Nästa artikel
Bilfrågan: Service två gånger per år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Service två gånger per år?

Publicerad 12 november 2020
"Måste jag göra den? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Passat Variant med 190 TDI 4motion DSG som har rullat 4 300 mil. Gjorde en vanlig service med oljebyte med mera i januari. Nu larmar bilen om en inspektionsservice. jag ringer den lokala VW serviceverkstaden. Priset för inspektionsservicen är 1 950 kr. Dyrt tycker jag, för något som borde ingå i den vanliga servicen. Besikta bilen måste jag ju ändå göra. Måste jag göra inspektionsservicen? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation? Eller räcker det att göra den vanliga servicen?
Peter

Svar:
Den här frågan har varit uppe tidigare, även angående någon av VW Groups andra fabrikat. Så vi bad om ett svar från importören: ”Den här bilen har ett servicekoncept som består av två delar. Dels har den ett flexibelt intervall på oljebytena men också ett fast intervall för inspektion. Oljebytena regleras med hjälp av en beräkningsalgoritm som tar hänsyn till antal kallstarter, tid och körsträcka. Det innebär att bilen kan indikera ett oljebyte i princip när som helst upp till 3 000 mil/2 år som är den övre gränsen. Vid oljebytesservicen så sker inga andra arbeten än oljebytet. Inspektionsservicen sker vid var 3000:e mil, eller vartannat år, beroende på vad som inträffar först, och innefattar alla övriga schemalagda byten och kontroller så som t ex pollenfilter, växellådsolja, bromsvätska m m. Det betyder att oljebytesservice och inspektionsservice sällan sammanfaller exakt. Däremot brukar våra verkstäder föreslå att de utförs vid samma tillfälle om differensen är inom ett par hundra mil eller ett par månader för att kunden ska slippa åka in igen. Det är riktigt att garantin inte är giltig om man inte genomför båda typerna av service.”
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef
Volkswagen Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-11-12 10:56
Styggavargen

Jag har inte råd med Volvo, hahhaha.. det är för dyrt med alla reparationer!. Min Skoda är fortfarande felfri efter 12000 mil... dock så visste inte ens Skoda själva när kamremmen skall bytas. Det pratas med om kontroller.. så det enda jag är lite rädd för på min bil är att kamremmen skall krångla faktiskt. Lösningen på detta problem blir att byta bort den nästa år och köpa en elbil.

#c • Uppdaterat: 2020-11-12 13:04
Roger Skagerström

Det sistnämda stämmer inte riktigt. De gör vad de kan för att mjölka de goda VAG.

#d • Uppdaterat: 2020-11-12 17:31
Sabud2

Jag har köpt nya bilar de senaste 20 åren och bytt filter / olja efter 1500 mil samt luft och klimatfilter efter halva stipulerade tiden. Resultatet är att man är totalt ointresserad av att göra återstående service samt att garantin upphört. Nu ser jag det som ett `billigt pris´ att betala för att slippa en massa ` flukt-servicar´ till ingen nytta. Bränslefilter, bromsvätska och bromsbelägg klarar man också enkelt själv så vad är kvar att lämna till verkstaden? Har man en VAG kan man köpa licensierade verkstadshandböcker från KFZ-Verlag vilket jag gjort.

#e • Uppdaterat: 2020-11-12 19:22
Axa

Har nu ägt några VAG-bilar och utifrån hur jag kör (mil per år) så brukar inspektionen och servicen hamna ungefär samtidigt. Ska jag in till verkstaden för inspektion och de får reda på att servicen inte ligger för långt bort så gör de naturligtvis en service.
För mig har det varit ett icke-problem.

#f • Uppdaterat: 2020-11-13 06:34
mso 1000

Ja olyckligt och irriterande med dessa inspektions servicar som ramlar ut mellan oljebyten om man har otur med den det dynamiska oljebytena som beroende på körstil kan utfalla mellan 1500-3000 mil/Max 2år.
Men i mitt fall brukar dom göras samtidigt eftersom jag kör många mil per år.

Kostnaden totalt blir dock detsamma har jag sett genom några år.

Och kör man ny bil är det bara att gilla läget för garanti ska gälla och ev goodwill

#g • Uppdaterat: 2020-11-13 12:52
johnkommentar

Originalservice, om man hatar sina egna pengar och verkligen vill bli av med dem....

#h • Uppdaterat: 2020-11-13 13:08
Styggavargen

Axa, men du betalar pengar i princip helt i onödan för inspektionen eftersom besiktningen är nästan samma sak. Men visst, vill man göra det så det väl okej antar jag, men jag ser det som en ganska onödig extrakostnad som antagligen inte gör skillnad rent praktiskt (utan att sett rapporten för hur många fel de hittar på inspektionen). Om de hittar fel skulle jag tro det är ägarrelaterade problem som slitna däck eller trasiga glödlampor mm.

#i • Uppdaterat: 2020-11-13 22:12
Axa

Stygga
Jag åker in för inspektion och får en service. Betalar gör jag genom ett serviceavtal, så egentligen spelar det ingen roll om det handlar om inspektion eller service.

Har man en äldre bil utan garanti finns det ju inget incitament för en inspektion, då kör man service enligt intervall.

#j • Uppdaterat: 2020-11-12 13:05
milkylainen

VW är väl inte ensamma?
Min BMW är likadan typ. Oljeservice. Sen två dagar efter man kommit hem med den.
"Pling. Bakbromsar."... "#%¤#¤%
Tre månader senare....
"Pling. Frambromsar. Kan ni kolla det där också?"
"Nä det hann vi inte med. Du får boka ett nytt servicetillfälle."
"Men vi fyllde på spolarvätska. (För 100kr litern)" ... jävla humor.

Allt handlar bara om att generera intäktsströmmar till service.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.