Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2020
Långtest

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Publicerad 2 januari 2020 (uppdaterad 3 januari 2020)
Dags för vaktombyte i Vi Bilägares unika långteststall, etablerat 1987. Vi har köpt fem högintressanta nya bilar som var och en ska rulla 4 000 mil under 2020. Du får löpande rapporter om allt som händer längs vägen, så häng med – här går starten!
Knappt har smällare och raketer från nyårsfirandet klingat av förrän verkligheten knackar på i Vi Bilägares unika långteststall. Under julledigheten sade vi tack och hej till 2019 års kvintett, nu ska fem fabriksnya bilar ta sig genom alla de prövningar som väntar under 2020.

På startlinjen står: 

 
Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Toyota Corolla: #vibil184
Mazda 3: #vibil185
Tesla Model 3: #vibil186
BMW 3-serie: #vibil187
Renault Clio: #vibil188

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Stefan #5
Du har tydligen missat att BMW 3 serie touring är helt ny modell, G21, förra modellen hette F31

#c • Uppdaterat: 2020-01-02 17:42
V8-Power

Tesla kommer nog överförbruka mer än de andra faktiskt, speciellt vintertid.

#d • Uppdaterat: 2020-01-02 18:52
Uffeeh

Färglös skara

#e • Uppdaterat: 2020-01-02 18:59
Henrik M

Junkers: Varför skulle Teslan överförbruka mer än fossilarna? Min Model S drar inte mer över deklarerat nu på vintern än fossilarna jag haft innan. Kört Malmö t.o.r idag, 1-3 plusgrader ute, förbrukning 213 Wh/km, motorväg ner, landsväg hem och snurr i både Malmö och Lund. 198 deklarerat.

#f • Uppdaterat: 2020-01-02 19:05
mso 1000

Bra mix tycker jag.
Fast mazda med elmotor och kompressor och 224nm vid 3000 varv??och upp till 20 % lägre bränsleförbrukning och 30 % högre vridmoment? Ja man undrar verkligen och vill man varva en motor på växlarna numera.
En simpel vw1,0tsi har ju 200nm vid 2000 varv
Blir intressant att följa bilarna hela resan.

#g • Uppdaterat: 2020-01-02 19:05
Pi

Utgår man ifrån WLTP-räckvidden och den batterikapacitet som anges ovan för M3 så bör den dra 1,35 kWh/mil. Eftersom många fossilbränsledrivna bilat idag håller sig rätt nära WLTP-förbrukningen så bör ju M3 också göra det - men det får vi se om 1 år.

#h • Uppdaterat: 2020-01-02 19:10
mso 1000

Jag tror alla bilarna kommer att ligga i närheten av WLTP.
Och bra att dom har skippat att ta in någon suv i bilskaran.

#i • Uppdaterat: 2020-01-02 19:13
HT19

Stackars den som får Toyotan. Sätena är verkligen urkassa

#j • Uppdaterat: 2020-01-02 20:24
samul

M3 har väldigt låg förbrukning ja, särskilt SR+ som drar mindre per mil än någon annan elbil (Ioniq 28 kWh var etta förut). LR och Performance drar mer, ungefär som Ioniq 40 kWh, men fortfarande en bra bit under 2 kWh/mil.

#k • Uppdaterat: 2020-01-02 20:27
V8-Power

Henrik det är ju så att fossilbilarna producerar värme hela tiden vilket inte Tesla gör annat än med el, därav ökar förbrukningen vintertid mer än för en fossilbil, åtminstone på längre turer. Det är anledningen till att jag tror att den kommer att överförbruka mer än de andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.