Nästa artikel
Bilreklam vi minns: ”Vinterbilen”
Bilreklam vi minns

Bilreklam vi minns: ”Vinterbilen”

Publicerad 4 augusti 2015 (uppdaterad 4 augusti 2015)
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Med en ren i bagaget marknadsfördes Opel Kadett som en bil för fjällen.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Opel Kadett som publicerades i Vi Bilägare nummer 1-2, 1965.
 
Texten lyder så här:

”Kör rakt in i fjällvärlden!
… så förstår ni varför
OPEL KADETT
är vinterbilen.”
 
Sedan fortsätter texten så här:

”Detta är en sann historia. På fisketur. 18 km rakt in i Vilhelmina-fjällen. På vägar som inte är vägar (en snövessla hade packat till snön lite grann!!) Vågar ni? Kadett-ägaren, Vilhelmina-bon vågade! Han visste att Opel Kadett med sin välavvägda balans är praktiskt taget omöjlig att ”sätta fast” i vinterföre. Han visste att Opel Kadett är vinterbilen… Vi vet att Opel Kadett är vinterbilen även för Er.
Tänk bara på den underbara värmen och den imfria runt-om-sikten.
Ni märker det så lätt!
Det är mycket mera bil i Opel Kadett!”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-04 11:36
Hackenbush

Och det fanns inte ens 4wd på denna.
För övrigt tycker jag att Kadett Coupe på den modellen är otroligt tjusig.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-04 13:04
Pi

Jo jag tackar - en liten bakhjulsdriven bil som var "praktisk taget omöjlig att sätta fast" - det gällde i alla fall inte min Kadett på den tiden det begav sig...:)

#3 • Uppdaterat: 2015-08-04 13:15
Gunnar Lindberg

Jag hade en sedan. Minns inga problem med vinterföre, fast det var i Göteborg.

#4 • Uppdaterat: 2015-08-04 14:02
Leif R

Beträffande vinterföre . "Med denna modell, fastnar du lätt", ja, så var det!

#5 • Uppdaterat: 2015-08-04 14:03
Lars58

Exakt kuggstångsstyrning och välbalanserad gjorde den lätt och rolig att köra. även på vintern leifer, men naturligtvis inget för oplogade vägar då den var så lätt. Värmen var nog underbar bara för den som var van och köra VW med isskrapa i vänsterhanden, men fanns ett extra värmepaket med fläkt som monterades under stolen som tillbehör,riktigt bra värme med det tillbehöret. En bra och billig folkbil som såldes i ca 650 000 ex mellan 63-65.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-04 15:43
Leif R

Så kon Kadetten med framhjulsdrift och vips, så blev framkomligheten i vinterväglag , ja, ypperlig!

#7 • Uppdaterat: 2015-08-04 16:14
N-iklas

Denna reklam är naturligtvis dålig, barnslig och fjantig.
Meningslös och säger ingenting om bilen.
Detta är en av de första reklamer där namnet Opel får förekomma, under 50-talet och ännu under 60-talet förbjöd GM att bilmärket skulle omnämnas.
Bilmärket var GM och inget annat.
Med en sådan företagskultur som från GM:s sida inte ändrade sig fören år 2011, behöver man inte fundera över varför Opel har imageproblem.

Verkligheten är att denna – som alla tror – enkla och simpla bil innehåller massor av intressanta detaljer, teknik och tillverkningsmetoder - i vissa fall långt före sin tid – som garanterat ingen har hört talas om.
DET borde man ha gjort reklam för istället.

Den största fördelen med denna bil på vinterväg är att den väger 670 kg (210 kg mindre än Saab 96) vilket innebär att vem som helst orkar knuffa iväg den om man kör fast och hamnar man i diket är det - nästan - bara att lyfta upp den på vägen igen.
Så visst är den nästan omöjlig att sätta fast - om man med det menar att man blir stående permanent.

Fyrkantiga bilar… Sedanmodellen var ritad så att man kunde se alla fyra karosshörn från förarplatsen för att underlätta parkering.
Även det en detalj reklamen utelämnade.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-04 18:17
1storstark

Den här reklamen känns inte trovärdig och jag minns den inte heller. Däremot minns jag pappas kadett på 60-talet. Den fastnade lätt, hade dålig värme och rostade.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-04 18:42
ENTJ1

https://www.flashback.org/p17274536
OT men mycket roligt att läsa,dock är den väl kränkande tyvärr.
Opel en herrelös bil..kommer någon ihåg fortsättningen?

#a • Uppdaterat: 2015-08-04 18:46
Boxer

Min första bil var en Opel Kadett Coupé -65. Med Hakka-däck (när Nokia gjorde bra däck för länge sedan) fungerade bilen alldeles utmärkt på vinterföre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.