Nästa artikel
Toyota Camry – rapport från provkörningen
Direktrapport

Toyota Camry – rapport från provkörningen

Publicerad 24 april 2019 (uppdaterad 29 april 2019)
Tommy provkör återvändaren Toyota Camry i Kroatien. Här är första intrycken.

Hej Tommy! Hur är Split och Toyota Camry?
– Tack, bara bra! Efter nästan 15 års frånvaro är det dags för Toyotas stora sedan att återvända till Europa och det finns tydligen en stor grupp fans som väntat länge på detta. 

Entusiaster som väntar på en stor sedan i mellanklassen? 
– Du låter tveksam Maria men många gillade gamla Camry, även i Sverige. En rymlig, opretentiös bil med sällsynt hög driftskvalitet gick hem även i Sverige. Drygt 35.000 exemplar såldes här under åren 1982-2004. Fast det är klart att det var kombimodellen som gick allra bäst hos oss…

Och nu blir det ingen kombi, eller hur?
– Nej. Toyota säger att stora kombibilar är ett alltför smalt segment för att man ska vilja satsa på det. Å man räknar inte med att behöva det heller eftersom sedanen lär sälja runt 700.000 exemplar per år på 100 marknader runt om i världen. 

Hur är nya Camry då?
– Inte dum alls! Den här bilen är ingen stor körupplevelse men baksäte och bagage är rymligt, förarmiljön utmärkt och jag blir lite imponerad av att en såhär stor och tung bil klarar sig på en halv liter per mil trots att hybriddrivlinan levererar 218 hk.
 
Vet du hur mycket den ska kosta? 
– Ja, prislistan börjar på 334.900 kr för en väl utrustad grundmodell och Camry introduceras i augusti. Men resten berättar jag i min artikel i nästa nummer av Vi Bilägare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2019 som kommer ut den 21 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vad då patetiskt? Är ju faktiskt ganska så smart idé. Blir lite bättre sprutt i en snål och vridmomentsvag atkinsonmotor. Och franförallt ingen sladd att kludda med. Men enklast är ju att köpa en bil med dieselmotor som inte har någon högre förbrukning, snarare lägre, bättre vridmoment och prestanda.
Men glömde det, diesel är ju paria nu mer och kanske nästa år.....

#w • Uppdaterat: 2019-04-29 19:59
Simon no1

GRP, vadå patetiskt, absolut billigaste sättet att driva en bil idag, samma inköpspris som en diesel men mycket låg skatt, lägre utsläpp än bensin eller diesel och bästa valet tills elbilen utvecklats med bättre batteri och kanske induktiv laddning till ett normalt pris

#x • Uppdaterat: 2019-04-29 20:01
PREVIA

Modellen med Lithium batteri har ungefär trettio procent lägre kapacitet än modellerna med NiMH batteri så det kan inte förklara bränslesnålheten för bilen med Lithium batteri.
Toyota förklarar att i länder med kallare vinter så lämpar sig bilar med NiMH bättre då dessa batterier klarar kyla bättre än bilar med Lithiumbatterier.
1036 Wh mot 1591.2 Wh
https://pressroom.toyota.com/releases/2018+toyota+camry+hybrid+product+info+sheet.download

#y • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Dom där Toyotajapanerna är nog inte så dumma, ser bortom modenycker här och nu och har en mer långsiktig plan som sträcker sig bortom laddhybridens kortsiktiga lösning.

#z • Uppdaterat: 2019-04-29 22:16
ToRy

@Previa: oväntat, och frågan är då varför Li-modellen är snålare? Det skiljer inte mycket i vikt, enligt samma faktablad. Annorlunda programmering av gasrespons e dyl?

#110 • Uppdaterat: 2019-04-29 23:05
PREVIA

I USA är man förvånad över att den billigaste modellen är den bränslesnålaste och att den har samma förbrukningssiffror som senaste Prius har. 4.6 för statstrafik och 4.4 liter per 100 km för motorväg.
Enligt fueleconomy.gov

#111 • Uppdaterat: 2019-04-30 07:52
Saabium

Hyfsat snygg för att vara en Toyota.

#112 • Uppdaterat: 2019-04-30 07:53
Rutger Jönåker

GRP - Man får tänka på att många inte har möjlighet att ladda laddhybrider och elbilar. Då är Toyotas hybrider ett bra alternativ, speciellt om man inte kör så långt, eller har behov av att dra tungt, att en diesel är motiverad.

#113 • Uppdaterat: 2019-04-30 17:18
steppenwolf

Svenska kronan är mycket lågt värderad. Jag förstår inte att de kan sälja Camryn så "billigt".
Dollarn är ju snart uppe i 10 kr. För ett antal år sedan kostade en dollar ca 5 kr.
Alla bilar tillverkade utanför Sverige kommer att bli dyra och den "svenska" bilen hänger naturligtvis med i prisuppgången!

#114 • Uppdaterat: 2019-04-30 20:44
PREVIA

Svenska kronan har faktiskt stått sig bra jämfört med de tre sämsta valutorna som Haiti, Jamaica och Gambias, så det är bara 136 valutor som går bättre än vår krona av 140 jämförda valutor!
Så för en valuta som tappat hälften av sitt värde gentemot motsvarande europeiska valutor sedan sjuttiotalet så får man vara glad om det går att köpa en utländsk bil som Camry överhuvudtaget i Sverige.
https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valutor/varfor-har-kronan-sjunkit/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.