Nästa artikel
Unikt historiskt Volvomaterial nu i tryggt förvar
Klassiska bilar

Unikt historiskt Volvomaterial nu i tryggt förvar

Publicerad 2022-11-17 07:07 (uppdaterad 2022-11-17 12:21)
Brinner du för Volvo och vill lära dig mer om biltillverkarens historia? Då bör du känna till att det nu finns en riktigt kulturhistorisk skatt signerad Volvo Cars, att hitta vid Blekingearkivet i Bräkne-Hoby, Ronneby kommun.

I Olofström ligger Volvo Cars stora karosserifabrik. Fabriken, som innan Volvo Cars år 1969 tog över anläggningen, bär anor ända tillbaka till år 1732 och har på alla sätt varit med Volvo ända sedan grundandet av biltillverkaren, vars hemvist annars förknippas med Hisingen i Göteborg.

I fabriken i Olofström har det under alla år gömt sig en kulturskatt, med bokstavligt talat tonvis av unikt Volvo-material. Något fabriken varit medveten om, men utan att veta exakt vad som funnits i gömmorna. Än mindre möjlighet att med precision kunna söka reda på historiskt underlag ens om frågan skulle dyka upp.

Under försommaren 2021 inledde en av fabrikens mångåriga medarbetare, Jörgen Jakobsson, ett digert arbete att inventera skattgömmorna i Volvo-fabrikens källareutrymmen.

Väldigt snart insåg han att där dolde sig fullständigt unikt Volvo-material, bland annat skuldbrevet i dess originalformat. Det skuldbrev som Assar Gabrielsson, dåtida försäljningschef vid SKF och civilingenjör Gustav Larsson båda undertecknade för det ekonomiska lånet som gjorde dem möjligt att bygga världens första Volvo: Volvo ÖV4 ”Jakob”.

Skuldbrevet är bara en unik handling i tonvis av precis lika unika dokument som nyligen flyttat från Volvos karosseriverk i Olofström till det särskilda Blekingearkivet, beläget i Bränke-Hoby, Ronneby kommun.

Allt som allt har över 5 ton underlag, från 1700-talet till det tidiga 1990-talet, flyttats över. Huvuddelen av allt detta är i allra högsta grad ett stycke kulturhistoriskt industrihistoria.

Jörgen Jakobsson har bland annat funnit originalritningarna till ”personbilen Volvo”, alltså den bil som skulle bli just ÖV4 ”Jakob” och som kom att lägga grunden till hela företaget.

I slutet av oktober flyttades hela den unika samlingen av Volvo-dokument över till Blekingearkivet i Bräkne-Hoby, Ronneby kommun. Målen med flytten har varit flera.

– De lokaler som vi tidigare förvarade materialet i, källarlokalerna  i fabriken, har inte varit bra, medger Volvo Olofströms informationschef Andelko Cituljski.

– Där råder hög luftfuktighet och lokalen är inte brandsäkrad på det sätt som materialet kräver. Dessutom har materialet tidigare varit helt osorterat. Man har visserligen kunnat komma in och frågat efter visst material, men vi har inte haft en aning om vart vi skulle börja leta, fortsätter han.

Nu är det ändring på det, till stor del tack vare Jörgen Jakobsson och Blekingearkivets länsarkivchef Per Lundin och arkivarie Per Frödholm. Blekingearkivet samlar och lagrar just kulturhistoriskt material under rätt förhållanden. Här är lokalerna anpassade, luften torr och alla sköra handlingar förvaras i brandsäkra skåp. Som grädde på moset är allt material, sammanlagt 26 fulla pallar med gods, nu sorterat och kategoriserat.

– Nu kan alla ta del av materialet och forska i Volvos historia, säger Andelko Cituljski. Vi är stolta över vårt arv och visar gärna upp det.

I en så här enkel artikelform går det bara att skrapa lite på ytan, men bland materialet finns bland annat 5 000 originalritningar för framtidsbilen Amazon. Eller tidigare nämnda originalritningar för ÖV4 ”Jakob”. Eller mycket annat historiskt material och underlag från Volvo Cars absoluta börjans linda.

– Totalt har vi fyllt upp 120 hyllmeter med dokumentation, säger Per Lundin.

Under rätt förutsättningar kan allmänheten ta del av materialet, men det kräver både förankring, god framförhållning och ett tydligt syfte. Vad är det du vill se och varför?

– Vi har redan märkt av ett stort intresse, bland annat för material som gäller Volvo P1800, menar länsarkivchef Per Lundin. Just den modellen har vi tyvärr bara en box med underlag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.