Bild
Nästa artikel
Frågeställaren menar att Skoda Octavia har fått ett rejält prispåslag i senaste generationen.
Frågeställaren menar att Skoda Octavia har fått ett rejält prispåslag i senaste generationen.

Bilfrågan: Nya bilar blir allt dyrare – borde det inte vara tvärtom?

Bilfrågan

"Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. Har ni en bra förklaring?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har funderat på varför nya bilar alltid blir dyrare och dyrare. Det borde väl vara tvärtom? Kanske ni har en bra förklaring? Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. 2013 kostade exempelvis Skoda Octavia 179.000. Nu lanseras en ny generation med pris från 275.000 kronor. Varför? Genom samarbeten används gemensam plattform, motorer och så vidare. Tekniken borde också bli billigare, som på tv-apparater och annan elektronik?
Micke 

Svar:
Nu är det ju en ganska lång tid mellan 2013 och 2020. Och bilar är komplexa produkter, med många underleverantörer, där kostnadsökningar sker under dessa år. Högre löner, högre kvalitetskrav och nyheter som bilen måste ha. Dessutom är allt hårdare klimatkrav en dryg kostnad, liksom all utveckling som måste finansieras till nästa bil. Klimatanläggning, navigation och allt mer avancerade media-anläggningar sitter i snart sagt varje bil. Förtjänsten per tillverkad bil är ändå inte så stor att små tillverkare kan överleva. Också stora tillverkare måste effektivisera och samarbeta för att få ned kostnader. I produktionsleden räknar man varje krona. Men det är förstås också varje företags filosofi att tjäna pengar. Och priset sätts säkerligen också utefter hur mycket man kan ta ut för sitt varumärke. I vissa fall är också ett högt pris en del av varumärket. Skodas prissättning markerar att det inte längre handlar om någon lågprisprodukt, men att det samtidigt ska vara ett prisvärt alternativ.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-09-15 07:01

Svar: dyrt att fuska med avgaser

#2
2020-09-15 07:14

Har läst att i en bil idag är ca 40% av priset elektronik, en delförklaring att den delen ökat rejält?

#3
2020-09-15 07:29

Priser på alla varor går upp varje år så det är inte konstigt att priset på bilar går upp för varje ny modell.
Alla komponenter blir dyrare.

#4
2020-09-15 08:00

tillgång och efterfrågan...?

#5
2020-09-15 09:02

Tillgång och efterfrågan, som sagt. Ekonomins grundregel #1.

Priset på nya bilmodeller sätts utefter bilköparnas förväntade betalningsvilja, inget annat. Produktionskostnaden är bara en liten del i själva slutpriset, så blir delar dyrare eller billigare påverkar det bara marginellt.
Bilföretagen höftar inte fram priserna, eh vad sägs om 219000 kr kanske, utan gör mycket noggranna undersökningar för att hitta det rätta priset, fram till sista kronan. De stora bilföretagen har 100 kanske 1000-tals anställda som enbart sysslar med att undersöka betalningsvilja bland olika länder, befolkningstyper, åldersgrupper mm för att fastställa ett slutpris innan de lanserar en ny modell.

Ett talande exempel är övergången till allt mer digital teknik med stora skärmar i instrumentpanelen etc. Tekniken är betydligt billigare än tidigare analoga mätare men företagen har märkt att betalningsviljan hos bilköparna ökat kraftigt då många tycker tekniken är ball och är villiga att betala extra för den. Så trots att produktionskostnaden minskat, kan priset på bilen höjas.

Glöm aldrig att uppgiften för bilföretag, bilförsäljare, märkesverkstäder etc är att dra in så mycket pengar till sina ägare som möjligt. De kommer aldrig att skänka bort något gratis, så varenda krona som bilköparen är villig att betala kommer de garanterat att försöka sno åt sig.

#6
2020-09-15 09:14

Jag tycker Mattse fick till det ganska bra där!

#7
2020-09-15 09:44

Skoda Octavia har nu blivit för dyr, har nu min andra Octavia som jag är jättenöjd med men mer än 250000kr vill inte jag betala för en ny bil. Finns det något bra alternativ: ny bil: max 250000kr, samma storleksklass, automatlåda, dragkrok? Peugeot 308 är en trevlig bil, men den går bort-gillar inte i-kockpit.

#8
2020-09-15 10:21

Priserna blir också uppjackade för att betala för utvecklingen av eliktrifierade fordon, som för tillfället kostar enorma summor, men man tjänar inga pengar på försäljning. Sen gäller det också att förbereda sig för den skyhöga CO2 "skatten" som EU kommer kräva av alla biltillverkare pga det nya kraven, då gäller det att börja justera upp priserna i tid för att förbereda marknaden.

#9
2020-09-15 10:33

Mattse har helt rätt. Tal om att priset måste höjas för att bilen är en komplex produkt är naturligtvis rent trams, det har den ju varit hela tiden. Och den nya elektroniken gör den än billigare än gamla mekaniska lösningar. Och man går över till billigare material som plast, i delar som förut gjordes i metall, trots att livslängden blir mycket kortare då plast spricker. En god tumregel är att den direkta produktionskostnaden är i genomsnitt ca 10% för allt vi köper. Rent generellt har bilarna blivit mer och mer slit och släng produkter som TV apparater. De är inte lönsamma att reparera, dels för att det har blivit svårare med komplex elektronik som ingen kan laga, dels för att reservdelspriserna är satta med avsikt att ingen ska köpa dem. Alltså, köp en ny bil och skrota den efter 5 -8 år, det är den nya modellen

#10
2020-09-15 10:38

2013 betalade jag 209 990 kr för en Octavia ...med dragpaktet och lite "lull-lull" som följde med. Men idag skulle jag inte köpa en ny Octavia, priset är för högt och det finns andra modeller och märken som jag hellre skulle titta på. Just nu förundras jag mest över prissättningen på elbilar.. alla verkar börja på 360 000 kr, någon som vet varför? Vill man få igång elbilsförsäljningen så måste de börja släppa C segment vanliga bilar med maxpris ca 300 000 kr (innan bidraget). Många skulle nog klara sig med en sådan elbil... som är tillräckligt praktiskt och kan köra ca 30 mil WLTP. Då hade nog inte batteriet behövt vara större än ca 45 kwh. Men nästan alla biltillverkare bygger småbilar eller SUV modeller som elbilar....det funkar inte bra i verkligheten.

#11
2020-09-15 10:42

Fast 53% prishöjning på 7 år är ganska saftigt. Så hög har absolut inte den generella inflationen varit. En stor förklaring till höjningarna är de avgifter som biltillverkare får betala som bygger bilar som genomsnittligt släpper ut för mycket CO2. Plus givetvis mer komplexa bilar, men det tror jag inte skulle leda till så här stora prishöjningar isoerat.

#12
2020-09-15 11:18

Jag betalade 228000 kr för en ny Passat Variant 1999.
Jag kan få en ny idag för 289000, bättre utrustad, snålare, säkrare, rymligare...
Tycker inte det är så farligt på 21 år....

#13
2020-09-15 12:27

Bedrägeri är en del av varumärket, respektive "våra kunder är torskar" det stämmer precis ja.
Att betala det som krävs för att man tvingas av nöd att göra det är ju en sak, men att sedan gå ut och försvara och tycka att det är bra att bli dragen vid näsan, det är långt bortom all sundhet.

#14
2020-09-15 12:47

Fast sist jag kollade priset på en ny Octavia så började det på 239700.

#15
2020-09-15 13:59

Kronans värde mot Euron har minskat 20-25% sen 2013 och inflation på det. Då är du uppe i prisskillnaden. Egentligen har alla Svenskar sänkt sina löner med 25% jämfört med omvärlden, men ingen har klagat.

#16
2020-09-15 17:32

Tar vi i hand på att gå ner i lön och aktieägarna kan sätta sig och chilla så kan vi nog handla lite billigare framgent.

Nä, tänkte väl det.

#17
2020-09-15 18:13

Elektrifieringen av bilar, har höjt priset enormt.

#18
2020-09-15 18:22

Ser man till att allt mer delar kommer från kina borde verkligen priset reduceras bra mycket.
Skulle folk och företag sluta köpa eller hyra skulle säkert priserna gå ner.
Har själv aldrig förstått hur man kan köpa en ny bil. Kostar mer än det smakar.

#19
2020-09-15 19:00

Tycker man att en ny bilmodell är för dyr brukar grund tipset vara att vänta tills den blir billigare. Eller köpa något annat. Som utgående modell som snart ska ersättas eller face liftas...

#20
2020-09-15 20:42

Håller med #19.
Nyutkomna modeller är dyrast i början, precis som med hemelektronik. Väntar man ett år in i modellgenerationen brukar det bli lägre pris, lagerbil likaså samt att det blir generösare med tillvalspaketen.

Eller så kan man köpa en lätt beg, under 1000 mil, vilket är en bättre affär.

Man måste ju inte köpa det en ny modell så fort den lanseras.

#21
2020-09-15 21:08

Bilindustrin binder ris åt egen rygg med sina höga priser. Fler lär ta funderingar över om de verkligen måste ha en bil...

#22
2020-09-15 22:29

Med allt mer extra lull-lull i bilarna och med skärmar som ständigt växer, så kan man förstå att priset också ökar.

#23
2020-09-15 23:52

Sen är ju frågan, vad hade den Octavian kostat 2013 utrustad med det som är standard idag och som var tillval då? Troligtvis minskar ökningen rejält då, samt att all säkerhetsutrustning som är standard nu fanns inte ens som tillval då, och hur värderar man säkerhet? Skulle gissa på att lägger man till den ökade standardutrustningen samt lägger på valutaskillnader samt ökade inkomster så är bilarna mer eller mindre på samma kost.

#24
2020-09-16 11:08

Hmm, bilarna är billigare i Tyskland. Så att det är dyrt i Sverige handlar nog mest om skatterna. Det bästa vore om vi hade enhetlig skatt inom EU.
Nu är det lönsamt att köpa sin nya husbil i Tyskland. Registrera den på hos en bekant eller postbox i Tyskland. Efter tre år "ta hem" den. Har då sluppit alla vansinniga malus-påfund samt extremist skatter.
Det viktiga för att detta skall fungera är att inte köra den tyskregistrerade husbilen i Sverige under de åren. Av någon outgrundlig anledning så får en svensk inte äga och köra en EU-registrerad bil i Sverige, om den inte är en hyrbil.

#25
2020-09-16 11:10

Notera även att det är olagligt i Tyskland att ändra mätarställningen. Köper du en begagnad bil där så har den körts de kilometer som står på mätaren och inte som i Sverige att man ostraffat kan ändra hur man vill.

#26
2020-09-16 19:21

Betala med Euro, då minskar prisstegringen.

#27
2020-09-17 20:57

Till Kanske. Man får köra en EU-registrerad bil i Sverige ett år om avsikten från början inte är att registrera in den här. Just nu kör jag min spanska bil här med transportstyrelsens besked i handskfacket. Tar man in den för att reg in den här så gäller en vecka bara, sen skall det vara klart. Onödigt bråttom kan synas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.