Nästa artikel
Nevs bygger elbilen Sono Sion i Sverige
Nyheter

Nevs bygger elbilen Sono Sion i Sverige

Publicerad 17 april 2019
Skapar nya arbetstillfällen i Trollhättan. Målet är att tillverka 200 bilar per dag.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-04-18 16:35
Tjalle

En blind leder en blind......

#c • Uppdaterat: 2019-04-20 10:02
stonebreaker

Nevs, SAAB och Trollhättan ... ett stort aprilskämt som pågått sedan 2012 verkar omöjligt att ta död på!

#d • Uppdaterat: 2019-04-21 10:56
Frazze

Tyvärr saknar Sono Motors både kapital och kompetens för att utveckla bilen och att ha råd med tillverkningslinan. De åker runt på events med sina förtäckta BMW i3 med ny kaross, mossa och lite solpaneler för att skapa preorders. Kul så länge det varar.

#e • Uppdaterat: 2019-04-21 18:43
2TT2

@Frazze
Källa på att Sono är en förtäckt BMW i3.

#f • Uppdaterat: 2019-04-22 08:40
Frazze

Tyska forumet Goingelectric har identifierat samtliga vitala delar från i3, hittat i3-nyckeln fasttejpad inne i bilen. På Youtube finns en video där Roding bygger bilen åt Sono Motors. Där ser man vid 1:06 BMW eDME, den databox som är central i i3. Även hjulupphängning etc syns, det är en kaross med ram där i3-tekniken är överflyttad rakt av.
Detta gäller alltså de bilar de erbjuder provkörning med nu.

#g • Uppdaterat: 2019-04-22 14:34
saabnisse

Ok om det är en förtäckt i3, då är det ju en utprovad konstruktion utan en mängd barnsjukdomar.
Sedan är det ju en annan sak om det blir någon produktion, förstås.

#h • Uppdaterat: 2019-04-22 14:43
Frazze

Den förtäckta i3:an använder de alltså för provkörningarna de erbjuder kunder och press. De ska utveckla en egen bil, med egna ingenjörer som de inte anställt än.
Att låta kunderna provköra en BMW och sedan leverera något helt annat är rätt vilseledande.

#i • Uppdaterat: 2019-04-24 08:56
Axa

Instämmer med övriga att Nevs gärna får gå i graven för gott.

#j • Uppdaterat: 2019-04-24 22:40
Roy J

I prototypen satt motorn bak, men de testade olika idéer och den hamnade tydligen till slut fram. I prototypen hade de rattkolumn med reglage Från BMW i3 och det är möjligt att det då fanns fler delar därifrån. Det kommer inte att gälla serieproduktionen som får en helt egen rattkolumn. Prototypen hade väldigt rena ytor och man kan väl hoppas på lite stoppning på armstöden i alla fall. Biltestare fastnar gärna i det taktil – det ska vara mjuka ytor att ta på – men hur många av oss sitter egentligen och smeker panelerna i bilen?
Lustigt nog har de valt karmlösa dörrar, vilket somliga säkert tycker är coolt, men det gäller att det blir tätt.
Hastigheten är begränsad till 140 km/t, vilket ju faktiskt räcker. Det innebär också att de inte behövt överdimensionera, utan vikten kommer att ligga runt endast 1500 kg. Räckvidden per laddning torde ligga på runt 20 mil i praktiken.
Resurserna är inte lagda på lyx, utan på funktion. Baksätet har tre separat fällbara ryggstöd och även höger framstol går att fälla. Lastutrymmet är plant och rymligt. Den kan fås med dragkula för 700 kg.
Bilen är byggd av aluminiumprofiler, kolfiber och kompositplaster. Hur det blir med krockzoner och krockkuddar vete katten.
Bilbältenas övre fästpunkter får de ändra på, de sitter toklågt.

Jag gillar bilen!
Den är inte världens vackraste eller tuffaste, men man kommer långt med originalitet.
Den har flera laddningsmöjligheter och till och med ett uttag för 230 V att driva andra saker med.
Rymlig med bra lastutrymmen. Stolarna ser vettiga ut. Är den inte för bullrig (som Tesla) är den klart intressant. Om allt går i lås …

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.