Bild
Nästa artikel

1. Peugeot 107 - testets vinnare

Nyheter

Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och detta räcker långt - riktigt långt. Här är vinnaren i Tommy Wahlströms miljöbilstest.

Peugeot 107 5-d

Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och den lilla trecylindriga motorn är densamma som sitter i iQ men i 107 upplevs den som mycket piggare. Styrningen är bäst i testet, exakt utan att bli nervös. Köregenskaperna är trygga och underhållande. När vägen kröker är Peugeot den körgladaste bilen av alla.

I stadstrafik är Peugeot pigg, smidig och lättparkerad. Vi gillar däremot inte sidospeglarnas avsmalnande form som tar bort en hel del sikt bakåt. Inredningen känns plastig men allt fungerar väl. Det finns gott om småfack för prylar. Kupén känns rymlig och luftig i framsätet. Såväl långa som korta hittar en körställning som fungerar. Ratten är justerbar i höjdled.

Enligt bullermätaren tillhör Peugeot de tystare av de testade bilarna. På långresa går bilen stabilt och erbjuder en hel del storbilskänsla. Fjädringen är väl avstämd åt det lite fastare hållet. Baksätet fungerar för två vuxna under kortare sträckor och bagageutrymmet är litet men lättillgängligt. Peugeot drog minst bränsle av alla och hör till de billigaste i testet.
FAKTA/ Peugeot 107 5-d

Modell: 4-sitsig, 5 dörrars halvkombi.
Pris: Från 103 490 kr. Testbilen ca 112 290 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 343/163/146. Tjänstevikt, kg: 900.
Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 139.
Motor: 3-cyl, 998, 68 hk vid 6 000 varv/min, 93 Nm från 3 600 varv/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 14,0 s. Toppfart 157 km/tim. 
Förbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km, 107 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4.
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 6 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: Ej testad.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Simon
2009-04-07 12:56

Mitt tips är att köpa en Aygo istället, hur man kan rekomendera en bil med mycket sämre andrahandsvärde är lite märkligt.....

#1
mikael
2009-04-07 14:21

Köp en 107/c1/aygo och se döden i vitögat varje dag

#1
Hans
2009-04-07 14:49

Konstruktiva kommentarer....
Peugeot har inte sämre andrahandsvärde än Aygon, den är betydligt billigare i inköp och jämför du på tex blocket så ser du att den inte tappat mer procentuellt än vad en aygo gör.
Tittar man på krocktester så är trillingbilarna faktiskt hyffsat säkra

#1
Tompa
2009-04-07 15:20

Det är mycket billigare att äga och köpa en 107/c1 än en Aygo. Dessutom är dom mycket snyggare, Toyta vet inte vad design är...

#1
Ml
2009-04-07 15:59

Toyotas sämsta bil och Peugeots bästa. Äntligen har Peugeot skräpmärket nr 1 fått en bil som håller tack vare Toyota.

#1
Göran Petersson
2009-04-07 16:37

En intressant test av mickrobilar. En liten notis: det är bara två av bilarna, fiat och smart som går att få som cab.

#1
Bengt
2009-04-07 17:36

Jag ser döden i vitögat varje dag när jag möter andra trafikanter!

#1
Simon
2009-04-07 18:55

Det kan aldrig bli billigare att köra en fransk bil....:)
Reperationer och sämre andrahandsvärde river ner alla förutsättningar.... Sorry

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-04-07 19:18

Men Simon, Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo är ju samma bil! Konstruerad av samma tekniker, byggd vid samma fabrik och av samma komponenter. Marknadsföring och återförsäljare kanske kan påverka andrahandsvärdet men jag kan aldrig tro att det skulle vara någon skillnad när det gäller produktkvaliteten.

#1
Simon
2009-04-07 21:13

Helt rätt som du skriver Tommy, de tillverkas i samma fabrik i Tjeckien men det är inte bara återförsäljare och service som skiljer, även garantin är sämre på Peugeot något du borde ha koll på som jobbar med detta...

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-04-07 22:03

Tja, Toyota ger 3 års nybilsgaranti istället för Citroen och Peugeots 2 år, å andra sidan har Toyota en milbegränsning som fransoserna saknar. Det går förresten också att köpa till ytterligare ett års nybilsgaranti till Citroën C1 för 4 000 kr.
Jag har inte jämfört servicepriser men det bör man absolut göra innan man slår till och köper nån av de tre. Och sedan ska man också köra runt till alla tre märkena och jämföra priset.

#1
Roger
2009-04-07 22:20

Är lite förvånad över att Suzuki splash inte är representerad på listan. Har provkört de flesta märkena på listan (ej fransmännen har dålig erfarenhet av deras bilar)
Rejält med utrustning samt att fyra fullvuxna sitter bekvämt i bilen. Tittade på syskonbilen Opel agila men den var dyrare med tillägs priser på cd/mp3 m.m.

#1
Anders
2009-04-07 22:31

Mycket skitsnack om franska bilar. Efter 3 Volvo alla körda över 15.000 mil och sålda/skrotade p.g.a rost samt några tyska bilar kör jag mycket nöjd Peugeot sedan 15 år. Min V6-605-a sålde jag efter 33.000 mil och då hade den nybilsavgaser, drog ingen olja och var fri från rost - det kan man inte säga om de tyska (värst) och svenska (bättre) bilarna. Nu kör jag glatt omkring i uppföljaren V6-607a, 17.000 mil utan problem och räknar med lika många mil till. Vive la France!

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-04-07 22:36

Det kanske föll bort i den kortare texten här på webben men i tidningen påtalar jag just det Roger uppmärksammat. Agila och Splash är samma bil men Suzuki är lite billigare. Liksom i fallet med Ci/107/Aygo blir det till att åka runt och jämföra priser. För de flesta kommer det tillslut ändå att handla om var man får bäst betalt för sin inbytesbil.

#1
Simon
2009-04-07 23:08

Tommy det är kul att du är med och debattera, återigen så missar du att även vägassistans är ett år mindre... Tittar vi dessutom på begagnat är Toyota ensam om
8 år/15 000 mils garanti..
Wtt Aygon är den bil av alla som minskar minst i andrahandsvärde gör det inte sämre....
Så här skriver TV: Den som vill förlora så lite pengar som möjligt innan det är dags att byta bil väljer med fördel Toyota Aygo, som har en årlig värdeminskningskostnad på 11 667 kronor. Ingen annan ny bil faller så lite.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090106-vardeminskning-bil/index.xml

#1
Basse
2009-04-07 23:47

113.000 kr. Tror nog att jag köper en beg. större säker bil för samma slant. Möjligen med 1,5 dl högre förbrukning men det kan nog livhanken vara värd.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-04-08 00:12

Simon, jag måste ju vara med och bromsa de värsta stolligheterna... :)
Varifrån har du fått att Toyota skulle ha längre vägassistans? Dom har tre år, precis som Citroën.
Jag förstår heller inte vad du menar att Teknikens Världs tabell kan bidra med i det här fallet? Dom verkar ju inte alls ha räknat på Citroën C1 och Peugeot 107? Jag gissar att David Lilja tänkte att; Aygo, C1 och 107 är samma bil, då räcker det med att ta med en av dem i tabellen. För övrigt resonerade jag på samma sätt, när jag valde att bara köra en av trillingarna i testet.

#1
Simon
2009-04-08 01:57

Om vi ska kunna reda ut det du kallar stolligheter så får vi hålla oss till pegeot som du testar i detta test, de har två år vägassitens oavsett vad du försöker med....:) Bättre kan du...
Du är väl inte så naiv så att du tror att Aygo/C1 och 107:an har exakt samma värdeminskning, du om nån borde väl veta att man värderar olika märken olika...?
Varför Tommy valde Aygon är helt enkelt för att den hadde lägst värdeminskning av alla bilar....

#1
Emme
2009-04-08 03:17

Men lilla Simon.
Gå ut och kolla på blocket så får du bland annat se att det inte är någon skillnad i värderas mellan bilarna.
Gör dig inte dum.

#1
Emme
2009-04-08 04:07

Simon , om du nu inte hittar in till blocket så kommer länk här.
http://www.blocket.se/li?ca=9_s&q=aygo&cg=1020&w=3&sp=1

#1
Anders
2009-04-08 06:56

Till och med när toyota är samma bil som en citroen och pegeout försöker deras fanatiska ägare/supporters sitta här och påverka folk att köpa dom.
Fantatiskt

#1
Pelle
2009-04-08 10:31

Haha Anders
Huvudet på spiken. Toyotaägare är fantastiska. Det enda de har att säga är KVALITE. Detta är ett mantra som de upprepar hela tiden.
Själv kör jag hellre en rolig bil med identitet 25.000 mil än en fantastiskt tråkig bil utan någon som helst identitet (samtliga Toyota utom Supra) 30.000 mil för samma totalkostnad.
Som bilintresserad så kan man inte köra Toyota.

#1
Simon
2009-04-08 12:14

Oj oj oj vilka ömma tår en del har....:))) Köp vad ni vill, ingen tvingar er att ta emot bra råd, gör som strutsen och fortsätt hålla huvudet i sanden....:)

#1
Emme
2009-04-08 13:24

Men Simon. Nu gav du ju inga bra råd utan hade ett felaktigt antagande. Kanske dags för dig att ta dig ur sandlådan nu.

#1
Lupo 3L
2009-04-08 14:37

Är inte ett dugg imponerad efter att ha provkört en peugeot 107 från 2008.. Min Lupo 3L är tystare har bättre komfort och har mindre förbrukning. 0,32 liter diesel / mil, 81 g koldioxid / km. Bilen är från 2002..
Tänker inte byta mot en peugeot i alla fall.
Konstigt att bilarna inte är bättre än så här. Som sagt inte ett dugg imponerad..

#1
Simon
2009-04-08 15:04

Emme, var det inte du som inledde denna nivå med lille Simon ? Jag är inte så liten, 45 år och haft bilar som intresse sen 16 års åldern... så du har mycket att lära...:)

#1
göinge
2009-04-08 15:11

Angående VW Lupo och 81 gram koldioxidutsläpp per kilometer så brydde sig bara "miljömuppar" sig om bilens utsläppsvärden 2002. Samma "miljömuppar" hade inte valt diesel idag på grund av utsläppen av svaveldioxid, kväveoxid och partiklar. Ser man till trillingbilar som Peugeot 107, Ctroën C1 och Toyota Aygo så får man väga in andra saker än teknik, förbrukning och säkerhet och förutom priset är design en viktig faktor i valet mellan tre tekniskt identiska bilar. Då hade åtminstone jag valt Citroën C1, som jag tycker är snyggast av de tre. Peugeot 107 är fulast med sin fläskläpp.

#1
Mm
2009-04-08 15:49

Pelle plutt snacka inte skit. Du kör säkert själv någon tråkig dussintysk med slogan "Das Auto". Anledningen till att Toyota-ägare rekommenderar folk att köpa Toyota är helt enkelt för att deras Toyota är så förbaskat bra. Förutom att de håller högst kvalitet så har de också mycket hög säkerhet, ett andrahandsvärde som är bland det bästa på marknaden, bra garantier och en mycket bra service. Roligast kanske man inte är men man är i alla fall i paritet med de flesta europeiska märken även där.

#1
Pelle
2009-04-08 16:41

Nej, jag kör inte en Volswagen, faktiskt inte ens en tysk bil.

#1
Emme
2009-04-08 17:03

Lupo 3l är egentligen miljöfarlig.
Simon:
Det jag menar är att man ska stå till svars för sina fel.
Att man är liten behöver inte inte heller ha med åldern att göra utan är en mognadsfråga.

#1
Per_K
2009-04-08 21:43

Tyvärr saknar Peugeot 107 ett ordentligt skydd mot den vanligaste skadetypen - pisksnärt (whiplash). Ett sådant skydd är särskilt viktigt i en liten bil med låg vikt och korta deformationszoner, som dessutom används främst i tätortstrafik.

#1
Olle Ström
2009-04-08 22:56

Kört min 107:a 1100 mil nu
Plus: a) Bensinförbrukning håller. Nyss trots kalla morgnar och vinterdäck 0,48. Max i vintras 0,51.
b) Segdrar bra. Klarar 50 - 120 km/tim på 5:an. c) Nackskydd i baksäte räcker för mina 185 cm. d) Värme bra.
Minus: a) Går ej få dragkrok b) Bakrutan repas av torkaren. (Kan bero på dålig glaskvalitet? Min V70 orepad ruta trots 17000 mil) c) låg under. Krävs extragrejor att få in garagedomkraften d) bara förardörren har innerbelysnings- brytare e) jättelitet bagage f) immar igen lätt, kräver högt fläktvarvtal g) bullrar en del

#1
Simon
2009-04-09 01:39

Emme då kan du börja med att visa fakta på vad som är fel.... Blocket är nämligen ingen värdemätare...

#1
Roy
2009-04-09 17:20

Oj, här var det pajkastning så det stod härliga till!
Roligast är nog pajaserna som krigar om vilken av samma bil som är bäst.

Några kompletteringar:
Om en dyrare bil har samma procentuella värdeminskning som en billigare, så tappar den dyra lik förbannat ett större antal kronor - och det är väl såna vi använder när vi köper ny bil.
Simon, jag är ännu äldre än du och har varit riktigt bilintresserad sen 15-årsåldern, minsann! Jisses, vad klok jag måste vara!

#1
Emme
2009-04-09 20:32

Blocket är väl en bra värdemätare ur denna synpunkt?
Du sa att Aygo höll andrahandsvärdet bättre men enligt blocket (som är en av Sveriges största sälj- och köpsajter) så stämmer inte dina uppgifter.
Nu är det väl snarare upp till dig och motbevisa?
Som också Roy påpekar så var väl till och med Aygo:n dyrare i inköp så den har tappat mer?

#1
Simon
2009-04-09 23:28

Roy, Jag håller med dig fullständigt, vem har procent i plånboken, värdeminskning ska räknas i kronor och ören.....
Emme, det är just utifrån begagnatpriser du ser värdeminskning, du kan läsa vilken av alla bilar i Sverige som har bäst andrahandsvärde här, i kronor och ören.....
Dessa Fakta kommer från värdeminskningen på 112 bilar, baserat på tre års ägande och en körsträcka om 6 000 mil. Prognosen på andrahandsvärden hos nya bilar görs i samarbete med KVD, Kvarndammens Bilauktioner, som via auktionssajten bilpriser.se värderar över fyra miljoner bilar varje år.

#1
Simon
2009-04-09 23:31

Missade länken så den kommer här...: http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_1002273.e24
Dessutom ligger Aygo betydligt bättre i pris på blocket än 107 och C1

#1
Rikard
2009-04-11 02:51

Om inte annat kan man välja 107/C1 före Aygo för att dom har bättre strålkastare.

#1
Simon
2009-04-11 10:45

Rickard annars kan man köpa ett par starkare glödlampor....:) så har man fortfarande kvar bättre garanti och andrahandsvärde, sen kan jag inte säga att jag upplever ljuset som speciellt dåligt i Aygon, men jag har å andra sidan inte jämfört med 107/C1

#1
Emme
2009-04-11 22:39

Är ens 107 och C1 testad där ens? I din länk?
Och du kan inte alls ha kollat på blocket då det är knappt någon skillnad till någon av bilarna i PRIS!
Gå in ordentligt själv och se!
Köpa till bättre lampor höjer priset för bilen och ökar såväl värdeminskningen då du inte får ut några pengar på dessa när du säljer bilen :)
Dessutom så ligger de fortfarande i snarlika pris!
Bättre garanti vet jag inget om så det ska jag inte uttala mig om men priset är också högre för en ny aygo.

#1
Simon
2009-04-12 10:52

Ja, alla normala bilar är med, de värderar över 4 miljoner bilar...
Du kan ju försöka hitta en Aygo på dessa mil för detta pris http://www.blocket.se/vi/20980757.htm?ca=23_4_s&last=1
Men som jag tidigare skrev så är blocket ingen värdemätare då utbudet är alldeles för litet för att man ska kunna kalla det fakta..
Miltal, utrustning, 3d/5d hur välskött osv. är faktorer som spelar in, om man dessutom tar med hur stor panik vissa har att sälja snabbt så inser man att det inte går att utgå från blocket....
Lampor kostar ca 200 kr

#1
DYLAN
2009-04-12 16:30

Hur en del kan tycka att peugeot 107 är snygg förstår jag faktiskt inte. För att visa vad jag menar jag jag säga:
Peugeot 107 säger till 307: - Kolla mamma, jag har köpt en ny kromad hockeypuck! Jag kan få in den i munnen också!! Men... hjälp! Jag har får inte ut den! Hjäälp!
/ Peugeot 107 är en av världens absolut fulaste bilar, Som en punkterad badanka, som en lackad sköldpadda, denna rektangulära fotboll..... osv

#1
Emme
2009-04-13 02:43

Simon , blocket är Sveriges största köp och sälj sajt så nog är det Sveriges måttstock allt .
Du kan du hitta en Aygo med pluspaket för bara 3000kr extra..
http://www.blocket.se/vi/20345369.htm?ca=9_s
Nej Aygo ligger verkligen inte inte i samma prisnivå ...
Sen i källan du länkar tycker jag att det är konstigt att de inte nämner C1/107.Kan ha varit så att de tog en av trillingbilarna? Du kanske kan ge en tydligare källa du som hittar på sidan?
Värdeminskningen i Sverige är det ändå ingen skillnad mellan dessa bilar.
Milkostnaden kan dock bli lägre då de kan ha olika priser på verkstäder m.m.

#1
Simon
2009-04-13 14:30

Ja, du Emme du verkar inte speciellt kunnig på begagnade bilar, om du missat det så är det en privatimporterad bil du hänvisar till med mer mil på mätaren, så det bevisar bara Aygons högre andrahandsvärde trots privatimport och mer mil....:)
Acceptera fakta eller fortsätt leta....:)

#1
Simon
2009-04-13 14:32

Du, Emme, den var dessutom 2 dörrars

#1
Emme
2009-04-13 17:54

Fortfarande bara skillnad på några tusenlappar.
http://www.blocket.se/vi/21130369.htm?ca=9_s
Här är en med mindre mil, pluspaket och ja 5! dörrar.
Är inte det värt att betala 9000kr extra på så vet jag inte.
Cittran hade också märken på taket därav lägre pris.
Acceptera faktan är väl det ändå du som ska? :)
Tycks vara svårt för Toyota ägare , löjligt.
Det roliga är att du bedömer mig som dålig på begagnade bilar då jag själv tidigare har varit bilförsäljare som resterade 3 av mina 4 bröder :)
Stor i orden och liten på jorden!

#1
Simon
2009-04-13 20:28

Emme, hadde du varit bilförsäljare så hadde du aldrig diskuterat på detta sätt, då hadde du varit mycket mer insatt i gröna listan där alla bilars andrahandsvärden finns.....
Vilken firma jobbade du för....?
Jag accepterar fakta, men inte allmänt tyckande och svammel...

#1
Simon
2009-04-13 20:30

Emme, kollade nu på din annons du länkade till.... Du skulle varit bilförsäljare och kan inte ens räkna... 5 dörrar...:)
Räkna en gång till......

#1
Simon
2009-04-13 20:34

Emme, ber om ursäkt för sista inlägget då jag faktiskt upptäckte att det är 5 dörrar..... Sorry !

#1
Emme
2009-04-13 22:34

Gröna listan är jag väl medveten om.
Jobbade för bland annat Bilvalet när de fanns i Uppsala. (De har firma i Enköping, Strängnes och Stockholm nu.
Fakta har du fått.
Svamlar gör jag då inte :)
Undrar vem det är som svamlar egentligen , se på dina senare inlägg..

#1
Emme
2009-04-13 22:37

Oj glömde den katsiga slutklämmen!
Räkna en gång till ....

#1
Simon
2009-04-13 23:29

Emme det förklarar ju allt, de säljer ju Citroen inte konstigt att du försvarar franskt trots att det är bilarna som prenumererar på bottenplatserna i kvalitetsundersökningarna....:)
Att du säger dig känna till gröna listan men ändå tror att Aygo/C1/107 skulle ha samma andrahandsvärde får åtmindstonde mig att tvivla på att du jobbat som bilhandlare....
Men jag ska kolla upp detta....

#1
Emme
2009-04-13 23:53

Tidigare såldes inte Citroen. Kolla upp fakta innan. Då såldes bland annat Fiat och Alfa. :)
Nu sälj Citroen, Kia och så kanske Dacia ska tillkomma men man focuserar mer på begagnat.
Dessutom är inte C1:an fransk!
Tvivla bäst du vill men jag kommer iaf med fakta istället för dumma pajkastningar, se bara på ditt tidigare inlägg. :)
Mitt riktiga Alias ger jag dock inte ut på internet.

#1
Simon
2009-04-14 00:27

Tidigare såldes inte...? De har ju sålt Citroen sedan 2001 ! under vika år jobbade du där då..? Jag antar att du känner Lars om du jobbat där...
Jag vet inte om du visat så mycket fakta, du säger dig vara bilförsäljare men tror att tre olika bilmärken skulle ha samma värdeminskning.... I mina örön låter det mycket märkligt

#1
Emme
2009-04-14 00:50

Jag påbörjade jobbet innan millennieskiftet.
Lasse vet jag mycket väl vem det är. Han ägde själv Bilvalet tidigare och det var även han som öppnade upp den nya firman i Enköping (därefter har resterade två tillkommit.)
Jag är ingen bilförsäljare längre utan har varit!
Jobbade även innan lite smått med bilförsäljning men det är inte mitt nuvarande yrke.
Att C1/Aygo/107 ligger så lika i värdeminskning beror till stor del att det är samma bil och många är nog medvetna om detta.
Och OM det nu vore så att jag hade sålt Citroen så betyder det inte att jag gillar märket?
Jag gillade inte Fiat tidigare men nu tycker jag de gör bra bilar om än dyra (Fiat 500 t.ex).

#1
Simon
2009-04-14 01:37

Emme, jag återkommer, under tiden kan du ju jämföra lite mer fakta, andrahandsvärdet hos märkeshandlare, nu har tyvärr aygon rullat lite mer, man får inte heller metallic eller vinterdäck till Aygon....
Trots det skiljer det 20 000:- snacka om skillnad på andrahandsvärde...

#1
Simon
2009-04-14 01:39

Länkar: http://www.bilvalet.com/web/bilar_i_lager/
Sök efter C1
http://www.blocket.se/vi/21062598.htm?ca=23_4_s

#1
Emme
2009-04-14 02:03

Angående länken du gav till blocket.
Du kan hitta C1 och 107 för ungefär samma pengar!
Tänk på att Aygo har högre grundpris!
Fast man köper nog hellre en ny Aygo i sådana fall eller denna.
http://www.blocket.se/vi/21062598.htm?ca=23_4_s
Du verkar ha blocket ut den dyraste. Detta var den första länken jag klickade på ..
Inse fakta nu :)
Dessutom är Bilvalet riktigt billiga i pris om du jämför med resterande bilfirmor.En kär vän till mig köpte en passat -99 , 1,8t som gått 18000mil för 25000.
Nu säljer de dock iväg de flesta inbyten till handlare.
Försök hitta en sådan på blocket för den summan pengar.
Sen går det inte at jämföra firma mot firma.
I sådana fall måste det vara flera firmor som har nästan identiska bilar av de två (En aygo och en C1).
Först då kan du jämföra firmor emellan.
Man måste kolla överlag!
Och överlag på blocket är det ingen skillnad i pris mellan dem tre.

#1
Benny
2009-04-19 22:12

Med tanke på att Opel Agila kom så högt upp kanske Suzuki Splash kunde ha placerats sig på en så där 9:e eller 10:e plats eller Toyota Aygo på en så där 7:e eller 8:e plats? Nähej jasså jag förstår.

#1
Tobbe
2009-04-21 18:23

Finns ingen starkare försvarsmekanism inom människokroppen än ens bilmärke :)

#1
Monkan
2009-04-30 13:55

ÄLSKAR MIN KOMFORTABLA PEUGEOT AV ANNAN MODELL!

#1
Stensson
2009-04-30 14:14

Orkade inte lusläsa alla likartade inlägg i denna tråd, men jag vill hävda min åsikt:
1. Aygo är inte dyrare än C1, 107. Eftersom det ingår 3 års garanti. Och mer säkerhetsutrustning. (Iaf var det så när jag kollade för ett par år sedan.)
2. Inser man inte att Aygon har ett bättre 2:a-handsvärde lider man av bristande insikt kring beg.-bilar.
(Jag påstår inte att Aygon, som begagnad, har ett mervärde, som motsvarar merpriset.)
3. Möjligen kan Aygon vara något dyrare än de övriga trillingarna, pga att Toyota är ovilligare att ge gängse rabatt. Men kommer du med inbyte, så får du vanligen lika mycket hos Toyota. Och då försvinner "rabattfördelen", hos de 2 andra.

#2
2018-03-23 09:44

9 år senare:

December 2017 köpte jag en Peugeot 107 2010 som rullat 7 200 mil. Begagnade är priserna snarlika med trillingbilarna. Det är samma komponenter i dem inkl samma motorer och växellådor. Själv tycker jag att 107:an är den snyggare av dem. Den stora grillen i fronten och regskylten absolut längst ner både fram och bak ger ett intryck av att bilen är lägre.

Kör 17 mil landsväg med bilen varje dag så i skrivande stund har jag kört 1 000 mil på tre månader. Bilen är som den är, billig i inredningen och gjord för transport från A till B och helst i staden. Men jag kan säga att den fungerar även på landsvägen. Ingenting slamrar eller gnisslar i inredningen. Den är bara plastig och som sagt gjord på billigaste sätt. Stötig och hoppig är bilen men med en längd på 3,45 meter och fast dämpning så kommer man aldrig ifrån det. Automat och ac har jag och förbrukningen ligger kring 0,5. Ibland 0,48 och ibland 0,52 med ac-knappen ständigt intryckt. Tryckte in knappen när jag köpte bilen.

Jag kan jämföra med min andra bil i en 1 710 kg tung Saab 95 kombi från 2001 auto. Bränsleförbrukningen är 45 % lägre med 107:an. Det är inte värt att köra med Saaben och betala 2 500 kr mer för bränslet varje månad. Fordonsskatt på 360 kr mot 3 500 kr. 107:an är rolig att köra i all sin litenhet. Vet inte varför men den är rolig på alla sätt faktiskt!

Prestigemässigt ligger den väl i nedre botten och är prestigen och vad andra tycker det viktigaste så får man väl välja en annan bil så självkänslan inte får sig en törn! :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.