Nästa artikel
Svenska PowerCell i miljonaffär
Nyheter

Svenska PowerCell i miljonaffär

Publicerad 30 april 2019
Ska utveckla bränsleceller för vätgasbilar åt Bosch.

Tyska bildelstillverkaren Bosch betalar 50 miljoner euro till PowerCell för att utveckla bränslecellsstacken S3. Affären ger Bosch exklusiv ensamrätt att sälja S3 vidare till tillverkare av vätgasdrivna fordon och personbilar.

PowerCell får en summa pengar av Bosch för varje såld komponent och Bosch räknar med att ha den färdigutvecklade produkten till försäljning senast 2022. 
– Genom att slå oss samman med Bosch kan vi få ett kommersiellt genomslag i bilindustrin som annars skulle vara svårt för oss att uppnå på egen hand, säger Per Wassén, chef för PowerCell. 

En stack är en samling av bränsleceller. De är energiomvandlare som använder vätgas för att producera el. Enda restprodukten blir vatten. Powercell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. 

Diskutera: Tror du att vätgasbilar kommer att slå igenom på bred front?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-05-04 09:59
Klarsynt

@Fredrik Viklander

Men blodsbatterier subventioneras av våra skattepengar. Det gör vare sig bensin eller diesel. Tvärtom så beskattas de tokhögt. Blodsbatterier är ett oerhört dåligt substitut, både för miljön och för barnen i Kongo. Ändå används våra skattepengar för att finansiera dem. Tragiskt. .

#c • Uppdaterat: 2019-05-04 17:24
PREVIA

I Danmark är det 50 % chans att du bara har 1.5 mil till närmaste vätgasstation och företaget som tillverkar 300 vätgasstationer per år ligger i Danmark.
I Norge kostar vätgasen lika mycket per mil som dieseln gör när man kör bil.
https://www.toyota.se/om-toyota/artiklar/langkorning-med-mirai.json
Batteriet i vätgasbilen behöver inte ha mycket större kapacitet än i en vanlig fossilbil 1.6 kWh vilket är bra för miljön, samma batteri ungefär som sitter i Toyota Camry hybrid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.