Bild
Nästa artikel
Lista: Här är laddhybriderna som blir av med bonusen

Lista: Här är laddhybriderna som blir av med bonusen

Lista

Regeringen vill sänka gränsen för vilka bilar som får bonus. Här är modellerna som drabbas.

Inför nästa år vill regeringen göra om det så kallade bonus/malus-systemet som innebär att alla som köper en bil med låga utsläpp får bonus medan alla som köper en bil med högre utsläpp får betala en förhöjd fordonsskatt under tre års tid.

Systemet ska skärpas för att få ännu fler nybilsköpare att välja en bil med lägre utsläpp. Alla som köper en elbil får högre bonus än i dag – 70 000 kronor jämfört med 60 000 kronor – och samtidigt skärps gränsen för vilka bilar som är berättigade till bonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer.

Alla bilar som släpper ut mellan 60 och 70 gram koldioxid i dag blir alltså av med sin bonus om förslaget går igenom. Det handlar framför allt om laddhybrider och flera av dem är Volvobilar.

Här nedan kan du se vilka bilar som blir av med sin bonus om förslaget röstas igenom. 

Biltillverkarna kan i vissa fall lansera uppdaterade versioner av bilmodellerna med lägre utsläpp. Om utsläppen sänks till under 60 gram är modellen återigen berättigad till bonus.

Det kan också finnas andra versioner av dessa bilar med annorlunda utrustning som hamnar inom gränsen för bonus även i fortsättningen.

Läs också: Bonus/malus görs om – både bonusen och straffskatten höjs

Bilarna som blir av med bonusen 2021

Dessa bilar har utsläpp på mellan 60 och 70 gram koldioxid per kilometer och blir därför av med sin bonus om regeringens förslag går igenom.

  • Audi Q5 55 TFSI e Quattro Business
  • Mini Countryman Cooper S E All4 Plug-in Hybrid Essential Edition
  • Mini Countryman Cooper S E All4 Plug-in Hybrid Experience Edition
  • Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid
  • Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered
  • Volvo V60 T8 Recharge Polestar Engineered
  • Volvo XC60 T8 Recharge Polestar Engineered
  • Volvo XC90 T8 Recharge Inscription
  • Volvo XC90 T8 Recharge R-Design

Källa: Vi Bilägare

Taggar: Lista, Volvo

Inför nästa år vill regeringen göra om det så kallade bonus/malus-systemet som innebär att alla som köper en bil med låga utsläpp får bonus medan alla som köper en bil med högre utsläpp får betala en förhöjd fordonsskatt under tre års tid.

Systemet ska skärpas för att få ännu fler nybilsköpare att välja en bil med lägre utsläpp. Alla som köper en elbil får högre bonus än i dag – 70 000 kronor jämfört med 60 000 kronor – och samtidigt skärps gränsen för vilka bilar som är berättigade till bonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer.

Alla bilar som släpper ut mellan 60 och 70 gram koldioxid i dag blir alltså av med sin bonus om förslaget går igenom. Det handlar framför allt om laddhybrider och flera av dem är Volvobilar.

Här nedan kan du se vilka bilar som blir av med sin bonus om förslaget röstas igenom. 

Biltillverkarna kan i vissa fall lansera uppdaterade versioner av bilmodellerna med lägre utsläpp. Om utsläppen sänks till under 60 gram är modellen återigen berättigad till bonus

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-14 10:38

Det är nog inte bara dessa som borde bli av med sin bonus...finns fler liknande bilar med höga utsläpp som gömmer sig bakom hybrid teknik. Det är lite ironiskt att i samma takt som bilarna blivit snålare med teknikens hjälp har de blivit tyngre och drar mer energi.. så miljövinsterna uteblev helt, och i vissa fall kanske de till och med ökar för att folk går och tror att de köper en snål bil som i verkligheten drar mycket mer. Jag saknar ärlighet i debatten om utsläppen. Det är väldigt fina siffror i teorin... som inte stämmer med verkligheten, och det är väldigt synd.

#2
2020-09-14 10:47

XC40 Recharge T5 kan nog sättas upp på samma lista, kommer inte S60/V60 under nivån så lär inte XC40 heller göra det. Så jag skulle nog vilja säga att alla Volvo's ladd-hybrider borde inte få någon bonus.

#3
2020-09-14 10:53

Volvo XC40 släpper ut som mest 55 g/km som laddhybrid så den får bonus redan idag och får det även i fortsättningen. S60 och V60 gäller alltså enbart prestandaversionerna Polestar Engineered som båda ligger på 61 g/km så där är det nog inte otroligt att Volvo "trollar ned" dem under gränsen med något knep.

#4
2020-09-14 11:05

Tror det blev frl med Mini, den ligger klart under 70g

#5
2020-09-14 11:41

Man borde nog kräva längre elektrisk räckvidd på laddhybrider och inte bara en i många fall konstlat låg utsläpps-siffra. Visst - körs bilen nästan bara på el så stämmer det säkert men med den i många fall korta el-räckvidden i kombination med att många av dessa bilar är tjänstebilar med relativt många årliga mil så är nog risken stor att de verkliga utsläppen är avsevärt större - t ex för en XC40 eller V60. Märkligt att dessa i många fall stora och tunga bilar skall vara mycket billigare i vägskatt än utpräglade småbilar med snåla motorer.

#6
2020-09-14 12:33

Erik S, XC40 hamnar i snitt på ca 0.45 liter/mil med ladd hybrid versionen... det motsvarar inga 55 g/km. Vet du hur lite en bil måste dra för att ligga nere på 55 g/km... det vet jag, det motsvarar 0,2 liter/mil ... inte ens en moped drar så lite idag. Och jag tror inga som har XC40 ligger och kör nästan hela tiden enbart på el. Som vanligt kommer detta inte innebära något för Volvo, de kommer att sälja på mer än någonsin och miljö och klimatet kommer inte att få det bättre.

#7
2020-09-14 13:47

Klassificeringen av laddhybriders utsläpp och förbrukning är ju baserat på en standardiserad körcykel, precis som alla andra utsläppstest. Bilen startar vad jag förstår med fulladdat batteri och kommer under testet att köras på såväl el som bensin/diesel, och det borde vara logiskt att en laddhybrid med större batteri (dvs längre körsträcka på el) också kommer att gå på el en större del av testet och därmed få en lägre "förbrukning" av bensin/diesel.

Erik S, för övrigt vill jag agera språkpolis; det är inte rimligt att skriva att gränsen HÖJS från 70 till 60 gram även om andemeningen möjligen framgår. Mer korrekt vore att skriva att gränsen SKÄRPS.

#8
2020-09-14 16:16

Utsläppssiffrorna är hämtade från Volvos hemsida där XC40 T4 Recharge och T5 Recharge har WLTP-siffror på 45–55 g/km. Att gränsen ska skärpas istället för höjas håller jag helt med om, det ska jag ändra :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.