Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Volvo V70 med krånglande elektrisk parkeringsbroms.
Frågeställaren har en Volvo V70 med krånglande elektrisk parkeringsbroms.

Bilfrågan: Varför elhandbroms?

Bilfrågan

”Den kärvade så mycket vid däckbytet att byte måste ske på båda sidor. Vad är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är ägare till en Volvo V70, årsmodell 2012, som gått cirka 14 000 mil. Den elektriska parkeringsbromsen kärvade så mycket vid däckbytet till vinterdäck att byte måste ske på båda sidor. Kostnaden blev cirka 9 000 kr. Frågan är vad som är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms.
Jag har genom åren ägt många bilar men sällan har handbromsarna krånglat och när det skett har kostnaden för byte av handbromsvajer varit försumbar jämfört med det jag nu var med om.
Ingemar Helgesson
 
Svar:
Volvo har haft elektrisk handbroms sedan 2006 och först ut var V70. Sedan dess har Volvo infört elhandbroms på övriga modeller. Att biltillverkarna väljer den lösningen beror bland annat på att ett elreglage tar mindre plats än en handbromsspak och är lättare att designa in snyggare i bilens interiör. Elhandbroms kan också användas för att höja säkerheten genom att inte släppa förrän föraren har tagit på sig bilbältet.
En nackdel med elhandbroms – förutom att den är dyr att reparera – är att den inte kan användas för handbromsvändning. Men det är en körteknik som nog sällan används i dag.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Kommentarer

#1
2017-01-20 09:16

Elhandbromsen går i min bil alldeles utmärkt att använda för handbromsvändning, problemet är däremot att antisladden inte vill vara med på detta :)

#2
2017-01-20 09:25

Allt som ser bra ut i bilhallen och höjer driftkostnaden är väl bra för biltillverkaren. Elhandbroms, breda lågprofildäck, dieselmotor, skippade stänkskydd som ger glasskador osv...

#3
2017-01-20 09:32

Nja, det blev lite fel där tror jag. Elhandbroms har infördes på S80 MY 2007 (lanserades i slutet av 2006). I V70 så kom den först som modellår 2008 (i slutet av 2007). Elhandbroms har sedan dess funnits på alla Volvos modeller utom V40.

#4
2017-01-20 09:38

Jag kan gissa orsaken. Handbromsen används för lite och bilen fjuttbromsas för ofta. Då fastnar bakre klotsarna. Jag har en Volvo med elhandbroms och bekvämare finns inte då den lägger ur automatiskt när man är i dragläge oavsett lutning. När första omgången backar var utslitna var det mycket enkelt att byta själv. Skitsnack att man måste in på märkesverkstad och programmera om. Bara ta en torxnyckel och vrida tillbaka motorn något varv. Sen justeras allting in automatiskt då motorn är momentstyrd. Men använder man aldrig bromsen fastnar kolven eller klotsen på alla bilar. Handbromswire är lika förlegat som startvev på motorn.

#5
2017-01-20 09:50

Tyckte också att det verkade onödigt innan jag provat men nu uppskattar jag elhandbromsen mycket så innan man kört ett tag med den funktionen skall man nog vara försiktig med sina fördömanden. Det är precis som med andra hjälpmedel som fjärrstyrt centrallås, farthållare och klimatanläggning - innan man haft det så känns det en aning onödigt...:) Nackdelen är givetvis att det i längden kan bli ett dyrbarare underhåll men vanlig, mekanisk handbroms är ju inte heller helt underhållsfri.

#6
2017-01-20 10:53

Tycker elhandbroms är helt onödigt.

#7
2017-01-20 10:54

"En nackdel med elhandbroms är att den inte kan användas för handbromsvändning."
LOL

#8
2017-01-20 11:26

Klart man kan göra handbromsvändning, bara att dra upp och hålla knappen. Det är iaf så på min bil :)

#9
2017-01-20 14:00

Självklart är elektrisk handbroms onödigt om man kan köra bil, viket ju allt färre kan, eller också har de blivit så lata att de efter att ha varit beroende av alla hjälpmedel förmodligen har glömt bort hur man klarar sig utan.

Volvo har ju den sämre lösningen med en elmotor vid varje hjul vilket ökar vikten och risken för problem då en elmotor placerad på en så utsatt plats lättare fryser, kärvar och går sönder (den är ju konstant utsatt för slag och stötar från vägbanan eftersom den sitter på "fel" sida av fjädringen.) än en ensam motor placerad mitt inne under bilen i höjd med framsätet som istället drar via vajrar, en betydligt bättre lösning.
Även VW envisas med den dåliga varianten.

I vissa bilar kan man inte heller nödbromsa bilen separat med handbromsen om ställmotorn sitter vid hjulet, istället griper då det vanliga bromssystemet in när man trycker på handbromsknappen
och då kan man ju inte kalla det för ett riktigt nödsystem för fungerar inte det vanliga bromssystemet fungerar självklart inte heller denna nödfunktion.
Bland annat Audi har haft ett sådant fusksystem.
Hur Volvos fungerar är något oklart.

Volvos knapp sitter som på Mercedes och det går ju ann men om man skulle använda den som nödbroms är det en väldigt dum placering för den uppgiften, inte minst eftersom passageraren inte kan använda den - där har säkerhetstänket inte nått fram.

#10
2017-01-20 14:37

Onödig och onödig. Det finns en hel del onödiga saker på nya bilar bland annat körriktningsvisare. Många tycks klara sig utan till men för andra trafikanter. Själv tycks dom inte bry sig det minsta.

#12
2017-01-20 15:25

Elhandbroms är helt idiotisk. Jag använder handbromsen dagligen. Med elhandbroms är risken för anmärkning vid besiktning stor. Bilar med automatlåda använder aldrig handbroms,

#13
2017-01-20 15:49

Har ingen erfarenhet alls av elhandbroms. Jag drar själv till handbromsen när bilen ska parkeras eller stå stilla nånstans, detta går så instinktivt att jag inte ens tänker på det. Minns inte heller att jag skulle haft problem med handbromsen på nån bil sedan slutet på 70-talet. Lite kontroll vill man nog ha själv även om jag är för teknikutvecklingen.

#14
2017-01-20 16:14

När man har elhandbroms så har man mestadels också nåt som heter Autohold och därmed "motioneras" handbromsen varje gång man bromsat till stopp alternativt när man stannat bilen och slår av motorn. Och bromsen håller bilen automatiskt bromsad när man står i både uppförs resp utförsbacke vid t ex ljussignaler. Mycket bra även med automatlåda. Så Vocanders får nog läsa på lite.
Och inte har det nåt med att "kunna köra bil" utan det är bara ett fånigt argument mot detta.

#15
2017-01-20 16:20

Fördelar med elhandbroms:
1. Den är idiotsäker och dras alltid åt tillräckligt hårt.
2. Den kan aktiveras automatiskt om föraren glömt.
3. Den motionerar oket vilket minskar risken för kärvning (punkt 1 & 2)
4. Man slipper en stor skrymmande spak.
5. Auto-hold i uppförslut
6. Kan agera nödbroms (tar då på alla fyra hjul)
7. Ingen handkraft behövs - kan vara bra för äldre och/eller funktionshindrade

Vilka är nackdelarna?
Insändarens problem är knappast relaterat till elhandbromsen som sådan.

#17
2017-01-20 16:55

Jag har haft elhandbroms på mina bilar sedan 2002 och på ingen av bilarna har det någonsin krånglat. Den bil jag körde längst med gick 19500mil (en Renault). Synnerligen bekvämt och behändigt.

// Krister

#18
2017-01-20 18:43

Den största fördelen är väl att biltillverkaren adderat ytterligare en plånbokstömning av kunden -många bilägare vill verkligen ha tommare plånböcker, och där har biltillverkarna prickat helt rätt i sin strävan att hjälpa bilägarna uppnå nirvana.

#19
2017-01-20 19:01

Viktigt är att regelbundet använda p-bromsen, varje gång man parkerar. Då brukar det sällan uppstå problem. Annars börjar leder mm kärva och becka ihop sig med trassel som följd. Motion behövs och är nyttigt. Det gäller både teknik och människor.

#20
2017-01-20 19:15

Förstår inte varför hjulbytet blandas in ifrågan.
Om parkeringsbromsen kärvar gör den väl det oavsett?
Och vad var frågan?

#21
2017-01-20 19:34

Förutom sällsynta handbromssvängar med mekanisk handbroms kan jag inte se några nackdelar.med elektrisk. Har kört ca 40000 mil med sådana och aldrig haft något problem. Vocanders skriver att man aldrig använder den med automatlåda. Tvärtom, mekanismen som håller din bil i P-läget är svag och mår väldigt bra av att man använder handbromsen, jag använder den nästan alltid trots automat. Förmodligen därför jag heller inte haft några problem.

#22
2017-01-20 20:28

Tja senaste köldknäppen krånglade elbromsen på Golfen 3 gånger.
Helt normalt på den.

#23
2017-01-20 21:04

Otur N-iklas - min elhandbroms på min Golf har aldrig krånglat - inte ens när det var neråt 30 minusgrader...

#24
2017-01-20 22:04

Inte för att förstöra den goda stämningen men handbroms är väl en sån som sitter på styret om du cyklar och bromsar med handen. Parkeringsbroms är den du använder som är elektrisk eftersom du inte kan reglera bromsverkan. Så frågan är snarare varför handbromsen ersatts med parkeringsbroms, tycker handbroms känns säkrare om något skulle hända med cylindern eller systemet under körning så den hydrauliska bromsverkan försvinner.

#25
2017-01-21 06:46

Den kända raggar dolmen som suttit där i mitten börjar äntligen försvinna på dem flesta nyare bilar (säger direkt nej till bilar som har den). Något av det mest okarismatiska man haft i en bil. Elektrisk parkeringsbroms är inte bara snygg utan förhöjer upplevelsen i kupén. Det finns säkerhetsfunktioner inbyggt så skulle dina bromsar försvinna helt så finns den elektriska där. Men frågan är snarare hur stor sannolikheten är att din bromsförmåga försvinner helt om du servar och besiktigar din bil som du ska. Då är nog sannolikheten större att du dör i en flygkrasch eller vinner högsta vinsten på lotto.

#26
2017-01-21 10:17

Min enda erfarenhet av elhandbroms var i en manuell Passat. Totalt värdelöst. Flera gånger när jag parkera gick den inte i, vilket blev spännande någon sekund där om man stod i en backe. Man var tvungen att ha växeln i nåt läge för att det skulle funka.

I en automat kan jag tänka mig att det är betydligt smidigare dock.

#27
2017-01-21 10:24

Swemba: autohold går även än att få på bilar med mekanisk handbroms, nackdelarna med elbroms är väl då alltså kostnaden om den skulle kärva av någon anledning (samt förmodligen att tillverka). En bärgare jag pratade med för länge sedan svor över elhandbromsar som låste alla fyra hjulen (gick inte att låsa upp) och därmed försvårade bärgningen.

#28
2017-01-21 10:34

Styrbjörn, helt riktigt är parkeringsbroms den rätta benämningen och i den tidigare "Motorfordonsförordningen" stod det :"Fordon ska vara försedda med två, av varandra oberoende, bromssystem."
Då krävdes det att båda bromssystemen skulle kunna stanna fordonet, parkeringsbromsen utgjorde alltså en nödbroms.
Det var ju också möjligt för hundra år sedan, det gick ju inte så fort och många bilar hade enbart broms på bakaxeln.
Men handbroms är helt fel benämning, många bilar har ju påverkat p-bromsen med en fotpedal.

#29
2017-01-21 13:41

N-iklas, tänk så mycket onödigheter det finns för alla som kan köra bil. Bromsservo, styrservo, halvljusautomatik, innerbackspeglar, ABS med mera. Och då har jag ändå bara räknat upp det som funnits i åtskilliga år - helt i onödan. Säkerhetsbälten, förresten vad ska man med dem till om man kan köra bil. Då krockar man ju aldrig.

Styrbjörn, om man nu ska vara petig så är det hela tiden parkeringsbromsen du menar. I ena fallet handmanövrerad och i det andra elmanövrerad.
Du har alltså inte ersatt handbromsen med en parkeringsbroms - den har du ju haft hela tiden. Väl?

#30
2017-01-21 14:04

Fastfrusna bromsbackar har man väl råkat ut för och det har ingenting alls att göra med hur de manövreras.

N-iklas, jag har inte mekat isär någon elparkeringsbroms, men min spontana reaktion när jag såg bilder på de olika systemen, var att motorer hopbyggda med bromsarna var mer kapslade med enklare kraftöverföring och mindre risk för rostproblem och liknande. Dock satte jag ett frågetecken för ökad ofjädrad vikt.
Den varianten där man endast ersätter bromsspaken med elmotor har fortfarande kvar problemen med vajrar och yttre länkar. De problem jag haft med handbroms har alltid gällt allt mellan spak och backar. (Den bästa lösningen jag sett, satt i Saab 96 som hade allt draget inne i bilen, utom den allra sista biten förstås.)

VOCANDERS, dina argument förstår jag inte alls.
Du använder handbromsen dagligen. Men om man nu inte gör det, då? Parkerar man bilen på plan mark räcker det ju egentligen med en växel ilagd respektive p-läget. En elbroms får garanterat den behövliga motionen.
Varför skulle bilar med elbroms löpa en större risk vid besiktningen?
Du tror att förare i bilar med automatlåda inte använder handbromsen. För att de har ett p-läge eller vad? Du kan lägga i en växel på en manuellt växlad bil. Det blir samma resultat och är inget att rekommendera om bilen står i backe. I vart fall inte enbart. Men om det nu vore så som du tror, är en elbroms lösningen.

#31
2017-01-21 17:30

Dumheter.

#32
2017-01-21 20:08

Nej S. Wonder. P-bromsen tar aldrig på alla hjulen.
Din informatör ger dig en skröna. Lär dig faktakollen :-)

#33
2017-01-21 20:10

Vad visar bilden? Inte parkeringsbromsen så långt jag kan se.

#34
2017-01-21 21:50

Visst är det fint med en knapp. Men ack så dyrt att laga. Kompisen med A6 fick lägga ut 8000 kr.
Tycker kryckan är rätt skön.

#35
2017-01-21 22:10

Volvo har inte haft elhandbroms på all modeller efter 2008. Jag hade en V50 Classic sista modellen 2012 och den hade en hederlig handspak. Har inte förstått vitsen med elparkeringsbroms. Hade en Golf som hyrbil förra året och vid två tillfällen låste sig skiten och det var nästan dags att ringa bärgare när den plötsligt lossnade.

#36
2017-01-22 10:45

Eftersom bilägaren inte äger rätten (den äger biltillverkaren) att manövrera den elektriska bromsen så är den inget annat än skit och skall förpassas till soptippen.

Eftersom biltillverkaren förbehåller sig rätten att äga den elektriska handbromsen så borde varje seriös motorjournalist fråga biltillverkaren vad denne är beredd att betala för ägandeskapet.

#37
2017-01-22 12:58

Märkligt att det mest tycks vara ni som kört kortare sträckor som haft problem med elhandbromsen. Jag har nu kört ca: 3500 mil med min Golf utan minsta problem och min kompis har en Tiguan från 2012 som gått typ 14000 mil - likaså utan problem. Så frågan är om det inte snarare är hanteringsproblem än faktiska problem som ni missnöjda råkat ut för...
Förstår heller inte inlägg a'la det från LeifV - #36. Koppla bort autohold så har du full kontroll över när parkeringsbromsen skall ligga i men personligen förstår jag inte varför man skall göra detta...

#38
2017-01-22 13:33

Hade en Passat med elektrisk pbroms. Efter 12000 mil började den att strula. Men det vanligaste felet när elektriska pbromsen strular på VAG-bilar är själva tryckknappen. Så ny tryckknapp för 200 kr som man byter själv och så funkar det igen. Att man måste lämna in på verkstad för att åtgärd är oftast onödigt och väldigt få bilar får sådana allvarliga fel på den elektriska pbromsen.

#39
2017-01-22 16:35

Pi, 3500 mil är inget, då är bilen fortfarande ganska ny. Problemen kommer efter tio år då bilen gått 15000 mil och då den oftast kan ha åtskilliga mil kvar. Men det är då det svider mer att återställa en elektrisk broms än en mekanisk.
Sedan tycker jag det är märkligt att det finns bilägare som kallar den elektronisk!

#40
2017-01-22 17:37

saabnisse - har aldrig påstått att 3500 mil är något speciellt mycket - det vara bara ett konstaterande liksom att kompisens bil som gått ungefär så långt som du nämner (15.000 mil) också fungerat bra när det gäller elhandbromsen. Som motvikt till de som säger tvärtom efter att bara kört ett fåtal mil. Sen tror jag att det är få av oss som kostar på oss "lyxen" med nya bilar som köper dessa för att den 6:e ägaren skall få lägsta möjliga servicenota på den bil han köpt för en spottstyver. Tror faktiskt att de flesta nybilsköpare värderar andra egenskaper högre.

#41
2017-01-22 18:14

Jag har ibland nämnt Nisse - han brukar stå för de mest underliga trafikbeteenden, så jag skriver aldrig hans rätta namn.
Han var oerhört emot elektriska fönsterhissar. Enligt honom krånglade de alltid och var bara en fördyrande anordning. Alla problem han haft med kärvande, vevmanövrerade hissar hade han nu helt glömt.
Det kan tilläggas att han nu haft flera bilar med elhissar och jag tror inte att han skulle uppskatta att åter få en bil med vevar.

Nu har vi samma diskussion om parkeringsbromsen.
Visst, jag har gjort en del smidiga handbromsvändningar men kan inte påstå att de är oundgängliga. Med ESP och liknande har den gamla tekniken dessutom försvårats.
Jag var tveksam till elektrisk parkeringsbroms, men med tanke på alla smarta funktioner man får på köpet, finns det ingen anledning att gnälla.

#42
2017-01-22 18:21

#37 Pi... Säkert olika på olika bilar, självklart skall man som du säger ha full koll. Är bromsen ur, så är den = då kan man enkelt byta belägg utan en massa specialgrunkor. Såg bärgare gnälla över elbromsen, men som sagt, det är väl ett icke-problem om man lätt kan styra den med en knapp i bilen -ge bilen ström (om den är strömlös) och tryck på knappen = klart!

#43
2017-01-22 20:34

Pi, observera att jag aldrig sagt något mot elbromsen som sådan, den får vi acceptera vilket vi vill eller ej, elbromsen är billigare i produktion den kräver mindre handpåläggning, men under bilens livslängd kommer den att medföra betydligt högre kostnader än en konventionell vajerstyrd parkeringsbroms.
De flesta som köper en bil har den kvar efter garantitiden utgång och får därför stå för reparationskostnaderna, att många nybilsköpare som byter vart tredje år inte bryr sig är naturligtvis en förklaring, men ingen tröst för de som drabbas.

#44
2017-01-23 09:52

Även vajerstyrda p-bromsar racklar vajrar rostar självjusteringar kärvar

#45
2017-01-23 19:56

Helt riktigt, men reparationskostnaderna är avsevärt lägre.
Men förr i tiden, för länge sedan, fanns något så förnämligt som smörjnipplar även på vajrarna.
Då rostade de aldrig!

#46
2017-01-24 11:36

Förr kärvade det mesta i handbromsmekaniken - var det inte vajern så var det nåt annat. Min personliga åsikt är att det allra mesta på våra bilar fungerar mycket bättre och med mindre underhåll numera.

#47
2017-02-06 17:35

Jag håller med dig Pi

Det mesta på moderna bilar håller år efter år utan underhåll (och jag tryckte också "gasa" på ditt inlägg) - Men just när det gäller elhandbromsen så tycker jag man tagit ett steg tillbaka. Anledningen till att jag tycker så är att det i vårt karga klimat är viktigt att ha möjligheten att motionera bakbromsarna genom att (försiktigt så det inte låser bakhjulen) dra i kryckan emellanåt under färd då bakbromsarna nästan aldrig används och bekar ihop (host....gubbkörning). Nu gäller detta råd bilar där det inte finns separata klossar för just handbromsen. PS - Också viktigt att någon gång emellanåt göra en kraftig inbromsning från 100-0 för att motionera bromsoken. Besiktningarna går sedan lekande lätt med jämna fina bromsvärden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.