Nästa artikel
Bullrigaste och tystaste bilarna
AutoIndex

Bullrigaste och tystaste bilarna

Publicerad 24 januari 2013 (uppdaterad 24 januari 2013)
Nu har bilägarna själva avgjort vilka bilar som är bullrigast respektive tystast. I Scandinavian AutoIndex har privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark bedömt hur de upplever ljudkomforten i sina bilar.

Buller i bilen är en klar komfortmiss. För vissa kunder är ljudnivån i kupén avgörande i valet av bil medan andra bryr sig mindre och istället ser på andra egenskaper. Självfallet är de dyrare och mer påkostade bilarna mer välisolerade än småbilar, men det finns också exempel på att mer enkelt byggda bilar kan hålla ljudkomfort av hög klass.

Normalt är det lågfrekvent muller från däck och hjulupphängningar när bilarna går på grovkorning asfalt som stör oss mest, allra helst i Sverige där vi till stora delar har den typen av vägbeläggning. Vindljud och till och med motorljud stör oss mindre, och i det sistnämnda fallet har ljuddämpningarna i moderna bilar blivit allt bättre.

På slät asfalt mullrar det mindre varför danskarna – som mestadels kör på sådana vägar – i den här undersökningen rent allmänt delat ut högre betyg för ljudkomforten jämfört med bilägarna i Sverige och Norge.

Den oljudsframkallande beläggningen i Sverige används för att den är motståndskraftig mot det hårda slitaget av dubbdäck, den ger hög friktion och bra väggrepp under besvärliga förhållanden och den har också en förmåga att effektivt dränera bort vatten.

Bland alla 115 bilmodeller som är statistiskt säkerställda i den här undersökningen toppar inte oväntat premiumklassens storbilar BMW 5-serien och Mercedes E-klass listan över bäst ljudkomfort. Lexus med två modeller, CT 200h och suven RX 400h/450h, hamnar också på topplatser.

Den enda ”vanliga” bil som slagit sig in i premiumsällskapet är Peugeot 508 vars ägare är så nöjda med ljudkomforten att bilen totalt hamnar på en mycket hedrande fjärde plats. Peugeot 508 lanserades så nyligen som årsmodell 2011 – liksom fallet är med Lexus CT 200h – och det kan ha haft en viss påverkan på rankingen i den här undersökningen.

AutoIndex-undersökningen bygger nämligen på hur bil-ägarna uppfattar ljudkomforten i årsmodellintervallet 2008–2011. Under denna tid har flera fabrikanter kommit med helt nya bilar varför betygen i vissa fall fördelats både på den gamla och nya versionen. Så är exempelvis fallet med både BMW 5-serien och Mercedes E-klass medan Audi A6-ägarna bedömt en bil som i grund och botten lanserades redan 2004 och som fasades ut först våren 2011.

De bilar som bullrar mest hör inte oväntat hemma i mikrobilsklassen. Allra lägst betyg får trion Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo som är identiska bilar. Varumärkets laddning påverkar de psykologiska associationerna, enligt professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm, och det har medverkat till att Toyota-ägarna känner sig minst störda i det här sällskapet.

Två suvar återfinns också på bottenlistan, Mitsubishi Outlander – totalt rankad som näst sämst – och Suzuki Grand Vitara som tionde mest ljudliga bilmodell i den här sammanställningen.

För att få ett helhetsgrepp har vi delat in alla 115 bilar i olika klasser baserade på storlek, konkurrensförhållanden och praktisk användbarhet.

I den så kallade Golfklassen, där alla bilar inte är ”Golfare” enligt det gamla konceptet, toppar Lexus CT200h och Volvo C30. Även här gör Peugeot bra ifrån sig, med 308-modellen.

Bland märken som kommit med helt nya bilar under årsintervallet 2008–2011 och där betygen fördelats återfinns bland annat VW Golf, Renault Megane, Opel Astra och Mazda3 – i det sistnämnda fallet kanske en förklaring till den dåliga rankingen. Men samtidigt hamnar också Mazda6 sämst till i mellanklassen, och här är det samma bilmodell som bedömts under alla fyra åren.

Vi Bilägare har genom åren genomfört flera bullertester med decibelmätare på olika typer av underlag, senast för fyra år sedan. Våra bullerbetyg bland 35 bilar den gången överensstämmer i de flesta fall med vad bilägarna själva upplever.

Lexus LS, Mercedes S-klass, Volvo V70 och BMW 5-serien toppade våra tester medan ”bullerbilarna” blev Citroën C1, Opel Astra, Skoda Fabia, Ford Focus, Peugeot 308, Skoda Octavia, Toyota Auris, VW Golf och Kia Cee´d.

Här sticker resultaten för Peugeot 308 och VW Golf ut, vars ägare uppenbarligen är mer nöjda med ljudkomforten än vad våra mätresultat indikerade vid testtillfället på både slät och grovkornig asfalt.

Topp tio: Tystaste bilarna
Modell: Index
BMW 5-serien: 920
Mercedes E-klass: 915
Lexus CT 200h: 910
Peugeot 508: 904
Lexus RX: 900
Audi A6: 893
Audi Q5: 889
Volvo S80: 884
Mercedes C-klass: 880
Volvo S60: 879

Botten: Bullrigaste bilarna
Modell: Index
Citroën C1*: 569
Mitsubishi Outlander: 623
Hyundai Getz: 648
Ford Ka: 656
Peugeot 206: 668
Skoda Roomster: 673
Hyundai i10: 680
Mini: 683
Mitsubishi Colt: 684
Suzuki Grand Vitara: 687

*Toyota Aygo, index 599 och Peugeot 107, index 588 är samma bil.

Så sattes betygen
Rankingen visar hur nöjda bilägarna är med ljudkomforten i sina respektive bilar i förhållande till varandra. Betygen har omvandlats till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng och där 500 poäng är ett medelnöjdvärde. Bilägarna är således generellt inte missnöjda med ljudkomforten, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.

Sverige med störst marknadsandel har störst påverkan på resultatet, 40 procent. Danmark och Norge har vardera 30 procents påverkan. 43 000 bilägare från hela Skandinavien har medverkat och undersökningen genomfördes i januari–mars 2012. Vissa bilmodeller saknas i redovisningen på grund av för få svar för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-01-25 18:42
Pender

Även om jag helt instämmer med SaabNisse och IngoS (jag är själv äldre, med måttlig hörselnedsättning, och överkänslig mot lågfrekvent buller), så vill jag ändå upprepa att betygen är mycket färgade av att ägare till somliga modeller har ett extra stort behov av att tycka om sina bilar.

#w • Uppdaterat: 2013-01-25 18:49
Audi A5 SB

Bravo Pender m.fl. Exakt min åsikt. Hör ;-) för övrigt till den gruppen.

Hela undersökningen är totalt ointressant och visar på absolut ingenting.

#x • Uppdaterat: 2013-01-26 11:54
saabnisse

Nej, det är nog så att kommentarerna till den här undersökningen ger mer än det som redovisas i tabellerna.
Man kan ju undra varför man gör en sådan här undersökning, vore det inte bättre att mäta ljudnivån och samtidigt göra en frekvensanalys?

#y • Uppdaterat: 2013-01-26 17:56
saabnisse

Vad har väl du att jämföra med Jes? :o)

#z • Uppdaterat: 2013-01-29 12:13
joja

Subjektiva respektiva objektiva mätningar har var och en sina begränsningar. Som en del har varit inne på här.
MEN om man tar några subjektivt uppfattade högstatusbilar med rel. hög bullernivå så borde det ge en information värd att ta fasta på. Ex Subaru Legacy ligger i den nedre tredjedelen i mellanklassen! Bullrar antagligen rätt bra.
Och vice versa. En mindre populär bil med bra ljudplacering.Peugeot 508 ligger i topp i mellanklassen! Det kan man nog tror på.
Invändningar mot detta?

#110 • Uppdaterat: 2015-09-15 21:29
VW Polo 2012

Klart är att ju mindre buller från motor och däck. desto lättare är det att föra ett samtal med varandra, Samt att radion kommer mer till sin rätt. oavsett om man hör dåligt eller ej.

#111 • Uppdaterat: 2018-11-20 16:42
Soros

Provade för 5-6 år sedan en Lexus CT 200h. En av de värsta bullerlådor jag kört. Vägbullret överröstade allt annat. Var inte skodd med extrem lågprofil. Min misstanke är att den fått bra betyg för att ägarna bestämt sej för att deras dyra bil är tyst. Insignia, som fick omdömet bullrig, tyckte jag hade behaglig ljudnivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.