Nästa artikel
En slitvarg med status

En slitvarg med status

Publicerad 11 november 2018
Vi Bilägare kikar på bilannonser från förr. Här handlar det om Mercedes-Benz T-serie.
När Frankfurtsalongen öppnade i september 1977 blev det oroligt i montrarna hos Volvo, Opel, Ford, Citroën och andra tillverkare av stora kombibilar: Mercedes-Benz visade sin första egenkonstruerade och -tillverkade kombimodell, T-serien. 

Visserligen hade, bland annat på den svenska generalagenten Philipsons initiativ, kombiversioner av Mercedes funnits på 1960-talet men de byggdes av fristående tillverkare.

Med T-serien sattes en ny standard för vad en ”laståsna” kunde vara och ingen hade väntat sig något annat. Förutom ett särdeles väl inklätt, stort och flexibelt lastutrymme, med delbart baksäte i förhållandet 66/33 och helt fällbart främre passagerarsäte för frakt av upp till tre meter långa föremål, hade Mercedes T lastkännande nivåreglering av bakvagnen. Nu kunde inte Citroën skryta så mycket om den finessen längre.

Philipsons talade om en ”En historisk nyhet”. På bilderna syntes en elegant panorering av bilen i fart (med snitsigt böjd radioantenn) och en naturtrogen teckning av bilen med bakre gapet öppet. Teckningen fortsatte en tradition Philipson inlett med generationen före, den som 1976 ersattes med W123 på vilken T-serien byggde.

Vid den här tiden vinnlade sig Mercedes-Benz först och främst om sitt kvalitetsrykte, texten skulle inte kunna vara från 2018: ”Bakom Mercedes T ligger år av utveckling och förberedelse. Varje handgrepp vid produktionsbandet har övats vid ett pilotband innan den egentliga produktionen av Mercedes T började.”

Fyrtio år senare är T-modellen av W123 sinnebilden av en nästan outslitlig bil. Totalt byggdes 199.517 stycken innan tillverkningen lades ner i januari 1986. 

Diskutera: Vad minns du av Mercedes-Benz T-serie?
 

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-12 16:27
Audi 60 L

Jag kommer bara ihåg att den var ohyggligt dyr och rostade bort i samma takt som hälften så dyra bilar. Snygg var den heller inte. Jag kan inte komma ihåg när jag såg en sådan senast. Det finns nog inte många kvar i trafik.

#c • Uppdaterat: 2018-11-12 16:46
Rikard

Köpte en av sista årsmodellen -85 billigt genom jobbet. Åkte hem 3,5 mil, sålde den dagen efter p.g.a ryggskott, stolarna passade inte min lilla kropp alls, tjänade dock 10.000:- på den resan.

#d • Uppdaterat: 2018-11-12 22:17
Johnna

Och på frågan 'vad minns du av Mercedes Benz T-serie' följer en diskussion om huruvida Volvo S90 är snyggare än V90???
Själv tror jag definitivt att det skulle finnas en marknad för T-modellen även idag, med modern teknik förstås.

#e • Uppdaterat: 2018-11-12 22:17
Johnna

Och på frågan 'vad minns du av Mercedes Benz T-serie' följer en diskussion om huruvida Volvo S90 är snyggare än V90???
Själv tror jag definitivt att det skulle finnas en marknad för T-modellen även idag, med modern teknik förstås.

#f • Uppdaterat: 2018-11-12 22:36
Audi 60 L

Väl rutet, Johnna. Att hålla sig till ämnet är väl inte alldeles för mycket begärt. T-modellen finns idag, Johnna. Även om den inte längre kallas T.

#g • Uppdaterat: 2018-11-13 04:12
John2008

Fanns det original lastskydd, även kallat lastrumsgaller och skyddsnät (mellan lastutrymmet bak och baksätet) att köpa till eller gick det bra utan förr i världen?

#h • Uppdaterat: 2018-11-13 08:51
L. Mäkinen

Ska man hålla sig till ämnet så minns jag bara såna där med hästkärra bakom. Speciellt vanligt i Värmland med vit kärra och främre delen sotsvart av dieselsmet.

#i • Uppdaterat: 2018-11-14 19:50
Vorwärts

T-modellen finns i dag med modern teknik, den har bara bytt namn till E-klass kombi.

#j • Uppdaterat: 2018-11-14 21:37
Henrik-Andersson

Grannen där jag växte upp hade en sådan, om jag inte missminner mig så gick den 80000 mil innan den var färdig för skroten. Har inte för mig att det var rosten som tog den heller, det var växellåda eller motor som gav upp.

På den tiden var det inte många biltillverkare som slog Mercedes i kvalitet, idag har det väl jämnat ut sig en del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.