Nästa artikel
Bilfrågan: Nya bilar blir allt dyrare – borde det inte vara tvärtom?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya bilar blir allt dyrare – borde det inte vara tvärtom?

Publicerad 15 september 2020
Frågeställaren menar att Skoda Octavia har fått ett rejält prispåslag i senaste generationen.
"Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. Har ni en bra förklaring?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har funderat på varför nya bilar alltid blir dyrare och dyrare. Det borde väl vara tvärtom? Kanske ni har en bra förklaring? Så fort en ny modell presenteras höjer man priset. 2013 kostade exempelvis Skoda Octavia 179.000. Nu lanseras en ny generation med pris från 275.000 kronor. Varför? Genom samarbeten används gemensam plattform, motorer och så vidare. Tekniken borde också bli billigare, som på tv-apparater och annan elektronik?
Micke 

Svar:
Nu är det ju en ganska lång tid mellan 2013 och 2020. Och bilar är komplexa produkter, med många underleverantörer, där kostnadsökningar sker under dessa år. Högre löner, högre kvalitetskrav och nyheter som bilen måste ha. Dessutom är allt hårdare klimatkrav en dryg kostnad, liksom all utveckling som måste finansieras till nästa bil. Klimatanläggning, navigation och allt mer avancerade media-anläggningar sitter i snart sagt varje bil. Förtjänsten per tillverkad bil är ändå inte så stor att små tillverkare kan överleva. Också stora tillverkare måste effektivisera och samarbeta för att få ned kostnader. I produktionsleden räknar man varje krona. Men det är förstås också varje företags filosofi att tjäna pengar. Och priset sätts säkerligen också utefter hur mycket man kan ta ut för sitt varumärke. I vissa fall är också ett högt pris en del av varumärket. Skodas prissättning markerar att det inte längre handlar om någon lågprisprodukt, men att det samtidigt ska vara ett prisvärt alternativ.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-15 07:01
Jarl Karlsson

Svar: dyrt att fuska med avgaser

#2 • Uppdaterat: 2020-09-15 07:14
johnkommentar

Har läst att i en bil idag är ca 40% av priset elektronik, en delförklaring att den delen ökat rejält?

#3 • Uppdaterat: 2020-09-15 07:29
Hackenbush

Priser på alla varor går upp varje år så det är inte konstigt att priset på bilar går upp för varje ny modell.
Alla komponenter blir dyrare.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-15 08:00
Mythbuster

tillgång och efterfrågan...?

#5 • Uppdaterat: 2020-09-15 09:02
Mattse

Tillgång och efterfrågan, som sagt. Ekonomins grundregel #1.

Priset på nya bilmodeller sätts utefter bilköparnas förväntade betalningsvilja, inget annat. Produktionskostnaden är bara en liten del i själva slutpriset, så blir delar dyrare eller billigare påverkar det bara marginellt.
Bilföretagen höftar inte fram priserna, eh vad sägs om 219000 kr kanske, utan gör mycket noggranna undersökningar för att hitta det rätta priset, fram till sista kronan. De stora bilföretagen har 100 kanske 1000-tals anställda som enbart sysslar med att undersöka betalningsvilja bland olika länder, befolkningstyper, åldersgrupper mm för att fastställa ett slutpris innan de lanserar en ny modell.

Ett talande exempel är övergången till allt mer digital teknik med stora skärmar i instrumentpanelen etc. Tekniken är betydligt billigare än tidigare analoga mätare men företagen har märkt att betalningsviljan hos bilköparna ökat kraftigt då många tycker tekniken är ball och är villiga att betala extra för den. Så trots att produktionskostnaden minskat, kan priset på bilen höjas.

Glöm aldrig att uppgiften för bilföretag, bilförsäljare, märkesverkstäder etc är att dra in så mycket pengar till sina ägare som möjligt. De kommer aldrig att skänka bort något gratis, så varenda krona som bilköparen är villig att betala kommer de garanterat att försöka sno åt sig.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-15 09:14
L West

Jag tycker Mattse fick till det ganska bra där!

#7 • Uppdaterat: 2020-09-15 09:44
Stefan Eriksson

Skoda Octavia har nu blivit för dyr, har nu min andra Octavia som jag är jättenöjd med men mer än 250000kr vill inte jag betala för en ny bil. Finns det något bra alternativ: ny bil: max 250000kr, samma storleksklass, automatlåda, dragkrok? Peugeot 308 är en trevlig bil, men den går bort-gillar inte i-kockpit.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-15 10:21
Maisch

Priserna blir också uppjackade för att betala för utvecklingen av eliktrifierade fordon, som för tillfället kostar enorma summor, men man tjänar inga pengar på försäljning. Sen gäller det också att förbereda sig för den skyhöga CO2 "skatten" som EU kommer kräva av alla biltillverkare pga det nya kraven, då gäller det att börja justera upp priserna i tid för att förbereda marknaden.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-15 10:33
Svenne60

Mattse har helt rätt. Tal om att priset måste höjas för att bilen är en komplex produkt är naturligtvis rent trams, det har den ju varit hela tiden. Och den nya elektroniken gör den än billigare än gamla mekaniska lösningar. Och man går över till billigare material som plast, i delar som förut gjordes i metall, trots att livslängden blir mycket kortare då plast spricker. En god tumregel är att den direkta produktionskostnaden är i genomsnitt ca 10% för allt vi köper. Rent generellt har bilarna blivit mer och mer slit och släng produkter som TV apparater. De är inte lönsamma att reparera, dels för att det har blivit svårare med komplex elektronik som ingen kan laga, dels för att reservdelspriserna är satta med avsikt att ingen ska köpa dem. Alltså, köp en ny bil och skrota den efter 5 -8 år, det är den nya modellen

#a • Uppdaterat: 2020-09-15 10:38
Styggavargen

2013 betalade jag 209 990 kr för en Octavia ...med dragpaktet och lite "lull-lull" som följde med. Men idag skulle jag inte köpa en ny Octavia, priset är för högt och det finns andra modeller och märken som jag hellre skulle titta på. Just nu förundras jag mest över prissättningen på elbilar.. alla verkar börja på 360 000 kr, någon som vet varför? Vill man få igång elbilsförsäljningen så måste de börja släppa C segment vanliga bilar med maxpris ca 300 000 kr (innan bidraget). Många skulle nog klara sig med en sådan elbil... som är tillräckligt praktiskt och kan köra ca 30 mil WLTP. Då hade nog inte batteriet behövt vara större än ca 45 kwh. Men nästan alla biltillverkare bygger småbilar eller SUV modeller som elbilar....det funkar inte bra i verkligheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.