Nästa artikel
Direktrapport – Audi Q7 2015
Provkörning

Direktrapport – Audi Q7 2015

Publicerad 19 maj 2015 (uppdaterad 19 maj 2015)
Vi provkör nya Audi Q7.
Vi Bilägares Andreas Jennersjö är just nu i Schweiz och provkör helt nya Audi Q7. Här är en rapport från förarstolen i Audis nya storsuv.
Vi Bilägares Andreas Jennersjö är i Schweiz och provkör nybyggda Audi Q7. Här är första rapporten från de kurviga alpvägarna.

Hej Andreas, vilka är första intrycken av nya Audi Q7?
– Det ser betydligt nättare ut än sin föregångare, om man nu kan säga det om en suv som fortfarande mäter strax över fem meter på längden. Bilen är cirka tre centimeter kortare än första generationens Q7:a, hjulbasen har krympt med fyra centimeter och bilen väger nu cirka 300 kilo mindre.
 
Hur är den att köra?
– Jag har kört nya Audi Q7 med en treliters sexcylindrig turbodiesel och med en lika stor kompressorladdad bensinmotor. Både har runt 300 hk och de går väldigt mjukt och fint, dieseln imponerar kanske mest på den punkten. Alla bilar som funnits på plats här har ställbar luftfjärdring som även den imponerar. Frågan är bara hur nya Audi Q7 upplevs utan detta lyxiga tillval.
 
Några plus och minus?
– Köregenskaperna är mjukt komfortabla, snudd på gungiga i vissa lägen. Det mesta är genomtänkt men här och var har det tagits genvägar, mer om det i tidningen! Styrningen är riktigt trevlig och bilen rullar tyst, i alla fall på de fina vägarna häromkring.
 
Hur mycket kostar nya Audi Q7 och när kommer den till Sverige?
– Billigaste versionen är dieseldriven och kostar från 614 000 kronor, bensinbilen har ett frånpris på 635 00 kronor. Båda dessa bilar kommer till Sverige i juni. I juli ska dieselbilen finnas i ett utförande med några färre hästkrafter, vad den ska kosta är ännu okänt.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 9/2015 som utkommer i butik den 9 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q7?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-05-22 10:24
Styggavargen

Swemba, Sharan väger ca 1800 kg och denna Audi Q7 börjar på 2000 kg... så det är minst 200 kg i viktskillnad och då lastar Sharan antagligen mer än den där Q7:an. Sorry to say... SUV blir aldrig effektivare än vanliga personbilar och MPV det borde man inse. Det blir alltid klumpigare och tyngre med en SUV och det är mest nackdelar det för med sig på alla plan. Jag kan hålla med om att både Volvo och de andra "premium" märkena har börjat få ned vikterna på dessa SUV's just för att få dem effektiva. Men jag tycker att SUV spelat ut sin roll, de körs på vanliga vägar som personbilar och det är inga fördelar med en SUV över en MPV/personbil.

#m • Uppdaterat: 2015-05-22 16:11
Swemba

@Styggavargen,
Varför köpte du en Skoda Octavia? Det finns billigare, lättare och "mer effektiva" bilar än den.

#n • Uppdaterat: 2015-05-23 12:51
Roy J

Jag kan tycka att det är helt OK att angripa någon ganska hårt om det gäller farliga åsikter om trafikbeteende och liknande, men här handlar det ju faktiskt mest om tycke och smak. Så varför ta till överdrivna kommentarer?

En stor SUV kan mycket väl vara rymlig och är den så väldisponerad som Volvo XC90 så är det en utmärkt familjebil.
Men hade den byggts mer som en MPV så hade den sannolikt varit ännu rymligare, varit lite lättare och kanske haft något lägre luftmotstånd.
Lyx och utrustning har väl ingenting alls med konceptet att göra.
De fördelar en SUV har är något bättre trafiköverblick än en MPV, bättre framkomlighet i de få fall det verkligen behövs och - ja, det var väl det.

Skulle jag då tacka nej till XC90 om jag fick en? Absolut inte! Är jag inkonsekvent? Ja, lite. Men det är kanske marknadens mest olycksförebyggande bil och säkerligen en av de mest krocksäkra.
Skulle jag tacka ja till Q7? Mindre troligt.
Och C4 Picasso är fortfarande en mycket trevlig och ombonad bil i en betydligt rimligare prisklass.

#o • Uppdaterat: 2015-05-25 10:46
Swemba

@RoyJ, "lyx och utrustning" var exempel på saker som möjligen kan få folk att välja Q7 framför Sharan, vilket var Styggavargens fråga. Andra saker kan vara design och prestanda.

Vissa gillar SUV'ar. Andra gillar kupéer, kombibilar, sedaner, sportbilar osv. Alla biltyper är förknippade med något som de av annan smak upplever som "onödigt". Ja en Q7 är tyngre, större och törstigare än exempelvis en BMW 5-serie, precis som att en Skoda Octavia är tyngre, större och törstigare än en Toyota Yaris.

Alla gör vi olika val!

Att sitta och raljera om hur värdelösa SUV'ar är i varenda tråd, bara för att man själv värderar en liten och lätt bil framför allt annat, är bara löjligt och provocerande.

#p • Uppdaterat: 2015-05-25 11:00
Hackenbush

Jag tror att styggavargen menar samma sak som jag ser i trafiken att så många sitter och åker ensamma i sina stora Suv, ofta vid pendling till jobbet.
Känns ju lite onödigt att ha en stor Suv om man mestadels kör ensam.
Att man köper en Suv för att man gillar den är ju annars som alla säger en smaksak.

#q • Uppdaterat: 2015-05-25 11:19
PREVIA

Inte köper man en Audi Q7 för utrymmet i bilen, flera biljournalister har skrivit om att den är mindre inuti än Audi A4 som jag tycker är rätt trång invändigt. Inte heller tycker jag att min Lexus RX 350 är något under av lastutrymme, möjligen något mer lättlastad än bilar med vanligt djupt lastutrymme där man måste lyfta lasten över en kant. Volvos tidigare SUV har även den varit alltför tung, borde inte väga lika mycket som en Lexus RX 450h med alla sina elmotorer och batterier. Under tvåtusen kg borde dessa bilar högst väga vilket gamla lyxbilar med stor V8 klarar.

#r • Uppdaterat: 2015-05-25 11:50
Swemba

@PREVIA, mindre än en A4 kan jag garantera att den inte är. Du måste blanda ihop den med Q5 eller nåt. Q7 är över 5 meter lång och märkbart större än t ex A6 och 5-serien.

Men nej, ingen lär nog köpa Q7 _enbart_ för dess innerutrymmen, precis som att ingen väljer RX450H _enbart_ för att det är en hybrid. Som med de flesta bilval så är det en kombination av egenskaper som gör att köparna väljer just den bilen.

#s • Uppdaterat: 2015-05-26 09:40
PREVIA

Swemba:
Trång invändigt
"Faktum är att Q7 är trång invändigt. De enormt tjocka dörrarna snor massor av plats. Sidoväggarna i bagagerummet likaså. Nya Audi A4 ger betydligt mer utrymme för sina passagerare än jätten. Lillebror är också betydligt trevligare att ha att göra med på vägen. Q7:ans enorma omfång och klumpiga kaross gör det svårt att positionera bilen på vägen, för att inte prata om att fickparkera...m"
http://www.aftonbladet.se/bil/article12150034.ab
Även TeknikensVärld skriver om hur trång Audi Q7 är ,även om yttermåtten är jättelika.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-audi-q7-42-fsi-123095/
Många har faktiskt påtalat om hur trång Audi Q7 är där mittplatsen i baksätet inte ens rymmer tre normala personer.

#t • Uppdaterat: 2015-05-26 10:09
Swemba

@PREVIA,

för det första är det gamla Q7 båda dina länkar handlar om. Jag kan hålla med om att insidan inte lever upp till utsidans gigantiska intryck, men att den skulle vara mindre än en A4 är befängt.
Jag har åkt 6 vuxna i en Q7, med packning, 50 mil och det var inga problem. Det är en omöjlighet i en A4 ...

#u • Uppdaterat: 2015-05-26 13:14
PREVIA

Swemba: Du har kört bilen och provat på utrymmet i den och säger att den är rymlig så är det självklart så,jag har bara läst om de som tyckte att den tidigare Q7 var trång sett till yttermåtten och att den sista radens stolar skulle vara svåra att få plats i för annat än barn om vuxna satt i mittenraden ,men den nya som tappat över trehundrak kg i vikt skall ju vara mycket rymligare än den äldre trotts mindre yttermått skriver man i testerna om den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.