kunnig personal, men noterar att priset höjs varje gång!

#2
stonebreaker
2020-11-10 08:11

dessa avregleringar initierade av borgliga partier .. har någon fått avsedd effekt?

#3
hultarn
2020-11-10 08:12

Antalet stationer varierar förstås beroende på underlaget, dvs hur många fordon det finns i området.
För min egen del har det blivit mycket bättre, förr var det hopplöst att få tid, särskilt på våren. På senare år har antalet stationer när mig flerdubblats. Förr var 6 veckors väntetid standard. Nu finns det alltid tider, och lördagsöppet passar mig utmärkt.
Priserna har höjts, men samtidigt kommer fler erbjudanden, tror jag betalade 395 kr senast. Stationschefen på Opus nära mig krigar mot sina chefer, och vill hålla nere priserna. Har man ett erbjudande från en konkurrent med sig, får man det priset även på Opus. Bra!

#4
hultarn
2020-11-10 08:24

Något som ofta glöms bort när det gäller priserna, är att numera är det inte årlig kontroll, utan 14-månaders intervall.
Detta påverkar självklart totalkostnaden. Prishöjningen är inte så stor som först synes.

#5
L. Mäkinen
2020-11-10 08:46

Senaste veckan har jag bokat besiktningstider vid tre tillfällen. Alla gånger har jag fått välja tid dagen efter utom idag då jag fick en tid i eftermiddag. Övriga tider har jag bokat på kvällen efter stängning så det är väl naturligt.
Den stora skillnaden efter avregleringen tycker jag är attityden hos personalen. Det är inte griniga gubbar som försöker slå hål på frisk plåt längre utan de är betydligt trevligare. Även om man får anmärkningar känns det bättre med ett leende.

#6
glimma-48
2020-11-10 09:06

Jag besiktigade bil + liten obromsad släp i augusti. Detta kostade mej 950 kr och då fick jag "spontanbesiktningsrabatt". Hela besiktningen tog ca 18 minuter. Hur seriöst besiktningen går till nuförtiden verkar bero på var man är och på vilket humör besiktningsmannen (?) är. Jag ser för min del bara nackdelar med avregleringen. Att det finns fler ställen kan naturligtvis vara en fördel för andra.

#7
Mattse
2020-11-10 10:25

Betydligt bättre sedan avregleringen. Nu går det att få en tid både snabbt och när man vill. Behöver inte ta ledigt från jobbet, vilket är en kostnad som ska räknas in i bedömningen av prishöjningen.

Mest positivt är att det blivit betydligt enklare att få igenom entusiastbilen. På gamla bilprovnings-tiden var det ofta någon nitisk gammal besiktningsgubbe som gjorde sitt yttersta att slå ner på bilen och rosthammaren gick som trumpinnar på underredet.
Idag är det konkurrens om kunderna bland alla besiktningsföretag och ett godkänt resultat ger nöjda kunder som kommer tillbaka. Så trots att bilen har blivit 10 år äldre sedan avregleringen är den enklare än någonsin att få godkänd.

#8
Jarl Karlsson
2020-11-10 11:29

600:- är ocker!!

#9
Styggavargen
2020-11-10 11:41

Priserna skenade direkt över konsumpentpris index!. Bara att konstatera att stora saker inte går att avreglera, det blir ett fåtal aktörer som tar över och priserna höjs. Den enda "avreglering" som funkat var den om mobiloperatörerna, eller var det ens en avreglering? (jag är osäker).

#10
Styggavargen
2020-11-10 11:43

Mattse, då betalar du närmare 600 kr för besikningen, om du vill ha en tid som är billigare är det sådana tider ingen annan vill besikta bilen, typ 10.30 en måndag..

#11
marauder
2020-11-10 12:19

Det har ju hänt lite sedan Bilprovningens glansdagar då man fick vänta 4 månader på en tid och gå och betala i kassan, sitta i kö utanför.
Sen se hur besiktningsgubben fullkomligt nöjt av att gå runt med hammaren och knackade sönder rostiga balkar under bilen.

#12
marauder
2020-11-10 12:20

Brukar få erbjudanden om att besikta för 329kr. Har aldrig betalat 600kr. Åker aldrig till dom som är dyra. Men det är klart på landsbyggden kanske det inte finns så inte att välja på.

#13
Styggavargen
2020-11-10 13:21

Marauder, då har du bokat på DEKRA, förskottsbetalning och obekväma tider!? Jag tycker nog att det funkade hyfsat bra innan avregleringen, inte direkt svårt att få tid och priset var aldrig något problem med, alltid stabilt och lågt. Jag avskyr att jag runt för att spara 200-300 kr... så jag upplever det mycket mer stressigt nu för att helst vill man inte betala högre pris i onödan.

#14
hultarn
2020-11-10 15:23

Jag har nog inte heller betalat 600 någon gång. Det finns flera konkurrerande bolag i närheten (totalt 5 stationer inom 15 km, förut hade jag 1 station), och de skickar ut erbjudanden.
Och då brukar jag ändå besikta på lördagar, då jag nästan alltid är bortrest i veckorna. Aldrig betalat i förskott.

#15
Maisch
2020-11-10 15:35

Än så länge har avregleringen varit lyckad på många sätt, iaf här i storstaden. Enormt mycket bättre tillgänglighet, väntetiden på våren förr var horribel om man inte var ute lååång tid innan. Nu går det bra att hitta tid dagen innan, och man slipper åka över hela stan. Samt som många påpekat, en mer professionnell personal med färre surgubbar.

#16
Pi
2020-11-10 16:22

Skulle tro att det är de som bor på landsbygden som får betala priset för den högre tillgängligheten i städerna. Sen har jag precis som Vargen inte sett nåt stort problem med hur det var före avregleringen - allt bygger på att man precis som t ex på jobbet får ägna nån minut till att planera sitt besök.

#17
Sabud
2020-11-10 18:31

Finnarna varnade oss för att det skulle bli mycket dyrare att besiktiga efter privatiseringen och så blev det. Och det är de som bor i landsbygd som får betala kalaset. I Åtvidaberg fick jag senast prisuppgiften 545 kronor och när jag frågade varför det är så mycket dyrare än i Stockholm så blev svaret marknadsanpassning. Avstod så klart och besiktade för 299 kronor i Åkersberga. I Stockholm får jag ett tiotal erbjudanden när det är dax för besiktning och i min brevlåda i Åtvidaberg noll stycken ( 0 ). Lägg ner eller gör om!

#18
L. Mäkinen
2020-11-10 19:50

Jag betalade 449 kr för att få Skodan besiktad idag på Carspect. Kunde ha sparat 20 kr på att välja en tid när jag inte kunde åka dit. Caddyn kostade 679 kr. Fast det är ju en lastbil...

#19
John2008
2020-11-10 22:56

Finns flera stationer där jag bor, men prisskillnaden är så pass liten mellan företagen att det blir en smakfråga var jag väljer att besiktiga. Så någon konkurrens värd namnet, finns inte direkt här om man utgår från priset.

#20
hultarn
2020-11-11 08:20

"Sen har jag precis som Vargen inte sett nåt stort problem med hur det var före avregleringen - allt bygger på att man precis som t ex på jobbet får ägna nån minut till att planera sitt besök."

För Kalmar var det precis tvärtom om, 6-7 veckors väntetid var fullt normalt. Ibland värre på vårarna. Få tid till husvagn eller hobbybil, var hopplöst. Dessutom hade olika stationer olika rutiner, när jag importerade Jaguaren 2009 ville de inte göra besiktning samtidigt som reg-bes, jag fick vackert vänta 6 veckor. Samtidigt som andra stationer gjorde det "när man ändå var där"
Ville jag ha en tid snabbare, blev jag hänvisad till Karlskrona, som ligger cirka 10 mil bort.
Attityden har nämns ovan, där är också en enorm skillnad. Idag är de öppna och trevliga, bjuder på kaffe och chokladbit, ger tips och råd.
Förr var de sura och allmänt besvärliga, och försökte ofta "sätta dit" med flummiga åsikter.
Dyrare - javisst, men samtidigt så mycket bättre och som sagt: nu är det inte 1 gång/år, utan 14:e månad vilken sänker priset.

#21
Styggavargen
2020-11-11 10:38

Men skall inte besiktningsmannen vara besvärlig? Det handlar om säkerhet. Jag känner en som jobbade på statliga bilbesiktningen innan avregleringen, jag kom dit och fick honom som besiktningsman (av en slump), när han upptäcker mig och bilen sade han till mig att vänta, han bytte besiktningen med en annan anställd för att inte jäv skulle förekomma. Tror du sånt sker idag efter avregleringen?

#22
hultarn
2020-11-11 12:21

Nej, besiktningsmannen/kvinnan ska inte vara besvärlig eller otrevlig, det förbättrar väl inte säkerheten?
De kan göra ett professionellt jobb och samtidigt vara trevliga, gör inte du själv så på jobbet?

#23
Yngve Samuelsson
2021-04-06 10:35

Jag har efter avregleringen råkat ut för godtyckliga anmärkningar vid två olika tillfällen. Vid det första tillfället så anmärkte en yngre anställd på vänster fjädring fram, samtidigt som han småpratade med en kvinnlig bekant. Jag antar att han ville imponera på henne. Det var inget fel visade det sig. Vilket de återkommande besiktningarna också bevisade under 10 års tid. Vid det andra tillfället för 4 år sedan, så anmärkte besiktningsmannen på en detalj på framvagnen. Men att det var inget som skulle leda till ombesiktning. Under de tre senaste åren har inte någon annan gjort en liknande anmärkning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.