Bild
Nästa artikel

Bilreklam vi minns: ”Vinterbilen”

Bilreklam vi minns

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Med en ren i bagaget marknadsfördes Opel Kadett som en bil för fjällen.

Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Opel Kadett som publicerades i Vi Bilägare nummer 1-2, 1965.
 
Texten lyder så här:

”Kör rakt in i fjällvärlden!
… så förstår ni varför
OPEL KADETT
är vinterbilen.”
 
Sedan fortsätter texten så här:

”Detta är en sann historia. På fisketur. 18 km rakt in i Vilhelmina-fjällen. På vägar som inte är vägar (en snövessla hade packat till snön lite grann!!) Vågar ni? Kadett-ägaren, Vilhelmina-bon vågade! Han visste att Opel Kadett med sin välavvägda balans är praktiskt taget omöjlig att ”sätta fast” i vinterföre. Han visste att Opel Kadett är vinterbilen… Vi vet att Opel Kadett är vinterbilen även för Er.
Tänk bara på den underbara värmen och den imfria runt-om-sikten.
Ni märker det så lätt!
Det är mycket mera bil i Opel Kadett!”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1
2015-08-04 11:36

Och det fanns inte ens 4wd på denna.
För övrigt tycker jag att Kadett Coupe på den modellen är otroligt tjusig.

#2
2015-08-04 13:04

Jo jag tackar - en liten bakhjulsdriven bil som var "praktisk taget omöjlig att sätta fast" - det gällde i alla fall inte min Kadett på den tiden det begav sig...:)

#3
2015-08-04 13:15

Jag hade en sedan. Minns inga problem med vinterföre, fast det var i Göteborg.

#4
2015-08-04 13:22

Gamla bakhjulsdrivna Kadett var ingen höjdare på vinterväg så den där renen över bakaxel lär nog behövas! ;)

#5
2015-08-04 14:02

Beträffande vinterföre . "Med denna modell, fastnar du lätt", ja, så var det!

#6
2015-08-04 14:03

Exakt kuggstångsstyrning och välbalanserad gjorde den lätt och rolig att köra. även på vintern leifer, men naturligtvis inget för oplogade vägar då den var så lätt. Värmen var nog underbar bara för den som var van och köra VW med isskrapa i vänsterhanden, men fanns ett extra värmepaket med fläkt som monterades under stolen som tillbehör,riktigt bra värme med det tillbehöret. En bra och billig folkbil som såldes i ca 650 000 ex mellan 63-65.

#7
2015-08-04 15:24

Man saknar fyrkantiga bilar med stort lastutrymme. Markfrigången verkar vara rätt vettig också? Rejäla däck och fyrhjulsdrift på den där så...

.

#8
2015-08-04 15:43

Så kon Kadetten med framhjulsdrift och vips, så blev framkomligheten i vinterväglag , ja, ypperlig!

#9
2015-08-04 15:55

Ja på denna tid byggde Opel bilar med någorlunda lönsamhet, d.v.s utan att skicka räkningen för sin produktion till andra än köparna. Idag ser det som bekant annorlunda ut. Idag bygger Opel - och GM - bilar tack vare subventioner enligt en nära på planekonomisk modell. Betalar gör vi bilköpare genom sämre bilar.

Just hanteringen av Opel, PSA och GM är praktexempel på hur politikernas dubbelmoral och skenhelighet. Att å ena sidan applåderar sund konkurrens, för att i nästa veva agera på ett sätt som just innebär motsatsen enkom för att billobbyn är så stark som den är går helt stick i stäv med vår demokrati och det uppdrag som politikerna fått av väljarna. Vidrigt är som sagt bara förnamnet.

MVH AL

#10
2015-08-04 16:14

Denna reklam är naturligtvis dålig, barnslig och fjantig.
Meningslös och säger ingenting om bilen.
Detta är en av de första reklamer där namnet Opel får förekomma, under 50-talet och ännu under 60-talet förbjöd GM att bilmärket skulle omnämnas.
Bilmärket var GM och inget annat.
Med en sådan företagskultur som från GM:s sida inte ändrade sig fören år 2011, behöver man inte fundera över varför Opel har imageproblem.

Verkligheten är att denna – som alla tror – enkla och simpla bil innehåller massor av intressanta detaljer, teknik och tillverkningsmetoder - i vissa fall långt före sin tid – som garanterat ingen har hört talas om.
DET borde man ha gjort reklam för istället.

Den största fördelen med denna bil på vinterväg är att den väger 670 kg (210 kg mindre än Saab 96) vilket innebär att vem som helst orkar knuffa iväg den om man kör fast och hamnar man i diket är det - nästan - bara att lyfta upp den på vägen igen.
Så visst är den nästan omöjlig att sätta fast - om man med det menar att man blir stående permanent.

Fyrkantiga bilar… Sedanmodellen var ritad så att man kunde se alla fyra karosshörn från förarplatsen för att underlätta parkering.
Även det en detalj reklamen utelämnade.

#11
2015-08-04 18:17

Den här reklamen känns inte trovärdig och jag minns den inte heller. Däremot minns jag pappas kadett på 60-talet. Den fastnade lätt, hade dålig värme och rostade.

#12
2015-08-04 18:42

https://www.flashback.org/p17274536
OT men mycket roligt att läsa,dock är den väl kränkande tyvärr.
Opel en herrelös bil..kommer någon ihåg fortsättningen?

#13
2015-08-04 18:46

Min första bil var en Opel Kadett Coupé -65. Med Hakka-däck (när Nokia gjorde bra däck för länge sedan) fungerade bilen alldeles utmärkt på vinterföre.

#14
2015-08-04 19:01

Värmen var väl inte speciellt dålig jämfört med andra - ja, jämfört med Bubblan var ju alla andra under av komfort.
Väldigt enkel inredning. Lättkörd men definitivt ingen utmärkande vinterbil med sin stela bakaxel och bladfjädrar.
Kupémodellen upplevde jag som patetisk. Det räcker liksom inte bara med att luta lite på bakfönstret. Bilen i övrigt var ju tämligen lika klossigt fyrkantig.
Proportionerna var betydligt bättre på Rekord.

Jag körde för all del oftast en Saab 96 tvåtaktare. Inte var den accelerationssnabb, men DEN tog sig sannerligen fram överallt. Den mest kommunicerande bil jag någonsin kört. Oavsett hur vägbanan lutade så höll den spikrakt sin kurs (till skillnad mot t ex alla dåvarande Volvo-modeller) och du kände i ratten vad som hände under hjulen.

#16
2015-08-04 19:54

Snackar vi om att ta sig fram så var nog Folkan (Bubblan) rätt överlägsen - men snackar vi vägegenskaper under vintern så var den inte jämt så rolig. Blev väl bättre med åren men ändå lurig vid halt väglag - som alla överstyrda bilar.

#17
2015-08-04 20:29

Har haft 2 av dessa sedaner. Kadetten var rysligt kul att köra, med direkt styrning och pigg motor. Rymligt bagage var också bra.
Har inget minne av att den var särskilt dålig på vintern, med de däck som man nyttjade var det konstigt att man överlevde oavsett fabrikat....

Noterar bland kommentarerna att predikanten är tillbaka.

#18
2015-08-04 21:02

Eller hur Hultarn. Dubbdäck var än inte så vanligt på 60-talet och många halkade omkring med sommardäck året runt. Men A Kadetten var liksom B och C modellerna ovanligt neutrala och lätthanterliga.
"Predikanten" syns ej då jag är inloggad men har också noterat att han svarar på artikelfrågan(vad tycker du om reklamen?) med det vanliga dravlet om Nationalekonomi!?. För vilken gång i ordningen och varför??? Snälla ignorera.

#19
2015-08-04 21:28

Jag hade en 66-a Caravan. Användbar på vintern, men det tog tid att få upp värmen i skåpet.
Det jag kommer i håg bäst var Olof Palme som retade upp sig på en annan del av reklamen. Det var skrytet med alla hästkrafterna som Kadetten hade och som uppmanade till "råköring"! Jag erinrar mig att reklamen löd "60 hästkrafter - GRRRRRR"!

#20
2015-08-04 23:12

Oj! En sådan hade pappa! En -65 om jag minns rätt...ljusblå( fanns det någon annan färg?) Jag minns att hela golvet byttes ut....och att päronen från trädet där den parkaredes åkte rakt igenom framskärmen...och att vi barn lastades in i bagageutrymmet!

#21
2015-08-05 07:22

Betalar gör vi bilköpare genom sämre bilar. Va menar du med de MVH AL utveckla de,

#22
2015-08-05 08:26

Reklamen stämmer till punkt och pricka!
Man körde rätt in i Häcklefjäll! På sommardäck som man gjorde xtra mönster i med en båtfil! Värmen var inte heller något att skryta med men fläktljudet höll en' i alla fall vaken!
Rosten tog den efter 3 år, trots spilloljebehandling!!

#23
2015-08-05 09:59

Dåtida Opel framtill 70-talets slut dem har jag enbart positiva minnen av!
De var bra att köra och körde man aktivt så tog de sig fram och vara lätta att hämta hem i böjarna på vinterväg, min egen Ford Taunus släppte lätt på blöt asfalt så en säck med sand i skuffen fick ligga där året runt, så var bilarna i regel på den tiden.

Näe jag verkligen ingen nostalgiker över gamla svensson bilar och skulle för allt i världen inte idag vilja plåga mig själv med att åka i en med några få undantag och Oplarna Kadett Manta, Rekord och Admiral hör till dem.

#25
2015-08-05 11:29

Har även jag haft en 60-tals Kadett. Det var dock nästa generation, närmare bestämt en 67:a. Det var en sedan och även denna bil var ljusblå. Jag köpte den 1971 0ch jag upplevde den redan då som mycket simpel och kändes dessutom redan gammal. Den aktuella reklamen speglar väl hur bilreklam var på den tiden och jag föredrar den framför dagens då dåtidens överdrifter var så uppenbara ingen kunde reta sej på den. " Predikantens" inlägg talar för sej sej själv. Har stor egen erfarenhet av PSA:s bilar genom åren och har övervägande goda erfarenheter med mer trivsel och komfort utan att tillförlitligheten var sämre än hos konkurrenterna. Tro mej jag har rätt stor erfarenhet med ca 100000 mils personbilskörning med totalt 52 bilar många av dem av europeiskt icke franskt ursprung så jag har erfarenhet nog för att kunna jämföra på ett objektivt sätt.

#26
2015-08-05 12:16

crylen: Det normala förhållandet i en bransch är att det finns en efterfrågan, i det här fallet på bilar, och att denna efterfrågan attraherar producenter som försöker tillgodose behovet av fordon. Producenterna gör förstås inte detta av ideella skäl, utan har för avsikt att tjäna pengar på sin verksamhet. Eftersom producenterna önskar maximera sin vinst så satsar de på olika lösningar, d.v.s, de försöker vinna kunder genom att erbjuda en produkt som matchar kundernas behov så långt som möjligt. Detta sker genom produktutveckling. Den senare har alltså som uppgift att bygga bilar som kunderna efterfrågar - även kallat matchning mellan utbud och efterfrågan - och för det mesta till en något längre kostnad än vad den genomsnittliga kunden är beredd att betala. Skillnaden mellan produktionskostnaden och kundens slutpris brukar därefter kallas för vinst - vilket ju alltså var grundsyftet med verksamheten (även om vi här i spalterna - och tråden - allt som oftast stöter på diverse märkesfanatiker som försöker tuta i oss annat). Varje aktör strävar alltså efter att få så mycket betalt för sin produkt som möjligt, samtidigt som man vill bygga den så billigt som möjligt. Den som bygger den bil som bäst motsvarar kundernas efterfrågan säljer alltså också mest. Vägen till vinst handlar alltså om sunda investeringar.

PSA, GM och Opel har skött sina investeringar dåligt. De har använt sitt kapital ineffektivt - vilket fått effekten att deras slutprodukter inte matchas mot behovet i samma utsträckning som konkurrenternas. Prisnivån sjunker därigenom och kostnaden för att producera bilarna blir högre än kundens slutpris. Vi får alltså en förlust (totalt sett i paritet med hela den svenska statsbudgeten och mer därtill). Under normala förhållanden kan ett företag då ansöka om lån, eller förmå andra kreditgivare att ställa upp med kapital. Detta har också skett, GM:s skuldbörda var exempelvis nära nog dubbelt så stor som deras omsättning - inte helt olik situationen i dagens Grekland alltså. I fallet GM, Opel och PSA har kreditgivarna tröttnat på förlusterna, och vägrade efter åratal av förluster att ställa upp med mer riskkapital. Det som då återstår är en konkurs - i alla fall i en traditionell marknadsekonomi. Hos GM, Opel och PSA lyckades dock lobbyisterna istället förmå skattebetalarna att ställa upp med pengar. Gamla, sjuka eller andra utsatta grupper fick alltså göra avkall på sina behov för att hjälpa bilvärldens mest ineffektiva verksamheter att leva vidare.

Vad händer då nu? Jo, de företagen som tidigare skött sina investeringar väl, har fått en sämre hävstång på sitt kapital eftersom de ineffektiva bolagen skapat undanträngningseffekter på marknaden. De verksamheter som arbetar effektivt och förser kunderna med rätt produkter (givet matchningen) har alltså sålt färre bilar än vad som hade varit fallet om PSA/GM gått i konkurs. Kunderna blir alltså förlorarna genom sämre matchning och en lägre investeringsvilja. Dessutom produceras det fortfarande en stor mängd bilar till ett sammantaget högre pris än nödvändigt, vilket i sin tur bidrar till en högre jämviktsarbetslöshet (kapitalet som slösas bort kan ju gynna en alternativ sektor och skapa sysselsättning där) och minskat konsumtionsutrymme inom andra alternativa sektorer.

MVH AL

#27
2015-08-05 12:29

Att det sedan förekommer diverse märkesfanatiker här i trådarna som regerar helt känslomässigt så fort man framför denna typ av kritik, som dessutom bottnar i det gängse sätt som vi byggt upp vår ekonomi på, är inte konstigt. Märkesfanatiker identifierar sig nämligen så starkt med ett bilmärke - såsom Opel - att de blir fullkomligt irrationella i sitt agerande och ställningstagande. Opels reklamfolk kan alltså vara både stolta som besvikna över sin prestation. Stolta eftersom de lyckats få någon tusendel av bilpopulationen att helt ideellt vurma för deras varumärke, besvikna över att den resterande andelen bilköpare - d.v.s den absoluta majoriteten - inte tycks dela denna edsvurna entusiasm.

För egen del har jag svårt att förstå att lite sammanpressad plåt frambringar sådana kraftfulla känslor. Men internet ger ju möjlighet även för de mest extrema ytterligheter att komma till tals, och de tenderar att vara extra aktiva i dessa spalter. Så i detta forum finns det krafter som försöker normalisera ett onormalt marknadsförhållande, och det går till och med så långt att de försvarar resursslöseri, svält och fattigdom enbart med hänvisning till detta varunamn, Opel. Jag inbillar mig att Opels reklamfolk inte vet om de skall skratta eller gråta. Fanatism är nämligen aldrig bra för affärerna.

MVH AL

#28
2015-08-05 13:31

Al skriver. "Att det sedan förekommer diverse märkesfanatiker här i trådarna som regerar helt känslomässigt så fort man framför denna typ av kritik, som dessutom bottnar i det gängse sätt som vi byggt upp vår ekonomi på, är inte konstigt. Märkesfanatiker identifierar sig nämligen så starkt med ett bilmärke - såsom Opel - att de blir fullkomligt irrationella i sitt agerande och ställningstagande. Opels reklamfolk kan alltså vara både stolta som besvikna över sin prestation. Stolta eftersom de lyckats få någon tusendel av bilpopulationen att helt ideellt vurma för deras varumärke, besvikna över att den resterande andelen bilköpare - d.v.s den absoluta majoriteten - inte tycks dela denna edsvurna entusiasm.

För egen del har jag svårt att förstå att lite sammanpressad plåt frambringar sådana kraftfulla känslor. Men internet ger ju möjlighet även för de mest extrema ytterligheter att komma till tals, och de tenderar att vara extra aktiva i dessa spalter. Så i detta forum finns det krafter som försöker normalisera ett onormalt marknadsförhållande, och det går till och med så långt att de försvarar resursslöseri, svält och fattigdom enbart med hänvisning till detta varunamn, Opel. Jag inbillar mig att Opels reklamfolk inte vet om de skall skratta eller gråta. Fanatism är nämligen aldrig bra för affärerna."

Menar du att de som gillar ett märke förstör marknadsföringen? Jag trodde det var iden med reklam. Att folk ska gilla produkten. Sen vet ja inte om det finns fler opelnördar än toyota o volkswagennördar. Både toyota o volkswagen säljer ju bra.

#29
2015-08-05 15:09

Kör man Opel från Sthlm till fjällvärlden har den väl rostat bort innan man är framme.

#30
2015-08-05 15:47

MVHAL har nog inte i sitt enögda hackande ägnat en endaste tanke på att om han själv ska leva som han lär så är det självhushåll som gäller.
Stöpa sina ljus av bivax, hålla egna kreatur och odlingar, klä sig i egensydda plagg av vad naturen ger osv.

Det är enkelt...GM/OPEL är bäst! Så är det bara!

#31
2015-08-05 21:26

MVH AL...ett av de absolut bästa inlägget du någonsin gjort.

Märkesfanatismen är utbredd både underhållande/skrattretande och skrämmande.

#32
2015-08-06 07:34

MVH AL...ett av de absolut bästa inlägget du någonsin gjort.

Märkesfanatismen är utbredd både underhållande/skrattretande och skrämmande.

Fanatikerna drar sig inte för diverse övertramp och att förstöra kommentarsfälten med oändligt antal inlägg för att hamra in sitt budskap.

#33
2015-08-06 09:03

MVH AL långt inlägg men läsvärt, nu köps ju inte bilar enbart efter dess egenskaper och kvalitet, många köps nog för att grannen arbetskompisen eller den är vanlig på vägen , tex så är de ju inte mindre problem på Volvo v70 men den köps säkert av många av ovanstående orsaker. VW s nuvarande framgångar beror väl knappast på kvalitén utan däremot deras modellutbud reklam och mun till mun prat av fanatiker.

#34
2015-08-10 12:11

Eftersom det är 40 år sedan man senast kunde läsa något om denna modell i något sammanhang och okunskapen om vad som döljer sig under ytan är total, är det i folkbildningssyfte ett lämpligt tillfälle att motverka denna okunskap.

Om denna modell är den okända informationen följande:
(Det kända står ju vissa gärna till tjänst med att upprepa ett oräkneligt antal gånger för att riktigt trycka in sitt budskap.)

1962 2-d sedan, april 63 2-d kombi Caravan, från september 1963 Coupé.
Caravan var den andra kombibilen i världen i denna storleksklass, Saab 95 från 59 var först - dock är all jämförelse i övrigt omöjlig eftersom Saaben är en väldigt annorlunda bil.
Liksom Saaben kunde denna Caravan utrustas med en tredje bakåtvänd sätesrad och i tillvalsutrustningen återfinns en barnstol – som jämförelse erbjuder Volvo sin första separata barnstol 1972 och ett vanligt ”barnanpassat” säte 1967.

Alla versioner var lådlika för att erbjuda största utrymme som var möjligt.
Skärmarna hade uppdragna plåtveck i avsikt att alla hörnen skulle kunna ses från förarplatsen.
Karossen bestod av endast 12 olika delar, hela karossidan var pressad i en enda färdig enhet utan skarvar, styrningen och framaxeln var en sammanbyggd integrerad enhet.

Motorn var helt nykonstruerad, 1.0 liter i två versioner på 40 och 48 hk vid 5000 och 5400 varv vilket var de mest högvarviga motorerna från Opel vid tidpunkten.
Eftersom Opels motorer hade lågt liggande sidomonterad kamaxel är höga varvtal en bedrift eftersom denna typ av teknik normalt inte klarar höga varvtal.
Anledningen till denna teknik är att man ville ha en låg motor lämplig för små bilar.
Kedjesträckaren var hydrauliskt självjusterande.
Topplocket bestod av en speciallegering av krom och gjutjärn, kolvarna var i en aluminiumlegering med ingjutna detaljer i stål och med förkromade kolvringar.
Avgasventilernas säten var gjorda i en mycket speciell krom-nickel-titanlegering - vanligt i dag, hur vanligt det var 1962 har inte gått att ta reda på, men det finns skäl att förmoda att det var ovanligt eftersom titan var klassat som en vara av militär strategisk betydelse och första gången man kombinerade nickel och titan tycks ha varit 1959.
Avsikten var att skapa en bränsleeffektiv motor med motståndskraft mot materialförändringar och överhettning.
Detta anses allmänt av de som känner till motorn som en av de slitstarkaste och pålitligaste motorer som överhuvudtaget funnits.
Bensinförbrukningen brukade ligga omkring 0.5 liter per mil - som man räknade på den tiden.
Motorn tillverkades till 1989, tillverkningen lades ner 1983 till följd av att biljournalister gjorde narr av motorn för att vara gammal, kunderna däremot klagade intensivt på nedläggningen och krävde att få tillbaka den och tillverkningen återupptogs därför 1985.

Fjädringen fram bestod av en tvärställd bladfjäder som samtidigt fungerade som krängningshämmare, ett sätt att spara vikt, ett år senare införs samma lösning på Chevrolet Corvette.

Växellådan var en ny fyrväxlad med golvspak, kopplad till en kardanaxel som löpte inuti ett stödrör till en ny typ av central bakaxelinfästning i form av en gummiupphängd länkarm som också fungerade som tredje motorupphängning och vars syfte var att hindra kardanaxeln att röra sig under fjädring, dämpa ljud och vibrationer och avlasta bladfjädrarna från att behöva ta upp rörelser vid acceleration och inbromsning.
Samtidigt kunde kardantunneln i golvet göras lägre och smalare.

Bussningar i chassi och styrning var av en ny typ av underhållsfri gummiplast som skulle avskaffa behovet av rundsmörjning.
Det visade sig senare att dåtidens kompositmaterial inte riktigt klarade av en så ambitiös målsättning.

För att ytterligare spara vikt avstod man från bromsservo och monterade istället samma bromssystem som på Rekord, komponenterna avsedda för en mycket tyngre och snabbare bil kompenserade för avsaknaden av servo.
Coupé modellen och lyxmodellen L hade fler kromlister, finare klädsel och inredning, bland annat med inlagda Opelemblem i dörrklädseln.

Coupé hade en liten extra blinkers på framskärmen.
Denna och modell L hade också en speciell bagagelucka med en extra spärr som kunde resa bagageluckan till lodrätt, lätt framåtlutande vinkel för bättre åtkomst till bagaget, denna funktion blev känd på Audi 80 1987 - tydligen en något äldre lösning.

I dåtida biltester noterades att Kadetten var ovanligt vridstyv, detta var en av de första bilar som krocktestades i voltning genom att man helt enkelt rullade bilen ned för sidan på en brant kulle, resultatet blev en liten buckla vid vänster strålkastare och en motsvarande i hörnet i taket.

Bilprogrammet Top Gear hade med en kadett 1963 i en expedition med tre bilar till Botswanas vildmarker, veteranbilen Kadett visade sig där var bästa bilen tack vare sin låga vikt och stryktåliga konstruktion, efter att ha körts ner på botten av en flod dömdes den ut som totalförstörd men efter en natt med nedplockning av elsystemet för att låta det torka fungerade den igen till allmän mållös häpnad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.