Nästa artikel
Bilbranschen: Elbilar är bättre för miljön
Nyheter

Bilbranschen: Elbilar är bättre för miljön

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 21 mars 2019)
Flera branschorganisationer har tillsammans med Svenska Miljöinstitutet sammanställt forskning kring elbilen.
Det är Power Circle, BIL Sweden, Motorbranschens Riksförbund och IVL - Svenska Miljöinstitutet - som har sammanställt information om elbilen till bland annat en film. De spår en explosionsartad utveckling för elbilen då de är billigare att köra och äga än bensin- och dieselbilar och vill klargöra miljöpåverkan som batterier och elbilar har. 

- Det här är en väldigt aktuell fråga där det behövs mer kunskap. En fråga som ofta dyker upp är om elfordon verkligen är bättre än fossildrivna fordon i Sverige. Visserligen dras eldrift med miljöproblem också, men elbilar har i alla fall potential till att bli mycket mindre miljöpåverkande vilket inte fossildrivna fordon har. Eftersom global uppvärmning är ett så akut miljöhot måste det satsas stort på alternativ till fossila drivmedel. I det ingår även satsningar på biodrivmedel åtminstone på kort sikt, säger Lisbeth Dahllöf, LCA-forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL:s beräkningar visar att batteridrivna fordon är bättre än fossildrivna fordon i Sverige, en liten elbil har 60-70 procent lägre växthusgasutsläpp under sin livstid (18 000 mil) jämfört med motsvarande fossildriven bil. Även ute i Europa har elbilen längre utsläpp, även om utsläppen kopplade till elen är högre. 

- Klimatet behöver en snabb övergång till elbilar. I ett digitaliserat energisystem finns dessutom fler miljövinster eftersom elbilens batteri kan användas för att snabba på omställningen till nya förnybara energikällor, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.

De svenska beräkningarna har gjorts utifrån en norsk studie, senare studier från EEA och danska klimatrådet bekräftar också att elbilen är bättre för miljön men att mycket beror på elproduktionen. Filmen beror även frågor kring råvaruförsörjning och en resurseffektiv omställning, till filmen har ett kort faktablad släppts med referenser. 

Diskutera: Vad är din bild av elbilen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-03-20 19:35
Kikon

Elbilar har säkert en jättepotential att bli riktigt miljövänliga men det är att börja lite i fel ände tycker jag jag. Jag har en bil (Peugeot 508 -15) som är godkända för HVO100. Skulle gladeligen betala den extra kronan det kostar per liter men det går ju för fasiknen inte att tanka någonstans!!. Där jag bor ligger närmaste HVO100 mack 7mil bort!!!! Se till att sprida alternativa bränslen till befintlig fordonspark innan det satsas miljarder på elbilar...

#m • Uppdaterat: 2019-03-20 20:27
McTar

Loke 1: Varför inte? För att vi har tillgång "fin-el", skall vi inte då minska våra co2-utsläpp?
Det är ju precis därför elbilen blir extra förtjänstfull här.

#n • Uppdaterat: 2019-03-20 20:29
McTar

Kikon.
Hvo100 (som är hållbar) kan bara framställas i små mängder än så länge.
Läs testfaktas granskning:
https://www.testfakta.se/sv/article/sa-mycket-palmolja-finns-det-i-biodieseln
Där framgår det att regnskog blir biodiesel. Det är inte hållbart i längden.

#o • Uppdaterat: 2019-03-20 21:59
Roy J

Klarsynt, det är svårt att bedöma om du verkligen är klarsynt, för du skriver luddigt. Ditt otäcka epitet "blodsbatteribilar" får du allt förklara närmare.
Om det är koboltbrytningen du syftar på, så kan ju inte metallen rå för att det är bedrövliga arbetsförhållanden där den just nu bryts mest. Här måste givetvis ställas krav.
Rent generellt är jag inte så lite trött på alla som verkar tro att all utveckling avstannat. Som om batterier inte skulle bli effektivare, trots att utveckling pågår i flera riktningar. Som om autobroms och självkörande bilar är vansinniga och inte kan utvecklas.

#p • Uppdaterat: 2019-03-20 22:12
1

"Och så har de helt glömt bort all avgaser från maskinerna
som SKALL grävas här och där för att installera elstolpar
och tillverkningen underhåll av eluttagen."

Förutom att det är konstigt skrivet rent grammatiskt så är det korkat. Tro inte att dagens system med att köra ut olja med oljedrivna fordon till en massa tankstationer är den perfekta lösningen bara för att det är något du är van vid.

Som väl är finns det skarpa hjärnor som tar problemen på alvar och som jobbar med utveckling mot en bättre värld.

#q • Uppdaterat: 2019-03-21 00:27
John2008

Varför behöver vi "blodsbatterier", när allt råmaterial till batterier finns i Sverige och ännu mer i Finland? Det är bara att börja gräva här i landet. Eller heter det att "inte på min bakgård", men gärna på något annat ställe, helst utomlands?

#r • Uppdaterat: 2019-03-21 05:55
adzam

någon måste betala elräkningen

#s • Uppdaterat: 2019-03-21 06:25
Peter56

Man gör en jämförelse över 18.000 mils körning och kallar det för bilens livslängd. Men en normal bil har en betydligt längre livslängd än 18.000 mil. Vad händer med uträkningen om bilen har rullat mer än 18.000 mil och elbilens batterier då behöver bytas ut?

#t • Uppdaterat: 2019-03-21 06:53
McTar

Peter56: Brytgränsen ligger någonstans 8-9tusen mil.
Ja, en fossilbil kan gå längre än 18tusen mil men många krockas och eller blir för dyr för att laga före det, och kanske redan innan tusen mil. Se sträckan som ett genomsnitt.

#u • Uppdaterat: 2019-03-21 07:08
PREVIA

För vems miljö är elbilen bättre?
”Litiumpriset steg med 42 procent, medan koboltpriset steg med hela 150 procent. Prisstegringen beror dels på ökad efterfrågan, dels på ökade förväntningar på expansion inom batteriin- dustrin. Till saken hör också att Kongo svarar för hela 64 procent av världs- produktionen av kobolt och att flera människorättsorganisationer har pekat på förekomst av brott mot mänskliga rättigheter och barnarbete i samband med småskalig gruvbrytning i Kongo.
I övrigt var priserna på s.k. sällsynta jordartsmetaller (rare earth elements, REE) oförändrade.”
https://data.riksdagen.se/fil/4C233F1C-474B-4EB6-B4D4-84B48DEF615F
Vid produktionen av 1 ton batterier får vi 2500 ton gruvrester som ingen tar ansvar för!
Redan år 2000 kommer efterfrågan av kobolt att överstiga tillgången förutom att brytningen av kobolt som sker under minst sagt tveksamma former.
2030 kommer bara sex procent av Europas efterfrågan av kobolt produseras inom EU.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.