Nästa artikel
Många barn färdas osäkert i bilen
Nyheter

Många barn färdas osäkert i bilen

Publicerad 26 juli 2019 (uppdaterad 26 juli 2019)
Rekommendationen i Sverige är att barn upp till minst fyra år, gärna längre, ska åka bakåtvänt. Kontroller som gjorts utanför förskolor visar dock att hela 43 procent av 3-åringarna färdades framåtvänt.
Under 2017 utbildade NTF 15 000 nyblivna föräldrar i viktig säkerhetsinformation när det kommer till transport av barn i bil. Detta innebär att enbart 12 procent av alla nyblivna föräldrar fått informationen under ordnade former via föräldraträffar på barnavårdscentraler eller öppna förskolor.

– Det saknas idag ordnade former för att säkerställa att alla nyblivna föräldrar får information om hur de säkrast bör transportera sina barn i bil. På vissa håll i landet genomför NTF utbildningar på uppdrag av regioner och kommuner men vi når långt ifrån alla föräldrar och i vissa regioner finns ingen kunskapsöverföring till föräldrarna alls, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF i ett pressmedelande.

2017 gjorde man flera kontroller utanför förskolor runt om landet som visade att många barn vänts framåt i lägre ålder än vad som rekommenderas. Totalt observerades 3 678 barn i 3 263 bilar vid 325 förskolor.

Kontrollerna visade att 12 procent av alla 1-åringar och 18 procent av alla 2-åringar satt framåtvända. Av de treåringar som kontrollerades satt hela 43 procent framåtvända.

Svenska rekommendationer innebär att små barn mellan 0 och 4–5 års ålder åker säkrast i bakåtvända babyskydd eller bakåtvända bilbarnstolar. Barn från 4–5 till 12 års ålder åker säkrast i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd.

– När vi genomförde våra kontroller utanför förskolor kunde vi konstatera att det är för många barn som utsätts för större risker än vad som är acceptabelt. Vi tror inte att föräldrar medvetet riskerar sina barns liv och hälsa. Det beror sannolikt på att de saknar kunskaperna och insikten om riskerna och det är något som vi skulle kunna påverka genom att erbjuda samtliga föräldrar en utbildning, säger Marie Nordén.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-07-28 13:23
A.L

Axa. Adresseringen till dig avsåg ISOFIX. Om du sedan även tog åt dig av min redogörelse av riskerna (vilka du ju varit en av många i denna tråd att raljera över) får det ses som utmärkt eftersom jag är av uppfattningen att det är ansvarslöst att sitta och skratta över att barn far illa i trafiken.

Angående risken för olycka beror det lite på vilken typ av incident du tänker på. Avser man en dödsolycka och ställer det i relation till trafikarbetet har risken sjunkit rejält på senare år. År 2018 förolyckades det totalt 325 personer samtidigt som vi fraktade oss själva och gods om totalt 84433 miljoner kilometer. Vi får alltså en kvot på 0.0038 döda(vilket är en minskning med ungefär 40% om man jämför med början av 2000-talet).

Så nej. Risken är uppenbarligen inte 100%, i alla fall inte för en dödsolycka.

MVH AL

#w • Uppdaterat: 2019-07-28 18:15
Axa

AL
Det kanske är bättre att dela upp ditt inlägg i två isåfall.

Mjo, jag tänker på man summerar alla kända risker, lite slitna sommardäck, fel däcktryck, hastighet på väg, vägtyp, att det finns berusade i trafiken, att det finns körkortslösa i trafiken, att man glömde äta frukost på morgonen, att det är mörkt, att man har lite halvlamt halvljus, att det kan finnas vilt, att vägen är i dåligt skick, att verktstaden vid senast service inte skruvat fast ena bakhjulet, att...osv osv
Jag lovar det blir 100% risk att man förolyckas... :-)

#x • Uppdaterat: 2019-07-28 18:16
Axa

Bo
Jag skulle nog inte värdera herr polis uppfattningar högre än Hannas. Varför skulle man göra det?

#y • Uppdaterat: 2019-07-28 23:32
A.L

Axa. Nej det var i sak helt korrekt. Du gjorde dig lustig över att föräldrar som du ser det överdriver säkerheten för sina barn genom att använda ISOFIX, dock utan att tänka på att det är ett montagesystem och inget som ökar det fysiska skyddet.

Angående dina 100% i risk är det ett lika ouppnåeligt värde som noll. Inte ens våra naturlagar når dit. Sannolikhetsteori kan vara knivigt ibland;-). Men visst finns det gott om exempel på faktorer som ökar riskerna i trafiken. När man dessutom kombinerar dem är det inte osannolikt att riskförändringen blir ännu större. Hur och i vilken omfattning som riskerna tillsammans integrerar med varandra är ett outforskat område idag. Det går inte att addera eller subtrahera sannolikheter hur som helst. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med data eller avgränsade system för att göra det. Trafikmiljön är för komplex för att enbart beskrivas med observationsstudier. Det krävs fler ansatser för att kunna dra slutsatser.

Totalt sett vet man dock att en bakåtvänd framstol skyddar bättre än en framåtvänd. Det syns i skadeutvecklingen ute i verkligheten och det bekräftas också i genomförda krockprov. Därför bör man som förälder se till att barnet sitter bakåtvänt i största möjliga mån. Det är och förblir ens ansvar som förälder. Allt annat betraktar jag som ansvarslöst (under förutsättning att det inte finns goda skäl att vända på barnet)

MVH AL

#z • Uppdaterat: 2019-07-29 02:00
Axa

AL
Ja, jag gör mig lustig över föräldrar som till absurdum överbeskyddar sina barn. Och nu menar jag inte säkerhet i bil. Men jag antar att du tycker det är ok att vi får en hel generation ängsliga vilket även visar sig genom psykisk ohälsa.

Det är bra att du återupprepar dig, det kan ju vara någon som missat dina övriga utlägg om säkerhet i bil.

Vad gäller mitt påstående om risk så var det ett raljerande. Rent allmänt fylls löpsedlar och det släpps utredningar om både det ena och andra som handlar om risker. Rent teoretiskt är vi döda innan vi ens hinner börja leva.

#110 • Uppdaterat: 2019-07-29 02:30
Farbror Blå

Hannah, det känns som vi kommit bort från ämnet lite. Säkert till stor del mitt fel. Folk som invandrat till Sverige har 100-tals olika härkomster vilket sannolikt innebär att de har olika "trafikkulturer" i bagaget, vilket även du nog bör vara med på. Vissa kan säkert ha bättre trafikvett och vissa har enligt min erfarenhet betydligt sämre. Det finns regionala skillnader inom Sverige också. Stockholmare är t.ex. enligt min erfarenhet ofta mer aggressiva i trafiken än många landsortsbor även när de åker till andra landsändar.

Jag är väl medeten om att de socioekonomiska förhållandena påverkar hur man ges möjlighet att leva livet. Det är tyvärr så att alla inte har råd med den säkraste bilen och bilbarnstolen. Det finns dock många exempel på invandrare som har råd med fina bilar och som försummar barnens och andras säkerhet. För något år sedan rapporterade jag en kirurg med obältad fru bak som båda kom från ett utomeuropeisk land vilka hade två små barn i deras MB SUV helt obältade medan de körde på den olycksdrabbade E4/E20 i högre hastighet än övriga trafiken under rusning. Kirurgen tyckte det var onödigt att bälta barnen då han var en säker förare och han hade aldrig varit involverad i en olycka. Själv bar han bilbälte. Han fick en rejäl tillägelse och böter. Det finns säkert även "ursvenskar" som gör sådana dumheter, men jag träffar inte på dem lika ofta.. Jag är medveten om att vi poliser kan få en negativ syn på verkligheten då vi ofta tvingas konfrontera folk när de mår eller beter sig som sämst. Jobbar man i invandrartäta områden så är det ofta invandrare man som polis konfronterar. Det är av olika anledningar också där som polistätheten anses behövas vara som störst vilket säkert kan innebära att invandrare oftare blir rapporterade för vissa brott. Mina åsikter är ingen vetenskap utan de bygger på min erfarenhet av att jobba i huvudstaden där de flesta etniciteter är representerade. En annan polis i Sthlm kan dock säkert ha en annan uppfattning.

För att återgå till ämnet så är det inte så konstigt att bakåtvända bilbarnstolar är bäst för mindre barn. Deras huvuden är betydligt större i förhållande till vuxnas kroppar och deras nackmuskulatur är mindre utvecklad vilket innebär att deras nackar sannolikt skadas lättare vid en häftig inbromsning. När en bil måste stanna häftigt för något som oväntat dyker upp på vägen är det fördelaktigt med bakåtvända bilbarnstolar som fångar upp huvudet.

Det är ofta lättare att bli åksjuk när man åker bakåtvänd varför man som förare har en extra stor anledning att köra mjukt och försiktigt med små barn i bilen. Kör man inte mjukt är det inte så märkligt om barnet klagar eller spyr. Många bilförare tar tyvärr inte särdeles stor hänsyn till sina passagerare.

#111 • Uppdaterat: 2019-07-29 07:14
A.L

Axa. Det finns ingen relation mellan att använda bakvänd barnstol och psykisk ohälsa i vuxen ålder. Studien du tänker på mäter helt andra saker och utgår från en annan problemformulering än hur vi placerar barnen i bilen.

Och nej. Det finns inte heller en teori som visar att vi är döda innan vi börjat leva. En teori formulerar man genom observationer. När tillräckligt många observationer är gjorda och kan återupprepas och prövas i en annan miljö så har vi en teori. Teori bygger alltså på empiri (via exempelvis experiment eller insamlad data).

I fallet bakåtvända barnstolar har vi ett sådant stöd. Där kan man genom observationer från verkligheten samt i experimentella studier se att skadenivån blir lägre än när barnet sitter framåtvänd. Och detta med utgångspunkt i biomekaniska lagar. Den goda Newton hjälper alltså som vanligt till genom att tillhandahålla en teori med hög repeterbarhet som möjliggör att påkänningarna på de åkande kan beräknas, operationaliseras och bekräftas ute i verkliga olyckor (även kallat Newtons andra lag). Det är därför naturvetenskap är så fantastiskt. Den producerar (tvärtemot teser om hur barn eventuellt påverkas av vuxnas ångest) resultat som är praktiskt användbara.

MVH AL

#112 • Uppdaterat: 2019-07-29 09:14
Axa

AL
Det är härligt att du tar allt så bokstavligt. Antingen gör du det medvetet vilket betyder att du trollar eller ännu värre omedvetet...

#113 • Uppdaterat: 2019-07-29 10:56
A.L

Axa. Ja att skämta med psykisk ohälsa och raljera över trafikskadade barn är inte riktigt min typ av humor. Tvärtom betraktar jag det som ytterst smaklöst och om något att trolla.

Men vi är alla olika.

Barn skall sitta bakåtvända. Svårare än så är det inte.

MVH AL

#114 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Hej farbror blå! Jag respekterar ditt jobb, dina insats för samhälle och dina åsikter och har ingen tvekan om din observation, och utan ”MEN” . Ordet ”kultur” kan vara mer laddat och diffus än ordet ”kunskap”. Risken är att varje idiot i det mest avlägsna hålan tror att hen är mer trafikbegåvad och kultiverad individ än vilket utlänning som helst (finns även i den tråden). Jag hoppas att de berörda myndigheter och publik servicen (inte minst SVT) tar tillvara på experternas (och förstås du och dina kollegors) erfarenhet och kunskaper och upplyser alla om de viktiga frågorna (där ingår även invandrare). Man kunde tex lägga en två dagars obligatorisk kurs (säkerhet i trafiken) för all vuxna som vill bosätta sig i Sverige oavsett om de har körkort eller ej. SVT kunde visa 5min-program mellan sina ”rader” just om betydelsen av däck, bilbarnstol (hur huvudet kastas fram på en 2-åring vid en olika eller hård inbromsning) gå på övergångsställe, säkerhet vid badplatser, hur man uppför sig som hundägare, hur gör man i tvättstuga, Vad händer när man slänger plast i naturen, ..... you name it! Fördelen är att även de mest ointresserade och okunniga individer (oavsett bakgrund) blir exponerade till fakta. Då pratar man med dem inte om dem. I mitt yrke är det vetenskapligt bevisat att ge råd till vuxna människor inte ändrar deras beteende (just i mitt område), och därför är det inte rekommenderat. I praktiken ser vi att de har alltid ursäkter för deras agerande. När jag ger samma råd till vuxna nyanlända invandrare ändrar dem sitt beteende. Den vuxna svenskan har hört faktan/rådet i hela sitt liv men har inte bryt sig. Det är lika illa hos tyskar, holländare,.... Den andra gruppen (invandrare från fattiga länder) har aldrig hört om våra västerländska rekommendationer. När de vet hur de skall göra är de faktiskt duktiga. Jag påpekar en gång till att det är bara just mitt arbetsområde. Det finns säker ämne, hur mycket som helst, som varken majoritet av svenskar eller invandrare kan, då upplysning är lika effektiv i både grupperna.
Tack för dina insatser och värdefulla arbete. Ha en trevlig sommar.
Med vänliga hälsningar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.