Nästa artikel
Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust
Nyheter

Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust

Publicerad 25 juli 2019 (uppdaterad 25 juli 2019)
Under årets andra kvartal levererade Tesla över 95 000 bilar vilket är rekord för den amerikanska biltillverkaren. Men trots detta har Tesla gått med förlust.
Under årets andra kvartal har Teslas bilförsäljningen gått urstarkt. 95 200 bilar har levererats vilket är rekord och man har fått en omsättning på 6,35 miljarder dollar. Men kvartalsraporten som presenterades igår visar att bolaget har gått med förlust.

Enligt rapporten landade den totala förlusten på 408 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor). Men med fem miljarder dollar i kassan lär det inte gå någon större nöd på Tesla. I höst planerar man att starta produktion av Model 3 i Kina och då kan dessa pengar komma väl till hands.

Planen är att den kinesiska fabriken ska tillverka 150 000 Model 3 per år. Till hösten 2020 ska Tesla även starta produktion av suvmodellen Model Y i USA.

Diskutera: Vad anser du om Tesla kvartalsresultat?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-07-27 18:21
saabnisse

Axa, eller en som rymt från tivoli!

#m • Uppdaterat: 2019-07-27 21:11
saabnisse

Jag trodde, som många andra, att Tesla skulle vara nere för uträkning för länge sedan.
Men jag tror nu att Musk kommit på något riktigt smart, i stället för att som en forntida jätte som GM, som ju ofta varit väldigt rädda för ny teknik, satsade han på något som gett honom ett stort försprång, inte bara genom bilarna och den enorma uppmärksamhet han sett till att de fått, utan i ännu större utsträckning genom det internationella laddnät som byggts ut.
Och här finns ju möjligheten att hämta hem en rejäl vinst genom att ge konkurrenter tillgång till teknik och laddmöjlighet.

#n • Uppdaterat: 2019-07-28 21:07
Raphael

Jag gillar snygga bilar. Inte fula bilar, utan snygga bilar. Men Tesla gör inte några snygga bilar. Alla deras modeller har samma utslätade och anonyma grundform, bara i lite olika storlekar. Med tanke på att Teslas modeller ligger i det övre prissegmentet så skulle man kunna vänta sig en mer extrovert design. Nu är Tesla inte unika med att vara utslätade, t o m Jaguar har blivit utslätade på senare år vilket jag beklagar. Dock så är Jaguars elbil inte utslätad, det är den enda Jaguar idag som syns. Och för att vara en elbil så har i-Pace en ovanligt extrovert design som ger ett exklusivt intryck. Inte alls lika anonym och utslätad som Tesla. Och interiörmässigt så är Jaguar överlägsen, även fast jag beklagar att de inte har kvar den klassiska trä och krom-stilen med fluffiga veloursäten i tjock plysch och vippströmbrytare. Det finns inget Jaguar i i-Pace. Den hade kunnat ha vilket varumärke som helst egentligen. Men den är iaf mer extrovert än Tesla och den är inte ful.

#o • Uppdaterat: 2019-07-28 21:24
Raphael

Laddstationerna är ingen fördel för Tesla idag, de är koncentrerade till de större Europavägarna och där finns även och kommer allt fler Chademo och CCS laddare, även i mindre orter börjar CCS komma allt mer. Det är fullt möjligt idag att resa rätt mycket med elbil i Sverige och stanna för en fika och passa på att ladda bilen samtidigt. Det är först ovanför Östersund som det är tunt i inlandet, det är kuststräckan E4 upp mot Luleå och Kalix som Chademo och CCS finns. Men i mellan och södra Sverige är rätt bra utbyggt, förutom i Dalsland vilket känns lite förvånande. Finns i Åmål och Mellerud längst med Vänern men inte i Bengtsfors som ligger i hjärtat av Dalsland. Finns i Årjäng som dock är Värmland, men strax ovanför Dalsland. Intressant är att mellan Borlänge - Falun - Mora så kryllar det av snabbladdare med Chademo och CCS. Men i norra Värmland, som inte är så långt därifrån, så är det dock tunnare. Dala-el verkar mer aktiva med utbyggnaden. Bor väl fler människor där också än i skogarna i Norra Värmland. Och fler turister i klassiska dala-marker. Åker man runt Siljan nu så är det ju bara husvagnar och husbilar, vilket fortf är en brist för elbilar.

#p • Uppdaterat: 2019-07-28 21:54
Raphael

Snyggaste elbilen är i mitt tycke DS3 Crossback E-Tense. Den har ett sofistikerat, avancerat samt uttrycksfullt och extrovert utseende. Hen vågar vara sig själv och skäms inte för sig att hen inte är en vanlig Medelsvensson. Det är en personlighet som vågar gå sin egen väg och vara artistisk och kreativ med smak för livets goda. För sig lika bra på Stureplan som i fjällstugan. Hen är inte så slimmad i kroppsformen så hen har ju ett högre luftmotstånd så det går ju åt mer energi när hen springer i högre fart, men ändå räcker orken och energireserven till tycker jag. Och det är lätt stanna för en fika och fylla på med energi.

#q • Uppdaterat: 2019-07-28 23:21
Henrik M

Ojojoj......att skriva att Tesla inte har nån fördel i sitt laddnätverk var väl ändå att ta i? Och jämföra det med Chademo som laddar med mindre än hälften av hastigheten Teslas SuC gör. Det enda som kan konkurrera med Teslas laddnätverk just nu är Ionity, de är de enda mer som sätter upp superladdare, och flera stycken på samma plats vilket med är en fördel Teslas har. De har minst 4 st SuC på varje plats, med upp till 40 på samma plats där många bilar passerar. Chademo och CCS semisnabbladdare som Raphael tror är liknande finns som sagt oftast bara 1 på ett ställe och sen laddar den mycket saktare.
Så jo, Teslas SuC-nätverk har fortfarande ett stort försprång. Kolla gärna denna länken: https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger Sen klickar ni i destinationsladdarna med så ser ni något till som är en hyfsad fördel....

#r • Uppdaterat: 2019-07-28 23:23
Henrik M

DS3 Crossback har jag inte sett några officiella förbrukningssiffror för, så vet inte hur PSA ligger till med bra teknik där jämfört med sina konkurrenter e-Niro och Kona. Med tanke på att de haft längre tid på sig borde den ju uppvisa bättre siffror.

#s • Uppdaterat: 2019-07-28 23:26
Henrik M

Sen är ju som alltid smak subjektivt, men jag tror faktiskt utan att ha fakta på det att frågar man 1000 personer på gatan så tror jag majoriteten är överens om att Tesla Model S har en väldigt lyckad vacker stilren design med klassiska linjer.
Tycker man sen att en DS är snyggare, ja då får man såklart tycka det. Men att inte kunna ge andra märken det beröm de ändå förtjänar kanske.....
Jag tycker själv inte om DS alls, men jag tycker det är kul att det görs bilar som ser lite tokiga ut och sticker ut i den grå massan av Passater och annat könlöst...

#t • Uppdaterat: 2019-07-29 00:26
A.L

Här håller jag med Raphael. DS är i allmänhet (som jag ser det) en av bilvärldens bäst designade produkter idag. Det allra mesta som DS (och faktiskt PSA) spottar ur sig har en lyckad design. Det har kommit att bli ett försäljningsargument för koncernen och för DS i synnerhet (som behöver profilera sig i premiumsegmentet).

Tesla? Jo de är helt ok. Men de har inte riktigt samma känsla för designdetaljer som DS. Det blir liksom lite för amerikanskt ibland;-( - något som fransmän skyr som pesten.

Sedan skulle jag inte välja en DS framför en Tesla i alla fall. Men det är en annan historia.

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2019-07-29 01:28
Henrik M

A.L: Du menade inte att DS är en av bilvärldens MEST designade produkter idag? ;) Nä, bara skojar, som sagt, design är subjektivt och inget man någonsin egentligen kan tycka att det ena är mer rätt eller fel. Själv anser jag DS vara lite för överdesignade. De borde slutat nånstans halvvägs. Citroen har ju annars haft en hel del riktigt snygga modeller. Jag anser fortfarande C5 Break från 2008- är en av de snyggaste kombibilarna i den klassen.Och DS3 när den kom, riktigt tuff i sitt sportutförande!
Men som sagt, alla är olika, jag föredrar en sval stilren design även i hemmet, och en del fyller upp med små porslinskatter tills det inte finns en yta kvar :) Och inget är rätt eller fel, det viktiga är att den som bor där, eller den som tittar på sin bil på morgonen är nöjd och glad och anser det är vackert det som den vaknar till.....
Jag har ett väldigt stort köksfönster där jag varje morgon när jag går till te-bryggaren ser en i mina ögon riktigt vacker bil stå och glänsa.
Kommer lite nya rapporter i morgon avseende Teslas förbrukning i min tråd A.L, du som var nyfiken på högre tempo och räckvidd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.