Nästa artikel
Bilfrågan: Varför elhandbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför elhandbroms?

Publicerad 20 januari 2017
Frågeställaren har en Volvo V70 med krånglande elektrisk parkeringsbroms.
”Den kärvade så mycket vid däckbytet att byte måste ske på båda sidor. Vad är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är ägare till en Volvo V70, årsmodell 2012, som gått cirka 14 000 mil. Den elektriska parkeringsbromsen kärvade så mycket vid däckbytet till vinterdäck att byte måste ske på båda sidor. Kostnaden blev cirka 9 000 kr. Frågan är vad som är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms.
Jag har genom åren ägt många bilar men sällan har handbromsarna krånglat och när det skett har kostnaden för byte av handbromsvajer varit försumbar jämfört med det jag nu var med om.
Ingemar Helgesson
 
Svar:
Volvo har haft elektrisk handbroms sedan 2006 och först ut var V70. Sedan dess har Volvo infört elhandbroms på övriga modeller. Att biltillverkarna väljer den lösningen beror bland annat på att ett elreglage tar mindre plats än en handbromsspak och är lättare att designa in snyggare i bilens interiör. Elhandbroms kan också användas för att höja säkerheten genom att inte släppa förrän föraren har tagit på sig bilbältet.
En nackdel med elhandbroms – förutom att den är dyr att reparera – är att den inte kan användas för handbromsvändning. Men det är en körteknik som nog sällan används i dag.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#s • Uppdaterat: 2017-01-21 22:10
107Carlsson

Volvo har inte haft elhandbroms på all modeller efter 2008. Jag hade en V50 Classic sista modellen 2012 och den hade en hederlig handspak. Har inte förstått vitsen med elparkeringsbroms. Hade en Golf som hyrbil förra året och vid två tillfällen låste sig skiten och det var nästan dags att ringa bärgare när den plötsligt lossnade.

#t • Uppdaterat: 2017-01-22 10:45
LeifV

Eftersom bilägaren inte äger rätten (den äger biltillverkaren) att manövrera den elektriska bromsen så är den inget annat än skit och skall förpassas till soptippen.

Eftersom biltillverkaren förbehåller sig rätten att äga den elektriska handbromsen så borde varje seriös motorjournalist fråga biltillverkaren vad denne är beredd att betala för ägandeskapet.

#u • Uppdaterat: 2017-01-22 12:58
Pi

Märkligt att det mest tycks vara ni som kört kortare sträckor som haft problem med elhandbromsen. Jag har nu kört ca: 3500 mil med min Golf utan minsta problem och min kompis har en Tiguan från 2012 som gått typ 14000 mil - likaså utan problem. Så frågan är om det inte snarare är hanteringsproblem än faktiska problem som ni missnöjda råkat ut för...
Förstår heller inte inlägg a'la det från LeifV - #36. Koppla bort autohold så har du full kontroll över när parkeringsbromsen skall ligga i men personligen förstår jag inte varför man skall göra detta...