Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Jensen
Märket

Klassiska bilmärken: Jensen

Publicerad 28 oktober 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
Engelska bilmärket Jensen stod alltid för fart och elegans. Märket levde i 40 år, från 1936 till 76. Ingen har väl räknat på det men per capita måste engelsmännen ha byggt fler kul och konstiga bilar än någon annan nation! Jensen är ett bra exempel, och även ett gott exempel på hur man kan jobba praktiskt, om än inte alltid med lysande ekonomiska resultat.

I likhet med Morgan byggde Jensen aldrig några egna motorer – det var allt annat man var duktig på. Verksamheten ägdes ursprungligen av brödraparet Allan och Richard Jensen, som i början av 30-talet blev kända som karossformgivare.

De ritade karosser till bilar som den peppiga lilla Wolseley Hornet och även till några Ford V8-bilar avsedda för den engelska marknaden.

Detta sätt att bygga bil, med engelskt chassi och kaross (eller franskt, eller något annat) och en pålitlig, gärna stor, amerikansk motor, brukar kallas hybrid. I det här fallet blev det alltså
”anglo-american hybrid”.

Railton, ett annat och ännu mer udda brittiskt märke gjorde likadant, fast med Hudson-motorer. I Jensen-bilarna hittade man vanligen Ford V8-maskiner, men i en del fall användes istället tolvcylindriga Lincoln Zephyr-motorer eller mindre Steyr-drivkällor från Österrike.

På hugget
Efter andra världskrigets slut var Jensen snabbt på hugget och annonserade redan framåt höstkanten 1945 om sina bilar som hade raka åttor under de majestätiskt långa motorhuvarna.

Tanken var att använda en engelsk Meadows-motor men den visade sig inte hålla måttet och därför byggdes bilarna med Nash-motorer från 1939! Samma motortyp hade firman också använt före fientligheterna.

1946 visade man en stor och tung fyrdörrarsmodell som dels hade hydrauliska bromsar dels spiralfjädring både fram och bak. Den byggdes både med täckta och öppna karosserier, men sammanlagt blev det inte ens 20 exemplar. De sista bilarna i serien hade stora Austin-motorer och blev klara 1951.

Det var i den här vevan som man gick tillbaka till ursprunget, det vill säga sportiga öppna vagnar.

Första modellen kallades Interceptor och hade en tämligen bullig och slätsidad kaross i varianterna öppen med plats för fyra och tvådörrarscoupé. Sammanlagt byggdes 77 exemplar.

Byggde karosser till Volvo
1954 introducerades en spänstigare karossform på en modell som kallades 541 och som hade glasfiberkaross. 225 stycken byggdes och sannolikt hade nästan alla raka sexor från Austin. Modell 541 tillverkades fram till 1959 under en tid parallellt med 541 R.

Åren 1961–63 tillverkades dessutom 541 S, som såg nästan precis likadan ut som de andra 541:orna men den var faktiskt litet större åt alla håll. Dessutom hade de flesta av de 108 byggda bilarna automatlådor.

Volvo P1800 lanserades 1961 och här hade Jensen dessvärre ett finger med i spelet. Den engelska firman byggde nämligen karosserna och de var inte särskilt bra. Framför allt var de otäta och släppte in vatten både här och där.

Volvo-äventyret blev inte långvarigt men tog så mycket kraft att Jensen åren 1962–63 bara mäktade med att bygga 70 exemplar av sin egen CV8, en rätt frän vagn med stora Chrysler-motor (precis som franska Facel-Vega HK II) och Hydramatic-låda.

1964–66 tillverkades ytterligare 391 exemplar men med litet större Chrysler-maskiner.

En hit
Just Chrysler blev omtyckt som motorleverantör och när Jensen 1967 presenterade sin nya Interceptor hade den dessutom en riktigt snygg Vignale-ritad kaross med jättelik baklucka/bakruta.

Bilen blev en hit och fram till nedläggningen 1975/76 byggdes 5 472 coupéer och 105 cabrioleter.

Åren 1967–71 byggdes också 320 exemplar av Jensen FF, en superlyxvagn med fyrhjulsdrift, automatlåda, Powr-Lok differentialbroms och servostyrning.

Och inte bara det: FF hade låsningsfria bromsar tillverkade av Dunlop och benämnda Maxaret. Detta är en komfortabel och komplicerad bil, men när allting fungerar och om man har råd att köra från mack till mack kan man inte klaga…

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-01 14:56
Mr B (ej verifierad)

Dunlop Maxaret användes redan 1955 av J35 Draken och är helt mekanisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.