Bild
Nästa artikel

Volvo 850 – Siktade mot stjärnorna

Reportage + Webb-tv

Samtidigt som marknadsförarna predikade bakhjulsdrift och stel axel arbetade utvecklingsavdelningen under hela 1980-talet på en bil som skulle vända upp och ner på alla begrepp om vad en Volvo kunde vara.

Varje bilmodell når förr eller senare sin värdemässiga lägstapunkt. När den inte längre är familjens stolthet på villauppfarten och den ständiga frågan är om den ska skrotas istället för att lagas. I det läget befinner sig just nu den bil som vid lanseringen den 10 juni 1991 presenterades som Sveriges största industrisatsning någonsin – Volvo 850 GLT.

Lars Erik Lundin, av alla kallad Ludde, var produktchef för 800-serien och levde med projektet i åtta år. Drygt 22 år efter introduktionen ringer vi på hemma hos honom i radhuset i Alingsås och ber honom komma ut och titta.

– Åh herregud vad fin den är! säger Ludde.

Vi har anlänt i en av Sveriges först levererade Volvo 850 GLT, chassinummer 2011. Den har de tidiga stötfångarna, de typiska femekrade fälgarna och är lackerad i samma kulör som på alla lanseringsbilder: Röd 601. Helt original och med få ägare. Någon liten buckla och en rostfläck på bakluckan avslöjar att den inte är helt ny, vägmätaren har passerat 34 000 mil. Men resan från Stockholm har gått perfekt trots att vi inte betalat mer än 8 000 kronor för denna klassiker.

– De första gick bäst, säger Ludde. Jag fick ta fram den gamla motorn och bygga in insugningssystemet på en senare för jag tyckte det var världens miss när vi tog bort det. Det förstörde mycket av bilens körkänsla, så det ska bli väldigt skoj att köra en sån igen!

Vi backar bandet till 1978. Vid ett avgörande möte fattades de första besluten om en ny serie modeller som skulle föra Volvo in i nästa sekel. Man skulle sikta mot stjärnorna, därför döptes projektet till Galaxy. Detta blev startskottet för den holländska 400-serien och 850.

Eftersom Volvo nu skulle bygga en framhjulsdriven bil med tvärställd motor var man tvungen att börja om från början. Inte nog med det, nu var det slut med röda gjutjärnsmotorer – den nya X-100-motorn var gjuten i aluminium. 

– Man var livrädda för att gå över till aluminium, det var en jäkla risk, säger Ludde. Ingen trodde att motorerna skulle bli lika långlivade.

Motorn var redan från början tänkt att kunna tillverkas i versioner med tre, fyra, fem eller sex cylindrar. Det ideologiska lappkastet från bakhjulsdrift till framhjulsdrift skedde med 1970-talets andra oljekris som bakgrund. Framtidens bilar måste vara mer utrymmeseffektiva och då var framhjulsdrift och tvärställd motor den enda vägen ansåg man.

Redan 1980 fanns en körbar prototyp på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor. G4 såg ut som en Volvo 740 men med en hatchback-ända av samma slag som 300-serien. Den hade en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och en prototyp till en ny femväxlad manuell låda. Växellådan var konstruerad för att kunna installeras tillsammans med en tvärställd femcylindrig motor i ett kompakt motorutrymme.

Vid den här tiden var det bara Audi som hade en femcylindrig bensinmotor på programmet men den var längsmonterad. En sexa skulle inte få plats på bredden i den nya Volvon och en fyra skulle bli för klen. Därmed var en femma den perfekta lösningen. Ur prototypen G4 utvecklades dels G1 som blev 400-serien, dels G2 som skulle bli 850.

År 1983 kom Ludde tillbaka till Sverige från USA där han varit chef för Volvos Tech Center med bland annat produktuppföljning som uppgift. Samma år stod två fullskalemodeller färdiga; en som chefsdesigner Jan Wilsgaard stod bakom och en som designern Rolf Malmgren gjort. Modellerna var snarlika, men ändå beslutades att de båda förslagen skulle bakas ihop till ett nytt som också skulle tas fram som fullskalemodell.

Men Jan Wilsgaard var inte nöjd och åkte till Italien för att med hjälp av Carozzeria Coggiola arbeta med designidéerna. Resultatet blev ett helt nytt förslag som även det byggdes i fullskalemodell. Få av de ansvariga kände till att modellen ens fanns, men vid ett designinriktningsbeslut i maj 1984 blev Wilsgaards nya förslag framröstat som favorit.

Vvvvrääääääuuuummmm. Luddes körstil med vår 23 år gamla 850 bryter lugnet på Alingsås gator. Han drar på varje växel och kör fort och koncentrerat trots att jag tjatar med frågor.

– Det är ju sång i den! utropar Ludde.

Att introduktionsmodellen skulle bära GLT-beteckningen som Volvo sedan 1980 använt på sina lite sportigare modeller bestämdes redan i slutet av 1984 av projekt- och företagsledning.

– Volvo hade utmärkt sig i rallysvängen med bilar som PV och Amazon. Det var en sportig familjebil. Vi ville ta tillbaka de värdena och då föddes idén om en ny Amazon Sport.

Att kalla en bil för GLT är en sak, att den nya Volvon verkligen skulle bli kul att köra var något som Ludde fick kämpa för. Prototypen som fanns 1987 motsvarade inte hans förväntningar, den var för präktig, krängde och understyrde för mycket. Han föreslog därför för konstruktionschefen Kurt Nilsson att en särskild körglädjegrupp skulle startas.

– Han svarade att det var ett jädra bra förslag – som aldrig skulle lyckas!

Detta tolkade Ludde som ett godkännande och skapade gruppen tillsammans med tre kolleger som alla hade erfarenhet av banracing.

– Vi ändrade en del, bland annat avgas ljudet, berättar Ludde. Vi ändrade också de bakre krängningshämmarna så att den svängde in bättre.

Men allt lyckades inte körglädjegruppen fixa. Styrningen på vår 850 motsvarar varken motorns glädjetjut eller väghållningen. Jag frågar Ludde om det är de 34 000 milen som satt sina spår eller om det var så här en 850 kändes.

– Nej, den är så här. Volvo har tyvärr gjort för många bilar som inte har så väldigt bra styrning.

Vi har kommit fram till en parkering i centrala Alingsås. Här möter vi Rolf Malmgren som var den designer som satte 850-modellens slutliga utseende. Han står invid sin prydliga 940 kombi.

I historieskrivningen står det att 850 var Jan Wilsgaards sista projekt innan han gick i pension. Men Rolf Malmgren ska också ha en stor del av äran för formerna. Under 1988 beslutades att designen var för kantig och att Rolf skulle arbeta om alla ytterplåtar och stötfångare som inte krävde några större konstruktionsförändringar. Tak, dörrar och glasrutor gick därför inte att ändra. Eller som Rolf själv uttrycker det:

– Så fort Janne gått i pension så tog vi fram raspen och filade på bilen.

Vi lyfter på motorhuven och nu blir Rolf mycket entusiastisk. 850 var den första Volvon som fick en särskild motorrumsdesign. Det är prydligt utan att motorn döljs under stora plastkåpor.

– Jag lade ner mycket tid på att skapa ett snyggt och upprensat intryck, säger Rolf. Det var ju inte normalt att en designer skulle lägga sig i hur motorn skulle se ut på utsidan, men man kom snabbt över kulturkrocken och motorkonstruktörerna uppskattade att få sin teknik snyggt pake-terad.  

För att understryka den skandinaviska designen tog Rolf även fram ett förslag där ventilkåpan skulle ha texten 20 ventiler istället för 20 valves.

Vi går in på Restaurang Åkanten för att titta på Rolfs designskisser. De visar en bil med betydligt mer schvung i linjerna än de prototyper som togs fram i början av 1980-talet. En detalj som inte finns med på skisserna är de femekrade lättmetallfälgarna som de flesta 850 utrustades med i början.

– Tanken var att om man ger hjulen en mjukare form så upplevs bilen som mindre kantig, säger Rolf.

Den 11 april 1991 rullade den första produktionsbilen ut ur fabriken i belgiska Gent. I juni presenterades bilen för pressen vid Volvohallen i Göteborg och sedan fick återförsäljare och press chansen att se Volvo 850 vid tre presentationer i Globen i Stockholm.

Den som fick uppdraget att berätta om den nya bilen var Ludde. Budskapet som skulle fram var att 850 bjöd på fyra världsnyheter, en fram, en bak och två i mitten. Volvo var först i världen med att få in en femcylindrig motor på tvären. För att lyckas med det konststycket krävdes den ultrakompakta växellådan med tre axlar (mot normalt två), endast 35 cm lång.

Nyheterna i mitten stavades säkerhet. Säkerhetsbältet var automatiskt höjdjusterande och det nya sidoskyddet SIPS (Side Impact Protection System) fick motorjournalisterna att åter sätta epitetet ”världens säkraste bil” på en Volvo.

Systemet innebar att krockkrafterna fördelades över en stor yta och fördes över till bilens andra sida.

Den fjärde världsnyheten var delta-link- bakaxeln som enligt Volvo kombinerade fördelarna med en stel axel och individuell hjulupphängning. Den fungerade som en stel axel när båda hjulen fjädrade samtidigt, men de båda tvärgående armarna kunde också röra sig i förhållande till varandra. Därmed hade man byggt bort den stora invändningen man haft mot delade bakaxlar – spårviddsförändringen vid belastning.

Men det fanns fler intressanta detaljer, ABS-bromsar var standard och den som valde luftkonditionering fick en helt freonfri anläggning.

Totalkostnaden för projektet hade stannat på 15 miljarder, bilens utvecklingskostnader stod bara för en fjärdedel. Resten användes för investeringar, bland annat i fabrikerna i Skövde, Köping, Olofström och Gent.

I skiftet mellan designstudier och produktionsbilar är den vanliga ordningen att den fräcka designen tyngs ner av verklighetens krav. Motorjournalisterna som skrev om den nya bilen 1991 såg en kantig Volvo bland andra. Men utan Rolf Malmgrens ändrade design i sista minuten hade de haft betydligt mer att klaga på. Och hade inte Ludde kuppat igenom sin körglädjegrupp hade de säkerligen kunnat klaga på tråkiga köregenskaper.

716 903 exemplar blev det fram till 1997 då modellbeteckningen ändrades till S- och V70. I den formen tillverkades ytterligare 616 767 exemplar – plus 76 809 C70 som inte lades ned förrän 2005. Efterträdarna S60, V70 och S80 byggde vidare på tekniken som införts med 850.

Projekt Galaxy siktade mot stjärnorna och tog Volvo om inte ut i rymden så i alla fall in i framtiden.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo 850?

Volvo 850 GLT 1992

Nypris: 194 000 kronor.
Värde idag: 10 000–15 000 kronor.
Motor: Femcylindrig radmotor, fyra ventiler per cylinder. Motorblock och cylinderhuvud i aluminium. Insprutning. Variabelt insugssystem. Vattenkylning. Volym 2 435 cm3. Max effekt 170 hk vid 6 200 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 3 300 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda, fyrväxlad automat tillval. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 267 cm. Spårvidd fram/bak 152/147. Längd/bredd/höjd 466/176/140 cm. Tjänstevikt: 1 420 kg.
Tank: 73 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram: fjäderben, tvärlänk, krängningshämmare. Bak: semi-individuell, delta-link, krängningshämmare.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,2 m.
Hjul: Stålfälg 6×15", däck VR 195/60. Tillval: lättmetallfälgar, 6,5×15", däck VR 205/55.
Bromsar: Skivor fram och bak, servo och ABS.
Fartresurser: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Förbrukning: 0,89 l/mil blandad körning.

Kommentarer

#1
2014-04-27 09:21

Den här kantiga Volvon har aldrig väckt något intresse för mig.
Varken som ny eller begagnad.

#2
2014-04-27 10:31

Har aldrig ägt nån 850 men den ger ändå för mig ett gediget intryck och jag tycker att designen är helt OK. Jämfört med andra bilar ifrån den tiden står den sig ändå rätt bra tycker jag.

#3
2014-04-27 11:59

Detta är/var en snygg bil enligt många här i Sverige, är den snyggare än en Lexus??

#4
2014-04-27 12:18

R-modellerna var riktigt snygga, och de var väl den snyggaste Volvon i min mening ända fram till V70 II kom. Det mesta därimellan var oerhört trist.

Synd bara att den är så vidrigt tråkig att köra.

#6
2014-04-27 12:56

Den swift jag köpte i början av -90 talet hade liknande design-stuk, fast var några nummer mindre.
Audi hade någon modell som var liknande.
Var en hel del bilar med liknande design.

#7
2014-04-27 20:32

Den här bilen togs ju fram nästan i panik sedan man äntligen kommit på att de modifierade Amazonerna inte längre räckte till.
850 påminner ju mycket i tekniken om Saab 9000, vilket inte var så konstigt eftersom många Saabtekniker varit med om konstruktionen, som kom åtta år tidigare och många moderna bilar byggdes ju nu efter samma koncept.
Tyvärr var det ju som på många nya bilar en del trassel, men efter några år tycker jag den blev riktigt bra.
Men riktigt bra blev den inte förrän efter namnbytet till S/V70, det var först då jag tyckte den kändes färdig.

#9
2014-04-27 21:26

Jag tycker de tidiga var väl skramliga, men är nog sant att motorerna lät roligare, gick bättre och var snålare i de första.
Kvalitetskänslan blev betydligt bättre i och med faceliften -95 enligt mig, men S/V/C 70 var (och är) en riktig kanonbil!

Att mycket av konstruktionen fortfarande användes 15 år efter att den kom måste ju betyda att den var rätt okej.

#10
2014-04-28 09:04

" Tanken var att om man ger hjulen en mjukare form så upplevs bilen som mindre kantig,"
Vadå, går det att ge ett hjul mer kantig form? Trodde i min enfald att alla hjul var just runda :-)))

#11
2014-04-28 09:17

Jämfört med vad Volvo hade då - 740, som saabnisse skriver, modifierad Amazon. Så var denna bil en smärre revolution och Volvos väg in i framtiden.

#12
2014-04-28 10:07

Här vaknar min ”käpphäst” som inte handlar om bilar.

Detta verkar intressant, ur ”debatt - klimats – synpunkt” en lång hyllningsartikel, tydligen skriven av en entusiast och samtliga kommentarer är samstämmiga med endast obefintlig kritik.

Vad skulle nu hända om någon plötsligt skrev något riktigt kritiskt och dåligt om denna bil?

Eller i ett annat fall - om alla är kritiska och någon skriver något positivt?

Det finns all anledning att begrunda den frågan.

För onekligen förmedlas ju vanligen det budskapet att endast den som håller med majoriteten får komma till tals.

Det innebär ett problem eftersom man på det viset bidrar till historieförfalskning om bara en typ av uppgifter är tillåtna och alla andra förbjudna.

Om man som jag är ”sanningsentusiast” och vill kunna lära mig riktiga och sanna saker om saker och ting och inte bara få tillrättalagda och ”putsade” berättelser, känns detta samhällsklimat djupt olustigt.

#13
2014-04-28 10:21

Bortom, de hade kanske tänkt lansera bilen med fyrkantiga hjul för att passa till bilens design men valde till slut runda hjul för att "mjuka" upp bilens former.

#14
2014-04-28 10:52

"Volvo var först i världen med att få in en femcylindrig motor på tvären."

Japp, men det fanns sexcylindriga tvärmonterade långt innan...

Att ABS var standard väl det minsta man kunde förvänta sig, då Ford haft det som standard i många år redan.

Dock var 850 den första Volvon som var rolig att köra, den nya femman lät fint och var varvvillig. Inte alls som den tröga motorn i 240/740. Inte ens den där märkliga egenskapen att motorn skakade sig som en blöt hund vid start fanns kvar...

#16
2014-04-28 13:06

simon: jämfört med föregångarna var den oerhört rolig att köra.

Jämfört med andra fabrikat var det en annan sak...

Jag körde själv 605 SV 3.0 när 850 var ny, det var ju en enorm skillnad!

Men, som sagt: jämfört med 240/740 så var 850 kul

#17
2014-04-28 13:48

Autouncle.se har listat de 15 bilmodeller som rullat mest, så är Volvo och Saab på toppen, och en Japan nämligen Honda C-RV, undrar om de jobbar åt AL, eller stämmer det verkligen? För det är ju precis som AL hävdat hela tiden, dessa bilar har rullat över 30 k mil, f.ö så har jag också blivit en i skaran som blockerat AL ;-) Någon som håller med att övriga märken är slit och släng? har för mig så fort det är latinska bilar så ska de misskötas av ägarna extra hårt, än om de är svenska, tyska, eller japanska...då ska de minsann, tas om hand väl...

http://www.expressen.se/motor/topplista-15-bilarna-som-rullar-flest-mil/

#18
2014-04-28 14:57

Att 940 ligger högst är inte förvånande, den var den sista Volvo som var rejält överdesignad. En föga inspirerande gammaldags slitvarg.

Volvo har ett rykte om att gå länge vilket gör att folk lägger pengar för att hålla dem vid liv istället för att skicka dem till skroten.

Lite intressant att S80 ligger så högt, med tanke på vilka enorma kvalitetsproblem de haft i början.

F.ö. är det känt från ett visst håll i dessa spalter att latinska bilar inte ens klarar 20.000 mil, trots att det finns gott om bevis för det.
Men, vad vet jag? Jag har ju bara haft ett antal såna som passerat den gränsen...

#19
2014-04-28 20:45

Fast då läser du mina inlägg väldigt dåligt hultarn. Jag har nämligen inte påstått att det inte finns latinska bilar som inte klarar och uppnår 20 000 mil. Jag har skrivit att det procentuellt sett är färre Renault etc. som uppnår detta miltal än genomsnittet.

Detta är enkelt att se i SBP:s siffror där ju hela populationsstorleken finns redovisad år efter år.

MVH AL

#21
2014-04-28 21:19

Här är en Polis Saab 9-5, som inte klarade 30 k mil och höll på att ha ihjäl poliserna eller andra trafikanter, så hur är det med dessa överdimensionerade bilars säkerhet , bilen i fråga är en Saab 9-5- 07:a.

http://www.expressen.se/gt/polisbil-pa-utryckning-skenade--i-en-rondell/

#23
2014-04-28 21:23

VI kan ju fortfarande sälja delar till 10 år gamla "kvalitetsbilar" ex. Volvo, Saab, Mercedes, BMW, Audi, VW, medans t.ex Renault, peugeot, ford, japaner är inte lika gångbart. T.ex Hyundai, KIA, Daewoo inte alls lönar sig då de i regel är helt slut både maskinellt och karossmässigt när de kommer efter mellan 9-12 år och 15-20.000 mil. Dock finns det ju undantag som bekräftar regeln och enstaka gånger kommer det koreaner dom klarat sig 30.000 mil...

#24
2014-04-28 23:05

Det kan förstås finnas flera skäl till att vi får det här resultatet, precis som simon_d påpekar. Men om man avgränsar sin jämförelse till större fordon, d.v.s i klassen Volvo, så kvarstår relationerna. En större Peugeot når inte samma eller motsvarande miltal som en större Volvo, Mercedes eller Audi. Istället skrotas den ut innan de andra ens är "inkörda"...

F.ö provkörde jag en V70-99 igår med >32 000 mil på mätaren och den kändes faktiskt mer fräsch än svärmors Peugeot 307 med 10 000 mil på mätaren. T.o.m automaten växlade mjukt, och motorn hade det karaktäristiska ljudet. Inget oljedropp från motorn och 32 000 mil i stolarna syntes knappt (ratten däremot var sliten). I stort sett ingen rost och tyst från både länkarmar, bussningar och stag. Dessutom fungerade AC:n. Det enda felet jag hittade var att innerbelysningen inte slocknade, vilket är ett typfel på modellen (till följd av en dålig brytare i låskistan) samt att det pyste från klimatanläggningen (vilket kan bli kostsamt då man kan tvingas riva ner instrumentpanelen). Men i övrigt märktes inte milen på bilen.

Så jag slog till! Den står på garageuppfarten och skall bli en ny hundbil. Jag får berätta mer på forumet.

MVH AL

#25
2014-04-28 23:31

@True believer:
Att ens jämföra en gammal ofta hårt körd polisbil som rullat över 30 000 mil med privatkörda bilar är ju inte ens värt att kommentera... Om man tar en asiatisk bil och kör den som polisbil är jag helt säker på att asiatskrället skulle skrota ihop innan ens körda 10 000 mil...

#26
2014-04-29 08:55

DEN KOMMER INTE ATT NÅ 20.000 MIL!!!

Så skrevs det tidigare om Renault, men det tycks ha glömts bort nu.
När jag påpekade att det finns fler 307 med mer än 20.000 mil på mätaren än Corolla och A4 ute på blocket möttes det med tystnad.
Om man avgränsar detta till de stora bilarna så är det knappast någon förvåning att Volvo, MB eller Audi körs längre. Det finns ju knappt några latinska modeller i den klassen...
På tal om stora Peugeot, så såg jag att min gamla 605 SV 3.0 senast klarade besiktningen med 36.000 mil på mätaren.

Intressant att Volvos nyare stolar håller så dålig kvalitet, jag funderade på det i helgen när jag städade min bruksbil. Nu har den bara gått 24.000 mil, men fortfarande är klädseln fräsch, medan Volvo har jätteproblem med att klädslarna spricker redan vid 10.000. En klar försämring mot äldre.

#27
2014-04-29 16:35

hultarn@ Din bruksbil, är förstås Xantia-98:a? ja, den är bra kvalitet på överlag, och fantastisk rolig att köra, och man svävar som på ett moln, med den gasfjädring den har, förutom lite ojämn kvalitet på hundben och bakskärm som blir som kex på en del bilar, men det är lätt fixat för den händige ;-)

#28
2014-04-29 17:18

Latinska bilar går nog lika långt som en arier.
Däremot köps de sällan av de som kör långt, vilka ofta väljer Volvo, Vag eller liknande.
Om medelkörsträckan är 1500 mil, är det nog lika vanligt att franska och för all del japanska bilar körs mindre, som att de dyra bilarna körs mer.
Om då den genomsnittliga volvon når 20k på 10 år, tror jag det tar 15 år för latinon.
Min erfarenhet är att tiden är tuffare än milen, och en gammal lågkvalitebil är osäljbar, varför det är närmare till ättestupan!
Att det finns många såna på blocket är för att ingen vill ha dom, medan en volvo eller audi alltid går iväg.
Min pendlarbil, en xsara -01, har rullat 30k, och känns mekaniskt som att den har hälften kvar, och allt runtomkring funkar.
Eftersom jag kör pendlarbilen till det inte lönar sig längre, med ett minimum av skötsel, sen köper jag annat, lär jag få leva med skrotet ett tag, med sitt skrammel och sin sunkiga förarstol.
Men, billigare bil har jag aldrig ägt, snål på soppa, billiga reservdelar och billig skatt o försäkring.
Känslan av kvalitet som finns i de "fina" märkena saknas helt, tror en 850 -92 skulle ge mer av den varan fortfarande.
Eftersom jag nästan får skänka bort den, vilket jag inte vill, får jag leva med den!
Tror jag ska testa hur långt över rekommendation kamremmen går!
Sen köper jag en gammal 850 och försöker slita ut!

#29
2014-04-29 17:31

Jag är medveten om att jag många gånger felaktigt utgår från att folk har lite grundkoll på elementär matematik när jag skriver. Det är alltså troligen mitt eget fel att hultarn på sedvanligt maner missuppfattar vad jag skriver.

Men för att göra det väldigt enkelt: SBP redovisar den genomsnittliga körsträckan hos olika bilmodeller. Eftersom SBP i regel undersöker samtliga fordon på marknaden (>95%) och detta under en väldigt lång tid så kan vi utnyttja dessa data för att bilda oss en uppfattning om egenskaper hos hela populationen. Om vi då har en bilmodell, säg en Renault Clio, och på ett vettigt sätt kan skatta standardavvikelsen hos densamma, så kan vi med hjälp av normalfördelningen uttala oss om hur stor andel av populationen som gått ett visst antal mil. Det betyder alltså INTE att det inte finns exemplar som uppnått 20 000 mil. Det betyder enbart att det är färre som uppnått denna körsträcka än hos konkurrenterna. Studera figuren till höger på wikipedia så tror jag att hultarn förstår bättre. http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%C3%B6rdelning

Blocket är sedan inte någon jättebra källa för att uttala oss om populationens miltal och fördelning. Det blir på tok för skevt för att använda som underlag och därför ser jag ingen anledning att kommentera det ytterligare.

MVH AL

#30
2014-04-29 17:40

AL följer sitt invanda mönster och vrider på saker och ting så de passar honom. Hans hat mot latinska bilar är välkänt och han ser inga skrupler i att sprida desinformation, samtidigt som han klandrar att andra gör det.

Att han skrivit att Renault inte kommer gå 20.000 har förmodligen aldrig hänt, eller också hävdar han att det är ironi, eller som på senaste tiden: metafor.

Nu när han blir klämd börjas det med omdömen om andras förmågor. Igen. Jag har inga problem med matematik, och inte heller med svenska språket. Det som skrivs, det läser och förstår jag.

Jag förstår att AL undviker att ta hänsyn till den lilla trenden som kan ses på Blocket, det gagnar nämligen inte hans eget lilla krig på franska bilar.

#31
2014-04-29 17:42

true beliver: nästan rätt. -99 combi automat. Jodå, det bubblar lite i båda hundbenen, men vad gör det efter 15 år? Under är den helt frisk.

#32
2014-04-29 17:56

Förstår inte riktigt problemet... köper privat alltid ny bil vart tredje år eller max 10 000 mil, sedan lämnar jag ett bra ämne efter mig. Dock, att själv behöva lita på så slitna bilar känns ovidkommande. Dessutom, det är faktiskt bra mycket billigare att ha ny bil än många tror... inga däckskostnader (kanske i sämsta fall ett byte), billig eller som ingen servicekostnad (inräknad i pris), låg värdeminskning (bytte min senaste som fallit 70 000 SEK på 5 500 mil, vilket ger endast ca 12,75/mil plus bränsle ca 8 SEK/mil... Hur billigt är inte det???

#33
2014-04-29 17:58

Glömde nämna att den enda Volvo jag ägt var en 960 från 1992, ny, den drog mer bränsle än en A-lagare och var extremt dyr i service... Aldrig mer en Volvo. Kört billig Mercedes i alla år efter detta:)

#34
2014-04-29 18:12

Hultarn följer likaledes han sitt invanda mönster och påstår att folk sagt och menat saker som de aldrig gjort. Det är alltså hultarns (van)"tolkning" som gäller, inte vad som de facto skrivs eller sägs. Vid ett tillfälle när hultarn gjorde detta så fick vi en hel egen tråd i ämnet. Där han efter många om och men lyckades klämma fram en ursäkt för sin egen bristande läsförståelse. Nu skall vi alltså dra det en vända till... Suck...

Om nu hultarn sedan verkligen läser och förstår vad som skrivs, varför fortsätta att driva en linje som uppenbarligen är underbyggd med hans egna "missuppfattningar" - jag har ju de facto redan visat vad som avsågs. Och detta vid flera tillfällen (hultarn har tydligen "glömt" det). Varför då hålla kvar vid egna påhitt? och låta dessa vara tonsättande i debatten? Verkar helt galet om man frågar mig.

Blocket representerar ingen trend. Den visar vilka bilar som är till salu och har inget med populationens verkliga miltal att göra. På Blocket finns det just nu 135 000 fordon till salu, och det utgör en extremt liten del av den totala bilpopulationen i Sverige, som är 4,3 miljoner. Så Blocket säger ingenting om miltalet. SBP däremot har fullständiga uppgifter som mer än väl visar hur det ligger till. Använd dessa istället så får du en representativ bild. Det får du inte på Blocket, jag hoppas att jag slipper förklara varför.

MVH AL

#35
2014-04-29 22:57

Jag gör som duccedriver, förutom att jag servar min bil varje 2000 mil. Och detta bättre än märkesverkstaden då jag faktiskt t.ex byter all bromsvätska och inte bara den i behållaren (Ja, dom gör så) och plockar av hjulen och känner så styrpinnar m.m till bromsarna fungerar och löper lätt.

Ser absolut ingen ekonomisk vinning i ett nybilsköp. Inte överhuvudtaget.
Hittils har ingen kalkyl, hur man än räknat, blivit billigare.
Dessutom har (iaf Volvo och Mercedes) rabatt på delar till bilar äldre än 10 år, så det lilla jag behövt köpa nytt till mercan, har varit oförskämt billigt.

#36
2014-04-30 07:12

AL förnekar sig inte. Han har ett högst selektivt minne, och även ovanan att spridan invektiv fortsätter.

"Där han efter många om och men lyckades klämma fram en ursäkt för sin egen bristande läsförståelse"
Vad är detta för svammel??

Det är nog hög tid att sign AL sätter sig ner och funderar på varför så många ifrågasätter hans påståenden och uppförande. End of discussion.

#37
2014-04-30 11:02

Hultarn är förstås fri att länka till det han påstår att jag skrivit så att vi en gång för alla kan reda ut saken. I annat fall är han åter avslöjad med att sätta sin egen tolkning i första rummet och dessutom smaklös nog att försvara den - istället för att utgå från vad jag uttryckt.

Och för er som är intresserade så gäller alltså, att Renaults population inte rullar lika långt som medelbilen eller konkurrenterna. Istället skrotas bilarna ut (Renault är mycket vanligare i skrotningsstatistiken än medelbilen och särskilt kontra sin numerära representativitet i populationen) . Detta innebär dock inte att det inte finns exemplar som uppnår höga miltal. Men enskilda element säger inget om de generella förhållandena och är därför förhållandevis ointressanta för sakförhållandet.

Allt detta kan man bekräfta genom att läsa bilprovningens statistik (och transportstyrelsens redovisning av vilka bilar som skrotas ut). Där finns det genomsnittliga milantalet redovisat för respektive bilmodell. Renault (och Peugeot samt Citroen)har då i allmänhet få mil på mätaren (och många fel) medan Volvo, Toyota och Mercedes håller i det långa loppet (med mer än dubbla körsträckorna och ändå färre fel).

End of discussion.

MVH AL

#38
2014-04-30 13:27

Kan tänka mig att den här diskussionen om vilka bilar som rullar längst har en faktor till, nämligen att de som köper en fransk bil ofta väljer en lite mindre modell som andrabil.
Ofta ser man en V70 och en Clio på samma gård.

Därmed rullar den inte lika långt per år utan faller ofta för åldersstrecket istället när det är dags för byte, och en gammal fransos står inte högt på begagnatmarknaden varpå de skrotas av tidigare än sina mer prisvärda konkurrenter.

Sen ska man också ha i minnet alla de tjänstebilar som rullar många tusen mil per år sällan är av franskt märke så där tappar de också i milstatistiken.
Varför sen folk helst väljer tyskt eller svenskt när de får en tjänstebil kan man ju fundera på...

Fast detta ämne förtjänar nog en egen tråd på forumet istället, har ju inte särskilt mycket med 850 att göra.
En alldeles utmärkt bil för övrigt...

#39
2014-05-01 12:03

Om vi tar två jämförbara bilmodeller, säg Citroen C5 diesel årsmodellintervall 2001-2007 och Volkswagen Passat diesel årsmodell 1997-2005, och jämför vad som händer i populationen över ett tvåårsintervall, d.v.s fordonsålder 8 respektive 10 år, så ser vi följande:

År 0, felkvot, antal körda mil

Citroen C5: 0,014, 22 380
VW Passat: 0,010, 22 803

År 2, felkvot, antal körda mil

Citroen C5: 0,020, 25 671
VW Passat: 0,015, 26 710

Mellan år 0 och år 2 rullar Volkswagen i genomsnitt 3907 mil och tappar 15% av sin population. Citroen rullar 3201 mil och tappar motsvarande 23% av sin population. Tappet per mil blir för VW 0,038 och för Citroen 0,070, d.v.s per extra körd mil så skrotar Citroen 0,07 C5:or och VW Passat 0,038 st Passater.. Skillnaden per mil är alltså 84%.

Allt detta enligt Bilprovningens siffror.

MVH AL

#40
2014-05-01 19:25

AL, du kommer att bli nedsablad då detta inte gäller idag - gamla bilar. F.ö. har jag den uppfattningen att förhållandet som AL refererar till gäller även idag - med en möjlighet att det t.o.m. ökat. Det är nämligen så att alla biltillverkare förbättrar sina produkter konstant. Att t.ex. PSA (med sina begränsade resurser p.g.a. sin ekonomiska situation) skulle kunna köra ikapp t.ex. Toyota eller VAG är en utopi. Jag skulle kunna sätta slant på att avståendet i detta fall tvärtom ökar på grund av just det där med ekonomi.

#41
2014-05-01 20:30

Audi: Frågeställningen var att vissa bilar har svårare än andra att upåpnå höga miltal. Och som jag visat, en Citroen C5 faller snabbare bort ur populationen än VAG enligt den officiella statistiken.

Och vad jag kunnat utläsa så har inte PSA förbättrat sin kvalitet i och med de nya produkterna. Garantikostnaderna ökar och i den tyska besiktningsstatistiken är felnivån konstant, trots modellbyte (avser Peugeot 308 - det är möjligt att den är ett undantag :-))...

Men det här med fakta är ju inte något som fanatikerna vill acceptera. Så jag blir inte förvånad om någon sablar ned mig. Det brukar vara det enda som återstår när fakta är så obeveklig som den är i detta fallet..

MVH AL

#43
2014-05-06 14:44

JA vad skall man säga om Volvo 850? Att det finns många utav dessa som har rullat långt tycker jag spelar en mindre roll om man bortser ifrån kostnaderna. Precis alla bilar kan rulla många mil under rätt omständigheter men detta bortser också folk ifrån. Vet inte hur många som jag har pratat med som absolut inte kan förstå hur deras Volvo har kunnat gå i sönder och sen dessutom kosta skjortan att laga.... alla vet ju att en Volvo är billig i drift?

Klart som tusan att billigare bilar har rullat kortare sträckor då de besiktigas än andra som är köpta för att köras långt med. Klart som tusan också att den billigare bilen skrotas ut snabbare!?
Har som jag tidigare nämnt en 807:a stående på gården som enligt Peugeot själva inte är någon höjdarebil, MEN den har rullat 27500 mil utan vidare omsorg. Nu har den dock rullat färdigt eftersom att rep. troligen uppgår till ca 10.000kr och eftersom att så många är rädda för de Franska bilarna så är köpkraften låg på dessa.

En som vi alla vet bra bil som t.e.x V70 hade folk gärna lagt ner 10.000kr på och sen 10.000kr till och jo just det,...det blev visst 10.000kr till men vem räknar? ...Det är ju en Volvo och sådana är alltid billiga i drift oavsett. Hur ser kostnadsbilden ut på alla de långmilare som ni ser på Blocket?
Frågar ni ägarna säger de nästan alltid samma sak att bilen har rullat felfritt och det oavsett fabrikat.

Om jag skall köpa en bil som har rullat 30.000 mil så är det väl för tusan bättre om tidigare ägare har lagt ner en förmögenhet snarare än tvärtom? En bil som har rullat så långt idag kostar typ ingenting och då är det tillfället som avgör bilvalet anser jag.

http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_V70_GLT_Classic_53736331.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_406_Combi_18_tum_53736064.htm?ca=23_15&w=3

Stod valet mellan dessa bilarna ovan så blir i alla fall inte mitt val så svårt men det är för alla inte lika självklart ...

#44
2015-03-10 17:24

Sista Volvon och attraktiv på sitt eget rejäla vis , Volvo.

Och så detta med latinos/fransoser vs Tyskland/Sverige.
De som vet på sig att de kör mycket de vet ju vad de vill ha, det är bara att öppna ögonen och se vad som rullar i den kategorin sedan kan ju en o annan önska mil tal på sitt favoritmärke bäst som den vill.

Empirisk forskning hos märkesobundna beghandlare visar hur det ligger till.
Ett par tre märken som oftast med låga mil på mätaren i mint skick o överkomligt pris, de står i rader precis som att deras förra ägare övergett dem i ren panik.
Så har det sett ut så länge jag vet.

#45
2015-03-17 23:33

En sak hade i alla fall Volvo 850:
Ett helt fantastiskt ljud från 5.an som ingen annan Volvo haft sedan.

#46
2016-06-12 19:13

Min dåvarande arbetsgivare var bland de första med att köpa en lyxig 850. Det var mycket strul med låsen, han låste upp den med låset i bagageluckan kom jag ihåg vilket inte var så premium. Bakrutan sprack och framdäcken höll inte många mil, men det vart bättre när Volvo skimsat om framvagnen.
Men hållbar kaross var det ser man i filmen.
https://youtu.be/u7V-G3PiRUc

#47
2016-06-13 21:53

Modellen var bränsletörstigare än många andra bilar.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!