Nästa artikel
Audi dras in i utsläppsskandal
Nyheter

Audi dras in i utsläppsskandal

Publicerad 28 september 2015 (uppdaterad 28 september 2015)
Q3 är en av Audis modeller som har samma fuskprogram som flera Volkswagenbilar.
Audi har gått ut med information att 2,1 miljoner av deras bilar har samma mjukvara som manipulerat utsläpp hos Volkswagenbilar.
Enligt Reuters säger en talesman för Audi att 2,1 miljoner bilar globalt påverkas, varav 1,42 miljoner av dessa finns i Västeuropa. Några siffror för Sverige är än så länge inte kända.

Modellerna som berörs är A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 och Q5 med så kallade EU5-motorer.

Audi är en del av Volkswagen AG.

Diskutera: Kommer fler bilmärken att avslöjas med att ha fuskat i utsläppstester?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-09-28 16:46
GDS

PSa har en fungerande teknik redan.
Ytterst bra dessutom som de klarat att leverera till
KOnsumenternena tack vare ett av flera
PATent ..

The ranking issued today by France's National Intellectual Property Institute (INPI) has confirmed that once again PSA Peugeot Citroën is the country's leading patent filer, with 1,378 patent applications published in France in 2013.
källa: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-france-s-leading-patent-filer-for-the-seventh-year-in-a-row

#c • Uppdaterat: 2015-09-28 16:47
Reverend Benny

Diskutera: Kommer fler bilmärken att avslöjas med att ha fuskat i utsläppstester?

Tja, man kan ju börja kolla alla som kör Bosch ECU då dom verkar rätt lätt-tweakade.

Ingen skräll direkt att detta gäller Audi/Seat/Skoda/Porsche och eventuellt övriga bilar som kör V.A.G dieselmotorer.

#d • Uppdaterat: 2015-09-28 16:53
GDS

Kan mycket väl även gälla bensinbilar med bosch insprutning...

#e • Uppdaterat: 2015-09-28 16:56
PREVIA

Helt eller delvis eldrivna bilar kan göra skillnad om elen produseras från en förnyelsebar källa helt eller delvis.
I tre länder i Europa klarar Nissan Leaf inte miljöbilsgränsen på grund av för höga CO2 utsläpp vid elproduktionen i dessa länder.
Man räknat inte in all energi som går åt innan det fossila bränslet hamnar i den fossila bilens tank när man beräknar den fossila bilens utsläpp, och räknar man så även för elbilen så har den inga utsläpp alls.
För våra fossilt drivna fordon borde man räkna med alla de utsläpp som genereras vid prospektering för att hitta oljan borrningar där var femte borrhål ger någon olja, byggandet, drivandes, och skrotningen av alla borrplatformar och deras bogserbåtar och unerhållsfartyg, pumpandet, transporterandes, och raffinerandet av oljan för att sedan Jes kör ut oljan till macken som måste drivas värmas byggas och ha många anställda som serverar korv till alla som kladdat ner sig med bränsle. Fossilbilen har även en massa olja i mototorn för att inte tala om i växellådan där DSG som har mycket mer olja än motorn i bilen som måste bytas ut med jämna mellanrum, förutom en hel drös med delar i och runt motorn som även de måste tillverkas transporteras destrueras eller återvinnas och bytas ut rätt ofta. I Norge klagar verkstäder på mindre jobb sedan några procent av bilparken bytts ut mot elbilar.
https://blixtgordon.files.wordpress.com/2012/12/elbilars-co2-per-km-i-europa.jpg?w=584

#f • Uppdaterat: 2015-09-28 17:10
GDS

France calls for EU investigation into 11-million-vehicle software scam.
The scandal surrounding Volkswagen deepens.
Already under investigation in the US, South Korea and Italy for cheating diesel emissions tests, the German car manufacturer now could face a European Union probe.

France has called on the EU to launch an inquiry, although for the moment the 28-member body has indicated it is too early to pursue the case.

Some 11 million VW vehicles are equipped with the software to disguise pollution levels.

After being caught out by the US Environmental Protection Agency, the automaker’s US head chose a blunt approach to the situation.

“We’ve totally screwed up,” he said.

Volkswagen could face billions of dollars in penalties in the US, with regulators claiming they were misled for over a year. The company says it is “working at full speed to clarify irregularities.”

källa: euronews.com

#g • Uppdaterat: 2015-09-28 17:20
Mistro

Man undrar ju var allt detta skall sluta. Att tillverkarna på något vis fuskar med utsläppen är nog ingen nyhet för någon men att det var under sådana omständigheter kunde nog få ana. Nog behövs det nu krafttag för att få stopp på dessa dumheter framöver men jag är rädd för att man nu vill avrätta Vw genom att ge löjligt höga böter. Teknikens värld skriver att Vw riskerar 500 Miljarder i böter och sådana summor klarar nog inget bolag i världen att betala. Har svårt att tänka mig att Vw koncernen är ensamma om att fuska så vi bör nog akta oss för att kasta allt för många stenar åt det hållet. Minns hur folk pratade och fortfarande pratar om Toyota ...... Vi har knappast användning för att världens största bilbyggare går i graven så därför behövs det nya regler och tuffare kontroller framöver.

#h • Uppdaterat: 2015-09-28 17:43
trasten

Angående GDS inlägg. Fransmännen ser väl sin chans att rädda sig egen sargade bilindustri nu på bekostnad av VWs undergång. Kan vara ett stort misstag!

#i • Uppdaterat: 2015-09-28 17:59
GDS

ECB confirms it has halted buying Volkswagen bonds as fallout from emissions scandal spreads.

Nu börjar helvetet braka lös...
Vet inte vilken sida man ska stå på

#j • Uppdaterat: 2015-09-28 18:11
Grosser

För VW:s del är det e-UP och e-Golf som gäller att ställa främst i skyltfönstret.

#k • Uppdaterat: 2015-09-28 18:15
trasten

Att VW ska straffas på något sätt är nog ganska självklart. Men att driva företaget till undergång kommer att bita oss alla i arslet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.