Nästa artikel
Färre krockar med kollisionsvarning
Nyheter

Färre krockar med kollisionsvarning

Publicerad 15 november 2018 (uppdaterad 15 november 2018)
Studier visar att antalet incidenter halveras om fordonen kan varna och bromsa automatiskt när de är på väg att krocka med en bil framför.
Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS har nyligen gjort en undersökning på General Motors bilar i USA som visar att jämfört med fordon som inte var utrustade med tekniken hade bilar med autobroms och främre kollisionsvarnare 43 procent färre polisrapporterade upphinnandeolyckor. Upphinnandeolyckor är scenarion där en bils front kraschar in i bakdelen på bilen framför.  

Resultatet bekräftar det som IIHS kom fram till i en tidigare rapport där de granskade tekniken i Acura, Fiat Chrysler, Honda, Mercedes-Benz, Subaru och Volvo. Resultaten från den studien var att kombinationen kollisionsvarning framåt plus autobroms reducerade front-mot-akterolyckor med 50 procent. I de fall där skador uppstod minskade andelen med 56 procent.

– Bevisen att aktiv krocksäkerhet fungerar blir alltfler, säger Jessica Cicchino som gjort båda studierna för IIHS räkning. 

Diskutera: Vad tycker du om moderna varningssystem i bilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2018-11-16 17:42
Styggavargen

Klarsynt, varför är du emot all teknik?? Det är ett komplement, visst jag delar din oro över att när tekniken tar över blir föraren allt mer en galjonsfigur, med allt mindre kompetens. Men så illa är det inte idag, tack och lov. Själv tror jag på tekniken, men att fullt ut förlita sig på den är jag lite kritisk till.

#w • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Klarsynt, nu när du vet att denna undersökning kommer från ett icke vinstdrivande företag och inte ett försäkringsbolag som du hela tiden refererar till.

Hur ställer du dig till den?

#x • Uppdaterat: 2018-11-17 12:00
Klarsynt

@Prestigelös & @Styggavargen (längre ner)

De är till 100% betalda och ägda av försäkringsbranschen. Vidare måste jag återigen då fråga varför de bara undersöker en viss form av krockar - alltså påkörning bakifrån. Har du något bra svar på varför alla undersökningar från försäkringsbranschen är helt insnöade på just den olycksformen? Kan det vara för att det är det som är mest intressant (kostsamt) för dem?

Vidare: Vore det inte bra om autobroms med mera testades åtminstonde en gång om året?

@Styggavargen

Inte ett dugg emot all teknik. Jag är däremot införstådd med att ibland har människan svårt att hantera den och påverkas av den. Och vad jag vill med mina inlägg är att motbalansera de totalt ensida inläggen i artiklarna, som helt okritiskt hyllar sådant som kanske även har en baksida.

.

#y • Uppdaterat: 2018-11-17 20:23
A.L

Klarsynt.

Är du uppriktigt intresserad av ämnet eller trollar du?

Om du är intresserad på riktigt kan jag komma med lite upplysningar och lästips.

Men om det bara handlar om att provocera står jag helst över.

MVH AL

#z • Uppdaterat: 2018-11-17 21:34
Klarsynt

@ A.L

Du menar lästips om hur autobromsen borde testas en gång om året på Bilprovningen, eller? Folk litar ju på den och då borde det tillses att den faktiskt fungerar också.

.

#110 • Uppdaterat: 2018-11-18 00:53
Roger Skagerström

Förstår du ens hur elektronik fungerar? Om sensorn slutar fungera lär det knappast gå systemet obemärkt förbi. Eftersom det inte är lagstadgad utrustning så finns det heller inget själ för bilprovningen att testa den. Skulle den gå sönder när bilen är 20 år gammal är det inte hela världen. Men den var en livräddare medans den funkade. Inte för att det lär kosta så jättemycket att laga den.

https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Control-unit/9956719/31387310.html
Där har du LIDAR-enheten till gamla 60-serien. Även om den är dyrare i Sverige så är det ingen stor grej att byta. Skrothandlarna tar runt 3000 för dom här.

Och sen det där med att folk litar på den... Du kör fortfarande stenhårt på linjen att folk kommer blockera sina instinkter och inte bromsa när de ser ett hinder komma upp på vägen? Du vägrar inse att den kan rädda livet på den som föraren inte hinner se eller minska reaktionstiden även om föraren hinner se?

#111 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Nä nu gör jag slag i saken med Klarsyn och förnekar allt som inte faller min agenda i smaken.

Förneka, förneka, förneka är nu också min paroll...

Ack så enkelt allt plötsligt blev, de som inte tycker som jag = fake news, så gör som jag och anamma Trumpideologin så ter sig livet helt plötsligt väldigt bekymmerslöst...

#112 • Uppdaterat: 2018-11-18 09:43
A.L

Klarsynt.

Folk litar på sin krockkudde, säkerhetsbälte, strålkastare, säkerhetsbur, sina däck, bromsar eller hjulupphängningar också.

Skall dessa också förbjudas mot bakgrunden att folk litar på att de fungerar som tänkt?

Sedan har du helt fel i att folk släpper uppmärksamheten från vägen och sitter och väntar på att autobromsen skall tvärnita. De allra flesta förare kör sin bil precis som tidigare och de allra flesta förare märker inte ens av sin autobroms (ungefär som att de flesta aldrig märker av sin krockkudde). I de undersökningar som gjorts är det ytterst få som riskkompenserar på grund av autobromsen.. Ingreppet är helt enkelt för starkt och obehagligt för att en sådan effekt skall uppstå.

Och även om där nu finns en sådan kompensation är resultatet från tekniken så stark att den ändå kan motiveras. Precis som i fallet ABS och ESP. En sänkt kollisionshastighet ger nämligen också en (kraftigt) sänkt skadeföljd (vid sidan av de tillbud som undviks helt). Rörelseenergiförändringen och medförande förskjutning av skadefördelningen är såpass stor. Fysikens lagar lurar man helt enkelt inte. Återkom om du önskar lite beräkningsexempel.

MVH AL

#113 • Uppdaterat: 2018-11-18 11:31
Masa

Jag kommer aldrig mer att köpa en bil som saknar autobroms. Turligt nog har de flesta biltillverkare numera vettet att skicka med autobroms som standard.

Det är dock lite synd att bl.a. Dacia inte har autobroms på sina bilar (ännu), för jag gillar verkligen deras Duster - men skulle aldrig köpa den (så länge som den saknar autobroms).

#114 • Uppdaterat: 2018-11-18 15:03
Roger Skagerström

Finns det inte som tillval?

Nej autobromsens ingrepp är inget man utsätter sig för frivilligt. Är det ett fotgängarvarningssystem så slår den till 100% broms direkt. Inte lika snabbt som Klarsyn hade bromsat förstås, men snabbare än oss andra :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.