Bild
Nästa artikel
Honda e är en av många elbilar som driver på bakhjulen.
Honda e är en av många elbilar som driver på bakhjulen.

Bilfrågan: Bakhjulsdrivning tillbaka?

Bilfrågan

"Har noterat att flera elbilsmodeller har bakhjulsdrift. Vad är orsaken till denna återgång igen? Billigare att tillverka?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har noterat att flera elbilsmodeller har bakhjulsdrift. Förr hade ”alla” bilar det? VW, Volvo, Ford, Opel, BMW och alla jänkare för att nämna några. Undantagen var få, till exempel Saab och Citroën som väl mest tilltalade teknikintresserade. Bilindustrin hävdade sedan att framhjulsdrift var överlägset och gick mangrant över till det. Vad är orsaken till denna återgång igen? Billigare att tillverka? Säkrare konstruktion än förr?
Torgny

Svar
Det är en intressant fråga. Några biltillverkare har ju envisats med bakhjulsdrivning, till många körentusiasters lycka. Flertalet fossilt drivna bilar är än så länge framhjulsdrivna. Med elmotor får tillverkarna en möjlighet att välja vilka hjul som ska driva, utan att det genast blir dyrare eller behövs fler komponenter som kräver utrymme. Elbilar med kortare räckvidd och därför med lägre prestanda, som till exempel Renault Zoe och Nissan Leaf fungerar bra med framhjulsdrift. Men det ser nog ut som att vi får fler bilar med bakhjulsdrivning, exempelvis VW ID.3, särskilt när man förser bilen med batteri som ger längre räckvidd och samtidigt hög prestanda. Elmotorn ger ju snabbare maximal effekt. Så det finns såväl paketeringsskäl, ekonomiska men även körtekniska egenskaper som innebär att man väljer bakhjulsdrivning om inte bilen har AWD.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om bakhjulsdrift?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-08-20 07:19

Finns ju dock ingenting som kommer ändra att framhjulsdrivet är lättare för en normalperson att hantera i halka,
oavsett alla elektroniska system. Har ägt alla typer av standarddrivningar och framhjulsdrivet är klart lättast av de enskilda hjulaxeln att hantera när det är halt. Skulle personligen sätta motorn fram av krockzons-skäl.

#2
2020-08-20 07:37

Varför elbil driver bak? Billigast så

#3
2020-08-20 07:58

Milky: Med en modern bil som är välkonstruerad i sina säkerhetssystem är det minimal skillnad på hanterbarheten mellan fram eller bakhjulsdrift. Det är gammal skröna som inte gäller längre att bakhjulsdrift ska vara svårare att hantera. Jag hade en Merca E-klass för några år sen som var precis lika fin och stabil som Saaben jag hade innan och Volvon jag hade direkt efter.

#4
2020-08-20 08:02

Milkylinen
En motor fram ger ett bra krockskydd?
Nu gällde artikeln elbilar.

Anledningen till att Tesla tex har bland det bästa krockskyddet är att man kan optimera framvagnen för bästa krockskydd.
Med en järnklump (fossilmotor) blir det kompromiss.
Järnklumpens egenskaper vad gäller deformation kan diskuteras :)
En elmotor som driver framhjulen sitter betydligt längre bak och lägre än fossil dito. Samt mindre.
Därför blir krockskyddet bättre.

#5
2020-08-20 08:53

Jarl Karlsson har helt rätt här, det är alltid produktionskostnaden som är mest avgörande vid serietillverkning.
Förr var nästan alla bilar byggda efter Systéme Panhard med motorn fram och drivning bak just för att det var mest lönsamt.
Sedan kom Tatra-designen med motor bak och drivning bak och när man kunde tillverka drivknutar med tillräcklig livslängd fick de flesta bilar motor fram med framhjulsdrift.
Alla varianter har sina för och nackdelar när det gäller väg- och bruksegenskaper.
Med elmotor behöver man inte ta lika stor hänsyn till drivpaketets vikt, det går att kompensera med batteripacket som ju väger en hel del.
Genom att placera motorn bak får man enklare (billigare) drivknutar och en enklare framvagn som kan ge mindre svängradie.

#6
2020-08-20 09:09

Henrik M, jag tror han menar när olyckan händer... med en framhjulsdriven bil kan du "gasa dig ur situationen och räta upp bilen", och det funkar inte med bakhjulsdrift. Jag tror det handlar om att tillverkarna vill ha ned effekten i backen, och då brukar bakhjulsdrift vara bättre. Många bilar tycker jag har överdriven prestanda, på gränsen till farligt.. även en så "klen" bil som Leaf är riktigt snabb ifrån 0-100 km/h.

#7
1
2020-08-20 09:15

Varför fossilbil driver bak? Billigast så.

#8
2020-08-20 10:08

Framhjulsdrift har alltid varit ekonomernas val. Man tjoffar dit hela drivlinan i en smäll och så är bilen klar. Nu kan man välja och sätter den där det blir bäst. Man slipper drivknutar som havererar regelbundet och kan tillåta att styrhjulen går att vrida ordentligt. Eftersom man får en lättare framvagn med färre komponenter kan man göra en styrning utan servo vilket sparar energi och kostnader. Väljer man ändå att ha servo kan man använda klenare saker än traditionellt.
Kördynamiskt blir det förstås alltid bättre med bakhjulsdrift. Man får viktförskjutning över drivhjulen vid acceleration och vid bromsning behöver inte framhjulen ta all last.

#9
2020-08-20 14:35

Volvo körde väldigt länge med bakhjulsdrift...

#10
2020-08-20 16:46

Tyvärr är erfarenheterna många har av bakhjulsdrift just från Volvo. De flesta modeller de sålde hade stel bakaxel och det ger extremt hög ofjädrad vikt. Skillnaden mellan vikten på det som är fjädrat och det ofjädrade blir för liten för att få bra egenskaper. Dessutom får man en sidorörelse i bilen varje gång man kör över ett gupp när man har panhardstag till bakaxeln.
Bästa Volvo dynamiskt var 343 med de Dion-bakvagn och liten lätt motor.

#11
2020-08-20 18:00

Mäkinen, det var ännu värre med de bilar som hade bakaxelklumpen upphängd i längsgående bladfjädrar som fick ta upp både sidlast och momentlast.
Men det var billigt och vägegenskaper prutade man på.
Det var bl.a. därför Citroën B7 fick sitt välförtjänta rykte om väguppträdande.
Trots att knutarna inte var särskilt bra.
Men förmodligen har framhjulsdriften bidragit till trafiksäkerheten mer än någon annan bilkonstruktion.

#12
2020-08-20 18:03

Elmotorerna kan alltså placeras på fram eller bakaxeln, vilket man nu vill.

#13
2020-08-20 20:30

Carl, naturligtvis, men läs #8 en gång till så får du en anledning att det helst hamnar bak.

#14
2020-08-20 22:34

En av mina bilar är en stor tung klump med bakhjulsdrift och elektronisk stabilitetskontroll. Exakt på hundradelssekunden samtidigt som jag märker att jag fått sladd tänds en orange lampa som berättar att jag fått sladd. Annars händer inte så mycket. Trevlig bil för övrigt.

#15
2020-08-21 07:16

"Stel bakaxel ger extremt hög ofjädrad vikt och sidorörelse vid infjädring" Fel! Åtminstone på SAAB 9000:
- den lätta konstruktionen på 9000 - förbättrad från 900 Gen.1 - ger inga negativa konsekvenser komfortmässigt.
- torsionsegenskaperna på bakaxelröret tillsammans med panhardsstagets placering ger INGEN sidorörelse vid infjädring - vare sig ensidig eller dubbel infjädring. Panhardsstagets infästning kostade utrymme för 3 liter bensin.

#16
2020-08-21 08:03

Tjalle,
Jag minns inte hur 9000 såg ut undertill, men du skriver själv "torsion" och då är det knappast en stel axel. Fast jag påstår ändå att ett panhardstag kommer att skjuta axeln i sidled. Gör det inte det har man kompletterat med saker som inte fanns i grunden och frångått panhards princip.

#17
2020-08-21 10:11

Tjalle, 9000 hade ju ingen stel bakaxelklump, den var ju framhjulsdriven.
Mäkinen, panhardstagets sidoförflyttning är inte så stor och påverkar knappast komforten, det gör ju däremot den höga ofjädrade vikten på en stel axel med differential..

#18
2020-08-21 17:20

Jag besvarade det generella påståendet att stel bakaxel "ger extremt hög ofjädrad vikt".
Bakaxeln bestod bl.a. av ett tvärgående rör, som vid sned belastning torderade och bidrog till stabilitet. Panhardstaget med infästningar som på 9000 - nästan horisontellt - ger ingen sidoförflyttning. Problemet var att tanken fick ändras för att få rum med ena fästpunkten.

#19
2020-08-21 18:45

Tjalle,
Axeln är inte stel.

#20
2020-08-23 09:17

Det finns nackdelar med både fram och bakhjulsdrift framhjulsdriften kan man köra säkrare med vid omkörningar över snösträngar om man kan tråna bort den mänskliga impulsen att släppa gasen när man får ett bakvagnssläpp med bakhjulsdrift rätar bilen upp sig när man släpper gasen och sen till det där med säkerhetssystemen det finns ännu inget som upphäver naturlagarna finns inte väggreppet så hamnar man i diket i alla fall, då kan man ju säga som Skellefteåbon som fick sladd med DS21E på 70 talet när han körde om plogbilen och fick moddplaning och stannade efter 2 1/2 varv baklänges på E4 ,, hä var värre än få sladd vä scotern hänna,,

#21
2020-08-23 16:02

Min personliga tolkning är att bakhjulsdrivningen
fungerar avsevärt bättre på en batteridriven elbil (BEV) jämfört med en ICE-bil.
Varför? Jo, för man kan fördela vikten mycket jämnare med en ”skateboard” av battericeller fördelat över en stor del av hela ”bottenplattan”. Skateboarden med batterier utgör för övrigt bottenplattan på en BEV. Detta jämfört med en ICE-bil som ha en tung klump där fram i form av en motor, transmission, kylning, turbo/kompressor, etc.

Vad händer när man kan lägga lite vikt över bakaxeln på en bakhjulsdriven bil?
Jo fästet/friktionen blir mycket bättre/högre.
Vad händer med en bil när man accelererar?
Bilen ”sätter sig”. Vilken axel vill man då ha framdrivning på? Bakaxeln så klart.
Speciellt med tanke på hur mycket vridmoment och hur vridmomentskurvan ser ut för en elmotor.

Vad ger bästa styrkänsla, minst slitage, samtidigt som man kan erbjuda störst hjulutslag/minsta svängradien?
Bakhjulsdrift så klar.
Vad med händer oftast med en framhjulsdriven bil när man accelererar kraftigt (beroende på design)? Man får torque steer, dvs, bilen svänger vänster eller höger beroende på om det är en LHD/RHD (inte skriven i ordning )

När det kommer till krocksäkerhet vill man inte som många tror ha en stor klump av metall där fram. För den är inte deformerbar ö.h.t.
Enda gången det är ”bra” att ha en stor klump där fram är om du kör på något deformerbart som har mycket mindre massa än din egen bil/klump där fram. Då skulle man teoretiskt kunna totaldemolera den andra bilen och undvika att motorn kom in i kupéutrymmet.
Men bäst för båda vore att båda bilarna hade stora deformationszoner utan någon motor som inte kunde deformeras.
Om man dessutom kör in i ett fast objekt tänk: Stolpe/Träd, Betongsugga, bergvägg etc.
Är stora deformationszoner utan en motor alltid att föredra.
Därför är det en fördel att ha motorn bak på en BEV. Tror t.o.m. Tesla har valt att använda den bakhjulsdrivna RWD (motor bak) modellen av Model 3 i alla officiella krocktester Euro NCAP. NHTSA, IIHS, ASEAN NCAP, ANCAP etc.

https://player.vimeo.com/video/291143444

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.