Nästa artikel
Volvo fraktar XC60 från Kina till Europa
Nyheter

Volvo fraktar XC60 från Kina till Europa

Publicerad 31 juli 2019 (uppdaterad 31 juli 2019)
Trots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.

Det går enormt bra för Volvos XC60. Under första halvåret 2019 såldes modellen i 97 203 exemplar vilket är en ökning med 10 procent. Tidigare har samtliga XC60 som sålts på den europeiska marknaden tillverkats i Sverige, men nu börjar man alltså frakta Kina-byggda XC60 till Europa.

Via tåg ska bilarna färdas i 18 dagar på en 9783 km lång sträcka till Ghent i belgien. Enligt uppgifter från sajten Automotive News kommer bilarna att säljas i 25 europeiska länder.

När man lämnat av bilarna i Europa kommer tåget sedan lastas med XC90-bilar byggda i Sverige samt V60-bilar byggda i Belgien som skickas tillbaka till Kina. Enligt China Railway Express sänker tågtransporterna koldioxidutsläppen till en tredjedel jämfört med sjötransporter.

Varför gör man då detta? Ett av skälen är att man inte längre säljer Kina-tillverkade Volvobilar till USA. Detta för att Volvo vill undvika Donalds Trumps importtullar för produkter gjorda i Kina.

Att importera bilar från Kina till Europa är dock inte helt nytt för Volvo. Sedan tidigare tillverkas även Volvo S90 vid Volvos fabrik i Daqing för att sedan säljas på den Europeiska marknaden.


Diskutera: Är detta ett smart eller omständigt drag av Volvo?




 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-08-01 08:33
Larsan

Som begagnad bil så får den sin rätta värde, undra hur "marknaden" kommer att prissätta de olika ursprungsländernas bilar. För man kommer väl att kunna utläsa var bilen är tillverkad på något sätt förutsätter jag.
En artikel jag gärna skulle vilja se är just var bilmodellerna tillverkas och om det påverkar pris och efterfrågan.

#m • Uppdaterat: 2019-08-01 10:40
Styggavargen

XC60 är omodern redan när den tillverkas, stor och klumpig på utsidan och liten på insidan. Dessutom väldigt dyr, faktiskt lite obegripligt att den är så populär? Kanske priset gör det, det blir mer som en status symbol att åka runt i en "diesel traktor". Min granne köpte en för några år sedan, och minns hennes blickar när hon kom körandes, hon utstrålade "är du inte avundsjuk?". Själv tänkte jag, stackars människa. Nu verkar den vara borta, de sålde väl den när de kom på att den drack lika mycket som en 240...

#n • Uppdaterat: 2019-08-01 15:21
Uffeeh

Om nu transport från Asien skulle vara så problematiskt borde ju en hel drös av andra asiatiska bilar ha hjullagerproblem, alla asiater som säljs här är ju inte monterade i Europa utan har kommit hit sjövägen, många gånger sjö till Centraleuropa och sedan tåg eller lastbil till Sverige.
Sedan vad gäller kinesisk kvalitet köper vi svenskar drösvis med produkter tillverkade i Kina utan att reflektera negativt, kvaliteten är inte sämre bara av den anledningen, kan t.o.m. vara tvärtom, bättre kvalitet.

#o • Uppdaterat: 2019-08-02 08:56
1

Det där hjullagersnacket, så fel och löjligt tänkt.

#p • Uppdaterat: 2019-08-02 10:38
A.L

Ja du Vargen. Jag har förstått att det är svårt för dig att förstå att alla inte tänker (lika enkelspårigt)som du själv. Men det gör folk och bilköparna och därför finns det fler bilmodeller än en Skoda Octavia på marknaden att välja mellan.

Som vän av demokrati och yttrandefrihet är jag tillfreds med den ordningen. Alternativet är nämligen många gånger värre.

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2020-03-18 20:01
Styggavargen

För vi har så goda relationer med Kina?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kinas-ambassad-kraver-ursakt-efter-debattartikel/

Nä, det blir nog ingen Volvo denna gången heller :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.