Fyrhjulsdrift, för och nackdelar.

93 inlägg 0 nya
Fyrhjulsdrift, för och nackdelar.

Det har på senare tid blossat upp en debatt om fyrhjulsdriftens vara eller icke vara, både i press och här på forumet.
Det har till och med talats om en extra skatt på fordon med 4wd...

Och som jag förstår det så är det den extra vikten med systemet som medför högre utsläpp som renderar merparten av kritiken, och sen finns ju givetvis de som anser att det är totalt onödigt för 99.9% av befolkningen att köpa 4wd eftersom de inte har användning för det.

Men med den retoriken så skulle 99.9% av befolkningen klara sig med 90hk motorer eller mindre men den debatten existerar överhuvudtaget inte, familjekombis med 250-350hk, där har du underlag för en debatt...
Inte heller knorras det över att all extra utrustning som man kryssar i vid ett nybilsköp också väger en hel del och att den även påverkar utsläppen, men där talas det inte om någon extra skatt.

Själv anser jag inte att jag behöver fyrhjulsdrift eller att det är värt merkostnaden jämfört med tvåhjulsdrift, men jag har kört tillräckligt med fyrhjulsdrivna bilar för att förstå de som vill ha det på samma sätt som jag förstår de som vill ha läderklädsel, klimatanläggning, 20" fälgar, 300hk o.s.v.

Inget av dessa tillbehör är ett måste men de förhöjer tillvaron i bilen.

Nackdelen enligt kritikerna stavas riskkompensering, att fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olycksstatistiken eftersom man litar för mycket på systemet och kör tuffare, sant eller inte?

Fyrhjulsdrift är ett alldeles för brett begrepp eftersom det används om allt från riktiga terrängbilar till bilar avsedda för stadskörning, som på grund av viktreducerings-, kostnads- och bränslebesparingsiver från tillverkaren bara i teorin och marknadsföring använder bakhjulen till att driva. Uppenbarligen är fyrhjulsdrift just nu en trend snarare än ett utökat behov bland gemene bilköpare. I synnerhet som det ganska ofta påvisas i tester hur usla många bilars fyrhjulsdriftsystem är i praktiken. Folk som köpt dessa bilar har säkert – åtminstone tills testresultaten presenterats – varit supernöjda med framkomligheten och stabiliteten och lovordat sin fyrhjulsdrivna bils förträfflighet.

Om man anser att fyrhjulsdrift bör skattas högre på grund av högre utsläpp, så är det väl viktigare med mer verklighetsförankrade utsläpps- och förbrukningstester än att just beskatta fyrhjulsdriften i sig.

Är själv inte främmande för att köpa en fyrhjulsdriven bil, men samtidigt har jag faktiskt aldrig haft några framkomlighetsproblem med mina tvåhjulsdrivna bilar.

Har aldrig känt något behov av fyrhjulsdrift eftersom jag kör mest på saltade asfalterade vägar vintertid och har antisladd och antispinn på bilen. Att ha fyrhjulsdrift för att kunna gasa hårt på vintern tycker jag inte är relevant. Vem har bråttom vintertid? Fastnat i snö har jag aldrig gjort. att tvunget ha fyrhjulsdrift är nog som det sägs mest en trend.

Senaste gången jag fick sladd på en bil var på 70-talet när jag körde med sommardäck på vintern (det var tillåtet och de flesta gjorde det)

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tre dagar om året skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift för att vara säker på att ta mig hela vägen hem. Resten av året skulle jag välja bakhjulsdrift utan att tveka varenda minut om det fanns vettigt prissatta bilar med den valmöjligheten.
Nu åker jag styrhjulsdrivet och lider, men fastnar sällan.

En bra sak med fyrhjulsdrift är ju att om driften på två av de fyra hjulen går sönder så finns det fortfarande kvar drift på två =)

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

...fast problemet är att om driften försvinner på ex. bakhjulen så står de flesta "4-hjulsdrivna" bilar still...

Jag ser inget behov för egen del med 4WD, men visst finns tillfällen när det skulle kunna vara bra.
De som kör mycket tunga släp som hästsläp eller bilsläp och då gärna kör där det är lite grisigt så är det att föredra. Att dra 1800kg hästsläp med framhjulsdrift på en stallbacke i september... njaaaeee... fast jag drar ju inte hästsläp så :-)

*Robban

EnannanRobban wrote:
...fast problemet är att om driften försvinner på ex. bakhjulen så står de flesta "4-hjulsdrivna" bilar still...

Jag skojade ju!

För egen del så kör jag ofta på vägar som inte bara är hala och oskottade utan även har rejäla issträngar som byggts upp i mitten och på sidorna, så man kör i ett djupt "spår". Därmed är 4-hjulsdrift och hög markfrigång av godo. Jag drar väl inga hästar men väl släp ganska ofta, också.

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Härlig tråd med bra resonemang. Vare sig man har behoven av awd eller inte. I tidigare debatter kring detta ämne som många glömmer (emellanåt) är att bara för att man tex kör med fyrhjulsdrift (som påstås vara med i mkt olyckor) så får man inte sluta att använda det sunda förnuftet när man sitter bakom ratten.
Det kanske är lite motsägelsefullt men jag vill gärna ha en fyrhjulsdriven bil nästa gång med troligtvis dubbfria däck.

I mitt fall blev det fyrhjulsdrift eftersom jag ville ha en BMW för att jag gillar deras köregenskaper och komfort men jag ogillar framkomlighetsproblemen och svansviftande på vintern. För mig är det en komfortdetalj, men ingenting jag egentligen behöver. Det är inte mycket i en modern bil som man behöver faktiskt. Man behöver inte klimatautomatik, ljudisolering, multilänkbakvagn, svankstöd, elbaklucka, elstolar, bluetooth till telefonen.

Skodaägare, är väl en del i premiumbegreppet numera att det ska vara AWD och bra krut i motorn. Och jag kan förstå det, betalar man extra för ett bilmärke vill man ju ha extra, inte bara snyggare inredning utan nåt mer konkret. Exempelvis är ju en riktig Audi 4wd, en enbart framhjulsdriven Audi är inte en riktig Audi (om man ska hårdra det).

Det enkla svaret på både behovet av 4WD och hög motoreffekt stavas nog helt enkelt prestige - nåt som verkar oerhört viktigt för många bilförare. Kan förstå att vissa har ett reellt behov av 4WD, dock knappast de som främst vistas i storstäder, men behov av hög motoreffekt är nog ett i högsta grad skapat "prestige-behov". Så det ligger nog en del i Vidstiges inlägg ovan. Det är ju få av dagens bilar, i alla fall om vi undantar rena småbilar, som ens i sina "klenaste" utföranden är direkt undermotoriserade relativt trafiksituationen i vårt land och de flesta andra länder i vår omgivning.

Pi wrote:
Det enkla svaret på både behovet av 4WD och hög motoreffekt stavas nog helt enkelt prestige

För mig handlar det inte om prestige utan bekvämlighet. Jag köper en bil utifrån dess egenskaper, sen får det stå vad det vill på huven. Överlag så tycker jag att BMW, Mercedes och Audi är komfortbilar framförallt. Visst har BMW kanske lite snabbare styrreaktioner, med det har en Renault Megane R26 också. Men Renaulten har knappast samma komfort...

Fyrhjulsdriftens många fördelar gör att allt fler väljer det som tillval. Tidigare la vi extra pengar på klimatanläggning, farthållare, elfönster, antispinn och skinnklädsel (via olika paket). Nu när sådana system ligger i bilens standardutrustning väljer vi istället fyrhjulsdrift och automatlåda. Syftet är detsamma: Att öka komforten och körupplevelsen.

En fyrhjulsdriven bil är komfortabel. Den går fint och stabilt på isiga vägar, den tuggar sig inte igång vid rödljusen i halkan och den går att ha oförskämt roligt med när det är halt. Dessutom finns det numera ganska billiga system att köpa (6900 till en VW) så att allt fler kan välja till denna komfortdetalj.

Jag förstår dig Skodaägare att du valde x-drive till din BMW. En sådan har jag haft själv och det är hatten av för detta tillval. Visst är det lite sportigare än andra lösningar, men om man inte fegar (läs: håll ner gasen) så får man en bra balans i sin bil. Jag kör numera Haldex, version 5, och detta kan inte mäta sig med x-drive om man frågar mig.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Jo xdrive fungerar fantastiskt bra i halka. I vintras var det bitvis mycket halt på vägarna i Stockholmsområdet, men jag klarade mig hela vintern utan ett enda ESP-ingrepp och inget hjulspinn när man körde iväg från t.ex. rödljus. I min förra bakhjulsdrivna 1-serie så hörde ESP-ingrepp till vardagsmaten på vintern.

Tycker nog att xdrive kan mäta sig med haldex då de numera bygger på samma princip. Däremot så har xdrive en annan karaktär då det är bakhjulsdrivet i grunden.

Skillnaden mellan Haldex och Xdrive, ligger väl främst i reaktionstiden. Xdrive låser kopplingen till framhjulen på 100 ms, medan Haldex kräver det dubbla.

Fast hur mycket fyrhjulsdrift är det man får för pengarna egentligen?

Nu senast var det Audi som sällar sig till de tillverkare som överger permanent fyrhjulsdrift för att övergå till ett system som är huvudsakligen framhjulsdrivet med elektronisk inkopplingsbar drift även på bakhjulen.

Om man vill ha en bil, inte suv, med permanent drift på alla fyra så finns det väl inte många kvar att välja på längre.

I ärlighetens namn så borde det stå "Tillfälligt 4-WD" på bakluckan på de flesta bilar...

Prestigelös wrote:
Nu senast var det Audi som sällar sig till de tillverkare som överger permanent fyrhjulsdrift för att övergå till ett system som är huvudsakligen framhjulsdrivet med elektronisk inkopplingsbar drift även på bakhjulen..

Audi har inte övergivit permanent fyrhjulsdrift. Audis egna Quattro-system finns kvar på A6 och uppåt.
Haldex har funnits länge som fyrhjulsdrift på A3 och nedåt.

Det men nu gjort är att man släppt ett billigare alternativ för de motorsvagare A4'orna, i jakten på centilitrarna. Varför man inte valt Haldex på A4 vet jag inte riktigt, men det kanske har att göra med att A4 har längsmonterad motor?

Att man väljer Haldex 5:an kanske har med vikten att göra... det systemet väger ju bara sju kilo, läste jag någonstans. Ja, nu antar jag att det är 5:an som sitter i och det skulle ju rimma ganska väl med att man överger permanent fyrhjulsdrift - då till förmån för den lägre vikten hos 5:an.

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Haldexkopplingen sitter ju i diffen i bakaxeln så nog borde det gå att ha Haldex även med längsmonterad motor. Angående permanent drift så har Mercedes det fortfarande i sina 4-matic modeller. SUV:ar som personbilar.

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/110302.pdf

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.