Nästa artikel
Klassikern: VW Scirocco GT 1977

Klassikern: VW Scirocco GT 1977

Publicerad 9 maj 2015 (uppdaterad 10 maj 2015)
En VW Golf men ändå inte. Charaden är skickligt utförd...
Scirocco var inte Volkswagens första med drivning fram men den var klart roligast i den nya 1970-talsgenerationen.
Det går knappt att skriva om VW Scirocco utan att relatera till vind och blåst. Det var verkligen ett helt nytt skede som svepte in i fabriken de där åren i början av 1970-talet när motor bak blev motor fram, luftkylt vattenkylt, tungt och gediget lätt och flyktigt.
 
Passat var först ut (ja VW/NSU K70 då…) men bilen som definitivt förde upp VW på heta listan hette Scirocco. Bilen förvandlade raskt uttrycket sportfolka från 1950-talets snygga men sävliga sjöko VW Karmann Ghia till den här tuffa sportkupén med massor av riv under huven.
 
Karossens lätt yxiga linjer kom från Giorgetto Giugiaro och ItalDesign. Den som ville kunde ana spår av Audis Giugiaroritade konceptbil Ace of Spades i det hela. Scirocco var modern och krispig som ett paket Frost Flakes.
 
Den hade dessutom vägegenskaper som förbluffade den värld som fötts upp på svansmotorbilarnas säregna rörelse-beteende. Framhjulsdrift, halvstel bakaxel och låg vikt tack vare folietunna karossplåtar blev en bra kombination ihop med ett set nya drivlinor, varav särskilt insprutaren på 110 hk (samma som i Golf GTI) blev eftertraktad.
 
Utrymmena dög fint, två stora där framme och två små där bak, kombilucka förstås – det var ju 1970-tal! Nu, Opel Manta och Ford Capri, skulle ni få på näbben! Scirocco blev snabbt biltestarnas favorit, den pekade framåt medan omgivningen stod still.
 
Men visst fanns det brister, framför allt i plåtkvaliteten som visade sig rödfärgsbenägen på nolltid. Inredningsplasten trivdes inte i syresatta utrymmen, stolstygerna slets fortare än tolvåringars v-jeansknän.
 
Grejen med Scirocco år 2015 är att kärnan alltjämt är frisk – det är fortfarande en kul bil att ratta. Men de är knepiga att hitta, i synnerhet i skick som exemplaret på våra bilder. De bilar som är till salu är oftast svårt omknådade av massor med ägare som var och en haft sin vision, alla sämre än originalet.
 
Diskutera: Vad tycker du om VW Scirocco?
Fakta: VW Scirocco GT 1977

Nypris: 37 440 kr.
Värde idag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 588 cm3. Max effekt 72 hk DIN vid 5 600 v/min. Max vridmoment 119 Nm DIN vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 395/B 163/H 131 cm. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram, halvstel axel bak. Teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång, 3,8 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Tvåkretssystem, servo.
Fartresurser: Toppfart 160 km/tim. Acc 0–100 km/tim 13 s.
Förbrukning: 0,78 l/mil.

Livscykeln

1974 Två månader innan Golf presenteras börjar Scirocco säljas i Sverige. Hit kommer modellen TS endast i det kraftigaste utförandet på 1,5 liter och 85 hästkrafter. 0–100 km/tim på 11 s.
 1976 Sciroccos motor växer till 1,6 liter men tappar effekt i avgasreningen. En vindrutetorkare – sportigt! Effekten 72 hk räcker för 0–100 på 13 s. 1976 är Sciroccos bästa år i Sverige med 1 043 sålda bilar. Stenmark kör Scirocco!
 1977 Scirocco GTI kommer till Sverige med samma motor som Golf GTI. Effekt 110 hk och Bosch K-Jetronic bränsleinsprutning. Men prislappen! 42 510 kronor gör Scirocco GTI till VW:s utan jämförelse dyraste modell.
 1978 Byter ansikte med större blinklyktor. Stötfångarna är nu plastöverdragna och svänger runt karossens hörn. I Sverige: Scirocco GT och GTI.
 1980 Scirocco får fem växlar och blir än trevligare på längre resor. Sedan 1979 säljs bara GTI i Sverige. Från 1980 blir Scirocco mörkare i uppsynen. Färre blanka detaljer och i fronten hängs en mattsvart plastläpp.
 1981 Den första generationen Scirocco avlöses av Scirocco 2 1982. Försäljningen har dalat brant mot slutet av sjuttiotalet. Prislapp: 61 000 kronor – mer än dubbelt så mycket som de första bilarna 1974.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-10 10:30
Reverend Benny

En drömbil som barn, speciellt generation 2.
Lätt tvåa på listan efter Audi Coupe.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-10 12:32
Tvärnit

Må så vara men jämfört med Golf, var och är Scirocco kult?

Körde själv Golf mk1 Rabbit GTI och det var en upplevelse må jag säga, Busbilar som, Kadett, Ascona, Capri, 14O serien, hamnade ibland dinosaurierna.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-10 13:16
Reverend Benny

En tanke som slog mig precis, är inte denna bilen (scirocco 1) väldigt lik Alfa Romeo/Alfasud Sprint?
Eller så kanske det är tvärtom, Alfa Sprint som är lik Scirocco 1;an?

Edit: Förklaringen var rätt enkel...den gemensamma nämnaren heter Giorgetto Giugiaro och ItalDesign.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-10 13:51
Gunnar Lindberg

Scirocco tittade man extra på när den stod på parkeringen i Malmö. Det är inte riktigt rätt att jämföra den med Caprin som hade en helt annan lyxigare inredning. Jag ägde själv en Ghia under några år. Tyvärr tog rosten den till slut.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-10 19:43
Axelman

På den tiden var Scirocco klockren hit från VW.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-10 20:46
John2008

Även om det inte är min typ av bil, så är artikeln bra och intressant skriven.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-13 21:22
Skeptikern

Vilken nostalgikick! Köpte en ny Scirocco -74, röd, för som jag minns 28 000 kr. Inte direkt billigt på den tiden.
Hade egentligen tänkt köpa en Audi80GT, gul med svarta ränder som kostade 24 000 men snorkigheten hos säljaren på Philipssons som sålde Audi gjorde att det blev Sciroccon istället. 85 hk istället för de 100 som Audin hade men det var en verkligt körglad bil. Lätt, kvick och drog lite soppa.
Kvaliteten var väl lite si och så, lacken på hela bilen kunde skrapas av med en pennkniv om man så ville. Jag lackade om hela bilen efter ett par år.
Vevhusventilationen frös varje vinter så jag drog en slang ner under bilen istället för in i förgasaren som annars blev full av issörja.
Bakbromsarna frös fast när man körde i snö men efter ett par ryck på asfaltfläckar så började bakhjulen snurra igen så det löste sig...
En avgasventil brändes så motorn "galopperade" på tomgång men det var relativt enkelt att byta själv. Det svåraste var att få byta shimsen till rätt tjocklek på Bil-Buss men det finns lösningar på det mesta.
Men en härlig bil att köra var det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.