Nästa artikel
Bilfrågan: Skydd vid haveri av HVO100?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skydd vid haveri av HVO100?

Publicerad 13 november 2020
"Bryr försäkringsbolagen sig om vilket dieselbränsle bilägaren använt vid en eventuell motorskada?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tycker HVO100 är superintressant som miljövänligt bränsle. Och att nybilsgarantin inte täcker problem orsakade av HVO100 i en dieselbil som inte godkänts för HVO100 förstår jag. Men vad gäller för maskinskadeförsäkringen hos olika försäkringsbolag, bryr bolagen sig om vilket dieselbränsle bilägaren använt vid en eventuell motorskada? Och vad gäller för dieselvärmarens funktion och försäkringsskydd om HVO100 används? 
Prenumerant och nöjd ägare av dieselbil


Svar:
Vi ställde frågan till två försäkringsbolag, Folksam och Trygg-Hansa och fick följande svar:

Trygg-Hansa: Utgångspunkten när det gäller maskin och elektronikdelen i vår bilförsäkring, är att försäkringstagaren ska följa tillverkarens anvisningar, såväl när det gäller bränsle som service. Om ägaren inte anses ha följt försäkringsvillkorets aktsamhetskrav kan ersättningen minskas med upp till 25 procent. Reducerad ersättning kan bli aktuell om ett bränsle som inte rekommenderas av tillverkaren har använts och om det kan påvisas att skadan beror på det. Stefan Brala, motorexpert, Trygg-Hansa

Folksam: Folksam har som krav att bilfabrikantens anvisningar följs. Om man inte har gjort det kan vi neka eller göra nedsättning på ersättningen. Vi betalar inte för skada eller fel som har uppstått till följd av att bilen konverterats från ett drivmedel till ett annat med undantag för om biltillverkaren har godkänt detta. Detta gäller även för lätt lastbil. Överlag ska biltillverkarens anvisningar gällande både drivmedel och skötsel följas för att ersättning ska utgå. Karin Lutz, Folksam

Volvo Cars svarar att man inte haft några sådana rapporterade fall (alltså där ägaren brukat HVO100 i en bil som inte är avsedd för det). Att tanka HVO100 i en bil som inte är avsedd för det kan orsaka skador i dieselmotorns högtryckspump. På de Volvomodeller som tillåter HVO100, tillåter också värmaren den (vi har inte en separat tank för bränslet till värmaren). Huruvida värmaren klarar HVO100 också på de modeller som inte är godkända för HVO100 borde inte vara av intresse, då våra bilar bara har en tank.
Gustav Sjöholm, Volvo Cars

Diskutera: Vad tycker du om svaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-13 07:38
skarj

Man kan vara säker på att försäkringsbolagen kommer att göra sitt yttersta för att slippa betala, har man brutit mot tillverkarens krav/rekommendationer så ska man inte räkna med någon fet check från sitt försäkringsbolag. I princip är det ju vi som betalar försäkringspremier som står för notan för dem som försäkringsbolagen betalar ut till, så min åsikt är att de bör hålla en stram policy när de ska betala eller ej, bryter man mot tillverkarens/försäkringsbolagets villkor, då ska man inte räkna med att få ersättning, egentligen rätt självklart. Sen kan det ju vara så att "macken" har trasslat till det och man har HVO100 i tanken för "vanlig" diesel, nu lurar det ju till sig, då det knappast är helt enkelt att påvisa just detta, visst du har kvitto att du tankade den gången, men kan du bevisa var du tankat alla andra gånger? Med andra ord, så bör försäkringsbolagen vara flexibla och lyssna på varje fall.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-13 08:27
gmogmo

Undrar vad som händer om kunden åberropar feltankning?
Jag har för mig att försäkringsbolagen ersätter feltankning, eller har jag fel?

#3 • Uppdaterat: 2020-11-13 19:38
L. Mäkinen

Milkylainen,
HVO100 är inte exakt samma sak som diesel. Havererar motorn och det finns spår av att man kört på fel bränsle kan man bli utan ersättning även om det inte är det som är anledningen till raset. De flesta privatpersoner har inte resurser att stångas med försäkringsbolag.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-14 08:55
Jallemet

Lycka till med att bevisa detta, det är en del förnybar diesel även i "vanlig diesel". Omöjligt.

Jämför med kraven i USA.

Å andra sidan är HVO100 duktigt mycket dyrare så att någon tankar det överhuvudtaget är ett mysterium om man inte har subventionerat pris som jag, har cirka 120öre/L i rabatt men det är ändå 100öre dyrare än "vanlig" diesel per liter.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-14 23:07
John2008

Finns det något fall där man tankat HVO 100 i en bil som inte är godkänd för detta och det blivit skador i dieselmotorns högtryckspump? Inte vad jag vet. Min gamla VW fungerar utmärkt på HVO även efter flera år.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

John2008
Det kanske är tack vare att din VW är gammal som gör att den tuffar på.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-16 15:49
Jallemet

Jag åker en Volvo D2 från 2012, Volvo har inte godkänt HVO100 men PSA som bygger motorerna tillsammans med Ford har godkänt det.

Hur gör dom i USA? Dom har väl en annan standard än vi med både olja, bensin och diesel?!

#8 • Uppdaterat: 2020-11-13 10:46
milkylainen

Förutom det uppenbara tramset och pappershärvan så kommer inte ett piss hända din bil om du kör HVO100.
Visa mig en enda bilist som haft sönder sin motor/pump/whatever där bränslet varit godkänd EN15940 diesel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.