Nästa artikel
Bilfrågan: Nya bilar blir allt dyrare – borde det inte vara tvärtom?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya bilar blir allt dyrare – borde det inte vara tvärtom?

Publicerad 15 september 2020
Frågeställaren menar att Skoda Octavia har fått ett rejält prispåslag i senaste generationen.
"Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. Har ni en bra förklaring?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har funderat på varför nya bilar alltid blir dyrare och dyrare. Det borde väl vara tvärtom? Kanske ni har en bra förklaring? Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. 2013 kostade exempelvis Skoda Octavia 179.000. Nu lanseras en ny generation med pris från 275.000 kronor. Varför? Genom samarbeten används gemensam plattform, motorer och så vidare. Tekniken borde också bli billigare, som på tv-apparater och annan elektronik?
Micke 

Svar:
Nu är det ju en ganska lång tid mellan 2013 och 2020. Och bilar är komplexa produkter, med många underleverantörer, där kostnadsökningar sker under dessa år. Högre löner, högre kvalitetskrav och nyheter som bilen måste ha. Dessutom är allt hårdare klimatkrav en dryg kostnad, liksom all utveckling som måste finansieras till nästa bil. Klimatanläggning, navigation och allt mer avancerade media-anläggningar sitter i snart sagt varje bil. Förtjänsten per tillverkad bil är ändå inte så stor att små tillverkare kan överleva. Också stora tillverkare måste effektivisera och samarbeta för att få ned kostnader. I produktionsleden räknar man varje krona. Men det är förstås också varje företags filosofi att tjäna pengar. Och priset sätts säkerligen också utefter hur mycket man kan ta ut för sitt varumärke. I vissa fall är också ett högt pris en del av varumärket. Skodas prissättning markerar att det inte längre handlar om någon lågprisprodukt, men att det samtidigt ska vara ett prisvärt alternativ.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-09-15 21:08
LeifV

Bilindustrin binder ris åt egen rygg med sina höga priser. Fler lär ta funderingar över om de verkligen måste ha en bil...

#m • Uppdaterat: 2020-09-15 22:29
John2008

Med allt mer extra lull-lull i bilarna och med skärmar som ständigt växer, så kan man förstå att priset också ökar.

#n • Uppdaterat: 2020-09-15 23:52
Henrik M

Sen är ju frågan, vad hade den Octavian kostat 2013 utrustad med det som är standard idag och som var tillval då? Troligtvis minskar ökningen rejält då, samt att all säkerhetsutrustning som är standard nu fanns inte ens som tillval då, och hur värderar man säkerhet? Skulle gissa på att lägger man till den ökade standardutrustningen samt lägger på valutaskillnader samt ökade inkomster så är bilarna mer eller mindre på samma kost.

#o • Uppdaterat: 2020-09-16 11:08
Kanske

Hmm, bilarna är billigare i Tyskland. Så att det är dyrt i Sverige handlar nog mest om skatterna. Det bästa vore om vi hade enhetlig skatt inom EU.
Nu är det lönsamt att köpa sin nya husbil i Tyskland. Registrera den på hos en bekant eller postbox i Tyskland. Efter tre år "ta hem" den. Har då sluppit alla vansinniga malus-påfund samt extremist skatter.
Det viktiga för att detta skall fungera är att inte köra den tyskregistrerade husbilen i Sverige under de åren. Av någon outgrundlig anledning så får en svensk inte äga och köra en EU-registrerad bil i Sverige, om den inte är en hyrbil.

#p • Uppdaterat: 2020-09-16 11:10
Kanske

Notera även att det är olagligt i Tyskland att ändra mätarställningen. Köper du en begagnad bil där så har den körts de kilometer som står på mätaren och inte som i Sverige att man ostraffat kan ändra hur man vill.

#q • Uppdaterat: 2020-09-16 19:21
Gunnar Lindberg

Betala med Euro, då minskar prisstegringen.

#r • Uppdaterat: 2020-09-17 20:57
jete

Till Kanske. Man får köra en EU-registrerad bil i Sverige ett år om avsikten från början inte är att registrera in den här. Just nu kör jag min spanska bil här med transportstyrelsens besked i handskfacket. Tar man in den för att reg in den här så gäller en vecka bara, sen skall det vara klart. Onödigt bråttom kan synas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.