Bild
Nästa artikel

Bilreklam vi minns: ”Byggd för högertrafik”

Bilreklam vi minns

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. 1967 bytte vi till högertrafik och det tog Audi fasta på i sin annons.

Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för flera modeller av Audi som publicerades i Vi Bilägare nummer 4, 1967.
 
Texten lyder så här:
”tänk framåt!
Audi är byggd för högertrafik.
Audi har många fördelar som gör den speciellt praktisk och säker vid högertrafik. T.ex. vid parkering. Ni behöver aldrig stiga i eller ur Audi mitt i körbanan. Ingen kardantunnel, därför plant golv (framhjulsdrift). Och växelspaken sitter inte i vägen. Lätt att komma till förarplatsen från båda sidorna.
Audi har runt-om-sikt. Ni ser alla fyra hörnen från förarplatsen. Värdefullt vid t.ex. fickparkering på höger sida. Ni kan också låsa Audi utifrån på båda sidorna.
Det är några av fördelarna som Audi har inför högertrafiken. Lika värdefulla är säkerhetsegenskaperna hos Audi: accelerationssnabb, 4-takts, Mercedes-konstruerad mellantrycksmotor, vägegenskaper i särklass, säkerhetskaross med skadeförebyggande inredning, skivbromsar, m.m. Det kompletta Audi-programmet erbjuder stora valmöjligheter:
Audi med 81 hj SAE – Audi 80 med 91 hk SAE – Audi Super 90 med 102 hk SAE samt Audi 80 Variant med 91 hk SAE.
Tänk framåt! Tänk ekonomiskt, praktiskt och framförallt – tänk på säkerheten. Kör Audi”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1
2015-08-08 18:47

Detta var en DKW med Audi-emblem och utbytt motor. Jag hade en sådan, en Super 90 med 90 hk DIN på 1.010 kg. En potent vagn;-) Men motorn var väl nog "sådär". Inte nog med att den tog slut efter 10.000 mil, den hade inga skvalpplåtar i oljetråget, så vid rödljusrace tändes oljetrycksvarningslampan. Det var nog inte så bra för livslängden....... Vidare var vindrutespolaren "intressant". En gummituta som man tryckte på med tummen för att rent mekaniskt trycka fram en skvätt spolarvätska. För att sätta på vindrutetorkarna skulle man vrida på gummitutan. Redan där grundlades den berömda känslan i Audis reglage;-)))

#2
2015-08-08 19:47

Audis mellantrycksmotor är kanske den första motorn som verkligen kombinerade nackdelarna med en bensin och en dieselmotor.
Nåja, bilen var ganska trevlig med bra vägegenskaper i DKW-utförande, men som blev betydligt sämre genom den ökande understyrningen och den avsevärt kraftigare motorn.

#3
2015-08-08 20:25

Ja saabnisse, motorn var inte bra - men vass. Innan min dog, fick jag koppla bort vevhusventilationen från förgasaren (luftfiltret). Geggan som kom därifrån satte igen dubbelportaren fullständigt.

Även växellådan var kass - obefintlig synkronisering på 2:an.

Sen hade den skivbromsar som satt tätt intill växellådan. Allt för att minska den ofjädrade vikten. Det var väl en bra tanke, men eftersom motorn läckte olja som en engelsk MC, så blev bromsverkan både sporadisk och ojämn, Spännande, minst sagt.

#5
2015-08-09 09:01

Wow, en sympatisk Audi med snygg design.

#6
2015-08-09 09:43

Ja Japsen, den var snygg, men det mesta av designen var ärvd från DKW F102.
Det jag gillade bäst var rattväxelspaken, en sak som jag önskar tillbaka på fler bilar, speciellt när det gäller automat.

#7
2015-08-09 10:26

Ack, runtomsikt och dörrlås på båda sidorna och en förarplats tillgänglig från båda häll. Tänk fördelen och lyckan av att träda in på förarplatsen från högersidan. Tänk, inte många biltillverkare idag som förstår nyttan av att fylla detta existensiella och viktiga behov hos människor. :) :) :)

#8
2015-08-09 10:55

Jag hade en Audi 70L 1970 med golvväxel och 75 Hk motor. Hade problem med synkringarna och fick byta växellåda inte mindre än två gånger. Jag svor att aldrig köpa en Audi igen och det har jag hållit fast vid.

#10
2015-08-09 19:04

Den här modellen lade ju, trots vissa mindre lyckade egenskaper, ändå grunden till Audis premiumstatus.
Men personligen tycker jag att DKW gjorde en ännu större klassresa från "spånkorgen" F7, till AU 1000 och F 103, som faktiskt var en väldigt trevlig bil och där tvåtaktaren gick tyst.
Nu är jag förstås ett tvåtaktsfreak, jag känner till fördelar och nackdelar, men jag är övertygad att DKW var på rätt väg och kanske skulle det idag funnits Audi med tvåtaktsmotor!
Men det kanske kommer?

#11
2015-08-10 11:05

En frisk motor tänder varje varv! Hörde jag en vis man säga.

#12
2015-08-10 13:26

Men det galnaste av allt, var ju att vi hade ratten på vänster sida även när vi hade vänstertrafik.

#13
2015-08-10 17:39

Jo, nog uppskattar jag också växelspaken vid ratten, varför ska allt ner på golvet?
Har ju likadant i skåpbilen, spaken i panelen och platt golv med massor av plats.
Har haft flera personbilar med rattväxel, och det funkar utmärkt.

#14
2015-08-11 07:53

Hej 1storstark, men dom skar ju titt som tätt.

#15
2015-08-11 17:29

Nej Polo, det stämmer dåligt, i så fall berodde det oftast på oljebrist och vanvård.
Problemet var nog i stället vevlager också det beroende på otillräcklig smörjning.
Men det stora problemet med tvåtaktare var nog bränsletörst och oljeförbrukningen genom förlustsmörjning.
Två saker man kan komma tillrätta med idag och har gjort på stötte tvåtaktsmotorer.

#16
2015-08-13 06:56

Den stabilaste och exaktaste rattspak jag träffat på satt i Saab. Den rangligaste i Opel. Å andra sidan körde jag ju inte alla bilar som fanns med rattspak.

Att komma till rätta med tvåtaktarens bränsletörst kan inte vara helt enkelt med tanke på att den bygger på överlappning beträffande utblås och insug.

Trots att Audin kom från DKW och VW K70 från NSU så hade de vissa likheter - och jag föredrog K70.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.