Bild
Nästa artikel
Nyheter

Victor Muller stämd av egen advokat

Publicerad 14 mars 2014 (uppdaterad 24 mars 2014)
Förre Saab-vd:n Victor Mullers sportbilsföretag Spyker har stämts av sin egen advokat för obetalda fakturor.

Enligt tv4-nyheterna har en av Spykers egna advokater stämt företaget med den förre Saab-vd:n Victor Muller i spetsen för obetalda fakturor. Det ska enligt uppgift handla om drygt 200 000 kronor som Spyker inte betalat ut.

Förutom det rapporterar tv4 även att Spyker har en skuld till den tidigare finansiären Vladimir Antonov på 20 miljoner kronor. Enligt uppgifter ska Victor Muller i ett brev till tingsrätten i Amsterdam skrivit att Spyker i nuläget inte har några pengar att betala sina skulder med.

Diskutera: Tror du att Spyker klarar sig igenom sina ekonomiska bekymmer?

Kommentarer

#1 • 2014-03-14 10:34
Leif Larsson

Victor Muller, någon som skulle tänka sig att köpa en bil av den mannen!?

#2 • 2014-03-14 10:45
Hackenbush

Ja varför inte? Victor är bilförsäljare ända ut i fingerspetsarna.
Alla som byter bil på en firma pratar med en "Victor" varje gång

#3 • 2014-03-14 10:53
Raphael

Victor är en man med visioner och drömmar och han har jobbat väldigt hårt för att förverkliga dem, dessvärre har hans projekt inte lyckats ekonomiskt vilket är beklagligt men det är inget fel på hans visioner eller de bilar som han producerar. Det som faller är att han svårt att få till finansiering och kapital. Men man måste våga satsa för annars vinner man inget. Jag beundrar Victor för hans mod och kreativitet och energi.

#4 • 2014-03-14 11:35
Jocke-A

Victor Muller - Noggrant utvald av Allians-regeringen, som den bästa köparen av Saab Automobile! :-)

#5 • 2014-03-14 16:58
Simon no1

@ Jocke-A, tror du på fullt allvar att regeringen ägde SAAB....:)

#6 • 2014-03-14 17:30
Roy J

Vackert, Victor!

Han har nog inte bara adhd, utan den större delen av alfabetet.
Jag har tidigare beundrat karlns Duracell-energi. Jag tror faktiskt att han verkligen satsar helhjärtat och tror på sina projekt. Men bara tron kan inte alltid försätta berg.

#7 • 2014-03-15 20:26
Tompa_Boy

STÖRRE bilpajas och en oseriösare idiot till någon entreprenör får man leta efter. Han hade inga planer på att rädda saab.

#8 • 2014-03-16 10:26
Hackenbush

Och det vet du med säkerhet Tompa?

#9 • 2014-03-16 10:57
saabnisse

Victor Muller trodde på Saab fullt ut, han trodde på en utveckling med nya modeller, men eftersom GM hade beslutat sig för en nedläggning blev det ju enklare att motarbeta VM och på det viset få bort Saab utan att behöva bära hundhuvudet.
Sedan vet vi ju inget om hur det står till med hans vänskap med polaren Antonov.
Att VM fått undan en hel del privata stålar vet vi däremot.

#a • 2014-03-17 08:58
Raphael

Simon tycker tydligen att en chef ska arbeta gratis så fort ett företag har problem med finansieringen, men då kan man ju säga att alla som arbetar i ett företag med finansiella problem ska jobba gratis och inte bara chefen. Frågan då är - är det någon som vill arbeta i ett sådant företag? Jag ser det inte som ett problem att Victor har tagit ut en lön, det är nämligen det som chefer har rätt till - att få betalt när de jobbar. Till skillnad från andra vanliga arbetare... öh vänta nu, vanliga knegare får ju också betalt när de jobbar!

Det är knappast Victors lön som är skälet till företags finansiella problem, även om Victor till skillnad från vanliga knegare valde att jobba gratis så skulle dessa företag troligen ändå ha finansiella problem. Så det hänger inte på Victors lön.

Jag är fullständigt övertygad om att han är en bilentusiast som med full kraft och glädje går in i projekt och så gör han sitt bästa för att de ska lyckas. Hans problem är att finansiärer inte tror lika starkt på hans projekt som han själv gör, vilket har fått effekten att det blir ett finansiellt underskott för han får inte ihop de pengar som behövs för att driva runt verksamheten och skapa bra produkter som folk köper.

Nu var Saab ett dödsdömt projekt från början, och visst kan man anklaga Victor för att vara naiv och alltför optimistisk. I Sverige är det tydligen ett brott att vara positiv, det har jag ju förstått sedan länge att i det här landet får man inte vara positiv.

Det hade givetvis varit bättre om Saab hade lagts ner med en gång av en traditionellt negativ svensk istället för att låta en positiv holländare göra ett ärligt försök.

Nå, nu gick Saab i konkurs och några delar togs över av Nevs som fortsätter i en mindre skala för att göra bilar för den kinesiska marknaden. Kanske namnet Saab kan leva något år till, men i längden tror jag även detta är dödsdömt. Saab har aldrig varit en internationell storsäljare utan mest varit en angelägenhet för svenskar, och så några amerikanare. När den amerikanska marknaden föll så fanns det inte så många kvar som ville ha en Saab förutom svenskar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.