Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska man egentligen köra i en rondell?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska man egentligen köra i en rondell?

Publicerad 18 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Har Transportstyrelsen skyltat och målat fel i alla Sveriges rondeller? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag läste svaret till en insändare i nr 11 om hur man kör i rondeller. Om man enligt vägmarkering och skyltar får svänga höger och köra rakt fram i höger körfält och svänga vänster och köra rakt fram i vänster körfält borde ju detta stämma, så har jag fått lära mig i trafikskolan.

Men om det ändå är tillåtet att svänga vänster i höger körfält trots att skyltning och vägmarkering visar att det inte är så, och inte tillåtet att köra rakt fram i vänster körfält trots vägmarkering och skyltning så har väl Transportstyrelsen skyltat och målat fel i alla Sveriges rondeller? Märkligt.

Enligt svaret i Vi Bilägare nr 11 så verkar det vara i sin ordning att köra vänster i höger körfält trots att markering och skyltar säger annat. Ungefär som att svänga vänster i höger körfält i en vägkorsning, vilket de flesta inte skulle göra.

Micke

Svar:
Bara för att ett visst beteende i trafiken inte är direkt olagligt betyder det inte alltid att det är okej. Att planera sin körning illa och hamna i fel körfält ställer till problem för medtrafikanterna men blir inte uttalat olagligt förrän körfältens riktning är utmärkt med körfältspilar åtskilda av heldragen linje. 

Så som regelverket ser ut i dag kan man, strikt juridiskt, inte säga att körfältspilar åtskilda av heldragen linje som målats vid en infart, gäller hela färden genom cirkulationsplatsen, även om detta självklart är väghållarens avsikt i de flesta fall. Men vägvisning och andra anvisningar som väghållaren satt upp för att hjälpa trafikanterna är betydelsefulla för att cirkulationsplatsen ska kunna användas så smidigt som möjligt.

Vi som kan köra bil följer förstås de anvisningar som finns på platsen och saknas anvisningar följer vi normalt de trafikregler om körfältsval som gäller i en vägkorsning, höger körfält för högersväng och vänster för vänstersväng.

Lagstiftaren har inte varit så detaljerad när det gäller regler för hur man ska köra inne i cirkulationen. Detta kan bero på att cirkulationsplatser kan se olika ut till storlek och utformning. Eftersom det inte är lag på att man ska följa vägvisning har förare som valt körfält tvärt emot vägvisningen i flera rättsfall friats då deras bil krockat med bil som förts helt enligt vägvisningen på platsen. Rätten har endast tillämpat reglerna för körfältsbyte och den förare som bytt körfält eller korsat ett annat körfält för att köra ut ur cirkulationen har dömts som vållande, trots att den andra bilen "inte borde funnits där" om föraren kört så som vägvisningen anger. 

Bland annat av denna anledning ska man alltid vara mycket uppmärksam när man byter körfält inne i cirkulationen, och att köra ut ur cirkulationen direkt från vänster körfält är en manöver som det är klokt att undvika om man kan.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Behöver reglerna för cirkulationsplatser förtydligas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-12-18 09:14
saabnisse

Bara ett tillägg där Robban, det bör stå huvudled i stället för väg.

#c • Uppdaterat: 2015-12-18 15:46
Bortom

Insändaren har tydliga brist i teori!
Ty vad står där gällande prioriteringar? Först: polismannens anvisningar. Sen trafikljus. Sen vägmärken (skyltar). Sen vägmarkeringar (linjer på backen). Sen trafikreglerna i allmänhet.
Så: eftersom vägmärken, och även vägmarkeringarna, är överordnade de grundläggande trafikreglera ska man köra så som skyltningen eller linjerna säger, oavsett vad som står som grundregel (!) i regelboken (ex.vis angående rondellkörning).
Så enkelt är det.
Ex.vis. vid vägbyggen säger den tillfälliga skyltningen en sak, medan man måste överskrida dubbel spärrlinje och köra på fel sida av vägen. Vad gäller? Jo, den tillfälliga skyltningen. Det är rött, men polisen vinkar trafiken fram. Vad gäller? Polisens kommando. Det är stopplikt enligt vägmärket, men det är grönt. Vad gäller? Självklart ´grönt´.
Tyvärr finns det massvis med individer (insändaren inbegripen) som har glömt så mycket av teorin att de börjar bli en trafikfara...

#d • Uppdaterat: 2015-12-20 13:39
Alfie

Att som Bortom skriver referera till "Ty vad står där" ingen källa angiven VART ? att vägmarkering - skyltar är överordnad LAGEN när de bara ger "förslag" till körsätt, Grundregel i i regelboken ? VILKEN ? Är inte lagtexten RÄTT REGELBOK ? Att ignorera denna och lagen om körfältsbyte är olagligt och TRAMS ! I snödrev -översnöade skyltar och snö och is på vägbanan hur kör man då ? HA-ha. En lag måste gälla under alla väderförhållanden.

#e • Uppdaterat: 2015-12-21 09:41
Bortom

Att förlöjliga en insändare utan att man vet vad man pratar om är ett lågvattenmärke!
Här är lagen om hur man ska uppträda i trafiken
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
där bl.a. står:
2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
3 § En trafikant ska lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §.

” I snödrev -översnöade skyltar och snö och is på vägbanan hur kör man då ?”
Eftersom man inte ser vad som står på skylten eller vilka linjer döljer sig under snön är man inte skyldig att veta vad som står där. Undantaget är stopp- och väjningsplikten ty dessa två skyltar har unik utformning, och bara de har det.
I sånt fall (översnöade skyltar) gäller:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

#f • Uppdaterat: 2015-12-26 12:27
Roy J

Först och främst: Det finns inget rakt fram och definitivt inget vänster i en rondell!
Det finns bara en väg som går runt i en cirkel.
Göingberg borde tryckt hårt på detta istället för att blanda in beteenden i vägkorsningar. En rondell är ingen vägkorsning, den är bara placerad där.

INNAN man kör in i rondellen kan man med fördel använda vänsterblinkers om man tänker ta av åt vänster sett från den ursprungliga färdriktningen - den innan rondellen, alltså.
Givetvis använder man högerblink om man ska av till höger.

INNE I rondellen är det för sent att slå på vänsterblink - det innebär ju i det läget att man tänker ta av från körfältet och köra upp i mitten (det som är den egentliga rondellen).
I rondellen kör man i ett körfält (av kanske flera) som går runt i en cirkel. Vill man byta körfält så gör man precis som vanligt - först blinkers och sen, när det är möjligt, körfältsbyte.

SKA MAN UT ur rondellen så har man förstås placerat sig i ett lämpligt körfält, normalt det yttersta (längst åt höger). När man passerar utfarten innan den man själv ska använda så slår man på högerblink.

GRUNDREGELN är att ALLTID blinka höger innan man kör ut ur en rondell.
Denna enkla regel funkar i alla typer av rondeller. Det är därför man förenklat reglerna för rondellkörning.
Betrakta rondellen som en helt egen väg, skild från allt annat. Då blir allt självklart.
Som alltid är det inget som hindrar att man är extra tydlig med hjälp av blinkers.

De enda som tycker att detta är krångligt är halsstarriga typer som envist vägrar att släppa det gamla och istället tänka om.

#g • Uppdaterat: 2016-01-06 00:55
MickeAn

Mikkoman1,
jag skulle tippa på att du anses vara vållande eftersom du flyttat dig i sidled i förhållande till vägens sträckning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.