Nästa artikel
Bilfrågan: Tvärnita bort rost på bromsar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tvärnita bort rost på bromsar?

Publicerad 3 december 2013 (uppdaterad 4 december 2013)
"Bilprovningen fann rost på mina bromsskivor. Bör jag tvärnita en gång i veckan för att få bort den?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Jag har en VW Passat med vilken jag försöker tillämpa eco-driving och inte bromsa så ofta. Vid ett test fann man på bilprovningen att jag hade rost på bromsskivorna.

Finns det några studier på hur man ska motverka att få bromsproblem på grund av rost på bromsskivorna? Ska man tvärnita en gång i veckan eller hur ska man göra? Kan man byta till rostfria skivor när de nuvarande är utslitna?

Hans Ragneskog, Göteborg

SVAR:
Detta är ett problem som uppkommer när man inte låter bromsarna arbeta ordentligt. Vanligtvis uppstår det på de bakre bromsskivorna och därför börjar nu trumbromsar bli vanliga bak på inte alltför motorstarka bilar.

Regelbundna och tämligen kraftiga inbromsningar är vad skivbromsarna trivs bäst med även om detta inte går i linje med eco-driving. Prova att göra det i nedförsbackar där bilen själv kan bygga upp farten igen utan att använda motorn.

Rostfria bromsskivor är inte något alternativ då det rostfria stålet har sämre friktionsegenskaper. 
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-12-03 22:58
snabb95

Sailfast @ Varför backa? enda skillnaden är väl att man inte kan köra snabbt så att bromsarna blir varma.

#c • Uppdaterat: 2013-12-04 07:19
hultarn

snabb95: det finns ju redan idag rostfria skivor - på motorcyklar.
Nackdelen med dem är i första hand att de ger mycket sämre friktion initialt när de är blöta, men även i viss mån när de är torra.
Man blir förvånad första halvsekunden när man bromsar hårt i vått väglag.

#d • Uppdaterat: 2013-12-04 15:39
Seladom

Tips: Har skivorna drabbats av gravrost går detta att fixa med denna metod:

Limma fast rätt grov smärgelduk på klossarna och kör en sväng och gör några normala inbromsningar. En eller två sådana renoveramedanmankörturer kan snygga upp skivorna betydligt. Smärgelduken nöts bort efter ganska få bromsningar, så det är inga bekymmer.

Använd lite slitna klossar så att klossarna med smärgelduken ryms i oken.

Vägsaltet är ett bekymmer. Fast inte för mig längre, har sålt bilen, bor man i en tätort och inte har småbarn, då behöver man inte bil. Mitt andra tips är alltså: Sälj bilen, börja cykla!

#e • Uppdaterat: 2013-12-04 16:41
saabnisse

Jag hade en kompis som på 1970-talet hade en metod som bestod av en liten elmotor på träplatta med remskiva och en rem runt skivans nav.
När han fått snurr använde han sig av en vanlig rondellslipmaskin och slipade skivan. Fungerade klockrent.
Elmotorn hade han hämtat från en uttjänt tvättmaskin.

#f • Uppdaterat: 2013-12-04 19:16
Sailfast

Snabb95:
Det är alltid bromsarna längst fram i fordonets färdriktning som gör det mesta av "stoppjobbet". Därav problemen med rostande bakbromsar - de används för lite. Om man backar så blir plötsligt bakbromsarna de som används mest.

Testa själv genom att känna på hur varma skivorna bak blir vid tvärnit i 20km/h bakåt resp. vid 50km/h framåt.

#g • Uppdaterat: 2013-12-05 13:04
snabb95

Sailfast @ Din teori och iakttagelse håller inte. Färdriktningen spelar ingen roll för bromskraftsfördelningen utan beror på konstruktionen. De främre bromsoken har numera drygt dubbelt så stor cylinderarea som de bakre. T.ex. 70 % bromskraft fram och 30 % bak oavsett färdriktning så länge ABS inte aktiverats.

#h • Uppdaterat: 2013-12-05 13:18
snabb95

hultarn @ En bromskraftfördröjning får man väl alltid när bromsklossarna vattenplanar på våta bromsskivor.
Hur kan vattenplaningen ha något med materialet i skivan att göra?

#i • Uppdaterat: 2013-12-05 13:37
saabnisse

Ytstrukturen på gjutjärnsskivor är helt annorlunda än de rostfria, det är säkert detta som hultarn märkt.

Sedan finns ett tips att få mer bromseffekt på bakre skivorna som fungerar på många bilar.
Se till att ha rejält med tung last på bakaxeln!
Åk alltid fullastad :-), men mesta lasten bak!

#j • Uppdaterat: 2013-12-05 14:43
nisseste

Om man alltid kör omkring med full last i bagageutrymmet kommer bilen att dra mer bränsle ett av de första bränslebesparingsknepen är ju att lätta bilen så mycket det går. En ordentlig tvärnit så att ABSbromsfunktionen slår till är mycket effektivare, då får man bromseffekt på bakbromsarna också. F.ö. räcker det ju att bilen står några timmar efter en biltvätt för att det ska bildas ytrost som försvinner vid en vanlig lått inbromsning. Gravrost däremot kan man aldrig bromsa bort och det ger anmärkning på besiktningen.

#k • Uppdaterat: 2013-12-05 15:57
saabnisse

Ursäkta, jag var så korkad att jag trodde det räckte med :-) för att satiren skulle framgå.
Men icke!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.