Bild
Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Amilcar

Klassiska bilmärken: Amilcar

Märket

Amilcar – så hette de bilar som byggdes av Sté Nouvelle pour l´Automobile Amilcar i St Denis strax utanför Paris. Det var i början av 1920-talet som tillverkningen av denna lilla bil startade.

Sedan Det Stora Kriget tagit slut hösten 1918 var det många presumtiva bilfabrikörer som vädrade morgonluft och som snart lanserade den ena lilla bilen efter den andra, voiturettes som de kallades på franska. Amilcar kom mycket snart att betraktas som den bästa och snart var Amilcar också den mest framgångsrika i tidens tävlingar.

Namnet Amilcar var ett så kallat anagram bildat av namnen på det nya bilmärkets upphovsmän, herrar Joseph Lamy och Emil Akar, den förste med ett förflutet också vid konstruktionen av bilen Le Zèbre (Zebran!), medan den andre fungerade som finansiär.

Tidens melodi var små sidventilmotorer på cirka en liters volym och det dröjde inte länge förrän Amilcar lanserat flera olika mer eller mindre sportiga versioner med fartiga namn som CC, CS och CGS. Bokstaven C var säkerligen avsedd att få alla intresserade att tänka Compétition, Tävling!

Det vore en överdrift att påstå att Amilcar var ett vanligt märke i Sverige, men faktum är att det kom en del vagnar hit, och det finns också ett litet antal bevarade. Gemensamt för dem alla är sportigheten och att de var kända för att ge mycket skoj för ganska överkomliga pengar. En sorts Bugatti för folk som brottades med budgetfrågor när de skulle köpa automobil.

De minsta Amilcarbilarna var så små och slanka att de ibland förväxlades med och kallades cykelbilar. Det var dessa små vagnar som hade den för märket så karaktäristiska höga och smala kylaren. Fabriken katalogförde också ettriga sexcylindriga racer-vagnar vars motorer var utrustade med Roots-kompressorer och dubbla överliggande kamaxlar.


Mycket uppskattade
Det finns stollar som hävdar att dansösen Isadora Duncan ströps av sin scarf när hon var ute och åkte Jaguar och nämnda scarf fastnade i ena bakhjulets spinner. Påståendet faller på sin orimlighet eftersom Mlle Duncan dog i september 1928 och den första S.S.-bilen med modellnamnet Jaguar kom 1935. Andra hävdar att det var en Bugatti som den olyckliga damen färdades i, medan åter andra menar att bilen var en Amilcar.

Vem som egentligen sitter inne med sanningen kan på sin höjd franska polisprotokoll visa, och mig veterligen har ingen forskat i dessa handlingar. Det kan förstås göra detsamma så här långt efteråt, men hur man än ser på saken så var det en tragisk händelse och slutet på en lysande karriär. Andra hade mycket roligare när de åkte Amilcar…

Ingen av de tidiga Amilcar-bilarna hade särskilt stora motorer, men de blev mycket uppskattade och kom även att byggas på licens i Italien och i Österrike samt i Tyskland, där de kallades Pluto. Amilcar-fabriken började tävla i mitten av 20-talet och snart lanserade man en modell med dubbla överliggande kamaxlar och kompressormatning.

1928 presenterade Amilcar en rak åtta på två liter. Det lät ju ganska upphetsande, men motorn visade sig vara lynnig och tillverkningen upphörde snart.

Under 1930-talet byggde Amilcar huvudsakligen vanliga personvagnar, gick ihop med det kända franska märket Hotchkiss och förvånade bilvärlden med den framhjulsdrivna modellen Amilcar Compound som hade en självbärande ramkonstruktion i lättmetallegering och individuella hjulupphängningar både fram och bak.

Men vad hjälpte det? 1939 upphörde biltillverkningen.

Diskutera: Vad tycker du om Amilcar?

Taggar: Klassiska bilar,

Kommentarer

#1
2011-11-02 09:31

Måste bli ganska spännande vägegenskaper utan differential.

#2
2011-11-06 11:28

Ett brittisk sportbil, jag har tyvärr glömt märket, förekom utan differential in på 50-talet! Den var naturligtvis liten och relativt lätt.

#3
2011-11-07 08:55

lubos, var det kanske Frazer-Nash du menade?
Det var ju extremt smalt mellan bakhjulen för att den skulle bli körbar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frazer_Nash

Men Amilcar var väl inte lika smal?

#4
2011-11-07 08:56

Jo, kanske?

#5
2014-01-18 01:52

Isadora Duncans bil var en Amilcar, som hon gav smeknamnet Bugatti, därav kom säkert sammanblandningarna av historien om hennes makabra död.

Det är inga problem att köra med låst diff, utöver ökat däckslitage och kraftig understyrning, om man skulle hamna i ett läge där det är halt under framhjulen och bra grepp under drivhjulen. Vid snäv radie kan innerhjulet tugga lite, men annars funkar det utmärkt, blir till och med extremt jämn bromsverkan på bakhjulen :)

Körde med den varianten i många år på tävlings/entusiastbilen, och fördelarna vägde upp mot nackdelarna, helt utan "spännande vägegenskaper"...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.