Bild
Nästa artikel
1 av 4 följer inte mobilförbudet

1 av 4 följer inte mobilförbudet

Nyheter

En ny Sifo-undersökning visar att var fjärde svensk bilist bryter mot det nya mobilförbudet.

Den 1 februari i år trädde det nya, striktare mobilförbudet (där bara handsfree är tillåtet) i kraft. Kvdbil lät Sifo titta närmare på hur svenskarna förhåller sig till lagen, resultatet visar att trots att 10 av 10 svenskar är medvetna om den nya lagen så uppger 24 procent att de ibland håller mobilen mot örat när de kör.

- Att så många känner till mobilförbudet visar att vi är på god väg mot säkrare bilkörning – men för att bryta ett invant mönster måste det finnas enkla och bra lösningar. Mobilanvändning med handsfree är fortfarande lagligt men framöver kommer kanske alltfler bilägare att efterfråga bilar med röstassistenter, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Vanligast är det i Stockholm, där 26 procent uppger att de håller mobilen mot örat - motsvarande siffra är 17 procent i Malmö och Göteborg samt 25 procent i övriga landet. Överlag gör män det mer än kvinnor, 28 procent i jämförelse med 20. Undersökningen visade också att 14 procent ibland SMS:ar samtidigt som de kör. 

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen - speglar den verkligheten?  
Taggar: Nyheter
Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 913 mars 2018. Totalt intervjuades 1237 personer i åldern 16-79 år, varav 1009 personer med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Kommentarer

#1
2018-05-03 08:21

Jag ser dagligen folk med luren tryckt mot örat när de kör bil. De vet att det är olagligt, de vet varför det är olagligt - men ändå kan de inte låta bli. Obegripligt.
Om någon ringer mig medan jag kör, väntar jag med att svara (eller ringer tillbaka) tills jag kan stanna.

#3
2018-05-03 10:58

De flesta nyare bilar har väl bluetooth? Eller är man så van att glo på skärmen hundra gånger om dagen, så att man inte kan lägga bort den och använda handsfree?

#4
2018-05-03 12:07

risken att åka fast är minimal.. sorgligt nog

#5
2018-05-03 12:16

Håller med 40-talisten. Varför sitter folk med luren mot örat när dom flesta bilar har handsfree via Bluetooth? Ett knapptryck på ratten och jag kan svara även när jag kör.

Eric - Eftersom polisen är underbemannad och håller på jobba ihjäl sig finns det förmodligen viktigare saker att prioritera, tyvärr. Att i det läget kalla dom lat tycker jag är lågt. Dom sliter häcken av sig.

#6
2018-05-03 12:32

Visst har alla moderna bilar sedan länge bluetooth som dessutom fungerar extremt bra.
Jag tror många är så dumt konservativ att dom inte orkar bry sig.
Det är likadant med farthållare och den adaptiva delen där och med finesser och grejer på bilen men det används sällan eller aldrig.
Många resonerar helt vansinnigt konstigt faktiskt och i dag har till och med min lågbudget bil röststyrning som fungerar klanderfritt till telefonboken, nav adresser, spel listor och radion.

Men med luren i örat och hastighet som pendlar 10 upp och ner är mer regel än undantag och ofta på dyrare bilar.

#7
2018-05-03 13:14

Förstår inte att man hellre riskerar böter än att köpa handsfree till bilen om man inte redan har det.

#8
2018-05-03 14:15

Jag kan erkänna att jag svarade med luren mot örat igår. Jag satt i en lånad bil och blev uppringd längs motorvägen. I egna bilarna använder jag de inbyggda systemen.

#9
2018-05-03 14:17

En lag utan poäng, följs rätteligen inte.

#10
2018-05-03 16:34

VolvXC90, vad menar du med att lagen saknar poäng? Anser du verkligen att det är lämpligt att fippla med en telefon under körning?

#11
2018-05-03 17:11

Föga förvånande då det tar tid att ändra invanda beteenden. Det är många som gör som Mäkinen. De som kör diverse företagsbilar gör detta i tjänsten och förväntas svara när man ringer. Det är troligen för många bökigt att stanna bilen och ringa upp. Det kommer ta tid att bekämpa otyget. Tyvärr måste vissa få några kännbara böter eller vålla en olycka för att haja till. Vissa kommer aldrig att haja till av olika anledningar..

#12
2018-05-03 17:23

Tyvärr krass verklighet i dag, många har moderna bilar med både det ena och andra utrustningen, men det gäller att läsa på instruktionerna så att man kan använda finesserna, många är så stressade att de inte har en aning hur de skall bete sej om det tex ringer i bilen,

#13
2018-05-03 17:41

Ja eftersom det inte är farligare att hålla i sin mobil och prata, än det är att prata i handsfree, så är det en poänglös lag. Jag har inte sagt att det är ok att surfa på internet, medan man kör.

#14
2018-05-03 17:45

Att kalla poliser för lata för att de kör förbi olagligt uppställda bilar är korkat. Vem vet vad poliserna var på väg till eller ifrån, kanske en misshandel eller dylikt. Tänk på att sådant kan hända vem som helst, t.o.m. bror duktig som vet allt.
Bilister i dag struntar i det mesta ofta för att det finns få poliser ute i trafiken, de har nog med prioriterade ärende.

#15
2018-05-03 22:25

Det är klart att det är en fånig lag!
Hur sjutton ska jag kunna svara på de sms jag ständigt får om jag inte får ha mobilen inkopplad?
Och när jag får ett meddelande på facebook måste jag naturligtvis svara, annars riskerar ju hela mitt sociala nätverk att rasa samman.
Och eftersom jag är så viktig kan jag ju då råka sänka en väldig mängd prominenta personer om jag inte omedelbart svarar i min mobil!

#16
2018-05-04 00:50

.

#16
2018-05-04 00:48

Någon längre upp bland inläggen beklagade sig över lata poliser och nämnde något om felparkerade lastbilar. Jag hade gärna bjudit med alla polisskeptiker till min arbetsplats så hade de troligen insett ett och annat, men tyvärr kan/får jag inte det...

#16
2018-05-04 00:49

.

#17
2018-05-04 00:49

Det är först fr.o.m. den 1 februari som det blivit olagligt att hålla mobilen i handen även om körningen inte påverkas negativt just när polisen ser det. Med tanke på att troligen ingen av de anmälningar som upprättats hunnit nå hela vägen till tingsrättsdom så lär det dröja innan riksåklagaren fastställer ett bötesbelopp. Det pratas om 1500:- i böter i form av strafföreläggande från åklagare. Det är samma bötesnivå som bältesförseelse och det beloppet är för många inte tillräckligt avskräckande. Men det återstår att se vad beloppet landar på.

#18
2018-05-04 23:41

Vid första tillfället: 10 000 i böter. Vid andra tillfället: 25 000 i böter och indraget körkort i sex månader. Vid tredje tillfället: 100 000 i böter och krav på nytt körkort - men först efter två år!

#20
2018-05-07 08:57

Kanske inte så farligt att bara ha mobilen i handen utan att göra något med den , men så fort man skall göra något med mobilen som att knappa in ett nummer eller kolla facebook så blir det farligt för man tar koncentrationen från trafiken och fokuserar på mobilen istället och den tiden det tar är tillräckligt för att det skall orsaka en olycka.

#21
2018-05-07 11:21

Hackenbush: Så är det. Att messa och sköta Facebook har visat sig vara lika med över 1 promille alkohol i blodet! Jag ser dagligen folk som sitter och knappar - och vinglar å det grövsta. Men faktum kvarstår: Att "bara" hålla mobilen mot örat betyder ändå att man i en plötslig krissituation inte kan parera lika snabbt och bra som med två händer på ratten. Odiskutabelt. Tänk er en boxare som pratar i mobilen och sedan ska boxas med bara en hand ...

Jag förstår inte varför folk inte skaffar handsfree. Har man det inte i själva bilen köper man sig ett Plantronics headset, till exempel (själv tycker jag att Plantronics är bäst). Man behöver inte röra mobilen för att ringa och ta emot samtal. Själv undviker jag att prata under körning, men när det ändå händer är ett headset mycket bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.