Nästa artikel
Hett med fyrhjulsdrift
Nyheter

Hett med fyrhjulsdrift

Publicerad 10 december 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.
Begagnade bilar som driver på alla fyra hjulen säljer snabbt. Här är 4WD-modellerna svenskarna föredrar.

Köp- och säljsajten Blocket har sammanställt siffror som visar att var tredje fyrhjulsdriven bil som utannonseras av privata säljare och bilhandlare får en köpare på en vecka. Av de nyare begagnade bilar från 2017 eller 2018, som är till salu just nu, är var fjärde bil utrustad med drivning på alla hjulen.

Nissan X-Trail är den fyrhjulsdrivna bilmodell som går åt snabbast. 62 procent av bilarna säljs inom en vecka. Därefter följer Toyota RAV4. I Norrland är det Subaru Forester som intresserar köparna mest. 

– Efterfrågan är särskilt stor under vintersäsong, men det är inte nödvändigtvis i de norrländska länen som köparna är mest ivriga. Just nu är det exempelvis i storstäderna Stockholm och Göteborg där försäljningstakten är högst. suvar har ökat i popularitet och nya bilmodeller är allt oftare fyrhjulsdrivna. Detta segment har en högre prislapp och attraherar därmed stadsborna där snittinkomsten är högre, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Snabbast sålda fyrhjulsdrivna bilmodeller på Blocket just nu:

(Placering, bilmodell, genomsnittspris, vanligaste årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Nissan X-Trail: 34 353 kr, 2005, 62 %
  2. Toyota RAV4: 81 474 kr, 2006, 57 %
  3. Nissan King Cab/Navara: 82 546 kr, 2007, 51 %
  4. Subaru Forester: 59 177 kr, 2007, 50 %
  5. Kia Sorento: 99 344 kr, 2009, 48 %
  6. Mitsubishi Pajero: 45 180 kr,  2003, 47 %
  7. Suzuki Grand Vitara: 33 198 kr, 2004, 46 %
  8. Hyundai Santa Fe: 36 542 kr, 2005, 45 %
  9. Toyota Hilux: 145 316 kr, 2009, 44 %
  10. Skoda Octavia: 59 350 kr, 2008, 44 %
  11. Jeep Grand Cherokee: 57 876 kr, 2001, 42 %
  12. Volvo XC90: 125 335 kr, 2007, 42 %
  13. Kia Sportage: 94 968 kr, 2010, 41 %
  14. Mitsubishi L200: 79 319 kr, 2007, 41 %
  15. Volvo XC70: 74 215 kr, 2006, 41 %
  16. Mitsubishi Outlander: 94 993 kr, 2009, 40 %
  17. Volvo V70: 53 525 kr, 2005, 40 %
  18. Volkswagen Tiguan: 126 192 kr, 2012, 39 %
  19. Volkswagen Passat: 91 366 kr, 2010, 39 %
  20. Audi A3: 73 752 kr, 2007, 38 %

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2018-12-11 08:35
Skodaägare

Som tidigare sagts, val av drivning är upp till var och en. Och att säga att inget händer med utsläppen är väl ändå en sanning med ganska grov modifikation:
https://quickshot.static.svt.se/kloss-published-pages/co2-utslapp-tio-ar/

Om man går till "Land för Land" längre ner på sidan och tittar på data för de olika länderna så är Sverige nästan redan bäst i klassen bland de rika länderna, om man ser på utsläpp per capita och per BNP. Det är bara Schweiz som är bättre och det beror inte på att alla i Schweiz kör omkring i Skoda Octavia 1.0 TSI.

Dessutom så har CO2 utsläppen från fordonstrafiken i Sverige faktiskt minskat:

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Avpublicerat/Utslapp-vaxthusgaser-fordon/

Från år 2000 till 2016 minskade utsläppen med 18 procent, medan antalet bilar ökade med 22 procent. Så att komma och påstå att bilarna inte blir snålare och inget händer är lite märkligt kan jag tycka. Dessutom har fordonen, samtidigt som utsläppen minskar, i snitt blivit tyngre (se kapitel 4.4):

https://www.trafa.se/globalassets/rapporter/2018/rapport-2018_13-fordon-pa-vag-2017.pdf

#w • Uppdaterat: 2018-12-11 10:03
Klarsynt

@ Skodaägare

Lägg till utsläppen från tillverkning av enorma blodsbatterier och allt tyngre bilar (även stål, aluminium, kolfiber med mera förbrukar enorma mängder koldioxid vid tillverkning) så blir bilden en annan. Det enda vi åstadkommer genom att tillverka mindre och mindre själva är att vi flyttar utsläppen någon annanstans. Nollsummespel.

.

#x • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Klarsynt
Vad är ett blodsbatteri du ständigt tjatar om så att man blir fullständigt less.
En blodbank har jag hört talas om
Men ett batteri du kan ladda med blod är väl ändå ganska meningslöst att försöka driva en bil med. Och framförallt vad har det med ökad begagnadförsäljning av 4wd bilar

#y • Uppdaterat: 2018-12-11 11:56
Styggavargen

Raphael, du har en poäng som de flesta missat. Varför köps nya SUV numera med 2WD?. Kunde inte sagt det bättre själv. Det är en osund och ologiskt förhållningssätt till fyrhjulsdrift. Själv tycker jag fyrhjulsdrift är fantastiskt, men behöver jag det... Nää, faktiskt inte så länge jag bor där jag bor och kör på vanliga svenska vägnätet så klarar jag mig utmärkt utan fyrhjulsdrift.

#z • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen
Flera av dom modeller Raphael listade upp, Qashquai, ASX, kan inte fås med 4wd annat än i kombination med dieselmotor. ASX säljs inte längre med dieselmotor i Sverige. Samtidigt med att du även måste välja en hög utrustningsnivå för att få detta val så blir det de dyraste utförande som kan fås med denna kombo. Så många väljer sin höga bil för att den är kompakt och att man sitter högt med fin överblick över trafiken

#110 • Uppdaterat: 2018-12-11 12:13
Axa

Det finns ju individpsykologiskt skapat behov och faktiskt behov. Jag skulle vilja påstå att i dem flesta fall är det ett skapat behov.

#111 • Uppdaterat: 2018-12-11 12:21
Styggavargen

Guran, du vet redan vad jag tycker om SUV modet, helt onödigt som ökar energiförbrukningen på bilen. Att dessutom lägga på fyrhjulsdrift är dubbelfel. Nu ville alla biltillverkare behålla SUV modet, för de tjänar ohemult mycket på att bygga en mellanstor SUV som lastar som en mindre vanlig bil, och drar som en stor bil. Då blev det naturligt att endast utrusta bilen med fyrhjulsdrift om den har diesel motor, låta den ha bensinmotor... men faktum kvarstår, du står där med ett ineffektivt fordon med högre utsläpp. Nu om någonsin, borde vi verkligen fokusera på att göra bilarna snålare, då efterfrågar alla om ett fordon som drar mer!? Ibland får jag nypa mig själv i armen, har vi verkligen inte bättre förnuft? Varför SUV nu???

#112 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen, du undrar varför
Därför att kunderna, dvs de som styr efterfrågan, föredrar en högbygd crossover bil. Är väl snarar de som ökar än +2t ”äkta” suvar. Sedan om man kör innanför lagstadgad hastighet hör i Sverige så är förbrukningen inte nått nämnvärt högre.
Men visst tar du en större 4wd SUV med bensinmotor så blir ju förbrukningen därefter och närmar sig 1l/mil. Min son har en Tucson 4wd med bensinmotor, den drar dryg 0,8l/mil ca 2 dl mer än min likaledes 4-hjulsdrivna GLC.
Det mest idiotiska som skett nu är medias svartmålning av diesel. Det enda bränsle som till 100% kan ersättas med ikke fossilt drivmedel. Snacka om hål i huvudet. En suv som körs på HVO100 lär vara väldigt mycket bättre änden snålaste Skodan med 1,0tsi motor.

#113 • Uppdaterat: 2018-12-11 12:52
Skodaägare

"Det mest idiotiska som skett nu är medias svartmålning av diesel. Det enda bränsle som till 100% kan ersättas med ikke fossilt drivmedel. Snacka om hål i huvudet. En suv som körs på HVO100 lär vara väldigt mycket bättre änden snålaste Skodan med 1,0tsi motor."

+10. HVO 100 sägs minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Och det går att köra på idag, utan att man behöver vänta på utbyggnad av laddinfrastruktur med mera. Så att folk nu börjar köpa bensinbilar istället för diesel är så tokigt det bara kan bli. Hoppas nu bara att fler tillverkare än PSA och Nissan får tummen ur och godkänner bilarna för HVO 100.

#114 • Uppdaterat: 2018-12-11 13:45
FXX

Jag ville egentligen ha en 4wd suv men jag hade inte råd så jag tycker 4wd och suv är heeelt onödigt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.