Nästa artikel
Volvo 440 fyller 30 år
Klassiska bilar

Volvo 440 fyller 30 år

Publicerad 29 juni 2018
I juni 1988 såg familjebilen med fem dörrar dagens ljus. Framhjulsdrift var vägen framåt, enligt Volvo.
1978 inledde Volvo arbetet med det som skulle bli 440. Vid ett möte fattades beslut om en ny serie modeller som skulle föra Volvo in i nästa sekel. Man skulle sikta mot stjärnorna, därför döptes projektet till Galaxy.

Mest genomslag fick stora 850 som presenterades sommaren 1991 men också 400-serien, som kom att utvecklas i Nederländerna, hade sitt ursprung ur Galaxy-projektet.

1980 presenterades en framhjulsdriven prototyp, kallad G4. Den följdes upp av produktionsfärdiga sportcoupén 480 som presenterades på motormässan i Genève 1986, och två år senare var det så dags för 440. 

 
440 hade ett praktiskt delat baksäte och mittpanelen i instrumentbrädan var riktad mot föraren som på så vis lättare kom åt reglagen. Säkerhetssystemen var i framkant, med bland annat låsningsfria bromsar, ABS, som tillval 1989. Från 1991 kunde köpare också välja till airbag och bältessträckare. Alla motoralternativ var fyrcylindriga från 1,6 liter upp till 2 liter, inklusive en turbo på 1,7 liter.

Produktionen skedde i holländska Born fram till november 1996 då tillverkningen av Volvo 440 och 460 lades ner. Vid det laget hade efterträdaren S40 och V40 byggts parallellt i drygt ett år.

Diskutera: Vad har du för minnen av Volvo 440?
Åtta kuriosa om Volvo 440

1. Volvo 440 fanns även i en polisbilsversion och inte minst i Nederländerna var den en vanlig patrullbil för både den nationella polisen och de regionala poliskårerna.
2. 400-serien fanns aldrig som kombi. Men två utomstående formgivningsföretag tog fram förslag. Amerikanska ASC Detroit gjorde en designskiss och franska Heuliez byggde en prototyp till en kombi på 400-serien. En sådan finns bevarad i Volvo Museums samlingar.
3. Designen av Volvo 440 tillskrivs Peter van Kuilenburg som arbetade på Volvo Car B.V:s designavdelning, men formerna utgick från prototypen G4 som designchefen Jan Wilsgaard ritat.
4. Ett nederländskt företag erbjöd en ombyggnadssats till kombi. Man tog bort halvkombiluckan och ersatt den med tak, sidorutor och baklucka i glasfiber. Volvo var inte inblandat, man hade inte ens gett sitt tillstånd till kombikonverteringen.
5. En Volvo 440 i rallycrossutförande tävlade 1992 med Volvos 2,3-liters 16-ventilersmotor på 715 hk. Dessutom hade bilen fyrhjulsdrift.
6. 440 Turbo hade färddator som standard. Den kunde visa bränsleförbrukning, genomsnittlig hastighet, räckvidd, oljetemperatur, kylvätsketemperatur och yttertemperatur. När tändningen slogs på visade displayen ”OK” om oljenivån var korrekt.
7. Från den 1 december 1991 var det inte längre Volvo Car B.V som tillverkade 400-serien utan NedCar B.V. Det nya företaget ägdes av den nederländska staten, Volvo Personvagnar AB och Mitsubishi Motors.
8. Konceptbilen LCP 2000 var en föregångare till 400-serien. ”Light Component Project” presenterades våren 1983 och var en körbar prototyp till en framtida lättviktsbil. LCP2000 var byggd i olika lättviktsmaterial och var framhjulsdriven med tvärställd motor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.