Nästa artikel
1 av 3 bilreparationer är dåligt utförd
Nyheter

1 av 3 bilreparationer är dåligt utförd

Publicerad 5 april 2019
Det slarvas ofta med dörrmontering och lackarbete.
Branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen – TFF – har återigen genomfört kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Det är femte året som insatsen görs. Man har i samarbete med Dekra gjort stickprovskontroller på drygt 80 större bilverkstäder i Sverige som utför skadereparationer på uppdrag av försäkringsbolagen Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa.

Listan med kontrollpunkter inkluderar att säkerställa om verkstäderna följer biltillverkarens reparationsanvisningar och normer för hur arbetet ska gå till. Bilarna har kontrollerats under pågående och efter avslutad reparation. 

2018 års resultat är en förbättring jämfört med tidigare: Av 1.300 reparationer fick drygt 29 procent anmärkningar i fjol, att jämföra med 34 procent 2017.
– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) .

Vanligaste anmärkningarna gäller fastsättning/montering av dörrar och stötfångare, samt lackarbete. Många verkstäder följer inte heller metodbeskrivningen för hur arbetet ska genomföras. 
– Resultatet av försäkringsbranschens kontroller 2018 visar att endast åtta av de närmare 80 verkstäderna når en acceptabel nivå med anmärkningar på 0-10 procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson. 

Diskutera: Har du haft din bil på skadeverkstad och i så fall är du nöjd med reparationen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.