Bild
Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Lloyd

Klassiska bilmärken: Lloyd

Märket

De senaste 45 åren har det skrivits alldeles för litet om det rara lilla bilmärket Lloyd. Vi tar därför vårt ansvar och gör en smärre insats för att ett av Bremens minsta märken inte alldeles ska glömmas bort.

Lloyd ingick i det stora bilkonglomerat som skapades av Carl F. Borgward, bilmagnaten som till slut föll på en överkomplicerad modell och tron att han skulle kunna överträffa Mercedes-Benz.

Precis som fallet var under årtionden i England var det också i Tyskland ett väldigt trasslande hit och dit med företagskonstellationer och bilmärken.

Namnet Lloyd syntes i den tyska bilindustrin redan före det första världskriget, men de bilar vi ska titta på här kom som en nystart efter det andra stora kriget.

Visserligen konstruerades och utvecklades Volkswagen under 30-talet och visserligen startade riktig serietillverkning under 40-talet, men det var inte detsamma som att folk i allmänhet hade råd att köpa bilen.

Folkvagnen var helt enkelt för stor, och därmed för dyr, för de stora skarorna av bilsugna. Det blev ingen ordning på Europas finanser förrän en bra bit in på 50-talet, och under denna tid föddes därför ett stort antal små, små bilar, många av dem tämligen mediokra i kvalitetshänseende.

Lloyd var en av dessa små bilar. Men Lloyd var på många sätt en betydligt bättre bil än de flesta av konkurrenterna, bland annat för att Lloyd var en riktig bil, om än i något mindre skala.

Tio hästkrafter
Tillverkningen startade i juni 1950 med den framhjulsdrivna modell 300 vars luftkylda tvåtaktsmotor hade en cylindervolym på bara 293 cc. Motoreffekten var tio hästkrafter och någon 0–100-tid kunde aldrig uppmätas eftersom toppfarten låg på 75 km/tim.


I april 1951 presenterades också en stationsvagn och en coupé! Karosserna var litet speciella genom att de inte hade stål- eller ens aluminiumpaneler utan var konstruerade som en pegamoidklädd trästomme. Drygt 18 000 av dessa 300-bilar byggdes.

Ett gott resultat kan man tycka, men så kom modell 400 med litet fräsigare linjer och 13 hästar. Åren 1953–57 såldes nästan 110 000 sådana bilar!

Det rådde verkligen ingen tvekan om saken: med Lloyd hade Doktor Borgward skapat en succé.

Modell 600 lanserades 1955 och var Lloyds första fyrtaktare. Nu var effekten uppe i 19 hästkrafter och toppfarten noterades till 100 knutar jämnt. 60 sekunder tog det att komma dit från stillastående.

Den första modellen utan sifferbeteckning var Alexander, som kom 1957 och hade fyrväxlad låda. Alexander TS byggdes från 1958 och var hela 25 hästar stark. Litet snabbare och litet piggare var den förstås, men fortfarande var dörrarna av gammal kidnappartyp.

7 000 till Sverige
1959 presenterades en till utseendet helt ny Lloyd. Den kallades Arabella, förmodligen mest för att matcha Isabella, och hade ganska stora fenor. Arabellans aluminiummotor på 897 kubik var en fyrcylindrig boxer och gav i sitt vassaste utförande 45 hästkrafter.

Liksom alla andra Lloyd-bilar var också denna modell framhjulsdriven. Drygt 45 000 ex byggdes fram till Borgward-koncernens sammanbrott 1961 och därefter ytterligare 1 493 bilar åren 1962 och 63, fast då kallades de Borgward Arabella.

Sedan starten 1950 hade gott och väl 350 000 Lloyd-bilar byggts i Bremen. Omkring 7 000 av dem såldes i Sverige.

Taggar: Klassiska bilar,

Kommentarer

#1
2010-12-17 08:55

Det kanske bör tilläggas att Lloyd startade redan 1906 och det är intressant att de började med elbilar och fortsatte med hybridbilar, som ju båda idag upplevs som intressanta nykonstruktioner.
Men man tillverkade ju också bensindrivna bilar.

När sedan Dr. Borgward tog över 1929 fortsatte man med trehjuliga bilar i olika utföranden under namnet Hansa-Lloyd.

En annan rolig detalj i historien är att den motor som i dag återfinns i Subaru har sina rötter i Lloyd Arabellas motor som Fuji Heavy Ind. köpte tillverkningsrätten till.

#2
Leif Johansson
2010-12-17 14:16

Bara jag ser bilen på bild så kan jag höööra det leeena motorljudet - viskande och smygande tvåtakt. Åt symaskinshållet. Synupplevelse: Vid pådrag ställde sig bilen på tå - med framhjulen inåt.

#3
Peter Hansen
2010-12-17 16:54

Min Far hadde en Lloyd Alexander vi fick putta i gång den några gånger
Till tidigare art även en Hillman har varit i familjens ägor vilka bilar det var

#4
2010-12-17 19:36

Den 2-cylindriga 2-taktaren kallade allmänt för "Den flygande sågklingan" på grund av sitt annorlunda motorljud. Det var tur att man inte vid den tiden hade börjat med vältningstester, Lloydbilarna hade legat risigt till. Borgward-koncernen gjorde bilar som ´var långt före sin tid. T.ex. Isabellan från början av 60-talet var en på många sätt mästerlig bil, inte minst vad gäller bensinförbrukning.

#5
lubos
2010-12-19 17:38

Ni minns kanske historien om Porchen, Mercan och Lloyden som tutar "och vill komma förbi"!
Föraren i en bensintom Lloyd får hjälp av en förare med Mercedes S-klasse, som kopplar draglinan för bogsering till närmaste mack. Färden går bra i början, men så kommer en Porche och kör om vilket medför att Mercans förare glömmer sitt släp och sätter efter Porchen. Den stackars Lloydföraren försöker då göra sig påmind genom att tuta vilket missuppfattas som ovan av åskådare vid sidan om vägen.

#6
2015-12-30 20:29

Inte nog med att motorn hamnade hos Subaru, resten av Arabellan hamnade hos BMW och blev utgångspunkten för BMW 1500 som kom 1962!

#8
2015-12-31 13:37

För att Lloyden på startsidan ska se så stor ut som den verkar, kan inte kvinnan vara längre än 140 cm........ :-D

#9
2015-12-31 15:54

Min bror hade en Lloyd med pegamoidkaross. När han en gång fick punktering vid skolan hjälpte några kamrater till genom att hålla upp bilen medan det gjordes ett hjulbyte, någon domkraft behövdes inte. Jag fick också övningsköra den på ett avstängt område långt före 18-årsdagen. Motorn tjöt våldsamt så fort man varvade den lite, så någon diskret symaskin var det inte.

#10
2016-01-01 12:58

nisseste, det var 600 som med sin fyrtaktsmotor liknades vid en symaskin av entusiaster.

#11
2016-01-01 15:50

Det fanns en Arabella stående avställd på en släktings gård, den var verkligen fin precis som ny och jag som då var i tonåren var rejält sugen men vart avrådd av i princip hela släkten, saken var redan prövad, en helt omöjlig bil...väldigt fin dock.

#12
2016-01-01 16:25

Där ser man Tvärnit, man ska inte lyssna på dom som inget begriper!

#13
2016-01-02 02:47

saabnisse. :) Jodå visst begrep de sett ur deras värld, funktionalitet var prio ett, en underlig bil behäftad med många fel och som ingen i nejden begrep sig på, delar? Nätet fann inte då.
Bilen sågs som ett rent idiot köp och när mekar esset en äldre kusin kastade in handduken ja då lät ägarinnan den stå.
Fan man var ju barnslig som stod o drömde om att kränga på fälgar o sportratt som om att det skulle räcka bara så men i andra hand så är ju drömmar gratis och jag tänker fortsatt på den ibland men vet innerst inne att det hade aldrig gått vägen.

#15
2016-01-03 09:50

Axelman, korta kvinnor sparar knän.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.