Nästa artikel
Bilfrågan: Bakhjulsdrivning tillbaka?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bakhjulsdrivning tillbaka?

Publicerad 20 augusti 2020 (uppdaterad 20 augusti 2020)
Honda e är en av många elbilar som driver på bakhjulen.
"Har noterat att flera elbilsmodeller har bakhjulsdrift. Vad är orsaken till denna återgång igen? Billigare att tillverka?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har noterat att flera elbilsmodeller har bakhjulsdrift. Förr hade ”alla” bilar det? VW, Volvo, Ford, Opel, BMW och alla jänkare för att nämna några. Undantagen var få, till exempel Saab och Citroën som väl mest tilltalade teknikintresserade. Bilindustrin hävdade sedan att framhjulsdrift var överlägset och gick mangrant över till det. Vad är orsaken till denna återgång igen? Billigare att tillverka? Säkrare konstruktion än förr?
Torgny

Svar
Det är en intressant fråga. Några biltillverkare har ju envisats med bakhjulsdrivning, till många körentusiasters lycka. Flertalet fossilt drivna bilar är än så länge framhjulsdrivna. Med elmotor får tillverkarna en möjlighet att välja vilka hjul som ska driva, utan att det genast blir dyrare eller behövs fler komponenter som kräver utrymme. Elbilar med kortare räckvidd och därför med lägre prestanda, som till exempel Renault Zoe och Nissan Leaf fungerar bra med framhjulsdrift. Men det ser nog ut som att vi får fler bilar med bakhjulsdrivning, exempelvis VW ID.3, särskilt när man förser bilen med batteri som ger längre räckvidd och samtidigt hög prestanda. Elmotorn ger ju snabbare maximal effekt. Så det finns såväl paketeringsskäl, ekonomiska men även körtekniska egenskaper som innebär att man väljer bakhjulsdrivning om inte bilen har AWD.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om bakhjulsdrift?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-08-20 18:03
Carl Trefalt

Elmotorerna kan alltså placeras på fram eller bakaxeln, vilket man nu vill.

#c • Uppdaterat: 2020-08-20 20:30
saabnisse

Carl, naturligtvis, men läs #8 en gång till så får du en anledning att det helst hamnar bak.

#d • Uppdaterat: 2020-08-20 22:34
Världens vackraste man

En av mina bilar är en stor tung klump med bakhjulsdrift och elektronisk stabilitetskontroll. Exakt på hundradelssekunden samtidigt som jag märker att jag fått sladd tänds en orange lampa som berättar att jag fått sladd. Annars händer inte så mycket. Trevlig bil för övrigt.

#e • Uppdaterat: 2020-08-21 07:16
Tjalle

"Stel bakaxel ger extremt hög ofjädrad vikt och sidorörelse vid infjädring" Fel! Åtminstone på SAAB 9000:
- den lätta konstruktionen på 9000 - förbättrad från 900 Gen.1 - ger inga negativa konsekvenser komfortmässigt.
- torsionsegenskaperna på bakaxelröret tillsammans med panhardsstagets placering ger INGEN sidorörelse vid infjädring - vare sig ensidig eller dubbel infjädring. Panhardsstagets infästning kostade utrymme för 3 liter bensin.

#f • Uppdaterat: 2020-08-21 08:03
L. Mäkinen

Tjalle,
Jag minns inte hur 9000 såg ut undertill, men du skriver själv "torsion" och då är det knappast en stel axel. Fast jag påstår ändå att ett panhardstag kommer att skjuta axeln i sidled. Gör det inte det har man kompletterat med saker som inte fanns i grunden och frångått panhards princip.

#g • Uppdaterat: 2020-08-21 10:11
saabnisse

Tjalle, 9000 hade ju ingen stel bakaxelklump, den var ju framhjulsdriven.
Mäkinen, panhardstagets sidoförflyttning är inte så stor och påverkar knappast komforten, det gör ju däremot den höga ofjädrade vikten på en stel axel med differential..

#h • Uppdaterat: 2020-08-21 17:20
Tjalle

Jag besvarade det generella påståendet att stel bakaxel "ger extremt hög ofjädrad vikt".
Bakaxeln bestod bl.a. av ett tvärgående rör, som vid sned belastning torderade och bidrog till stabilitet. Panhardstaget med infästningar som på 9000 - nästan horisontellt - ger ingen sidoförflyttning. Problemet var att tanken fick ändras för att få rum med ena fästpunkten.

#i • Uppdaterat: 2020-08-21 18:45
L. Mäkinen

Tjalle,
Axeln är inte stel.

#j • Uppdaterat: 2020-08-23 09:17
hans.antnas

Det finns nackdelar med både fram och bakhjulsdrift framhjulsdriften kan man köra säkrare med vid omkörningar över snösträngar om man kan tråna bort den mänskliga impulsen att släppa gasen när man får ett bakvagnssläpp med bakhjulsdrift rätar bilen upp sig när man släpper gasen och sen till det där med säkerhetssystemen det finns ännu inget som upphäver naturlagarna finns inte väggreppet så hamnar man i diket i alla fall, då kan man ju säga som Skellefteåbon som fick sladd med DS21E på 70 talet när han körde om plogbilen och fick moddplaning och stannade efter 2 1/2 varv baklänges på E4 ,, hä var värre än få sladd vä scotern hänna,,

#k • Uppdaterat: 2020-08-23 16:02
UpdatedSwede

Min personliga tolkning är att bakhjulsdrivningen
fungerar avsevärt bättre på en batteridriven elbil (BEV) jämfört med en ICE-bil.
Varför? Jo, för man kan fördela vikten mycket jämnare med en ”skateboard” av battericeller fördelat över en stor del av hela ”bottenplattan”. Skateboarden med batterier utgör för övrigt bottenplattan på en BEV. Detta jämfört med en ICE-bil som ha en tung klump där fram i form av en motor, transmission, kylning, turbo/kompressor, etc.

Vad händer när man kan lägga lite vikt över bakaxeln på en bakhjulsdriven bil?
Jo fästet/friktionen blir mycket bättre/högre.
Vad händer med en bil när man accelererar?
Bilen ”sätter sig”. Vilken axel vill man då ha framdrivning på? Bakaxeln så klart.
Speciellt med tanke på hur mycket vridmoment och hur vridmomentskurvan ser ut för en elmotor.

Vad ger bästa styrkänsla, minst slitage, samtidigt som man kan erbjuda störst hjulutslag/minsta svängradien?
Bakhjulsdrift så klar.
Vad med händer oftast med en framhjulsdriven bil när man accelererar kraftigt (beroende på design)? Man får torque steer, dvs, bilen svänger vänster eller höger beroende på om det är en LHD/RHD (inte skriven i ordning )

När det kommer till krocksäkerhet vill man inte som många tror ha en stor klump av metall där fram. För den är inte deformerbar ö.h.t.
Enda gången det är ”bra” att ha en stor klump där fram är om du kör på något deformerbart som har mycket mindre massa än din egen bil/klump där fram. Då skulle man teoretiskt kunna totaldemolera den andra bilen och undvika att motorn kom in i kupéutrymmet.
Men bäst för båda vore att båda bilarna hade stora deformationszoner utan någon motor som inte kunde deformeras.
Om man dessutom kör in i ett fast objekt tänk: Stolpe/Träd, Betongsugga, bergvägg etc.
Är stora deformationszoner utan en motor alltid att föredra.
Därför är det en fördel att ha motorn bak på en BEV. Tror t.o.m. Tesla har valt att använda den bakhjulsdrivna RWD (motor bak) modellen av Model 3 i alla officiella krocktester Euro NCAP. NHTSA, IIHS, ASEAN NCAP, ANCAP etc.

https://player.vimeo.com/video/291143444

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.